2021-08-11, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ja röjningskostnsden har vi diskuterat till förbannelse. Vad vi kommit fram till är väl att det inte finns någon kostnad angiven för den någonstans. Det framgår inte i kontraktet att den finns och det står inte angivat någonstans om Ebba skulle betala 3,9 inklusive eller exklusive städpengen.

Min ståndpunkt.
300-700 tusen är snuskigt mycket pengar för att tömma några förråd. ( jag vet att mera ingick.)

Samt att om någon varit så intresserad av att köpa min fastighet som Ebba var att köpa Esbjörns så hade jag krävt att Ebba skulle ta den kostnaden oavsett. Har man en så het köpare ska man utnyttja det. Ebba hade köpt huset även om hon efter förhandlingarna fick köpa det i stående skick med inventarier. Jag hade oxå sagt 4,5, ta det eller gå. Jag kom inte till dig och jag behöver inte sälja.

Extremt bra poäng!

Först är Ebba extremt mån om att köpa huset, sen när hon fått Esbjörn ensam börjat hon koppla in fler och fler av sina bekanta och pressar ner priset mer och mer samtidigt som pressandet från tre olika personer intensifieras.
Senast redigerad av Robokopf 2021-08-11 kl. 15:18.
2021-08-11, 15:16
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Esbjörns påstådda hävning kommer säkert att bedömas som en obefogad hävning, speciellt om man hävdar att den skedde i början på september.
Att häva ett avtal utan att ha rätt därtill innefattar en vägran att fullfölja egna åtaganden.
En sådan hävningsförklaring är därför i sig ett avtalsbrott, eller åtminstone ett meddelande om att man kommer att begå avtalsbrott, vilket istället ger motparten rätt att häva avtalet och kräva skadestånd.
Skadeståndet ska i princip omfatta den vinst som motparten skulle ha gjort om avtalet hade fullföljts, vilket kan röra sig om betydande belopp.
Det återstår att se vilken bedömning tingsrätten kommer att göra.

Esbjörns ombud hävdar att Ebba begick ett kontraktsbrott av väsentlig betydelse när hon inte betalade på tillträdesdagen, innebärande att Esbjörn hade rätt att häva köpet. Hon hade möjlighet att betala i och med att hon hade Esbjörns kontonummer. Esbjörn gjorde ytterligare en hävningsförklaring I maj 2021. Ombudet hävdar att de bara gjorts i rätt tid.

Esbjörns ombud hävdar också att Ebba insåg eller borde ha insett att Esbjörn inte ville fullfölja köpet den 9 oktober 2020 när hon skrev Facebookinlägget. Hon hade ju en månad tidigare fått Esbjörns brev. Ombudet menar att parterna därigenom ingick ett nytt avtal.
2021-08-11, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Esbjörns ombud försökte få Esbjörn både demensförklarad och satt under förvaltarskap och god man. Så ja - men körde på att Esbjörn var dement och galen tills det man råkade begära ett utlåtande på saken som visade på motsatsen. Istället för att köra denna utredning i dokumentförstöraren och låta den förbli okänd för motparten så lämnade man in den till tinget !?!

Det är som att försöka bevisa sin oskuld genom att lämna in en videofilm på när man begår brottet…

Eftersom intyget visar på att Esbjörn lider av åldersrelaterade nedsättningar som rör minne och koncentration så styrker det väl snarare försvaret.
2021-08-11, 15:21
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Man kan nog inte se Esbjörns - jag ångrar mig - som en hävningsförklaring. Det får nog vara lite mer seriöst och engagerat än så. Förutom att det förutsätter att man går med på att träffa köparen, något Esbjörn inte gjort.
I vilken rättskälla återfinns kravet på att köparen måste träffa säljaren för att kunna göra en giltig hävningsförklaring?

Det återstår att se om Esbjörn brev är en tillräckligt tydlig hävningsförklaring. Enligt HD finns det inget krav på att ordet "hävning" måste finnas med i en hävningsförklaring.
2021-08-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Eftersom intyget visar på att Esbjörn lider av åldersrelaterade nedsättningar som rör minne och koncentration så styrker det väl snarare försvaret.
Det går liksom inte att svar på saker när det bara är fantasier och du inte bemödat dig med att läsa inlagorna till tinget. Där står tydligt att denna lindriga form inte påverkar Esbjörns förmåga att ingå avtal eller förstå affärsuppgörelser.
2021-08-11, 15:25
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det återstår att se vilken bedömning tingsrätten kommer att göra.

Esbjörns ombud hävdar att Ebba begick ett kontraktsbrott av väsentlig betydelse när hon inte betalade på tillträdesdagen, innebärande att Esbjörn hade rätt att häva köpet. Hon hade möjlighet att betala i och med att hon hade Esbjörns kontonummer. Esbjörn gjorde ytterligare en hävningsförklaring I maj 2021. Ombudet hävdar att de bara gjorts i rätt tid.

Esbjörns ombud hävdar också att Ebba insåg eller borde ha insett att Esbjörn inte ville fullfölja köpet den 9 oktober 2020 när hon skrev Facebookinlägget. Hon hade ju en månad tidigare fått Esbjörns brev. Ombudet menar att parterna därigenom ingick ett nytt avtal.

Citat:

Esbjörn gjorde en hävningsförklaring den 3 september 2020. Återstår att se om domstolen bedömer att den var tillräckligt tydlig.

Du verkar vara lite förvirrad om vilket datum som hävningen gjordes.
Var det den 3 september så är det svårt att hävda avtalsbrott.
Om det var den 10 maj då Esbjörn till sitt eget ombuds förvåning skickade en hävning så är det lite sent.

Jag har svårt att se att EB FB inlägg där hon skriver att Esbjörn inte dök upp på banken är en acceptans av någon hävning, när skulle i så fall den hävning ha skett ifrån Esbjörns sida?
2021-08-11, 15:31
Medlem
Citat:
Man kan nog inte se Esbjörns - jag ångrar mig - som en hävningsförklaring. Det får nog vara lite mer seriöst och engagerat än så. Förutom att det förutsätter att man går med på att träffa köparen, något Esbjörn inte gjort.

Esbjörn gick ju med på att träffa Ebba, bara inte ensam igen. Men hans ledsagare blev bortkörd av Ebbas ombud och Esbjörn ville inte sitta ensam med Ebba och hennes advokat.
Senast redigerad av Robokopf 2021-08-11 kl. 15:34.
2021-08-11, 15:33
Medlem
Citat:
I vilken rättskälla återfinns kravet på att köparen måste träffa säljaren för att kunna göra en giltig hävningsförklaring?

Det återstår att se om Esbjörn brev är en tillräckligt tydlig hävningsförklaring. Enligt HD finns det inget krav på att ordet "hävning" måste finnas med i en hävningsförklaring.
Det är kanske lite övermaga att kräva att Ebba Busch skulle ha förstått att Esbjörns brev var en hävning när han inte förstod det själv ens. Annars hade han väl framfört det vid den muntliga förhandlingen?
2021-08-11, 15:33
Medlem
Citat:
Det går liksom inte att svar på saker när det bara är fantasier och du inte bemödat dig med att läsa inlagorna till tinget. Där står tydligt att denna lindriga form inte påverkar Esbjörns förmåga att ingå avtal eller förstå affärsuppgörelser.

Jag har läst.

Var det inte du som för någon vecka sen hävdade i en hel dag att det fanns bevis för att majkgård budat 2,5 miljoner på fastigheten och när det kommer fram att det var Ebbas första bud så blev du tyst?

Du kommer liksom aldrig med underlag, du anklagar bara andra för lögn när dom presenterar fakta du inte gillar.
2021-08-11, 15:34
Medlem
Citat:
Esbjörns ombud menar att parterna ingått ett nytt avtal genom Ebbas Facebookinlägg. Ja, du har säkert läst det han skrivit.

I övrigt rekommenderar jag varmt tråden om fallet i Juridikforumet. Iknowafewthings nämnde faktiskt det här avgörandet redan i trådstarten, så fler än Esbjörns ombud har funderat kring hävningsförklaringar. Så klart.

Ebba ångrar nog att hon postade det där inlägget på Facebook den 9 oktober 2020. Jag tror inte att hon ville inse att det hon skrev kommer att kunna användas mot henne vid en eventuell tvist. Även om fullmakten undertecknades några dagar senare antar jag att Ebba redan då hade kontakt med advokaten. Man kan tycka att Ebba borde ha stämt av texten med henne innan hon publicerade den. Kanske gjorde hon. Kanske inte.
Det tror inte jag med tanke på att stridslystna Ebba är sig själv nog och visat sig ha anmärkningsvärt svårt att bry sig om ( lagar och) vad andra tycker.
Theos vittnesmål vore intressant att ta del av. Synd han inte är kallad.
Tack förresten för dina alltid välmotiverade synpunkter DoraF.
2021-08-11, 15:36
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Vilket giltigt kontraktsbrott anger Esbjörn i sitt brev den 3 september som ger honom rätt att häva avtalet?
2021-08-11, 15:36
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
Det spelar ingen roll hur tydlig den var, finns inget öppet köp på fastigheter.
Vad är annars hävningsförklaring?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in