2021-08-04, 17:27
Avslutad
...vilket i sin tur innebär 1,8% högre förbrukning, och då jag vill minnas att framställandet av etanol drog mer energi att tillverka (medelst fossila bränslen) än vad som sedan lagrades i själva bränslet så valde ju t o m MP bort etanol som miljövänligt bränslealternativ för ett antal år sedan (om än efter att ha påtvingat alla mackar dyra ombyggnader och lurat många bilköpare att köpa etanolbil). Detta med 1,8% sagt i morgonstudion, Svt.

Min fråga är då om det egentligen finns någon positiv nettoeffekt av införandet av denna nya standardbensin? Nackdelarna vet vi, dvs att en hel del bilmotorer kommer att fungera sämre och drabbas av negativ kemisk påverkan men även kanske förkortad livslängd, som ju innebär att nya bilar måste produceras med allt fotavtryck det ger. Många kommer även att gå över till 98 oktan istället, om det är bra eller dåligt vet jag inte.

Men är nettoeffekten, allt detta inräknat, ändå positiv? Även om alla bilar kommer att dra 1,8% mer i bränsle?
Citera
2021-08-04, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...vilket i sin tur innebär 1,8% högre förbrukning, och då jag vill minnas att framställandet av etanol drog mer energi att tillverka (medelst fossila bränslen) än vad som sedan lagrades i själva bränslet så valde ju t o m MP bort etanol som miljövänligt bränslealternativ för ett antal år sedan (om än efter att ha påtvingat alla mackar dyra ombyggnader och lurat många bilköpare att köpa etanolbil). Detta med 1,8% sagt i morgonstudion, Svt.

Min fråga är då om det egentligen finns någon positiv nettoeffekt av införandet av denna nya standardbensin? Nackdelarna vet vi, dvs att en hel del bilmotorer kommer att fungera sämre och drabbas av negativ kemisk påverkan men även kanske förkortad livslängd, som ju innebär att nya bilar måste produceras med allt fotavtryck det ger. Många kommer även att gå över till 98 oktan istället, om det är bra eller dåligt vet jag inte.

Men är nettoeffekten, allt detta inräknat, ändå positiv? Även om alla bilar kommer att dra 1,8% mer i bränsle?

Nej. Det finns inga positiva miljöeffekter. Detta är en ren politisk sakfråga just för att man vill kunna säga att man minskar användningen av bensin som drivmedel.

Detta beror säkert på att miljöpartiet saboterat alla Sveriges möjligheter till att elektrifiera fordonsflottan, inom kort blir normalläget elbrist. Så då kan inte elbilar ersätta bensinbilar.
Citera
2021-08-04, 17:46
Medlem
Citat:

Etanol drar typ 30% mer bränsle än bensin. Om du kollat vad etanol kostar på macken så ser du att det är cirka 30% billigare. Om det gett samma mil/l så hade "alla" kört det sen tio år tillbaka..

Så det är ingen nyhet att etanol inte ger lika många mil som bensin.
Citera
2021-08-04, 18:08
Medlem
Kloges avatar
Etanol brinner renare och utan sot så motorn blir mindre sotig. Det är ju ett gammalt knep att hälla k-sprit(etanol) i tanken för att få bilen igenom besiktningen så nog kan det bli en miljövinst samt att man hällde k-sprit i tanken för att undvika isproppar.

Ännu bättre hade varit att tanka i 10-15 liter e85 och få ca 98 oktan i tanken och ställa tändningen tidigare och få en bättre bränsleförbrukning under förutsättning att bilen kan justera tändningen så mycket. Har man gammeldags analog tändning så kan man själv justera tändningen.

Jag blandtankar min Golf från 2003 med 50/50 bensin/e85 vilket motsvarar ca E45
Stiga Park och Klippo med 50/50 bensin/e85
Veterantraktorer Volvo T31 och T32 med e85
Den senare har jag justerat tändningen från 30 grader föd till 40 grader föd och förbrukningen gick från 6 liter/h till 5 liter/h när jag slog gräs med slåtterbalk
Senast redigerad av Kloge 2021-08-04 kl. 18:12.
Citera
2021-08-04, 18:53
Avstängd
Gummislangar, packningar på äldre motorer tar stryk av etanolen, nya bilar får också problem med insprutningen. Etanol är även aggresivt mot aluminium.
Citera
2021-08-04, 19:07
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:

De vill väl att alla bensinare och dieslar ska gå sönder så att alla tvingas gå över på el (oavsett hur smutsig den är).
Citera
2021-08-04, 19:24
Medlem
Många har gamla motorcyklar och veteranbilar där det blir problem med 10 procent etanol-inblandning speciellt om det är förgasare, vi får hoppas att det går att tanka 98 oktan ett bra tag framöver där det är mellan 0 och 5 procent än så länge.

Rent generellt har jag inget emot etanol-inblandning så länge det finns alternativ till de motorer som måste ha lägre procentsatser.

Vi får hålla tummarna för att de lämnar 98 oktan i fred alltså.
Citera
2021-08-04, 19:34
Avstängd
Det finns ju Aspen bensin till klippare etc, dyr dock, men det går ju inte åt så mycket.
Finns på pump på vissa mackar med.

Annars kan man ta bort etanolen genom att hälla i 20% vatten i bensinen. Vattnet blandar sej med etanolen som sedan skiktar sej på botten av dunken. Sen suger man ur bensinen med en hävert.
Det som blir kvar häller man i närmaste vattendrag på rent jävelskap. 🙃

Detta med säg 20 liter i taget till veteranaren exempelvis.
Citera
2021-08-04, 19:40
Moderator
Tystnads avatar
Jag ställer mig ytterst tveksam till att detta ger någon miljövinst nu men på sikt .

Jag tror att det är MP som ligger bakom detta och troligen är tanken att detta är ett första steg i MP dolda agenda att skrota ut alla bensinbilar.
Dom XX% som inte klarar denna nya bensin skall alltså tvingas köpa 98 oktan, och vad kostar den idag?
minst en kr dyrare , men där lär den garanterat INTE stanna utan MP och sossarna lär smyghöja detta med någon hög straffskatt årligen , tanken är garanterat att det skall bli så dyrt köra med dessa 98 oktan bilar att folk väljer skrota ut dom .

Sedan lär deras nästa steg blir ? E20 , sedan E30 osv så mera och mera bilar tvingas köra på 98 oktan = Bilskroten för bruksbilar ej lönt köra....

Elbilar lär bara dem högavlönade har råd med om inte man får ner priset på dessa.
Citera
2021-08-04, 19:46
Medlem
Citat:
.

Lägre konsumption av fossila bränslen med ungefär 8%
Citera
2021-08-04, 19:49
Moderator
Carlboms avatar
När infördes det här tramsbränslet? Såg det första gången i måndags när jag tankade på väg från Stockholm. Först trodde jag att jag blivit dum i huvudet och letade efter den vanliga 95-pumpen. Sen blev jag osäker på om jag ens kunde tanka skiten med tanke på garantier och annat.

Det här tror jag inte ett smack på. Ständigt dessa påhitt som floppar. Ska det bli enda bensinen vi ska få tanka?
Citera
2021-08-04, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Lägre konsumption av fossila bränslen med ungefär 8%
Eftersom det är 1.8% sämre jämnfört med E5 är konsumtionen av fossila snarare 5-1,8 = ca 3% lägre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in