2021-08-07, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det beror inte alls på..

Elbilar är tunga, punkt slut.

Min lilla Renault ZOE väger 1.600 kg!

Helt riktigt. Vikten är ju en av de största nackdelarna med rena batteribilar.
Citera
2021-08-07, 18:19
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det beror inte alls på..

Elbilar är tunga, punkt slut.

Min lilla Renault ZOE väger 1.600 kg!
Min stora 745 väger 1450kg.

Men det beror på visst det..
Jämför du en Zoe,med en Mercedes 560SEL,eller en Chevrolet 3500 dually...så är elbilen "lätt"..
Men skrev jag inte att jämför man två ungefär lika stora bilar,så är elbilen tyngre...
Citera
2021-08-07, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Min stora 745 väger 1450kg.

Men det beror på visst det..
Jämför du en Zoe,med en Mercedes 560SEL,eller en Chevrolet 3500 dually...så är elbilen "lätt"..
Men skrev jag inte att jämför man två ungefär lika stora bilar,så är elbilen tyngre...

Jo, det är ju helt riktigt som du skriver (även din förra kommentar, som jag missade innan, är ju riktig).
Citera
2021-08-07, 19:50
Medlem
Spontant känns Diesel överlägset. Kanske inte för miljön, men betydligt bättre på alla andra sätt. Lägre förbrukning och högre vridmoment. Således mer kul/liter vilket inte ska underskattas.

Det andra alternativet är el, och det kommer säkert dominera i framtiden, förutsatt att klåfingriga politiker inte hittar ett sätt att göra det jävligare för elbilsägare.
Citera
2021-08-07, 22:22
Medlem
Har någon gjort en jämförelse på bränsleförbrukning mellan innan och efter takning av ny soppa?
Såväl bensin som diesel.

Med ett dieselpris på över 17kr/l i Norrland med långa avstånd så börjar det bli värt att begå brottsliga handlingar för att få ekonomin att gå ihop. Helst brott riktade mot socialdemokrater och miljöpartister.
Moderater går också bra då de samarbetade med Mp under Reinfeldt och vägrar ta avstånd från detta idag.
Citera
2021-08-07, 23:20
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Finns många aspekter, som säkert lyfts i tråden. En som är lätt off-topic men som jag ofta tänker på, är vilket slöseri det är att motorn måste baxa runt sig själv och resten av bilen. Där är ju det stora resursslöseriet! Säg att jag på 80 kg åker själv. Men bilen väger 1000-1500 kg. Där kan vi snacka låg verkningsgrad.

En okunnig fråga, väger elbilar mindre än bilar med förbränningsmotor?

Rent verkningsmässigt bör cykling vara effektivt. Cykeln väger inte mycket. Det blir bara cyklisten själv som ska förflyttas och kraften för det kommer från cyklisten själv. Smartare än elbil.
Men nästa steg är elcykel el liknande. Fortfarande verkningseffektivt.
Men nu mer off topic.
Citera
2021-08-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Rent verkningsmässigt bör cykling vara effektivt. Cykeln väger inte mycket. Det blir bara cyklisten själv som ska förflyttas och kraften för det kommer från cyklisten själv. Smartare än elbil.
Men nu mer off topic.
Ja cykel vinner nog. Gå är ännu snålare, men ack så långsamt. Cykling ger många personkilometer per energienhet.
Citera
2021-08-07, 23:40
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ja cykel vinner nog. Gå är ännu snålare, men ack så långsamt. Cykling ger många personkilometer per energienhet.
Energisnålt. Och för många går det snabbt. I vissa områden - städer, snabbare än bil inkl eldito.
Men elbilar kommer att utvecklas och bli lätta.
Men just nu både el och förbränningsmotorer och bara en person i bilen. Ett energiskämt.
Citera
2021-08-08, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Men nu mer off topic.

Energin kommer snarare från det cyklisten äter, vilket ger ganska dålig verkningsgrad samt ställer höga krav på bränslets kvalitet. Men det är klart, om man låtsas att människomat är gratis så ser det förstås väldigt bra ut.
Citera
2021-08-08, 02:22
Medlem
Vasterass avatar
Grundläggande som jag ser det är att om någon exempelvis åker runt i mer eller mindre tunga "stridsvagnar" så kommer de att mosa dig oavsett.
Om vi däremot har en snävare viktbegränsning hus vanlig trafik så kommer ingen kunna skada dig mer än du skadar någon annan i princip.

Dessutom drar ett tungt fordon mer energi än ett lättare fordon, sjukt att en ensam person av lättja kör runt i ett fordon som väger runt 1-2 ton!
Citera
2021-08-08, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Nu är jag inte så varken oroad, eller fokuserad på CO2, som du verkar vara.

Men den forskning som gjorts på Chalmers visar på att man skrotar sin fossilbil, och köper en ny elbilar, så miljömässigt räknar hem en elbil redan efter två år.

https://www.dn.se/ekonomi/studie-elbilen-utklassar-vanlig-bil-kan-sanka-utslappen-med-70-procent/

Synd att länken är betalväg. Hade annars läst vidare.
Ska försöka hitta källan.

https://www.chalmers.se/sv/institutioner/see/nyheter/Sidor/Saljstopp-for-fossilbilar-gynnar-klimatet.aspx

Hittade en annan som beskriver problematiken från Chalmers. Men diskussionen för vidare igen mot att man borde hålla fast vi biogas och blandningar samtidigt med el. Även om man lokalt ser enorma vinster sett till utsläpp om man kör bara el och förbjuder fossila bränslen - dock går dom in på samma problem jag nämner som behöver en lösning å kanske blire så.

Sedan så verkar de positiva:
"Men oavsett hur tillverkningsindustrin utvecklas skulle ett förbud mot nyförsäljning av fossilbilar alltså ge en kraftfull minskning av den totala klimatbelastningen, givet Sveriges låga elproduktionsutsläpp.". Ur Chalmers.

Jag vill gärna se en bränslesnål bil vs. En elbil jämfört på 5 - 10 år. Kostnader samt garantier. Imponerande att tesla håller garantier på 8 år för sina batterier. Googlade - dock jävligt pricy för reparationer m.m. med ja en bil är inte gratis oavsett vad.

https://teslaclubsweden.se/sa-repareras-ett-tesla-batteri/

Verkar dock vara problematiskt med om en battericell dör kan hela batteri bli kört om man inte kopplar ur den döda cellen som verkar beskrivas som omständigt samt något dyrt? Oklart om andra elbilsbatteri har samma möjligheter och flexibilitet.

I samma veva diskuterar Tesla samma problematik inför framtiden hur man reparerar batterier och hur man löser frågan med sina underleverantörer som har för höga co2 utsläpp för att netto co2 löses.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/

Andra problem som Tex. Stockholm har är att alla kommer inte kunna ha elbil, men å andra sidan alla ska inte ha heller.. Infrastrukturen är inte byggd för alla laddstolpar som behövs / energimässigt eller kapacitet ur dom gamla kablarna i marken. Nåja Stockholm är inte mittens universum hehe. Men bara för att problematisera. Frågan kommer säkert lösa sig men inte på 10 år.

Sedan så länge Kina skiter ut samma mängd co2 på ca 2 dagar som Sverige gör på ett år. Men nån ska väl vara förebild och leda till framgång.
Senast redigerad av rawjudge 2021-08-08 kl. 04:38.
Citera
2021-08-08, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Energin kommer snarare från det cyklisten äter, vilket ger ganska dålig verkningsgrad samt ställer höga krav på bränslets kvalitet. Men det är klart, om man låtsas att människomat är gratis så ser det förstås väldigt bra ut.
Nja. Ingen har väl sagt att nånting är gratis.

Men man äter ju ändå. Jag äter inte 3 gånger mer än mina kompisar när jag ska cykla några mil.

Och vad kostar en elbil, 300 000 - 800 000 typ. Det går åt energi när du ska jobba ihop de pengarna.

Nu killgissar vi bara, finns garanterat många som redan räknat på verkningsgrader hos olika transportslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in