2024-10-01, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Jesus var en människa av kött och blod som innehade guds ande.

Finns ingen gud. Den har aldrig fått godkänt av människor som en riktig gud.
De ska inte ha sitt för sig själva heller dr försöker förstöra hela världen med sina tortyr projekt. Den säger själv att den aldrig kommer sluta misshandla människor för det är underhållande anser de.
De ville bada förstöra för mig dygnet runt sen när de lekt klar försöker dr få folk att begå självmord med hjälp av systematisk tortyr.

Den ska omedelbart lämna allas medvetande men verkar vara psykotisk det ser man på vad de fantiserar om.
Labil ta ej kontakt med "gud" det är bara de där parasiterna som alla hatar som tar onödig kontakt med nervsystemet för att försöka kontrollera minsta detalj.

Är yahweh psykopat och schizofren?
Deras fantasier är inte ens kul att se på..

De tycker de är häftiga det märks.
Citera
2024-10-01, 09:40
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Gud skapade allt genom människosonen enligt Bibeln:
1 Mos 1:1 "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord."
Kristus är begynnelsen och det betyder att det är i honom som Gud skapade himmel och jord.
Joh 1:3 Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till

Joh 1:10 Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte.

Kol 1:16 för i honom skapades allt i himlen och på jorden: synligt och osynligt, tronfurstar och herradömen, härskare och makter – allt är skapat genom honom och till honom.
Om Sonen säger Gud:
Heb 1:10 Och:
I begynnelsen lade du, Herre,
jordens grund,
och himlarna är
dina händers verk.
Jesus Kristus som människoson är världens grundläggare och Jesus Kristus som uppstånden är Gud Fadern:

Jesus säger:
Upp 21:6 ..."Det har skett. Jag är A och O, begynnelsen och änden. Åt den som törstar ska jag fritt ge ur källan med livets vatten. 7 Den som segrar ska få detta i arv, och jag ska vara hans Gud, och han ska vara min son.
Förnekar du att Jesus är Gud så är du en av dem som inte tar emot honom: (Likt Jehovas Vittnen).
Joh 1:10 Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte. 11 Han kom till det som var hans eget, och hans egna tog inte emot honom. 12 Men åt alla som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. 13 De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja, utan av Gud.
Världen har inte blivit till genom någon annan än Gud.

Du läser texterna utan förståelse. Jesus är Guds son, vilket förekommer i Bibeln så många gånger att man är antingen okunnig eller lögnare om man påstår något annat. Jesus ber dessutom till Gud vid flera tillfällen.

Jag är inte JV.
Citera
2024-10-01, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Du läser texterna utan förståelse. Jesus är Guds son, vilket förekommer i Bibeln så många gånger att man är antingen okunnig eller lögnare om man påstår något annat. Jesus ber dessutom till Gud vid flera tillfällen.

Jag är inte JV.
Alla människor som är födda av Gud är Guds söner. Men det finns bara en människa, född av Gud, genom vilken han skapat grunden till all existens och det är Jesus Kristus. Han är Gud själv och det står i Bibeln.
Citera
2024-10-01, 10:05
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Sanningen kan uttryckas på olika sätt.

I detta fall är det glasklart att det är tre separata entiteter vi talar om. Bibeln är tydlig på den punkten.

Citat:
Ursprungligen postat av Hossejn
Okej, så då har du alltså läst Bibeln på originalspråk och sedan jämfört denna med exempelvis Bibel 2000, sedan plockat ut delar ur bibeln där översättningen ändrar mer än nyansen, och där kommit till insikt att dessa översättningar är så pass olik originalspråk så att det förändrar innebörden i Bibeln?

Tolkar jag dig då rätt?

Nästan rätt. Jag använder SFB och KJV. Jag har inte fokuserat så mycket på de mer poetiska delarna av Bibeln som förblir poetiska även i översättningar.

Punkter och kommatecken finns inte i originaltexten, och beroende på hur man placerar dessa, kan hela meningen ändra betydelse.

Den enda del av Bibeln som jag inte har läst på originalspråk är de arameiska delarna, som utgör en väldigt liten del av skriften.
Citera
2024-10-01, 10:06
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Alla människor som är födda av Gud är Guds söner. Men det finns bara en människa, född av Gud, genom vilken han skapat grunden till all existens och det är Jesus Kristus. Han är Gud själv och det står i Bibeln.

De markerade delarna har inte stöd i Bibeln.
Citera
2024-10-01, 10:11
Medlem
Citat:
Citat:
Jo, det har de visst, men det finns däremot inte stöd i Bibeln för att Gud har skapat världen genom någon annan person.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-01 kl. 10:22.
Citera
2024-10-01, 10:13
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Jo, det gör det visst, men det finns däremot inte stöd i Bibeln för att Gud har skapat världen genom någon annan person.

Nej, du förstår inte ens de bibelcitat du tidigare har referrerat till, som dessutom är dåligt översatta.
Citera
2024-10-01, 10:39
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
I detta fall är det glasklart att det är tre separata entiteter vi talar om. Bibeln är tydlig på den punkten.

Och lika glasklart för mig att det är en enhet.
Om du menar att ande och materia är olika entiteter så har jag inget att invända.
Jag bryr mig egentligen inte om vilka ord som används, jag ser vad som passar in i pusslet så att säga.
Polyteism passar t ex inte in som beskrivning av kristendomen.
Men det passar in som en ganska lätttillgänglig halmgubbe som används av kritiker.
Men erkänn att det är löjligt. "Treenigheten, ha, det är tre, det betyder polyteism"!
Man blir besviken.
Citera
2024-10-01, 10:48
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Typiskt villolärare att knyta uppenbarelsen till sig själva som ingen kan förstå utan dem. Mormon eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Och lika glasklart för mig att det är en enhet.
Om du menar att ande och materia är olika entiteter så har jag inget att invända.
Jag bryr mig egentligen inte om vilka ord som används, jag ser vad som passar in i pusslet så att säga.
Polyteism passar t ex inte in som beskrivning av kristendomen.
Men det passar in som en ganska lätttillgänglig halmgubbe som används av kritiker.
Men erkänn att det är löjligt. "Treenigheten, ha, det är tre, det betyder polyteism"!
Man blir besviken.

För oss som har läst Bibeln ordentligt ser det klart och tydligt att treenigheten där Fadern, Sonen och den Heliga Anden är separata från varandra. Det är extra tydligt i NT.
Citera
2024-10-01, 11:03
Medlem
Hossejns avatar
Citat:

Okej, jag ställer min följdfråga genom detta påstående istället. Du, som har läst Bibeln på originalspråket och dragit egna slutsatser av dina översättningar. Hur tolkar du Hebreerbrevet 1:8-12?
Citera
2024-10-01, 11:07
Medlem
styckets avatar
Följer diskussionerna om detta på tiktok. Det skapar stora känslor och man märker att treniterianer beter sig som sektmedlemmar som bara återupprepar vilseledande läror de blivit inlärda. Men att de själva inte riktigt förstår sig på det.

Det är uppenbart att trenighetensläran leder till förvärring. Det märker man när alla som tror på den talar om det på olika sätt. Även om som sagt grunden är inlärda påståenden som "gud är 3 personer"... Men när man frågar djupare går trenigheten isär rejält och det är uppenbart att gud är en person i 3.

Eller snarare som jag ser det. Gud är inte en person öht. Gud är bortom att vara en person.

Men att allt är ett.
Citera
2024-10-01, 11:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
För oss som har läst Bibeln ordentligt ser det klart och tydligt att treenigheten där Fadern, Sonen och den Heliga Anden är separata från varandra. Det är extra tydligt i NT.

Problemet är att ditt fokus på "separata entiteter" representerar ett materialistiskt tänkande.
Men Gud är inte materia. Gud är närvarande överallt och i allt.

Om vi använder samma mjukvara på två olika datorer, blir det då plötsligt två helt olika mjukvaror?
Självklart inte. Vi kan köra samma mjukvara på en miljard olika fysiska entiteter, och det är fortfarande EN mjukvara. Därav "enhet" i treenigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in