2020-11-29, 13:06
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Om jag löser mellan raderna menade försvarsadvokaten att han var mer trolig som gärningsman, med aggressivitet mot kvinnor i bagaget, men jag kan ha missförstått.
En överkorsad geting usel tycker jag Expressen skulle ge domen i hovrätten.
Trots vittnen och bevis som pekar mot Olof kom han undan.
Hur kunde fibrer från Malins tröja finnas hos Olof?
Citera
2020-11-29, 13:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
En överkorsad geting usel tycker jag Expressen skulle ge domen i hovrätten.
Trots vittnen och bevis som pekar mot Olof kom han undan.

Dom matchade inte just exakt hennes tröja. Ovanlig tröja men finns trots allt flera. När dom intervjuade han som ledde utredningen från polisens sida i veckan brott tror jag de va så gjorde dom inte en samlad bedömning av bevis/vittnesmål utan tog var och ett för sej och kom fram till att bevisen va för små var för sej i hovrätten

Han hade egentligen så jävla mycket tur man bara kan ha. Dagen efter hon försvann började det snöa och gjorde sökningarna svåra vilket gjorde att hon inte hittades förens på våren. Hade dom hittade henne innan vintern hade dom säkert kunna använda sperman direkt för att ta fram en DNA profil.
Citera
2020-11-29, 13:32
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zibpka
Dom matchade inte just exakt hennes tröja. Ovanlig tröja men finns trots allt flera. När dom intervjuade han som ledde utredningen från polisens sida i veckan brott tror jag de va så gjorde dom inte en samlad bedömning av bevis/vittnesmål utan tog var och ett för sej och kom fram till att bevisen va för små var för sej i hovrätten

Han hade egentligen så jävla mycket tur man bara kan ha. Dagen efter hon försvann började det snöa och gjorde sökningarna svåra vilket gjorde att hon inte hittades förens på våren. Hade dom hittade henne innan vintern hade dom säkert kunna använda sperman direkt för att ta fram en DNA profil.
Visst matchade fibrerna hos Olof Malins tröja.Hur sannolikt är det att en exakt likadan tröja som kanske finns i malmö är sönderklippt och fibrerna från just denna tröja finns Olof?
Nä sannolikheten för att fibrerna kommer ifrån en annan exakt likadan tröja är lika med noll.
Senast redigerad av olovpalme 2020-11-29 kl. 13:36.
Citera
2020-11-29, 17:33
Medlem
Det är mycket "om" och "men" nu i och med nyheterna om att de lyckats säkra DNA-spår. Jag tänker inte bara på om det blir en prövning av hur preskriptionstiden ska räknas för huvudmisstänkt gärningsman. Men är det inte också så att olika typer av DNA har olika bevisvärde utifrån vilken sannolikhet det finns att det specifika DNA't kan komma från endast en person? Vet vi här vilken typ av DNA som kunnat säkras från den sperma som fanns på byxorna?

Skulle det visa sig att det bedöms som att preskriptionstiden inte uppnåtts, och en ny prövning hålls mot Olo* W., vad garanterar att det inte än en gång görs en sådan prövning av varje enskild indicie för sig, och att allt riskerar att rasa ihop även då?

Kan den här förbannade minnesforskaren Christianssons bidrag ställa till det på nåt vis? Har hans metodik fått till följd att prövande instanser numer per automatik förkastar vissa av åklagarsidans anföranden/inlägg som berörs av hans vallningar?
Citera
2020-11-29, 20:10
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

De fibrer som hittats har man inte kunnat konstatera kom från just Malins tröja. Håll dig till sanningen.
Citera
2020-11-29, 21:20
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
De fibrer som hittats har man inte kunnat konstatera kom från just Malins tröja. Håll dig till sanningen.
Det är samma fibrer och färg.Det är sanningen.Olof och/eller hans mamma lämnade en massa tyger som inte överenstämde med dessa fibrer.Alltså fanns ingen liknande tröja eller tyg i familjens ägo.
Vart skulle dessa fibrer komma ifrån? Om inte från Malins tröja?
Har Olof själv sagt att han klippt sönder en likadan tröja?Nä jag skulle inte tro de.
Citera
2020-11-29, 22:09
Medlem
796 blå tröjor av samma typ Malin bar när hon mördades levererades till Sverige, endast sex styckna till den butik i Örnsköldsvik där tröjan köptes av Malins syster.

26 olika blå tyger och garner tog från Ol*fs bostad. Ingen av dom var av samma sort som tröjan Malin bar. Allså är oddsen ganska stora att dom blå fibrerna man hittade på saxen kommer från just Malins tröja eftersom dom fibrerna var av samma sort som tröjan hon bar.
Citera
2020-11-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal
796 blå tröjor av samma typ Malin bar när hon mördades levererades till Sverige, endast sex styckna till den butik i Örnsköldsvik där tröjan köptes av Malins syster.

26 olika blå tyger och garner tog från Ol*fs bostad. Ingen av dom var av samma sort som tröjan Malin bar. Allså är oddsen ganska stora att dom blå fibrerna man hittade på saxen kommer från just Malins tröja eftersom dom fibrerna var av samma sort som tröjan hon bar.

Gjorde polisen någon ansats i att försöka spåra upp de fem andra jackorna? Jag syftar på uteslutningsmetoden.
Citera
2020-11-29, 23:54
Medlem
Nu diskuteras samma hårklyverier som tuggats till leda i den här tråden genom åren.
Citera
2020-11-30, 00:40
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystikern87
Finns på TPB. Säsong 1 avsnitt 2.

Kan du skicka länk i PM
Citera
2020-11-30, 11:16
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/malinmannens-forsvarare-inte-sarskilt-imponerad
"Advokat Ulf Holst var den 19-årige så kallade Malinmannens försvarare i de två rättegångar där den misstänkte först dömdes för mord och sedan frikändes. Holst är skeptisk till att det blir resning i Högsta domstolen.
– Fallet är preskriberat, och då krävs nya omständigheter. Om det här är nya omständigheter vet jag väl inte. DNA-spåren var ju kända redan då, säger han till SVT Västernorrland."
Citera
2020-11-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystikern87
Finns på TPB. Säsong 1 avsnitt 2.

Har du någon länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto