Citat:
Ursprungligen postat av
LordBrettSinclair
...vilket i sin tur innebär 1,8% högre förbrukning, och då jag vill minnas att framställandet av etanol drog mer energi att tillverka (medelst fossila bränslen) än vad som sedan lagrades i själva bränslet så valde ju t o m MP bort etanol som miljövänligt bränslealternativ för ett antal år sedan (om än efter att ha påtvingat alla mackar dyra ombyggnader och lurat många bilköpare att köpa etanolbil). Detta med 1,8% sagt i morgonstudion, Svt.
Min fråga är då om det egentligen finns någon positiv nettoeffekt av införandet av denna nya standardbensin? Nackdelarna vet vi, dvs att en hel del bilmotorer kommer att fungera sämre och drabbas av negativ kemisk påverkan men även kanske förkortad livslängd, som ju innebär att nya bilar måste produceras med allt fotavtryck det ger. Många kommer även att gå över till 98 oktan istället, om det är bra eller dåligt vet jag inte.
Men är nettoeffekten, allt detta inräknat, ändå positiv? Även om alla bilar kommer att dra 1,8% mer i bränsle?
Nej. Det finns inga positiva miljöeffekter. Detta är en ren politisk sakfråga just för att man vill kunna säga att man minskar användningen av bensin som drivmedel.
Detta beror säkert på att miljöpartiet saboterat alla Sveriges möjligheter till att elektrifiera fordonsflottan, inom kort blir normalläget elbrist. Så då kan inte elbilar ersätta bensinbilar.