2021-08-15, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
På vilket sätt menar du att min "analys" som säger att många som avstår vaccin gör det av den enkla orsaken att de har fel skulle vara beroende av hur många som redan smittats? Jag säger det med ett litet leende på läpparna, det hoppas jag att du förstår (sagt med tanke på att "ha fel"). *hihi*

Du verkar allmänt trög men du verkar iallafall kunna roa dig själv och det är ju bra.
Citera
2021-08-15, 07:05
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Du verkar allmänt trög men du verkar iallafall kunna roa dig själv och det är ju bra.
Så du upptäckte att det i själva verket inte finns någon som helst relation mellan påståenden som att de som avstår vaccin gör det av den enkla orsaken att de har fel och att det skulle vara beroende av hur många som redan smittats? Är det inte bättre då att du helt enkelt bekräftar att du tänkte galet och så går vi vidare? Men istället blir du arg och hasplar ur dig lite personangrepp och en massa trams som inte har med sakfrågan att göra. Ok. Det ser seriöst ut. Verkligen. Men du, du kan väl återkomma om du vill diskutera sakfrågan utan att bara haspla ur dig ogrundade personangrepp?
Senast redigerad av korrektamund0 2021-08-15 kl. 07:07.
Citera
2021-08-15, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Så du upptäckte att det i själva verket inte finns någon som helst relation mellan påståenden som att de som avstår vaccin gör det av den enkla orsaken att de har fel och att det skulle vara beroende av hur många som redan smittats? Är det inte bättre då att du helt enkelt bekräftar att du tänkte galet och så går vi vidare? Men istället blir du arg och hasplar ur dig lite personangrepp och en massa trams som inte har med sakfrågan att göra. Ok. Det ser seriöst ut. Verkligen. Men du, du kan väl återkomma om du vill diskutera sakfrågan utan att bara haspla ur dig ogrundade personangrepp?

Många avstår vaccin eftersom de redan haft infektionen och därmed inte ser någon mening med att vaccinera sig. De har alltså inte fel. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Sen finns det stora grupper som inte haft infektionen men som inte heller är i någon riskgrupp där det inte heller är motiverat med något vaccin, de har heller inte fel. Sen finns det en mindre grupp som befinner sig i riskgrupp där vaccin är motiverat men de vill ändå inte ta vaccin, denna ganska lilla grupp "har fel".
Citera
2021-08-15, 07:19
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waxveasle
Du har en hård syn för å vara vårdpersonal. Att barn är feta beror ju oftast på deras föräldrar så jag tycker nog inte att dom förtjänar att bli sjuka för det.
Ingen "förtjänar" något, det finns bara orsak och verkan.
Citera
2021-08-15, 07:23
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waxveasle
Ett barn var 11månader.

Vad är din poäng?
Citera
2021-08-15, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Hej TS!

Nyfiken fråga.

Varför är du så angelägen om att alla andra ska vaccinera sig?

90% är ju en bra bit över gränsen för flockimmunitet.

De der % satser er helt fel udregnede. Når man ikke indregner børn i regnestykker har man ingen chance for at opnå flokimunitet - den erkendelse er man også nået til i Danmark:

https://translate.google.com/translate?sl=da&tl=sv&u=https://www.berlingske.dk/samfund/flokimmunitet-bliver-meget-svaert-at-naa-med-mindre-vi-vaccinerer-boern
Senast redigerad av Moentos 2021-08-15 kl. 07:48.
Citera
2021-08-15, 07:46
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Många avstår vaccin eftersom de redan haft infektionen och därmed inte ser någon mening med att vaccinera sig. De har alltså inte fel. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Sen finns det stora grupper som inte haft infektionen men som inte heller är i någon riskgrupp där det inte heller är motiverat med något vaccin, de har heller inte fel. Sen finns det en mindre grupp som befinner sig i riskgrupp där vaccin är motiverat men de vill ändå inte ta vaccin, denna ganska lilla grupp "har fel".
Det finns massor av människor som av olika skäl väljer att inte vaccinera sig. Det betyder inte att de per automatik ansluter sig till den grupp människor som aktivt väljer att sprida desinformation och rena felaktigheter gällande COVID.

Det är dock min uppfattning att en överväldigande majoritet av personer som väljer att inte vaccinera sig, gör det på grunder som är helt felaktiga. Vill man inte vaccinera sig på grund av att man anser att vaccinet inte kommer minska risken för att drabbas av allvarlig sjukdom eller död så har man helt enkelt fel. Det är bara att läsa desinfomationen som dagligen pumpas ut här på Flashback för att inse hur illa det är ställt. Vill man däremot inte vaccinera sig på grund av att man känner sig osäker på om vaccinet är säkert eller är rädd för allvarliga biverkningar som kan dyka upp längre fram i tiden så tycker jag det är helt ok, jag räknar inte in dessa personer i gruppen som har fel.
Citera
2021-08-15, 08:05
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Eftersom sjukvården inte kan komma hem till mig och ge mig sprutan. Kanske pallrar mig iväg ifall jag ska ut och resa. Om det fortfarande är krav på vaccin/antikroppar då. Tänker inte ta av min värdefulla tid bara för att få det gjort.

Ditt vittnesmål visar på problemet, besvärligt, långt att åka kanske. Så var det i början jag har åkt flera mil för sprutorna, fixat en onödig app, köat en timme, krånglat. Det har alltid varit fulltecknat på vårdcentralen.

Dropp in i en buss på torget har de ibland ordnat för invandrarna men inte för oss svenskar. Då får vi åka till orten och då är resandet där igen.

En sak är helt säker i år tar jag ingen influensaspruta det känns meningslöst ingen influensa verkar förekomma.
Senast redigerad av Gefundenes F 2021-08-15 kl. 08:08.
Citera
2021-08-15, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hmmm vad jag har hört får sjukvårdspersonal i Stockholm inte ens välja om de ska ta vaccinet eller ej. Vill de behålla sina jobb så ska de ta vaccinet...

Stämmer inte
Citera
2021-08-15, 08:37
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
De der % satser er helt fel udregnede. Når man ikke indregner børn i regnestykker har man ingen chance for at opnå flokimunitet - den erkendelse er man også nået til i Danmark:

https://translate.google.com/translate?sl=da&tl=sv&u=https://www.berlingske.dk/samfund/flokimmunitet-bliver-meget-svaert-at-naa-med-mindre-vi-vaccinerer-boern

Det går inte att nå flockimmunitet ändå. Det är en myt.
Citera
2021-08-15, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Hej mina vänner!

Har en fråga.

Idag har över 81% av alla svenskar över 18 år fått sin första dos. Siffran ökar naturligtvis ständigt och allt pekar på att vi kommer landa runt 90%.

Dvs 9 av 10 svenskar över 18 år kommer vaccinera sig. Men vilka är dessa som inte gör det?

Om vi bortser ifrån invällare och negrar ifrån tredje världen som förpestar samhället vilka är resten?

Det finns ju gravida och folk som är allergiska eller skrivna utomlands etc.

Det återstår ju fortfarande 5%, många av dessa är på Flashback. Är det mest IQ-befriade individer som gått särskolan? Är det folk som borde ha en god man?

Allt pekar på att det är mentalt handikappade individer som spekulerar i allt ifrån att vaccinet ska ta död på dom till att Bill Gates vill chippa dom.

Hur bör samhället hantera dessa 5% utav samhället?

Vissa av dom finns på https://kavlaner.se/ men hur ska man hantera resten?

Känner nå någon av dessa galna konspirationsteoretiker?

Har dom klimatångest också? Vurmar dom för att vi ska ta emot en massa slöder från bananländer som Afghanistan?

81% ?
Skeptisk till den siffran, men du får gärna länka till källan.
Citera
2021-08-15, 08:43
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Källa på detta?

Om du påstår att sjukvårdspersonal i Stockholm måste vara vaccinerade för att jobba kvar får du backa upp det med en källa.

Tack.
Jag känner ett flertal läkare och sjuksköterskor. Har hört samma från dem. De hade inget val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in