2021-08-08, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Andra problem som Tex. Stockholm har är att alla kommer inte kunna ha elbil, men å andra sidan alla ska inte ha heller.. Infrastrukturen är inte byggd för alla laddstolpar som behövs / energimässigt eller kapacitet ur dom gamla kablarna i marken. Nåja Stockholm är inte mittens universum hehe. Men bara för att problematisera. Frågan kommer säkert lösa sig men inte på 10 år.
Stockholmare ska inte köra bil, iaf inte 80 procent av dem. De ska åka kommunalt - eller elcykel, det borde eluttagen klara av.

Har massor av bekanta där de vuxna i familjen har varsin SUV som de åker ensamma i. Helt galet. Ofattbart att vägar och utrymmen i och runt städer ordnas så mycket efter bilismens intressen. Ja jag har bott i Stockholm och nej jag röstar inte Mp men man kan ju tänka ekonomiskt, praktiskt och rimligt.

Vi behöver smarta och snåla "miljöbilar", men vi behöver också köra mindre bil.
Citera
2021-08-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Spontant känns Diesel överlägset. Kanske inte för miljön, men betydligt bättre på alla andra sätt.

Håller med. För våra stora kombi som skall kunna lasta mycket (E-klass), dra släp (tex. vår segelbåt) och köra långt till fjällen (ca 170 mil/tank) så är ju en effektiv diesel oslagbar.
Citera
2021-08-08, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnagIT
Med ett dieselpris på över 17kr/l i Norrland med långa avstånd så börjar det bli värt att begå brottsliga handlingar för att få ekonomin att gå ihop. Helst brott riktade mot socialdemokrater och miljöpartister.
Moderater går också bra då de samarbetade med Mp under Reinfeldt och vägrar ta avstånd från detta idag.

Glöm inte Centern och Folkpartiet/"Liberalerna" som stött den nuvarande regeringen.

Eller vänsterpartiet för den delen (lika hemska som MP, nästan).
Citera
2021-08-08, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Energin kommer snarare från det cyklisten äter, vilket ger ganska dålig verkningsgrad samt ställer höga krav på bränslets kvalitet. Men det är klart, om man låtsas att människomat är gratis så ser det förstås väldigt bra ut.

Exakt. Människor är rätt ineffektiva, och beror på vad man äter för att skapa den energi som åtgår när man cyklar. Ät du mycket lammkött (högt CO2 på ca. 750 gram/km) eller enbart potatis (lågt CO2 på 21 gram/km).

https://www.nyteknik.se/popularteknik/hur-mycket-koldioxid-slapper-jag-ut-nar-jag-cyklar-6369452

Totalt sätt är det dock bättre att köra elbil än att promenera och cykla, om man som jag laddar den på förnyelsebar energi som vattenkraft.

När MP tycker att vi skall promenera eller cykla, så är det definitivt bra ur hälsosynpunkt (då fetma och stillastittande är ett av vårt absolut största hälsoproblem), men ur klimatsynpunkt (som de hävdar) så är det sämre.
Citera
2021-08-08, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Verkar dock vara problematiskt med om en battericell dör kan hela batteri bli kört om man inte kopplar ur den döda cellen som verkar beskrivas som omständigt samt något dyrt? Oklart om andra elbilsbatteri har samma möjligheter och flexibilitet.

Andra problem som Tex. Stockholm har är att alla kommer inte kunna ha elbil, men å andra sidan alla ska inte ha heller.. Infrastrukturen är inte byggd för alla laddstolpar som behövs / energimässigt eller kapacitet ur dom gamla kablarna i marken. Nåja Stockholm är inte mittens universum hehe. Men bara för att problematisera. Frågan kommer säkert lösa sig men inte på 10 år.

Har för mig BMS i Tesla M3 kan elektriskt koppla bort felaktiga battericeller, utan att man behöver göra något fysiskt ingrepp. Kan via mjukvara smälta bort en säkring till de celler som är skadade. Så i praktiken verkar detta gå att lösa tekniskt både smidigt och utmärkt.

Men får en viss degradering av kapaciteten i cellerna med tiden, precis som du via mekaniskt slitage för allt sämre effekt och effektivitet hos en förbränningsmotor med tiden. Inget av det är 100%, men ändå tillräckligt bra för att fungera för de flesta i praktiken.

Gällande att bo i lägenhet så är det absolut ett problem i dagsläget om man inte har ladduttag vid parkeringarna. Kan man inte bekvämt ladda en elbil eller hybridbil under natten där man bor, så skulle jag avstå, och istället rekommendera en ren bensinare eller ren diesel.
Citera
2021-08-08, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Exakt. Människor är rätt ineffektiva, och beror på vad man äter för att skapa den energi som åtgår när man cyklar. Ät du mycket lammkött (högt CO2 på ca. 750 gram/km) eller enbart potatis (lågt CO2 på 21 gram/km).

https://www.nyteknik.se/popularteknik/hur-mycket-koldioxid-slapper-jag-ut-nar-jag-cyklar-6369452

Totalt sätt är det dock bättre att köra elbil än att promenera och cykla, om man som jag laddar den på förnyelsebar energi som vattenkraft.

När MP tycker att vi skall promenera eller cykla, så är det definitivt bra ur hälsosynpunkt (då fetma och stillastittande är ett av vårt absolut största hälsoproblem), men ur klimatsynpunkt (som de hävdar) så är det sämre.
Konklusionen blir ju egentligen bara att vi bör äta mindre kött.

Det är ju inte så att cyklister äter lammkött hela dagarna, medan bilisterna inte äter någon mat alls. Man måste ta med alla plus och minus och lägga ihop det.

När jag tittar i min bekantskapskrets så anar jag en korrelation mellan elbilar, grillkött och Thailandsresor. Så det går inte rakt av att säga att elbilar räddar miljön. Det är mer komplext än så.

Finns en svensk-amerikansk studie som tittade på Köpenhamn och försökte balansera ihop det och där var cykeln bäst för ekonomi och klimat, just för att det är dyrt för samhället med vägar, olyckor, föroreningar etc. Så frågan är lite större än bara CO2.

https://www.fastcompany.com/3046345/how-copenhagen-became-a-cycling-paradise-by-considering-the-full-cost-of-cars
Citera
2021-08-08, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Finns en svensk-amerikansk studie som tittade på Köpenhamn och försökte balansera ihop det och där var cykeln bäst för ekonomi och klimat, just för att det är dyrt för samhället med vägar, olyckor, föroreningar etc. Så frågan är lite större än bara CO2.

https://www.fastcompany.com/3046345/how-copenhagen-became-a-cycling-paradise-by-considering-the-full-cost-of-cars

Samtidigt är det extremt ensidigt och enkelspårigt att bara se det så. Man måste sätta saker i sitt sammanhang och se de mer holistiskt än vad de gör ovan. Man kan inte bara stirra på minussidan av saker, utan måste minst lika mycket se på plussidan.

Personbilen, och våra andra transportfordon, har kraftigt höjt människans levnadsstandard och utvecklat hela samhället. De har på ett fantastiskt sätt bidragit till handel, ekonomi, resurser, sjukvård, kunskap, upptäckter, mm.

Skall man enbart fokusera på vad som är bäst för miljön så är det troligen att sluta äta mat, lägga sig ner för att dö och självkompostera på ett för naturen så bra ställe som möjligt.
Senast redigerad av mtflash 2021-08-08 kl. 11:48.
Citera
2021-08-08, 11:56
Medlem
Citat:
Samtidigt är det extremt ensidigt och enkelspårigt att bara se det så. Man måste sätta saker i sitt sammanhang och se de mer holistiskt än vad de gör ovan. Man kan inte bara stirra på minussidan av saker, utan måste minst lika mycket se på plussidan.

Personbilen, och våra andra transportfordon, har kraftigt höjt människans levnadsstandard och utvecklat hela samhället. De har på ett fantastiskt sätt bidragit till handel, ekonomi, resurser, sjukvård, kunskap, upptäckter, mm.

Skall man enbart fokusera på vad som är bäst för miljön så är det troligen att sluta äta mat, lägga sig ner för att dö och självkompostera på ett för naturen så bra ställe som möjligt.
Det är ju hela min poäng!

Att inte titta ensidigt. Alltså det handlar inte om att köra elbil eller annars dö, det finns alternativ däremellan.

Att leva har en miljöeffekt. Planeten får buffra och hantera det så gott det går. Om vi missköter oss kommer det några orkaner eller virus och sopar bort oss.
Citera
2021-08-08, 12:12
Medlem
Citat:
Har för mig BMS i Tesla M3 kan elektriskt koppla bort felaktiga battericeller, utan att man behöver göra något fysiskt ingrepp. Kan via mjukvara smälta bort en säkring till de celler som är skadade. Så i praktiken verkar detta gå att lösa tekniskt både smidigt och utmärkt.

Men får en viss degradering av kapaciteten i cellerna med tiden, precis som du via mekaniskt slitage för allt sämre effekt och effektivitet hos en förbränningsmotor med tiden. Inget av det är 100%, men ändå tillräckligt bra för att fungera för de flesta i praktiken.

Gällande att bo i lägenhet så är det absolut ett problem i dagsläget om man inte har ladduttag vid parkeringarna. Kan man inte bekvämt ladda en elbil eller hybridbil under natten där man bor, så skulle jag avstå, och istället rekommendera en ren bensinare eller ren diesel.

Kör elbil, inte ens brytt mig om att teckna en av laddplatserna på parkeringen hemma. Behöver ju verkligen inte ladda varje natt, det är ju om man kör hybrid man måste ladda hela jävla tiden.
Citera
2021-08-08, 14:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Stockholmare ska inte köra bil, iaf inte 80 procent av dem. De ska åka kommunalt - eller elcykel, det borde eluttagen klara av.

Har massor av bekanta där de vuxna i familjen har varsin SUV som de åker ensamma i. Helt galet. Ofattbart att vägar och utrymmen i och runt städer ordnas så mycket efter bilismens intressen. Ja jag har bott i Stockholm och nej jag röstar inte Mp men man kan ju tänka ekonomiskt, praktiskt och rimligt.

Vi behöver smarta och snåla "miljöbilar", men vi behöver också köra mindre bil.

Du bestämmer inte hur folk ska ta sig fram.
De allra flesta vill ha egen bil. Även om den står still 97% av dess livstid.
Många har ett bilintresse.
Vad finns det för vits att leva om man inte får ha sin egen bil?
Märkliga åsikter du har.
Citera
2021-08-08, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Du bestämmer inte hur folk ska ta sig fram.
De allra flesta vill ha egen bil. Även om den står still 97% av dess livstid.
Många har ett bilintresse.
Vad finns det för vits att leva om man inte får ha sin egen bil?
Märkliga åsikter du har.
Tack, jag vet redan att jag inte bestämmer hur folk ska ta sig fram.

Du har rätt till dina åsikter, och jag till mina.

Man måste kunna diskutera övergripande, vad är vägen framåt för samhället, hur ska vi lösa trängsel, utsläpp, produktion, rekreation.

Jag gillar bilar och frihet, och ogillar förbud. Bättre med pull-faktorer, alltså attraktiv kollektivtrafik och cykelstråk. Gärna elhojar med bra parkeringar och snabbladdning.
Citera
2021-08-08, 14:37
Medlem
Djurmos avatar
Citat:

Det finns brister i artikelns beräkning, väldigt få människor äter mer bara för att de ska gå några kilometer. Man kan anta att man nog ändå äter lika mycket lammfärsbiff och potatis oavsett om man ska åka nil till affären eller om man ska gå, därmed faller hela vitsen med beräkningen. Däremot sliter man sim elbil, man behöver större kapacitet i elnätet, kanske till och med laddas elbilen när produktionen är låg så att reservkraft måste till. Ja, förutom att elbilen kanske till och med bidrar till trängsel och tvingar fossilbilar att köra på en lägre växel. Generellt är promenad bäst för klimatet, vegetarisk mat är klart bättre än animaliskt basserad kost. Själv äter jag kött och kör dieselbil, så jag har mycket att sopa framför min egen dörr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in