2021-08-11, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Team Esbjörn hävdar att han har kognitiva problem, är snurrig helt enkelt och inte riktigt förstått vad han gjorde förens i efterhand då han ångrade sig.
Ebba Busch i sin tur hävdar att han är glasklar men lite "egen" av sig.
Theo skulle kunna bekräfta Ebba Buschs bild, bekräfta att Esbjörn var engagerad i affären och tillmötesgående eller säga att han inte fick ut mycket från sitt samtal med gubben och gick helt på Ebba Buschs instruktioner kring affären.

Och om det nu är som du skriver, jag har för mig (har inte dubbelkollat men ni har koll) att Ebba Buschs väninna som var med vid avtalsskrivningen är kallad som vittne, hon är ju då absolut vad du kallar för ett rättshaveristsvittne om något, ingen ifrågasätter ju om kontraktet blev påskrivet eller inte, ingen hävdar ju att Ebba Busch har förfalskat Esbjörns namnteckning vilket skulle vara enda anledningen att hon skulle vara med på rättegången sett till ditt förda retoriska tänk.
Du skriver det själv - DE HÄVDAR - efterhand har ju detta vederlagts genom diverse utredningar och experter i geriatrik. Så detta "hävdar" har smulats sönder till att det inte förhåller sig så.
Och där faller hela din argumentation.
2021-08-11, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du skriver det själv - DE HÄVDAR - efterhand har ju detta vederlagts genom diverse utredningar och experter i geriatrik. Så detta "hävdar" har smulats sönder till att det inte förhåller sig så.
Och där faller hela din argumentation.
Så dom har alltså lagt ner den linjen helt och hållet?!
Jag kan absolut ha missat det, du har givetvis rätt att om Team Esbjörn inte längre anser att hans mentala status skulle ha inverkat på affären så är Theo absolut inget vittne att kalla för deras sak.
Har man tagit bort inlagorna om detta och då behöver man ju inte heller kalla vittnen kring Esbjörns mentala status, det sparar rätt mycket tid i rättegången.
Det är alltså bara Ebba Buschs kontraktsbrott som Team Esbjörn driver då?
2021-08-11, 11:01
Medlem
Citat:
Men VAD är det som är klandervärt. DU har ju inte kunnat peka på något relevant.
Priset var inte fel - så det kan du släppa.
Kontaktet var inte fel - så du kan släppa mäklarens roll
Han ville sälja - så det kan du släppa.
Han har inte blivit hotad - så det kan du släppa.

Vad har gjorts fel?
I din värld är du arg för att fel person köpte. Du missunnar vissa en bostad för att de inte tycker som du. Men det är en rätt pissig inställning och det är framförallt inget rättesnöre för andra.
Varför ljuger du? De sanningar som du presenterar är ju trådsanningar från Ebba Busch sekten här på Flashback.
Priset var i lägsta laget det vet till och med ni.
Kontraktet må ha de punkter de måste men det ser ut som en 3 åring har klippt och klistrat ihop det med punkter som motsäger varandra och helt obetydliga punkter som borde ha raderats.
Vi vet inte att Esbjörn ville sälja, allt som framkommit pekar på att han inte velat sälja, speciellt som han tidigare tackat nej till flera erbjudanden. Allt han skrivit på kontraktet vet vi.
Hotad vet jag inte vad det kommer från så det tänker jag inte uttala mig om.
2021-08-11, 11:01
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Oavsett om det är slarvfel eller avsiktligt är det allvarligt. Det måste gå att lita på att samtliga uppgifter som en mäklare anger i ett värderingsdokument är korrekta. Värderingen är inte gjord för skojs skull utan dess ändamål är att utgöra underlag för kreditprövning av bak. Detta står angivet I dokumentet. Om värderingsdatum inte stämmer går det inte att lita på de andra uppgifterna i dokumentet heller. Registrerade mäklare kan inte förhålla sig lite hejsansvejsan till sina uppdrag.

Mäklaren Erik Hedlund uppmärksammade bevisligen inte sitt sk slarvfel eftersom han undertecknade dokumentet och överlämnade det till Ebba eller Ebbas ombud. Såvitt jag vet kan den postdaterade värderingen också sänts till Ebbas bank. Därmed stärks inte hans trovärdighet alls såsom du påstår.

Varför skulle Notar skicka en värdering till Ebbas bank i oktober 2020? På vems uppdrag?
2021-08-11, 11:02
Medlem
Citat:
Så dom har alltså lagt ner den linjen helt och hållet?!
Jag kan absolut ha missat det, du har givetvis rätt att om Team Esbjörn inte längre anser att hans mentala status skulle ha inverkat på affären så är Theo absolut inget vittne att kalla för deras sak.
Har man tagit bort inlagorna om detta och då behöver man ju inte heller kalla vittnen kring Esbjörns mentala status, det sparar rätt mycket tid i rättegången.
Det är alltså bara Ebba Buschs kontraktsbrott som Team Esbjörn driver då?
Vad spelar Binninges åsikt för roll - det är domstolen som dömer. De kan, till skillnad från ett uselt ombud, inte bara bortse från alla expertutlåtande om att Esbjörn inte hade problem i en omfattning att det påverkade affären.
De kan inte gå på åsikter och känslor - de måste förhålla sig till vad som går att bevisa.
Så du kan släppa demensbiten. Den är överspelad. Esbjörns ombud lämnade in bilagor som totalt sänkte deras ståndpunkt - något som med råg får anses vara det klantigast i svensk rättshistoria...
2021-08-11, 11:05
Medlem
Citat:
Varför ljuger du? De sanningar som du presenterar är ju trådsanningar från Ebba Busch sekten här på Flashback.
Priset var i lägsta laget det vet till och med ni.
Kontraktet må ha de punkter de måste men det ser ut som en 3 åring har klippt och klistrat ihop det med punkter som motsäger varandra och helt obetydliga punkter som borde ha raderats.
Vi vet inte att Esbjörn ville sälja, allt som framkommit pekar på att han inte velat sälja, speciellt som han tidigare tackat nej till flera erbjudanden. Allt han skrivit på kontraktet vet vi.
Hotad vet jag inte vad det kommer från så det tänker jag inte uttala mig om.
vad är trådsannignar?
Det står ju svart på vitt att läsa i inlagorna.
Menar du att ombuden lämnat in en massa "trådsanningar" till tinget?
Nu förstår jag inte.
Ingen har kunnat visa på att priset var fel. Ingen har lyckats skaka fram en värdering på de påstådda 7 miljonerna.
Ingen har kunnat skaka fram ett bevis på någon demes eller sinnesförvirrat tillstånd.
Ingen har kunnat ska fram något bevis för att mäklaren agerat felaktigt.
Det vore bra om du läste inlagorna till tinget.
Vad är lögner - förutom de som produceras i din hjärna?
2021-08-11, 11:16
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Men VAD är det som är klandervärt. DU har ju inte kunnat peka på något relevant.
Priset var inte fel - så det kan du släppa.
Kontaktet var inte fel - så du kan släppa mäklarens roll
Han ville sälja - så det kan du släppa.
Han har inte blivit hotad - så det kan du släppa.

Vad har gjorts fel?
I din värld är du arg för att fel person köpte. Du missunnar vissa en bostad för att de inte tycker som du. Men det är en rätt pissig inställning och det är framförallt inget rättesnöre för andra.
Nu blandar du ihop dig och mig. Du har inte kunnat peka ut ett enda bevis för någonting. Du bara hakar ju på andras genom att spotta ur dig oförskämdheter.

Klandervärda agerande av Ebba.
• De rena lögner som hon redovisat. Exempelvis att priset sattes av köparen efter att han fått tillgång till två värderingar.
• Ebba har inte tagit hänsyn till Esbjörns kognitiva funktionsnedsättning i denna affär. Även dementa får ingå avtal, dock får den som ingår avtal med den demente inte utnyttja den sjukes ”trångmål”. Vilket jag tycker att Ebba gjort. Genom att tjata, genom att inte ha tydliga papper, genom att inte ha en mäklare med mäklaransvar, för att förvissa sig om att Esbjörn till fullo förstår.
• Esbjörn säger att han var charmad av Ebba. Att hon uppvaktade honom. Jag tycker inte det är vad en säljare ska uppleva av en fastighets affär.
• Att Ebba utnyttjade det förtroende hennes roll som partiledare ger henne. Jag tror som sagt att Esbjörn varit mer benägen att ta hjälp om hon inte varit en offentlig person.
• Priset, på det sättet Ebba gjorde affären på och faktum att det inte fanns någon annan budgivare borde gjort att Ebba lade sitt Bud på det högre spannet av värderimgstegen.
• Ebbas Corona agerande.
• Att Ebba inte har tillräckligt rent mjöl i påsen. Utan att hon måste förtala och misstänkliggöra människorna i team Esbjörn.

Jag kan fortsätta om du vill? Så kom inte och påstå att jag inte har argument.
Och det är ju just det, att för mig handlar det här inte om person. För mig handlar det om agerande. Jag skiter i Ebba och jag Skiter i Esbjörn. Men om man som du är förälskad i ena parten är det lätt att bli förblindad.

Däremot är jag väldigt intresserad av din sista punkt. Eftersom du enligt mig lyfter fram de stora akilleshälarna i denna affär, och bara sätter inte framför.

Så undrar jag om du kan utveckla på vilket sätt Esbjörn inte blev hotad.
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-08-11 kl. 11:26.
2021-08-11, 11:18
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ja det är inte om kärlek till Esbjörn som person jag är här. Jag känner inte honom.

Jag är här för att jag tycker att Ebba har agerat på ett klandervärt sätt. Mina åsikter har ingenting med Ebba och Esbjörns personer att göra. Utan det är hur de agerat som är fokus för mig.

Menar du att du är här på grund av kärlek och omtanke om Ebba? Känns det inte lite tvivelaktigt om du av kärlek till Ebba alltid har som utgångspunkt av hon har rätt och ska skyddas? Tänker du inte att det gör ditt sätt att ta in fakta partiskt.

Nu blev det nog fel som svarade, frågan var ställd till DoraF.
2021-08-11, 11:20
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Nej, det är brottsligt att förtiga sanningen under ed.

Vittneseden lyder:

Ur BrB:

Nej.

Att säga, "den där frågan vill jag inte svara på" är inte olagligt alls.
2021-08-11, 11:24
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det påstås då och då från Ebba-klacken att det är Esbjörn varit den som velat sälja och att han äntligen lyckats få en köpare på kroken - Ebba Busch. Konstigt då att han inte piffade upp huset utvändigt precis som alla som ska sälja något gör. Nej, just att det ser ut som det gör säger åtminstone mig att Esbjörn alls inte har haft för avsikt att sälja utan blev övertalad av Ebba med anhang och det under en ansenlig lång bearbetningstid.

Att han sen direkt efter den fula kaotiska "kontraktsskrivningen" djupt ångrade sin namnteckning som han desperat fick kleta dit för å få lugn å ro, säger samma sak. Esbjörn har aldrig velat sälja. Det är Ebba med entourage som till slut fick Esbjörn så svag så han helt enkelt inte längre orkade stå emot attackerna.

Usch för Busch, hon är helt enkelt vidrig! Hur resonerar resten av KD-ledningen? Har de några diskussioner om Ebbas framtid i KD eller är det tryckt stämning som råder? Det kan ju knappast vara glada miner nu efter att ett tredje mätinstitut på kort tid visar på klar nedgång. Kan tänka mig att det är många i KD som lider just nu pga Ebbas förstockelse och klara brott mot Guds vilja.

Att hon är en veritabel lögnerska ser man på att hon sa hon inte hade tid med någon rättegång och därför tog ett strafföreläggande. Nå vad med denna rättegång då som stundar om dryga två månader? Har man inte tid med en rättegång som knappt skulle ta någon tid alls så hur i all världen har man det med denna relativt stora som gäller "husaffären"?!
Jag har försök hitta en praxis hos domstolarna hur man dömmer när säljaren ångrar sig. Men hittar inget. Det beror inte på att säljare inte då och då ångrar sig. Utan att köpare när det händer går med på att häva kontraktet. Detta gör de dels av folkvetts synpunkt. Men oxå för att man inte vill bo i ett hus där man inte var välkommen. För de flesta skulle kaffet smakar beskt i sådana hus.

För de flesta som råkar ut för en säljare som ångrar sig betyder det att de bli lite ledsna över huset som gick om intet, men skakar på sig och fortsätter sin husjakt.

Edit: ändrat efter påpekande om fel.
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-08-11 kl. 11:46.
2021-08-11, 11:26
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Jag citerade dig i inlägget. Citatet är inte förvanskat.

Eller också ljuger man om att det fanns en värdering som man använt sig av.

I Ebbas fall kan det konstateras att hon inte har visat upp och inte heller tycks kunna visa upp någon av de två värderingar gjorda av mäklare som hon offentligt på Facebook hade hon låtit göra. Att det Ebba skriver på Facebook gills är redan fastslaget: hon har erkänt och straffansvar för grovt förtal på Facebook.

"Han tror att Ebba kan ha använt värderingen för att få sitt huslån."

Ovan har jag aldrig påstått.
2021-08-11, 11:27
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Nu blev det nog fel som svarade, frågan var ställd till DoraF.
Hoppas hon oxå svara då. För i det här former bestämmer inte frågeställaren vem som svarar på något. Det är inte ett klassrum där du pekar på den som ska svara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in