2021-08-08, 15:17
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnagIT
Har någon gjort en jämförelse på bränsleförbrukning mellan innan och efter takning av ny soppa?
Såväl bensin som diesel.

Med ett dieselpris på över 17kr/l i Norrland med långa avstånd så börjar det bli värt att begå brottsliga handlingar för att få ekonomin att gå ihop. Helst brott riktade mot socialdemokrater och miljöpartister.
Moderater går också bra då de samarbetade med Mp under Reinfeldt och vägrar ta avstånd från detta idag.

Min Mercedes E klass diesel drar under 0,5 liter milen på landsväg/långtur, det är en bränslekostnad på ca 8:50:- per mil, det är knappast dyrt år 2021.
För 15 år sedan körde en E klass med 6-cylindrig bensinmotor, den drack dubbelt så mycket som min diesel så det var dyrare för mig att tanka då än idag..
Citera
2021-08-08, 15:20
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Nja. Ingen har väl sagt att nånting är gratis.

Men man äter ju ändå. Jag äter inte 3 gånger mer än mina kompisar när jag ska cykla några mil.

Och vad kostar en elbil, 300 000 - 800 000 typ. Det går åt energi när du ska jobba ihop de pengarna.

Nu killgissar vi bara, finns garanterat många som redan räknat på verkningsgrader hos olika transportslag.

Du får en SEAT MII electric för 194.900 kronor efter miljöbonusen är avdragen!
En liten elbil som fått bra betyg i tester och som lätt klarar 20 mil på en laddning.
Citera
2021-08-08, 15:50
Medlem
Citat:
Stockholmare ska inte köra bil, iaf inte 80 procent av dem. De ska åka kommunalt - eller elcykel, det borde eluttagen klara av.

Har massor av bekanta där de vuxna i familjen har varsin SUV som de åker ensamma i. Helt galet. Ofattbart att vägar och utrymmen i och runt städer ordnas så mycket efter bilismens intressen. Ja jag har bott i Stockholm och nej jag röstar inte Mp men man kan ju tänka ekonomiskt, praktiskt och rimligt.

Vi behöver smarta och snåla "miljöbilar", men vi behöver också köra mindre bil.

Ja vet förbjud SUV ägandet i staden ✌️eller helt generellt.
Men folk förstår nog inte eller bryr sig inte.
Citera
2021-08-08, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Nej. Det finns inga positiva miljöeffekter. Detta är en ren politisk sakfråga just för att man vill kunna säga att man minskar användningen av bensin som drivmedel.

Detta beror säkert på att miljöpartiet saboterat alla Sveriges möjligheter till att elektrifiera fordonsflottan, inom kort blir normalläget elbrist. Så då kan inte elbilar ersätta bensinbilar.
Mp är det farligaste partiet för landet och det är Löfvéns fel
Citera
2021-08-08, 16:43
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Sådanna lagar som förbjuder en viss biltyp blir problematisk, men ett tak på förbrukningen är väl rimligt, allts så att det inte får säljas bilar som drar mer äm tex 150 g co2
Citera
2021-08-08, 18:40
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Sådanna lagar som förbjuder en viss biltyp blir problematisk, men ett tak på förbrukningen är väl rimligt, allts så att det inte får säljas bilar som drar mer äm tex 150 g co2

Drar mer? Du pratar om två olika saker. Bränsleförbrukning och utsläpp. Sen finns det olika typer av utsläpp och co2 har blivit någon sorts skräckpropaganda trots att det är livsviktigt.
Citera
2021-08-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du får en SEAT MII electric för 194.900 kronor efter miljöbonusen är avdragen!
En liten elbil som fått bra betyg i tester och som lätt klarar 20 mil på en laddning.

Om man nu tänker högt är det en femtedels mille med ett batteri som behöver bytas när för vilken kostnad miljöåtervinnas var när hur.
Som av det skälen kan vara omöjlig att sälja för Svenska Pengar mer än vad en bussbiljett till ärlige Alis begagnade bilar kostar
Citera
2021-08-08, 20:26
Medlem
Citat:
Stockholmare ska inte köra bil, iaf inte 80 procent av dem. De ska åka kommunalt - eller elcykel, det borde eluttagen klara av.

Har massor av bekanta där de vuxna i familjen har varsin SUV som de åker ensamma i. Helt galet. Ofattbart att vägar och utrymmen i och runt städer ordnas så mycket efter bilismens intressen. Ja jag har bott i Stockholm och nej jag röstar inte Mp men man kan ju tänka ekonomiskt, praktiskt och rimligt.

Vi behöver smarta och snåla "miljöbilar", men vi behöver också köra mindre bil.

Om de bor i Stockholms innerstad och äger varsin SUV har de ganska sannolikt också betalat extremt hög skatt och borde således kunna förvänta sig grundläggande service i form av exempelvis fungerade infrastruktur.

Om alla pengar som kommer från bilister och åkerinäringen, samt fordonsindustrin skulle läggas på bättre och rätt dimensionerade vägar hade det här inte varit ett problem.

Har inga problem med att betala för mig om jag kör en SUV, men då ska också den som åker buss betala för sig. Utan subventioner.
Citera
2021-08-08, 22:25
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge

SUV är enda sättet att ta sig runt i staden utan att få kotförskjutning när det är trasiga väggupp överallt. Ena dagen är det 70km/h för vägen är bred och det finns inga gångbanor inom synhåll. Nästa dag är det väggupp och 40km/h för politikerna vill sänka medelhastigheten (oavsett var i Sverige man i praktiken gör det). Tredje dagen är vägguppet deformerat och skadar de som åker över annat än med Jeep eller SUV.
Citera
2021-08-09, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
SUV är enda sättet att ta sig runt i staden utan att få kotförskjutning när det är trasiga väggupp överallt. Ena dagen är det 70km/h för vägen är bred och det finns inga gångbanor inom synhåll. Nästa dag är det väggupp och 40km/h för politikerna vill sänka medelhastigheten (oavsett var i Sverige man i praktiken gör det). Tredje dagen är vägguppet deformerat och skadar de som åker över annat än med Jeep eller SUV.

for real? 😂 kör sakta då.
Citera
2021-08-09, 01:34
Medlem
Citat:
Det är ju hela min poäng!

Att inte titta ensidigt. Alltså det handlar inte om att köra elbil eller annars dö, det finns alternativ däremellan.

Att leva har en miljöeffekt. Planeten får buffra och hantera det så gott det går. Om vi missköter oss kommer det några orkaner eller virus och sopar bort oss.

Tycker det känns som de rapporter du länkar till missar det positiva som bilar och industrialiseringen medfört för oss människor.

Finns mycket både nytta, nöje och livsglädje med bilar.
Citera
2021-08-09, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Det finns brister i artikelns beräkning, väldigt få människor äter mer bara för att de ska gå några kilometer. Man kan anta att man nog ändå äter lika mycket lammfärsbiff och potatis oavsett om man ska åka nil till affären eller om man ska gå, därmed faller hela vitsen med beräkningen. Däremot sliter man sim elbil, man behöver större kapacitet i elnätet, kanske till och med laddas elbilen när produktionen är låg så att reservkraft måste till. Ja, förutom att elbilen kanske till och med bidrar till trängsel och tvingar fossilbilar att köra på en lägre växel. Generellt är promenad bäst för klimatet, vegetarisk mat är klart bättre än animaliskt basserad kost. Själv äter jag kött och kör dieselbil, så jag har mycket att sopa framför min egen dörr.

Naturligtvis måste man räkan på deltat mellan att en människa är inaktiv, och mellan att människan marscherar med packning efter att ha handlat på ICA Maxi. Säg att du har 1-2 mil till affären så att du får en del att marschera. Du kommer (enligt beräkningar av Ny Teknik) släppa ut mer CO2 än en elbil, även om du äter 100% veganskt.
Senast redigerad av mtflash 2021-08-09 kl. 01:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in