2021-08-11, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Det finns iallafall en källa, vilket är mer än va man kan säga om de flesta av era påståenden.

Vad jag vet så än enda källan en expressenartikel för förra året, siffran har sedan dess aldrig nämts vad jag vet, utan 3,8 och 3,9 är genomgående.

I samma artikel säger Esbjörn att han inte minns hur priset 3,9 sattes. Direkt under påstår sen Binninge att Ebba först bjöd 2,5.

Det är alltså inte något som är bekräftat. För att vara bekräftat ska antingen båda parter vara överens om det eller så ska det bara något som går att verifiera.
2021-08-11, 16:14
Medlem
Citat:
Esbjörn gick ju med på att träffa Ebba, bara inte ensam igen. Men hans ledsagare blev bortkörd av Ebbas ombud och Esbjörn ville inte sitta ensam med Ebba och hennes advokat.
Det är det nog få som velat göra.

I synnerhet när han vet hur det gick förra gången han satt själv med Ebba och expertstödet hon har sett till att omge sig med.
Och eftersom Ebba inte hindrade honom att ha med ett ombud så måste man ställa följdfrågan - varför träffade han henne inte…?
2021-08-11, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Skedde tidigt - nej det skedde väldigt sent. Så sent att Esbjörn redan sålt huset.
Vet du inte skillnad på sent och tidigt?

Men det skedde innan Ebba lovade offentligt att hon inte skulle tvinga igenom ett köp om det visar sig att Esbjörn inte vill sälja.

Undrar när den insikten ska slå henne...
2021-08-11, 16:18
Medlem
Citat:
Men det skedde innan Ebba lovade offentligt att hon inte skulle tvinga igenom ett köp om det visar sig att Esbjörn inte vill sälja.

Och mycket kunde underlättas om Esbjörn dök upp på möten och hans ombudet inte kontaktat media hela tiden, så hade allt varit klart.
2021-08-11, 16:19
Medlem
Citat:

Vadå för insikt - att hon äger huset?
Esbjörn hade flera chanser att förklara sin ståndpunkt - men valde att gräva ner sig i en håla och aldrig mer komma upp. Hur ska man kunna tala med en person som försvunnit? Tänk om Ebba faktiskt menade allvar - men även det sumpade Esbjörn.
Han har inte gjort ett enda rätt i den här affären.
2021-08-11, 16:20
Medlem
Citat:
Och eftersom Ebba inte hindrade honom att ha med ett ombud så måste man ställa följdfrågan - varför träffade han henne inte…?

Ombudet var på uppdrag i en annan stad och tydligen kunde Ebba bara ses den dagen.

Frågan är väl snarare varför det är så viktigt för Ebba att det inte finns några utomstående vittnen som inte jobbar för henne i denna affär?

Inte ens en ledsagare fick Esbjörn ha med sig utan Ebba och hennes advokat ville att han skulle sitta ensam. Igen.
2021-08-11, 16:22
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Extremt bra poäng!

Först är Ebba extremt mån om att köpa huset, sen när hon fått Esbjörn ensam börjat hon koppla in fler och fler av sina bekanta och pressar ner priset mer och mer samtidigt som pressandet från tre olika personer intensifieras.
Ja visste är det fult. Personligen tycker jag att det är ett ganska stort övertramp att bara komma på att köpa ett hus utan till salu skylt. Men om man nu ska göra det är det enda snygga sätter att göra det på är att göra en Zlatan. Det vill säga själv ringa på dörren och säga, Ni bor i mitt hus! Och sen bjuda tre gånger husets värde.
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
I vilken rättskälla återfinns kravet på att köparen måste träffa säljaren för att kunna göra en giltig hävningsförklaring?

Det återstår att se om Esbjörn brev är en tillräckligt tydlig hävningsförklaring. Enligt HD finns det inget krav på att ordet "hävning" måste finnas med i en hävningsförklaring.
Men stod det inte jag vill häva köpet i det rekommenderade brevet den 3/9? Jag vill häva köpet och betala tillbaka handpenningen. Eller minns jag fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Du verkar vara lite förvirrad om vilket datum som hävningen gjordes.
Var det den 3 september så är det svårt att hävda avtalsbrott.
Om det var den 10 maj då Esbjörn till sitt eget ombuds förvåning skickade en hävning så är det lite sent.

Jag har svårt att se att EB FB inlägg där hon skriver att Esbjörn inte dök upp på banken är en acceptans av någon hävning, när skulle i så fall den hävning ha skett ifrån Esbjörns sida?
Ebba fick information om att Esbjörn ville häva avtalet den 3/9-3, 2020. Knappa två veckor efter avtalet skrevs och långt innan några juridiska ombud var inblandade.

Ebba behöver inte accepterar hävningsförklaringen. Hon behöver bara bekräfta att hon förstått den. Och det är ju med hennes formulering i inlägget helt klart att hon gjorde.
Citat:
Esbjörn gick ju med på att träffa Ebba, bara inte ensam igen. Men hans ledsagare blev bortkörd av Ebbas ombud och Esbjörn ville inte sitta ensam med Ebba och hennes advokat.
Vet vi att det är sant? Och inte bara en trådsanning? För är det sant blir ju det här så mycket värre. För om Ebba vägrar någon att närvara vid Esbjörns sida. Tycker jag det bekräftar att hon visste att Esbjörn var väldigt egen, och hade ett antal lediga boxplatser i stallet.

Att förvägra Esbjörn sällskap betyder ju att hon ansåg sig kunna styra honom om han var själv.
2021-08-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Och mycket kunde underlättas om Esbjörn dök upp på möten och hans ombudet inte kontaktat media hela tiden, så hade allt varit klart.

Esbjörn dök upp på mötet, men Ebbas advokat körde bort hans ledsagare och Esbjörn tyckte det va en dålig idé att sitta rättslös med Ebba och hennes advokat.
2021-08-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ombudet var på uppdrag i en annan stad och tydligen kunde Ebba bara ses den dagen.

Frågan är väl snarare varför det är så viktigt för Ebba att det inte finns några utomstående vittnen som inte jobbar för henne i denna affär?

Inte ens en ledsagare fick Esbjörn ha med sig utan Ebba och hennes advokat ville att han skulle sitta ensam. Igen.
Fast inlagorna i målet säger precis tvärtom. Att Ebba försökt få till många möten men att Esbjörns sida vägrat.

Du får nog skaffa lite underlag för dina påståenden. Just nu motsvarar de bara löst overifierat tyckande.
2021-08-11, 16:25
Medlem
Citat:
Vadå för insikt - att hon äger huset?
Esbjörn hade flera chanser att förklara sin ståndpunkt - men valde att gräva ner sig i en håla och aldrig mer komma upp. Hur ska man kunna tala med en person som försvunnit? Tänk om Ebba faktiskt menade allvar - men även det sumpade Esbjörn.
Han har inte gjort ett enda rätt i den här affären.

Missförstår du med flit eller förstår du på riktigt inte?

Det handlade om Ebbas snyftartikel där hon drog in sina barn, utmålade sig som offret och att hon bara velat göra rätt.

För hon lovade att inte tvinga igenom ett köp om inte Esbjörn vill. När tror du det går upp för henne att Esbjörn inte vill?

Enligt dig måste detta vara superdupersent i processen eftersom i kontraktsdagen var sent i processen.
Senast redigerad av Robokopf 2021-08-11 kl. 16:28.
2021-08-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Fast inlagorna i målet säger precis tvärtom. Att Ebba försökt få till många möten men att Esbjörns sida vägrat.

Du får nog skaffa lite underlag för dina påståenden. Just nu motsvarar de bara löst overifierat tyckande.

Ebba hävdar alltså att Esbjörn inte vill delta på möten och Esbjörn hävdar att han inte ville delta för att Ebba och hennes advokat inte tillät att han hade någon med sig som kunde styrka hans version av händelseförlopp.
2021-08-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ja visste är det fult. Personligen tycker jag att det är ett ganska stort övertramp att bara komma på att köpa ett hus utan till salu skylt. Men om man nu ska göra det är det enda snygga sätter att göra det på är att göra en Zlatan. Det vill säga själv ringa på dörren och säga, Ni bor i mitt hus! Och sen bjuda tre gånger husets värde.
Men stod det inte jag vill häva köpet i det rekommenderade brevet den 3/9? Jag vill häva köpet och betala tillbaka handpenningen. Eller minns jag fel?

Ebba fick information om att Esbjörn ville häva avtalet den 3/9-3, 2020. Knappa två veckor efter avtalet skrevs och långt innan några juridiska ombud var inblandade.

Ebba behöver inte accepterar hävningsförklaringen. Hon behöver bara bekräfta att hon förstått den. Och det är ju med hennes formulering i inlägget helt klart att hon gjorde.
Vet vi att det är sant? Och inte bara en trådsanning? För är det sant blir ju det här så mycket värre. För om Ebba vägrar någon att närvara vid Esbjörns sida. Tycker jag det bekräftar att hon visste att Esbjörn var väldigt egen, och hade ett antal lediga boxplatser i stallet.

Att förvägra Esbjörn sällskap betyder ju att hon ansåg sig kunna styra honom om han var själv.
Du kan inte bara häva utan vidare:
Hävning kan som huvudregel endast göras till följd av ett väsentligt avtalsbrott.
Vad är det väsentliga avtalsbrottet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in