2021-08-10, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hpas
Gick förbi där i helgen, man blir både förbannad och ledsen.

https://imgur.com/a/8auv8Vh

Är det i Arnäs?
Citera
2021-08-11, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Precis så. Jag har jättesvårt att få en bra bild från kartor och Google, min hjärna har svårt att översätta sånt till verklighet också.. Och det här fallet är trots mitt gedigna intresse för många andra fall det som fått mig mest engagerad verkligen. Det som fick mig att slutligen skaffa denna användare dessutom..

Vi åker från Sundsvall då så det är en bit då men helt överkomligt. Du kan skriva på PM om du vill. 👍

När polisen nu har förundersökning öppen, tror ni polisen går igenom och har koll på han och kartlägger, telefonavlyssning osv. Många funderingar kring hur han är som person och hur han fungerar. Hur ser hans vanor ut nu mot förut. Sitter han mycket framför en dator nu.
Nån skrev att hans bil står i Sveg, lyser det i hans hem? En bil säger ju inte så mycket egentligen för den kan ju stå där och han befinner sig på annan ort
Citera
2021-08-11, 00:53
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zootis
Trumvirvel :-)

https://postimg.cc/gw7q47bX
Tack för den och all annan information du har delat. Intressant med någon som verkligen besitter lokalkännedom. Hoppas du inte får några problem på byn bara, haha.

Jag har aldrig känt något starkt behov av att se någon bild, men det känns ändå sjukt att jag har varit intresserad av det här fallet i snart 10 år utan att veta hur karln ser ut. Kul att få se en ordentlig bild, även om den har några år på nacken.

--

Jag måste säga att OW har ett väldigt "särpräglat utseende" som borde vara lätt att känna igen. Efter att ha sett bilden tvivlar jag på att någon skulle missta sig eller blanda ihop honom med någon annan.

Detta påverkar i någon mån värdet av vittnesmålen tycker jag. Jag har väldigt svårt att tro att personerna som pekat ut OW på Bruksvägen eller vid E4an tagit fel.
Citera
2021-08-11, 01:01
Medlem
Zootiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Tack för den och all annan information du har delat. Intressant med någon som verkligen besitter lokalkännedom. Hoppas du inte får några problem på byn bara, haha..

Nädå recenserar varje inlägg för sig för att se om jag outar mig själv på nåt vis,så det är lugnt kan kanske komma mer detaljer om vittnen mm framöver då jag känner TILL flera av dem. Och om ni trådbrukare undrar eller funderar över någon eller nåt skeende ska jag försöka svara där det är möjligt..
Citera
2021-08-11, 01:06
Medlem
KnasTramss avatar
Satt och skummade igenom lite förhör igen. Vittnet CHs spontana beskrivning av OW är ganska underhållande faktiskt (FUP Avsnitt 1, s. 226 enligt paginering).

Citat:
Spontant säger H att OW är "en konstig typ som inte är hundra". H beskriver OW som en "fantasigubbe som tror att man kan göra en turbo av en symaskin". Vidare skall OW enligt H, vara "krigsinspererad" och intresserad av vapen och krig. Några övriga tecken på att OW "inte är hundra", kunde H ej ange.

Något förhör senare ger han ännu ett exempel på hur OW "inte är hundra". Flera år tidigare har han tydligen observerat en 8 år gammal OW stå och "dränka dockor" nere vid vattnet.
Citera
2021-08-11, 01:17
Medlem
Citat:
Nädå recenserar varje inlägg för sig för att se om jag outar mig själv på nåt vis,så det är lugnt kan kanske komma mer detaljer om vittnen mm framöver då jag känner TILL flera av dem. Och om ni trådbrukare undrar eller funderar över någon eller nåt skeende ska jag försöka svara där det är möjligt..

Jag är nyfiken på det vittnet som är döv. Om allt kom fram eller om du hört något om det? För var väl en som hade nära anknytning till OW familj om jag förstått det rätt
Citera
2021-08-11, 01:29
Medlem
Zootiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missas79
Jag är nyfiken på det vittnet som är döv. Om allt kom fram eller om du hört något om det? För var väl en som hade nära anknytning till OW familj om jag förstått det rätt

Det skulle ju krävas att dels polisens utredare uppmärksammades på det olämpliga jävsförhållandet samt att nytt förhör hålls med den nämnda döva kvinnan. Jävet består att dövtolken råkade vara OH moster.
Senast redigerad av Zootis 2021-08-11 kl. 01:41.
Citera
2021-08-11, 01:34
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Här kommer lite frågor då!

1. Vet du något om varför hela familjen bytt efternamn från faderns? Jag har fått uppfattningen att W är mammans flicknamn. Att hon byter efter skilsmässa är väl ganska vanligt, men när hela familjen gör det så känns det som ett ställningstagande nästan, att man vill ta avstånd typ. Har fadern gjort något "oförlåtligt" eller?

2. Kan du säga något kort om fyndplatsen på Fårön? Hur "off" ligger den egentligen och hur tar man sig dit? Jag har ju sett massa bilder och kartor m.m. men har lite svårt att begripa vilken väg mördaren har tagit dit när jag vandrar runt på google maps. I de tv-program som har gjorts så är ett återkommande argument att det måste vara en "lokal förmåga" som har gjort det baserat på fyndplatsen, stämmer det? Eller skulle någon förbipasserande lätt få för sig att knalla upp på skogen där och dumpa en kropp?

3. Jag har alltid undrat över den här båtmotorn på 91 kg som OW ska ha stulit från småbåtshamnen i Husum. Vet du något om den där märkliga händelsen?

4. Känner du till det där vittnet CH som jag skrev om i mitt förra inlägg? Är det en sanningsenlig beskrivning han ger av OW? Länk till inlägget (FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 1996-11-23

Lite snabba frågor jag kom på bara. Du behöver verkligen inte svara på allt.

Om du har något intressant om andra vittnen så är det också kul att läsa naturligtvis.
Citera
2021-08-11, 01:42
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missas79
När polisen nu har förundersökning öppen, tror ni polisen går igenom och har koll på han och kartlägger, telefonavlyssning osv. Många funderingar kring hur han är som person och hur han fungerar. Hur ser hans vanor ut nu mot förut. Sitter han mycket framför en dator nu.
Nån skrev att hans bil står i Sveg, lyser det i hans hem? En bil säger ju inte så mycket egentligen för den kan ju stå där och han befinner sig på annan ort
Polisen har väldigt små möjligheter att utreda honom innan resning beviljats. Man får inte använda tvångsmedel (det var ju därför man inte fick DNA-testa OW) och då kan man inte avlyssna honom. Vet inte riktigt var gränsen går, men jag tror verkligen inte att man kartlägger honom i någon större utsträckning just nu.
Citera
2021-08-11, 01:53
Medlem
Zootiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Här kommer lite frågor då!

1. Vet du något om varför hela familjen bytt efternamn från faderns? Jag har fått uppfattningen att W är mammans flicknamn. Att hon byter efter skilsmässa är väl ganska vanligt, men när hela familjen gör det så känns det som ett ställningstagande nästan, att man vill ta avstånd typ. Har fadern gjort något "oförlåtligt" eller?

Efter rättegångarna var Hörning rätt uttjänta i byn och kommunen. De trodde sig väl få en nystart med nytt efternamn.

2. Kan du säga något kort om fyndplatsen på Fårön? Hur "off" ligger den egentligen och hur tar man sig dit? Jag har ju sett massa bilder och kartor m.m. men har lite svårt att begripa vilken väg mördaren har tagit dit när jag vandrar runt på google maps. I de tv-program som har gjorts så är ett återkommande argument att det måste vara en "lokal förmåga" som har gjort det baserat på fyndplatsen, stämmer det? Eller skulle någon förbipasserande lätt få för sig att knalla upp på skogen där och dumpa en kropp?

Man bör nog antagligen vara fiskeintresserad eller ortsbo,infarten till fyndplatsen är och var mycket anspråkslös.

3. Jag har alltid undrat över den här båtmotorn på 91 kg som OW ska ha stulit från småbåtshamnen i Husum. Vet du något om den där märkliga händelsen?

Vet ingenting förutom det uppenbara att någon eller några av hans få bekanta måste hjälpt honom få hem.

4. Känner du till det där vittnet CH som jag skrev om i mitt förra inlägg? Är det en sanningsenlig beskrivning han ger av OW? Länk till inlägget (FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 1996-11-23

Personligen har jag aldrig imponerats av CH,han har omgärdats av att säga det han trodde folk ville höra för stunden. Senare brukade han aas ,gick från tältspringa till ladugårdsdörr. Så nåt stjärnvittne är inte CH.
Lite snabba frågor jag kom på bara. Du behöver verkligen inte svara på allt.

Om du har något intressant om andra vittnen så är det också kul att läsa naturligtvis.

Ska möjligen vara utsaga från vittnet KeNo som sett nån på "fel" sida embryon,tror detta enklast förklaras med rusdrycksintag. Detta intag består ännu i nutid
Citera
2021-08-11, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mali09
Är det i Arnäs?
Malins grav är på Arnäs kyrkogård ja.

Fick förövrigt höra att Olof i skolan tydligen kallades för "Olof Störning"
Citera
2021-08-11, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av captainKangaroo
Malins grav är på Arnäs kyrkogård ja.
Aha, tack.

Fick förövrigt höra att Olof i skolan tydligen kallades för "Olof Störning"

Ja det säger ju något om man får den typen av smeknamn. Han tycker väl fortfarande inte att han är konstig (dvs sjuk) och där är väl mamman hans största supporter. Hon känns som en mamma i förnekelse, hade ju varit bättre att acceptera det som har hänt och försökt skaffa hjälp till sitt barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in