2021-08-11, 07:31
Medlem
Nvm
Senast redigerad av Uninamed 2021-08-11 kl. 08:28.
Citera
2021-08-11, 09:11
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Så om han har 22 nmol nu så får han 30 på sin "trt" den pytte ökningen ger inte någon skjuts nej, den är helt idiotisk då han även stänger ner sen egenproduktion.
Detta är även om man räknar med att testot är helt rätt dosera vilket det sällan är.

Du kan inte bara stirra dig blint på en indikator sen har du SHGB som har en betyande roll. Dem större shopparna idag har korrekt doserat testo plusminus 10% vilket är helt godkänt sen finns det såklart undantag dåliga batch vilket aldrig förekommer i läkemedelsbranschen.

För 7 år sedan låg det på 20nmol, kan hända mycket på 7 år han borde ta ett till test samt optimera sin livsstil bättre kost sömn rutiner mm och ta ett test efter det igen. Känner han sig fortfarande trött och testet visar sig ligga närmare 10nmol ja då är det dags att kliva på.
Senast redigerad av -Gustavsson 2021-08-11 kl. 09:18.
Citera
2021-08-11, 09:42
Medlem
En fråga till, om jag skulle börja köra säg 200 eller 250 mg e5d, hur bör man cykla det för att undvika biverkningar och att förstöra sin egen produktion? Alltså hur många veckor on och off? Vilken AI rekommenderas?
Citera
2021-08-11, 10:42
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uninamed
En fråga till, om jag skulle börja köra säg 200 eller 250 mg e5d, hur bör man cykla det för att undvika biverkningar och att förstöra sin egen produktion? Alltså hur många veckor on och off? Vilken AI rekommenderas?

Skulle köra på 250mg men då är det inte TRT vi talar om. Kör var 5e dag det blir bra. Du kommer att förstöra din egenproduktion det går inte att undvika och du bör vara beredd på att ligga på hela livet ut.

Olika många behöver inte ta ai inte ens när dem ligger på 500mg men det är helt individuellt. Ha alltid arimidex och letrozol hemma.

Finns en miljon svar till den frågan men kurar du 12v och kör 4v pct så ska du vara off minst lika länge innan du kliver på igen är en bra fingervisning.
Citera
2021-08-11, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gustavsson
Skulle köra på 250mg men då är det inte TRT vi talar om. Kör var 5e dag det blir bra. Du kommer att förstöra din egenproduktion det går inte att undvika och du bör vara beredd på att ligga på hela livet ut.

Olika många behöver inte ta ai inte ens när dem ligger på 500mg men det är helt individuellt. Ha alltid arimidex och letrozol hemma.

Finns en miljon svar till den frågan men kurar du 12v och kör 4v pct så ska du vara off minst lika länge innan du kliver på igen är en bra fingervisning.

Tack för ditt svar! När vet man om man behöver ta AI då? Är det till för att motverka gyno osv? Okej, så 12v on, 4v PCT och 8 veckor av allt innan man startar igen? Hur mår man de 8 veckorna när man inte tillförser något?
Citera
2021-08-11, 10:52
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uninamed
Tack för ditt svar! När vet man om man behöver ta AI då? Är det till för att motverka gyno osv? Okej, så 12v on, 4v PCT och 8 veckor av allt innan man startar igen? Hur mår man de 8 veckorna när man inte tillförser något?

12+4 16v innan du bör kliva på igen som tidigast.

Det känner man ofta av ifall brösten bröstvårtor börja ömma eller klia.
Man blir ofta lite tröttare mindre motivation på gymmet kan bli känsligare mentalt.
Citera
2021-08-12, 22:43
Medlem
utan.att.stannas avatar
känt mig varm om kvällarna då och då ett tag. Tyder det på för lågt östrogen? För mycket adex alltså.
Citera
2021-08-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vi får se då. Tycker oavsett att man mår bättre med kombon. Tyvärr kör jag armidex också för känningar. Börjar bli mycket..
….
Ni som tränar, upplever ni effekt av nebido med etr normalr intervall?

Bra att det fungerar för dig.

Jag har Nebido på recept och får injektion var 8:e vecka. Tog ett tag innan Nebido började fungerar som det ska och jag har fortfarande lite problem med högt östro.

Jag har tappat en hel del i vikt. Visserligen tog jag tag i mycket annat (kost och sömn) samtidigt som jag började med Nebido så det är svårt att säga vad som bidrar mest till viktnedgången. Dock tycker jag att jag har tappat förhållandevis mycket fett och mindre muskelmassa vilket jag inte känner igen från tidigare viktminskningar. Så det kanske beror på Nebido.

Jag spelade hockey på en hög nivå tills jag var i sena 20-årsåldrarna och tillbaka till den fysiken kommer jag aldrig komma.

Men… PB i marklyft nu i våras. Men det beror nog mest på att jag tränat mycket på just marklyft. (Gjorde aldrig ett marklyft medan jag var hockeyspelare. Hade jag gjort det då hade jag inte gjort PB nu). Men lite styrkeökning skulle jag gissa på.

Konditionen är dock det som markant har förbättrats. Jag är i 40-årsåldern nu och jag kommer inte komma ner på mina PB från 20-årsåldern i löpning men fan vad jag har blivit uthållig i joggingspåret. Utan att jag joggar speciellt mycket. Tider som jag för ett år sedan aldrig trodde att jag skulle kunna prestera har jag nu gjort utan att specialträna löpning.

Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Märker ni på trt ytrre förändringar?

Synligare och större ådror på armar och händer. Ganska mycket hårigare kropp, periodvis en del acne på rygg och ansikte.

Mer synliga blodådror på armarna och mer hår. (Skulle vara trevligt om det gick att få mer hår på huvudet också).

Tyvärr lite acne också, framför allt på ryggen. Stör mig inte så mycket men ”såren” efter acnen ackumulerar sig på ryggen så jag är inte helt nöjd. Kan även få en och annan konstig acne, typ mitt på biceps (hände inte ens då jag var tonåring). Acnen kopplar jag till högt östro som jag förhoppningsvis börjar få bukt med.

Blodtrycket har tyvärr åkt upp. Har alltid haft väldigt lågt så nu ligger jag på normalt blodtryck. Men det känns dåligt då riktigt lågt blodtryck är typ det bästa som finns om man vill leva länge.

Libidot har inte varit dåligt men jag tycker att det varierar lite mer än vad jag minns.

Men jag började nästan till 100% med trt pga depression och trötthet och den börjar faktiskt ge med sig. Om jag får en tvättbräda på köpet är det en bonus.
Citera
2021-08-13, 13:58
Medlem
Kan någon förklara kortfattat vad det är för skillnad på att mäta östrogen och känsligt östrogen?
Citera
2021-08-13, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridhemsplan
Bra att det fungerar för dig.

Jag har Nebido på recept och får injektion var 8:e vecka. Tog ett tag innan Nebido började fungerar som det ska och jag har fortfarande lite problem med högt östro.

Jag har tappat en hel del i vikt. Visserligen tog jag tag i mycket annat (kost och sömn) samtidigt som jag började med Nebido så det är svårt att säga vad som bidrar mest till viktnedgången. Dock tycker jag att jag har tappat förhållandevis mycket fett och mindre muskelmassa vilket jag inte känner igen från tidigare viktminskningar. Så det kanske beror på Nebido.

Jag spelade hockey på en hög nivå tills jag var i sena 20-årsåldrarna och tillbaka till den fysiken kommer jag aldrig komma.

Men… PB i marklyft nu i våras. Men det beror nog mest på att jag tränat mycket på just marklyft. (Gjorde aldrig ett marklyft medan jag var hockeyspelare. Hade jag gjort det då hade jag inte gjort PB nu). Men lite styrkeökning skulle jag gissa på.

Konditionen är dock det som markant har förbättrats. Jag är i 40-årsåldern nu och jag kommer inte komma ner på mina PB från 20-årsåldern i löpning men fan vad jag har blivit uthållig i joggingspåret. Utan att jag joggar speciellt mycket. Tider som jag för ett år sedan aldrig trodde att jag skulle kunna prestera har jag nu gjort utan att specialträna löpning.

Mer synliga blodådror på armarna och mer hår. (Skulle vara trevligt om det gick att få mer hår på huvudet också).

Tyvärr lite acne också, framför allt på ryggen. Stör mig inte så mycket men ”såren” efter acnen ackumulerar sig på ryggen så jag är inte helt nöjd. Kan även få en och annan konstig acne, typ mitt på biceps (hände inte ens då jag var tonåring). Acnen kopplar jag till högt östro som jag förhoppningsvis börjar få bukt med.

Blodtrycket har tyvärr åkt upp. Har alltid haft väldigt lågt så nu ligger jag på normalt blodtryck. Men det känns dåligt då riktigt lågt blodtryck är typ det bästa som finns om man vill leva länge.

Libidot har inte varit dåligt men jag tycker att det varierar lite mer än vad jag minns.

Men jag började nästan till 100% med trt pga depression och trötthet och den börjar faktiskt ge med sig. Om jag får en tvättbräda på köpet är det en bonus.

Finnarna är troligtvis östro speciellt när du beskriver att dom kommer på konstiga ställen. Försök att gå ner i fettprocent för det funkar ju till 100%.
Sen finns det kosttillskott som ska ha effekt men det är väl som alltid när det gäller tillskott tveksamt om det fungerar. Jag testade DIM och potassium och det fungerade men jag gick samtidigt ner i vikt så det är ju svårt att veta om det hade nån effekt.
För referens så gick jag ner från 85 till 78 och det reducerade östrot från 188 till 80 och blodtrycket sänktes rejält också.
Citera
2021-08-13, 16:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridhemsplan
Kan någon förklara kortfattat vad det är för skillnad på att mäta östrogen och känsligt östrogen?
Okänsligt östradiolprov är framtaget för kvinnor och kan därmed visa rätt mycket fel för män, känsligt östradiolprov är precis som det heter mer känsligt och kan mäta lägre värden med högre noggrannhet och därmed mer lämpligt för män.
Citera
2021-08-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Okänsligt östradiolprov är framtaget för kvinnor och kan därmed visa rätt mycket fel för män, känsligt östradiolprov är precis som det heter mer känsligt och kan mäta lägre värden med högre noggrannhet och därmed mer lämpligt för män.

Tack för snabbt svar.

Behöver man verkligen känsligt östradiolprov? För mig handlar det mest om att se om jag ligger tokhögt (typ över 250 pmol) eller extremt lågt (typ under 100). Vet inte ens vilken nivå jag mår bäst på.

Har bara hittat blodkollen.se som erbjuder känsligt östrogentest men de skriver ” Observera! Analys utförs endast en gång per månad varför svar av denna analys i vissa fall tar längre tid.” på sin hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in