2021-08-05, 17:03
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Nej, HVO funkar ganska bra men godkänns inte av alla biltillverkare och det är ju trist att få problem med garantin om du skulle råka ut för något motorfel.
HVO innehåller också mycket palmolja som inte är tipptopp miljömässigt.

Man får titta lite noggrant när man tankar. Preems HVO innehåller enligt Preem ”främst” svensk hållbar råvara. Vad ”Främst” nu betyder. Men dom säger att den inte innehåller palmolja.
Citera
2021-08-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det kan nog stämma. Men ”vanlig” diesel som är utblandad med mer och mer ”miljövänliga” bränslen uppför sig tvärt om. Och alla bilar kan inte gå på HVO.
Det är korrekt.
En kompis som kör en äldre Volvo har börjat tanka blankdiesel och bilen går bättre än någonsin!
Citera
2021-08-05, 17:09
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Det är korrekt.
En kompis som kör en äldre Volvo har börjat tanka blankdiesel och bilen går bättre än någonsin!

Ja får man tag i blankdiesel brukar motorn gå fint som attan. Jämnare tomgång, lägre varv, bättre drag i motorn. Och 10% lägre förbrukning på min (3.2 liters diesel). Kopplar man dessutom bort EGR:en blir det ännu bättre drag och lägre förbrukning.
Citera
2021-08-05, 17:12
Medlem
Citat:
Man får titta lite noggrant när man tankar. Preems HVO innehåller enligt Preem ”främst” svensk hållbar råvara. Vad ”Främst” nu betyder. Men dom säger att den inte innehåller palmolja.
Preem har ju en viss ”miljöprofil” så jag tror inte att de vågar ljuga om det.
Sen är det lite kul att HVO innehåller mycket slakteriavfall också.
Vad säger alla vegetarianer, veganer, djurrättsaktivister och muslimer (haram?) om det?
Citera
2021-08-05, 17:14
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Gummislangar, packningar på äldre motorer tar stryk av etanolen, nya bilar får också problem med insprutningen. Etanol är även aggresivt mot aluminium.

Nej metanol är aggresivt på alu
Citera
2021-08-05, 17:15
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Är det någon här som kört på E10 och kan rapportera eventuella förändringar i motoreffekt och förbrukning?
Har fortfarande lite 95 kvar i tanken…

Jag tankade vår Peugeot 308 årsmodell 2016 med E10 för 2 dagar sedan, och de 2 senaste dagarna har jag kört längre turer med bilen, men någon merförbrukning har jag inte kunnat fastställa.
Jag har tankat E10 i tyskland innan också många gånger, de har haft E10 i 10 år nu och inte heller där har jag märkt någon skillnad i förbrukning.
Troligtvis är det så marginell merförbrukning att det inte märks, 1,8% talas det om, det är rätt lite det handlar om alltså.
Citera
2021-08-05, 17:16
Medlem
Citat:
Ja får man tag i blankdiesel brukar motorn gå fint som attan. Jämnare tomgång, lägre varv, bättre drag i motorn. Och 10% lägre förbrukning på min (3.2 liters diesel). Kopplar man dessutom bort EGR:en blir det ännu bättre drag och lägre förbrukning.
Precis! Bor som tur är på en ort nära landsbygden där det finns en pump som annars mest frekventeras av bönder.
Citera
2021-08-05, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag tankade vår Peugeot 308 årsmodell 2016 med E10 för 2 dagar sedan, och de 2 senaste dagarna har jag kört längre turer med bilen, men någon merförbrukning har jag inte kunnat fastställa.
Jag har tankat E10 i tyskland innan också många gånger, de har haft E10 i 10 år nu och inte heller där har jag märkt någon skillnad i förbrukning.
Troligtvis är det så marginell merförbrukning att det inte märks, 1,8% talas det om, det är rätt lite det handlar om alltså.
Ok, tack.
Ingen märkbar skillnad i motoreffekt heller?
Är den tyska E10 identisk med den svenska?
Citera
2021-08-05, 17:19
Avstängd
Grontarskonts avatar
Citat:
Fast att kapa ned koldioxidbinande träd för att göra bränsle av är ingen vidare miljöpolitik.

Går göra metanol av det mesta som växer och rester från skogsindustrin! Ta prima skog för detta är inte optimalt!
Citera
2021-08-05, 17:22
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Går göra metanol av det mesta som växer och rester från skogsindustrin! Ta prima skog för detta är inte optimalt!

Nej inte precis
Citera
2021-08-05, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedyandgreedy
Vad baserar du det på, magkänsla? För det är inte fakta. Längs med hela livscykeln från odling skörd transport produktion transport mm så måste alla biodrivmedel reducera med minst 50% jmf med fossilt alternativ detta enligt förnybarhetsdirektivet i EU som vi lyder under. Detta ska spåaeas och certifieras.
Du kan läsa mer på Energimyndigheten, Drivkraft Sverige (tidigare SPBI) F3 centre mm.
Etanolen reducerar oftast över 70% med längs med hela livscykeln (well to wheel) jmf med bensin.
Jag är inte nästan säker jag är 100% säker!

Det där låter för bra för att vara sant. Varför kör då inte alla på etanol?

Nej dina beräkningar baseras på att man köper in något som kompenserar avtrycket.

Du vet mycket väl Varför inte etanolbilar blev långvarigt i Sverige. Varför å Varför skulle uträkningar vara annorlunda denna gången?
Citera
2021-08-05, 17:23
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Preem har ju en viss ”miljöprofil” så jag tror inte att de vågar ljuga om det.
Sen är det lite kul att HVO innehåller mycket slakteriavfall också.
Vad säger alla vegetarianer, veganer, djurrättsaktivister och muslimer (haram?) om det?

”Främst svensk” kan ju betyda att det skeppas in en massa spill från mindre nogräknade regioner, till exempel…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in