2021-08-09, 20:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Ja, mycker kokar ner till hur man värderar indicierna. Jag tycker det är märkligt att många verkar tycka att SE:s beteende inte är misstänkt.

Vad är det misstänkta i hans beteende menar du? Så ska jag förklara hur jag tänker
Citera
2021-08-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej han kan inte komma med den storyn som ett förklarande till utpekandet, han kan faktiskt inte det.

Du säger att ett enormt hot mot GM SE är att nn kan känna igen honom. Det är vad du säger. Att gå ut i media är självmål.

Det enda GM SE kan rädda sig med är att inte förevisas för vittnen.

Om han enligt egen uppgift var där vid korsningen som vittne och det inte helt kan motbevisas så är det någon man måste väga in vid värderingen av ett utpekande. Men som sagt ligger svårigheten i att framstå som trovärdig. Jag tror att en kompetent utredning ganska enkelt hade kunnat slå hål på hans uppgifter.
Citera
2021-08-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
I den första fasen måste det framläggas rimliga indicier för att SE är gärningsmannen, och därefter får man utvärdera hållbarheten i dessa.
Jag kan inte se att varken KP, TP, LL eller någon debattör i denna tråd framlagt något som pekar i den riktningen, utan det handlar om fritt fantiserande.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om dom hittat en gammal kamera som hade spelat upp vad som hände på brottsplatsen efter skotten eller några fotografier o inte SE är med på något....o ändå hade folk sagt att SE inte är GM...
Senast redigerad av Problem2020 2021-08-09 kl. 20:24.
Citera
2021-08-09, 20:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror att som GM o att SE skulle vara nervös eller kanske övertygad att någon kanske sett honom springa så tror jag inte att det blir en nackdel att även "plantera" in det...

Jag behöver väl inte förklara hur en sådan sak faktiskt går att använda väldigt enkelt även om det skiljer några minuter mellan språngmarscherna...

Låt säg att det skulle komma fram ett vittne o säga att dom sett en man som liknar SE springa på någon gata nära brottsplatsen så skulle jag inte bli förvånad alls om SE ändrat sin version lite...

Kanske sagt att jag är osäker men jag kan ha sprungit lite längre än vad jag trodde...

O då hade du o jag suttit här 35år senare o påstått att det var märkligt att han ändrat storyn lite....Men hade det hjälpt ? Nej troligen inte för det är ju så med Engström...

Men jösses. Hur skulle han kunna ändra sig och säga "jag sprang inte 40 m, jag sprang 240m"?

Menar du nu att han hittar på språngmarschen för eventuella vittnen på andra gator än mordplatsen? Då är det ju extremt konstigt att han avslutar språngmarschen så fort han närmar sig en annan gata.

Håller du med om att det avseende mordplatsvittnena inte hade skyddat SE alls om han hittat på en språngmarsch? Om de känt igen honom.

Är det så med SE? I vilka fall har vi sett att han ändrat sin historia?
Citera
2021-08-09, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Om han enligt egen uppgift var där vid korsningen som vittne och det inte helt kan motbevisas så är det någon man måste väga in vid värderingen av ett utpekande. Men som sagt ligger svårigheten i att framstå som trovärdig. Jag tror att en kompetent utredning ganska enkelt hade kunnat slå hål på hans uppgifter.

Exakt hade dom samma vecka gått in på alla som var med på rekonstruktionen o frågat alla om SE verkligen var där så hade dom lätt kunnat slå hål på Engströms version...

Efter dom slagit hål på Engström så hade dom istället vänt sig mot honom redan efter några dagar .
Citera
2021-08-09, 20:32
Medlem
Citat:
Men jösses. Hur skulle han kunna ändra sig och säga "jag sprang inte 40 m, jag sprang 240m"?

Menar du nu att han hittar på språngmarschen för eventuella vittnen på andra gator än mordplatsen? Då är det ju extremt konstigt att han avslutar språngmarschen så fort han närmar sig en annan gata.

Håller du med om att det avseende mordplatsvittnena inte hade skyddat SE alls om han hittat på en språngmarsch? Om de känt igen honom.

Är det så med SE? I vilka fall har vi sett att han ändrat sin historia?

Vad jag tror eller inte tror om SE ändrat eller kanske förlängt sin språngmarsch kan jag ju inte stryka men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om han hade försökt o är han GM vad skulle han haft att förlora på att försöka ?

Är han bara vittne o hittat på allt så håller jag med om att det hade varit konstigt om han ändrar sig beroende på hur andra slår hål på hans version...Då hade han väl istället fått säga att han hittat på allt....

Så det beror ju helt om hans skuld eller oskuld är ...
Citera
2021-08-09, 20:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om dom hittat en gammal kamera som hade spelat upp vad som hände på brottsplatsen efter skotten eller några fotografier o inte SE är med på något....o ändå hade folk sagt att SE inte är GM...

Du har ett roligt sätt att argumentera. "om man hittat fotobevis så hade ni säkert ändå nekat". "Om nån sett SE nån annanstans så hade han säkert ändrat sin story". Fler såna har du uttalat. Om om om.

Det är gissningar av dig. Och det tyder på att du sätter stor tilltro till gissningar. Alltså det som hela SE-teorin är byggd på. Man tror på dem teori som passar ens sätt att tänka.
Citera
2021-08-09, 20:35
Medlem
Citat:
Du har ett roligt sätt att argumentera. "om man hittat fotobevis så hade ni säkert ändå nekat". "Om nån sett SE nån annanstans så hade han säkert ändrat sin story". Fler såna har du uttalat. Om om om.

Det är gissningar av dig. Och det tyder på att du sätter stor tilltro till gissningar. Alltså det som hela SE-teorin är byggd på. Man tror på dem teori som passar ens sätt att tänka.

Okej så om du skulle få det bekräftat att SE ljög om något så skulle du se honom mer som GM ?

Eller skulle du då säga att SE gjorde det för att få uppmärksamhet?
Citera
2021-08-09, 20:43
Medlem
Citat:

Har inte folk på Skandia sagt att SE ändrat sina story ?

Om jag inte minns fel så har han även ändrat storyn om hur långt han sprang när det kom fram att någon sett honom på David bagars gata....

Är det något du har hört ?
Citera
2021-08-09, 21:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vad jag tror eller inte tror om SE ändrat eller kanske förlängt sin språngmarsch kan jag ju inte stryka men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om han hade försökt o är han GM vad skulle han haft att förlora på att försöka ?

Är han bara vittne o hittat på allt så håller jag med om att det hade varit konstigt om han ändrar sig beroende på hur andra slår hål på hans version...Då hade han väl istället fått säga att han hittat på allt....

Så det beror ju helt om hans skuld eller oskuld är ...

Om han vore GM hade det väl också varit konstigt om han ändrat sig. Så om han är GM så hade han väl inte begränsat sin språngmarsch hårt till Luntmakaregatan.
Citera
2021-08-09, 21:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Okej så om du skulle få det bekräftat att SE ljög om något så skulle du se honom mer som GM ?

Eller skulle du då säga att SE gjorde det för att få uppmärksamhet?

Det beror väl på vad det handlar om. Så klart.

Lögn är inte enbart förknippat med gärningsmän.

Det är det där svart-vita sättet att se på saker jag tycker är så konstigt hos folk som tror att SE är GM.
Citera
2021-08-09, 21:12
Medlem
Citat:
Det beror väl på vad det handlar om. Så klart.

Lögn är inte enbart förknippat med gärningsmän.

Det är det där svart-vita sättet att se på saker jag tycker är så konstigt hos folk som tror att SE är GM.

Det är ingen som vet att SE är GM man får själv bygga på info...

O då blir det misstänkt om känslan att ett vittne inte talar sanning...

Jag kan förstå om du söker bevis på vad exakt är det han ljuger om men det är 35år sen o jag kan inte ta in honom på förhör...

Jag ser honom som 1 av 2 pers som tänkbara GM om dådet sker spontant...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in