2021-08-11, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Fråga fnirp. Han tror att Ebba kan ha använt värderingen för att få sitt huslån.

Det borde alltså finnas en värdering gjord av Ebbas bank innan köpekontraktet skrevs under av parterna. Hur kan det komma sig att den värderingen inte lämnats in till tingsrätten?

( jodå, jag känner till att de värderingar som görs av banker innan de beviljar huslån inte är hemliga för den som ansöker om lånet)
Varför ska hon lämna in nåt mer? I dagsläget är det ju Esbjörn som har på sig att visa att priset är fel om han ska häva kontraktet. Hittills har de inte lämnat in nåt som visar det. Snarare har de verifierat att priset är rimligt.

Fråga istället varför Esbjörn inte kan visa att priset är så lågt att det skulle vara skäl för ocker, kanske att priset är rimligt?
2021-08-11, 09:21
Medlem
Citat:
Hur kan det komma sig att Ebba inte lämnar in bankens värdering till tingsrätten? Hon lämnar i stället in en värdering som är gjord ca två månader efter köpekontraktet skrevs under. Varför lämnar hon inte in den värdering som du föreslår att Notar ska ha gjort innan köpekontraktet undertecknades?

Kan det vara så att bankens värdering var högre än 4,2 miljoner?
Du kan släppa hela frågan då priset inte var oskäligt och Esbjörn redan sålt huset.
Det är ju med vänner som dig Esbjörn kommer gå pank från den här husaffären.
Ett närmast tvångsmässigt beteende att skjuta in sig på fel som inte begåtts för att kunna driva processen vidare, fakturerar Esbjörn stora summor och få dessa utbetalad bakom hans rygg med hjälp av en generalfullmakt, Är det ett åldringsbrott som begåtts här så har jag beskrivit det för dig precis.
2021-08-11, 09:24
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Hur kan det komma sig att Ebba inte lämnar in bankens värdering till tingsrätten? Hon lämnar i stället in en värdering som är gjord ca två månader efter köpekontraktet skrevs under. Varför lämnar hon inte in den värdering som du föreslår att Notar ska ha gjort innan köpekontraktet undertecknades?

Kan det vara så att bankens värdering var högre än 4,2 miljoner?

Varför inte titta i inlaga 82 i rätten. Där framgår följande:

” Vittnesförhör med Erik Hedlund. Han ska höras om den värdering som genomförts av fastigheterna Uppsala Marielund 7:1 och 4:77 i augusti 2020 samt om värde- utvecklingen avseende fastigheter i Uppsalaområdet mellan augusti 2020 och januari/februari 2021 generellt.
Förhöret åberopas till styrkande av
- att fastigheterna i augusti 2020 värderats till 4 200 000 kr (+/- 200 000 kr) och att
den mellan parterna överenskomna köpeskillingen om 3 900 000 kr därför inte innebär att det förelåg något uppenbart missförhållande mellan köpeskillingen och fastigheternas värde,
- att den åberopade värderingen är genomförd inför köpekontraktets undertecknande och att värdetidpunkten är augusti 2020, samt
- att den i augusti 2020 genomförda värderingen utifrån värdeutvecklingen på fastigheter i Uppsalaområdet efter denna tidpunkt ligger på i stort sett samma nivå som den i februari 2021 genomförda värderingen av Densia.”
2021-08-11, 09:29
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Tack!

Här står det att Theo Dietz haft telefonkontakt med Esbjörn. Då är det bekräftat. Tyvärr vill Theo inte säga något mer.

Det är märkligt att Ebba inte kallat Theo som vittne. I egenskap av mäklare har han ju också ett oberoende som inte hennes vänner och mamma har. Han borde ju kunna redogöra utförligt för att Esbjörn förstod avtalet, var nöjd med priset och ville sälja osv. Eller kan inte Theo det? Som StorstBastVackrast talat om har Theo redan blivit anmäld till FMI två gånger innan han anmäldes för detta ärende. Det tyder på att Theo inte utför sina uppdrag som mäklare helt schysst mot alla parter. Återstår att se om Theo blir fälld den här gången. Hittills har han klarat sig undan.

Motparten har inte anfört att det skulle vara något fel i kontraktet så det finns ingen anledning att kalla honom som vittne.
De kan ju inte kalla ett vittne för att du konspirerar på Flashback, jag tror att domarna skulle slå bakut.
2021-08-11, 09:30
Medlem
Citat:
Där kom det igen. Nej, informationen finns inte enkelt att tillgå i varken tråden eller inlagorna. Tråden består numera nästan 41 000 inlägg och det finns numera 99 aktbilagor med sammanlagt uppåt 500 sidor (uppskattningsvis).
NU är det så här att det faller lite på var och en att ta till vara det som serveras.
Om man inte vill något så kommer det inte hända något.
Själv anser jag att inforamtionen i bilagorna till tinget är mycket lättillgänglig då det går utmärkt att fritextsöka i dessa. Så sluta gnäll.
2021-08-11, 09:34
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Varför ska hon lämna in nåt mer? I dagsläget är det ju Esbjörn som har på sig att visa att priset är fel om han ska häva kontraktet. Hittills har de inte lämnat in nåt som visar det. Snarare har de verifierat att priset är rimligt.

Fråga istället varför Esbjörn inte kan visa att priset är så lågt att det skulle vara skäl för ocker, kanske att priset är rimligt?

Hela bevisbördan för att priset är grovt felaktigt ligger på Esbjörns sida. Nu när de har misslyckats med att visa detta i domstol så försöker man lägga över ansvaret på EB sida. Funkar kanske på flashback, funkar sämre i domstol,
2021-08-11, 09:40
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
- Och inför valåret när Ebba får fler frågor om husaffären än om KDs politik.
Det tror jag också. Man kan bara föreställa sig valrörelsen för Ebba och övriga KD om Ebba skulle förlora i tingsrätten. Katastrof. Oavsett utgång lär domen överklagas.

För min del hoppas att jag den här historien kan bli startskottet på en debatt kring samhällets oförmåga att skydda äldre, äldre-äldre och andra som såväl behöver lagens skydd. KD har straffat ut sig från det samtalet, vilket är väldigt synd. Partiet har ju tidigare haft ett starkt brottsofferfokus, men där försvann trovärdigheten i och med att partiledaren strafföreläggande med påföljande uttalanden.
2021-08-11, 09:43
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Det står till och med i köpekontraktet §15 "Köparen har finansiering klar".

Jag ser detta som ett rimligt scenario:

Ebba går till Swedbank för att se om hon kan få låna pengar till bostaden. Swedbank gör en värdering via Värderingsdata (Värdering 1).

Eftersom att dessa värderingar är baserade på en relativt generell statistik så beställer hon även en värdering av Notar för att få en bättre indikation på värdet på just den fastigheten eftersom att skickat är så pass dåligt.
Värderingsdata räknas inte som en värdering. Knappast mera värd än Booli faktiskt.

Anticimex har gjort en ordentlig besiktning. Där presenteras det unika med denna fastighet. Det är ju svårt för Notar att göra en bedömning av denna fastighet när de inte besökt den.

Jag har väldigt svårt för att se hur Erik ska ljuga sig ur det här. För det är väldigt tydligt att han gjorde Ebba en kompis tjänst i somras och nu måste stå sitt kast.
Jag tror att hans licens ryker på det här.
Citat:

varför Ebba skulle…? Om inte annat för sin politiker trovärdighet. Hon har skrivet att hon har två värderingar och presenterar noll. Ganska anmärkningsvärt.

Esbjörn har ju lämnat in en fan så mycket proffsigare värdering än Ebba, och han värdering säger ju 4.5-5 miljoner.

Det kanske inte är ocker i domstolens ögon. Men det är fan så mycket pengar mer än de 3,9 Ebba betalade.

Men nu handlar ju det här inte här om pengar för Esbjörn. Han vill ha sitt älskade hus.
2021-08-11, 09:54
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Om han ljuger kanske. Nu har ju dateringen ingen påverkan i sak avseende värdet pga den korta tiden.

Varför utgår du ifrån att dateringen är avsiktligt fel? Det är lätt gjort att i en mall missa att ändra datumet om det är automatgenererat. Han har inte dolt dateringen och den finns med som not i tidigare inlagor.

Jag tror inte hans trovärdighet kommer att påverkas av ett slarvfel som de påpekat tidigare. Fel inträffar hela tiden och om det uppmärksammas så sänks inte trovärdigheten utan snarare stärks.
Oavsett om det är slarvfel eller avsiktligt är det allvarligt. Det måste gå att lita på att samtliga uppgifter som en mäklare anger i ett värderingsdokument är korrekta. Värderingen är inte gjord för skojs skull utan dess ändamål är att utgöra underlag för kreditprövning av bak. Detta står angivet I dokumentet. Om värderingsdatum inte stämmer går det inte att lita på de andra uppgifterna i dokumentet heller. Registrerade mäklare kan inte förhålla sig lite hejsansvejsan till sina uppdrag.

Mäklaren Erik Hedlund uppmärksammade bevisligen inte sitt sk slarvfel eftersom han undertecknade dokumentet och överlämnade det till Ebba eller Ebbas ombud. Såvitt jag vet kan den postdaterade värderingen också sänts till Ebbas bank. Därmed stärks inte hans trovärdighet alls såsom du påstår.
2021-08-11, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Värderingsdata räknas inte som en värdering. Knappast mera värd än Booli faktiskt.

Anticimex har gjort en ordentlig besiktning. Där presenteras det unika med denna fastighet. Det är ju svårt för Notar att göra en bedömning av denna fastighet när de inte besökt den.

Jag har väldigt svårt för att se hur Erik ska ljuga sig ur det här. För det är väldigt tydligt att han gjorde Ebba en kompis tjänst i somras och nu måste stå sitt kast.
varför Ebba skulle…? Om inte annat för sin politiker trovärdighet. Hon har skrivet att hon har två värderingar och presenterar noll. Ganska anmärkningsvärt.

Esbjörn har ju lämnat in en fan så mycket proffsigare värdering än Ebba, och han värdering säger ju 4.5-5 miljoner.

Det kanske inte är ocker i domstolens ögon. Men det är fan så mycket pengar mer än de 3,9 Ebba betalade.

Men nu handlar ju det här inte här om pengar för Esbjörn. Han vill ha sitt älskade hus.
Erik? Nyss var det theo som var skurk…jag tror inte erik får några problem med sin licens för att han berättar för rätten hur värdestegringen skett i området…

Jag tror gemene man skiter i hur många värderingar som utförts när den som Esbjörn själv beställt visar att köpesumman är helt rimlig.

Nej hans värdering säger 4,6 med städad tomt och halvår senare. Justera med röjning som ingick för ebbas del i köpesumman och värdeändring så är skillnaden minimal.

Men det har du ju vetat länge att det är så….
2021-08-11, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Vi har ju gått igenom det här typ 100 gånger...

Theo har haft ett skrivuppdrag, det är alla överens om.
Enligt FMI som reglerar hur en person som utger sig för att vara mäklare ska agera vid ett skrivuppdrag så ingår att mäklaren ska (inte valfritt) djupintervjua båda parterna för att skaffa sig tillräckligt med information kring affären. Det är fortfarande mäklaren som har omsorgsplikt, dvs frågor och annat som behöver lösas är det mäklaren som ska sköta.

Min poäng är att under denna djupintervju och kontroll av utestående frågor så borde Theo ha fått en klar bild över Esbjörns vilja eller ovilja att sälja. Han borde även fått en klar bild över prisbilden och vad som avses ingå i den. Theo, om han har gjort sitt jobb rätt, borde sitta inne med många av de svar som vi söker kring affären. Har Theo enkom utgått från vad Ebba Busch sagt och inte haft en dialog med Esbjörn så ställer det inte honom i god dager mot FMI, Esbjörns advokater skulle då även kunna använda han till ett vittne för att visa på att affären inte alls genomförts på ett korrekt vis.

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/kontraktsskrivning/skrivuppdrag/
Det där med att slira på sanningen är lite av ert signum...
Ordet "djupintervjua" är något du själv hittat på för att det ska framstå som att man måste lägga ett par dagars jobb på det hela. Ja jag har läst antropologi och vet vad djupintervjua innebär då det är en del av ämnet. Och nej - det krävs inga djupintervjuer för att upprätta ett köpekontrakt.
Däremot om du ska skriva en 20 poängsuppsats om "människors förhållande till bostäder de ej längre disponerar". Men det är knappast en mäklares område va...?

Dessutom är det ju klarlagt att mäklaren haft kontakt med Esbjörn via telefon så vad menar du han misskött? Det lite underliga är att INGEN utom några rättshaverister på flashback har haft några synpunkter som helst på förfarandet.
Vidare är det ju klarlagt att priset inte var oskäligt. Varför han skulle ifrågasätta ett fullt rimligt pris är en gåta du får svara på. Om ett paket kaffe kostar 35 spänn på ICA och 33 spänn på Willys behöver man inte "skaffa sig en uppfattning" om huruvida prisbilden på ICA är rimlig. Den ÄR rimlig...

Esbjörn ville ju uppenbarligen sälja - både när han hade kontakt med Ebba, men också med mäklaren. Hur tror du annars att mäklaren fick tag i hans personuppgifter, hans kontonummer med mera.

VARKEN domstolen, men framförallt inte Esbjörns ombud har har kunnat påvisa ett enda ynka mikroskopiskt misstag han begått. Det borde ju varit öppet mål för Esbjörns ombud att vräka på med något sådant om han nu faktist gjort alla de misstaga du påstår. Men nu gjorde han inte det - därför har alla andra släppt det. Ja utom du och dina gelikar. Det är fullkomligt bisarrt hur ni slår knut på er själva.
Du borde sluta se det som personliga vendettor. Det viktiga är inte vem han är utan att han gjort sitt jobb.
2021-08-11, 09:58
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt

Nu får du lungna ner dig Den värderingen SÄGER inte 4,5-5 miljoner utan 4,6 miljoner

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in