Citat:
Ursprungligen postat av
Xiu
Huset byggdes 1909.
Citat:
Ursprungligen postat av
fiatigerlilja
Huset har gått i släkten sedan det byggdes.
Ur
Boken om Marielund:
”Familjen Bolin har ägt huset sedan det byggdes. Medicine doktor Ernst Bolin köpte fastigheten 1909 och anhöll om namnet Kullen. Två av Ernsts systrar köpte fastigheterna Rosentorp och Täppan. Här samlades således tre grannhus som ägdes av familjen Bolin.”
Utdrag ur den vackra boken
finns här.
Det var användaren MarieMM som hittade och citerade, nån gång i våras tror jag, då innan partiets masspostande PR-troll hade tagit över tråden helt med sina retoriska one-liners och andra debattdödande struntinlägg, dvs sånt som gör den nästan oläslig numera därför att det är så fruktansvärt tidsödande att behöva vada igenom 50 goddagyxskaftinlägg för att hitta de användare som kommer med intressanta frågeställningar, insikter och infall och som stävar efter en någorlunda faktaunderbyggd diskussion. Tack till er som orkar!
Citat:
Ursprungligen postat av
kubun
Åh....verkligen ett stort tack själv.....ja se här alla hur de bara vräkt ut en massa trådsanningar......en efter en avslöjas de. Se den här Pilotyega hade rätt även här som vågade påstå att kåken är en verklig släktgård....hrm...näst intill

ja för å visa kompromissvilja

Byggåret behöver utredas grundligare eftersom det också står i Boken om Marielund att...
Många ägare av äldre hus i Sverige säger att deras hus är byggda 1909. Det gäller inte bara Marielund, utan hela Sverige.1910 infördes statlig fastighetsskatt och för enkelhetens skull skrevs byggåret 1909 på många äldre hus. Därför ska man vara försiktig i dateringen av äldre hus
Det står ju att familjen Bolin ägt huset sedan det byggdes, vilket indikerar att de inte köpte en tomt och lät bygga på den. Huset kan alltså vara byggt tidigare än 1909, då Esbjörns farfar Ernst köpte det. Om nu Ernst verkligen är Esbjörns farfar. Det kanske bara är en slump att de har samma efternamn.
Eller också släpper tråden hela frågan och nöjer sig med att tacka
fiatigerlilja och imponeras av dennes minne.
Vi kan ju också konstatera att Binninge faktiskt har koll och nog inte är så helt tappad som somliga tror. Dessutom tar han sin lojalitet mot Esbjörn på allvar eftersom han meddelar sig i tråden genom
kubun.
Det spelar ju faktiskt ingen som helst roll för tvisten när byggnaderna är uppförda och hur länge de funnits i släktens ägo. Det var oavsett Esbjörns egendom. Jag vet ingenting om Ebbas släkt och dess historia, men gissningsvis är hon inte uppväxt med ärvda sommarnöjen så hon förstår måhända inte det affektionsvärde fastigheten har för Esbjörn och hans släkt. Måhända gäller samma sak för användare I tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krmkr
Fallfärdig sommarstuga anser jag också vara en felaktig beskrivning.
Inte flera generationer? Esbjörns föräldrar är en generation och Esbjörn är en generation, 1 + 1 = 2, vilket senast jag kollade det är - flera.
Sen undrar jag hur du menar att det inte spelar någon roll om huset ägts i familjen i 200 år om det inte ägts av flera generationer? Jag får inte ihop det men jag kanske tänker fel.
[Jag reserverar mig för att jag kan ha räknat fel då mina matematiska kunskaper är bristfälliga. Därför tacksam om någon kan kontrollräkna.]
Jag har kontrollräknat och kan bekräfta att 1÷1=2
Jag har även bekräftat att det är korrekt svenska att benämna fastigheten "släktgård" genom att konsultera Svensk ordbok, som ges ut av Svenska akademien.
https://svenska.se/so/?id=174964&pz=7