2021-08-08, 00:29
Medlem
Q6s avatar
Den som vill släktforska kan fixa ett konto här.

https://www.myheritage.com/research?s=1&formId=master&formMode=1&useTranslati on=1&exactSearch=&action=query&oft=ppc+data&csrf_t oken=T_01bx30d815erd62d_1snbe3l5609zd1dp.162845013 2.bcd70da03df68b71141a4b2d4bb186b5&p=1&qname=Name+ fn.Alfred%2F3bruno+ln.Bolin+lnmo.3
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Nils Alvar Bolin, född 1894 avliden 1965 påstås vara Esbjörns pappa .

Skulle han ha köpt huset när han var 15 år?

Det är något som inte stämmer.
Jag håller med. Nåt är knas i detta. Det kanske är den femtonåringen som Esbjörn menar - hans far som kom till huset som femtonåring då 1909
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Efter att dom tröttnat på att stå på kalla Soran för jävla babbe så börjar dom följa efter en random "babbe" och plockar upp ett järn- förlåt, alluminiumrör. På vägen knuffar dom in en kvinna i en bil och kallar henne "hora"

Uttala dig inte om du inte sett filmen.

Uppenbarligen har inte någon misshandel skett, i alla fall har inte jag sett någon, inte heller åklagaren då ingen av de medverkande har blivit åklagade för något.

Citat:
Likaså om Esbjörn, du uttalar dig utan att ha följt med i vad både Esbjörn och Ebba berättat.

Han säger nej och hon trycker på.
Tre kompisar har hon kopplar in varav en är mäklare och den andra är PR-konsult. Som att stjäla godis från ett barn.

Trodde Ebba.

Vet ni vad som har sagts och inte sagt mellan Esb och Ebba? Var ni närvarande?

Stjäla gods från ett barn? Esb har haft en rad av möjlighet att undvika affären.

1. Gjort sig okontaktbar, vilket han har visat sig klara av.
2. Skrivit brev, ringt eller sms:at till Ebba att han avböjer.
3. Låtit sitt syskonbarn eller kursgårdsvärdinnan föra talan och sagt att han inte är intresserad.

Efter han skrivit på kontraktet men ångrat sig hade han kunnat dykt upp på förlikningsmötet, och klargjort sin ståndpunkt.
2021-08-08, 00:30
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Nu gällde det ditt påstående att banken hade försökt att kontakta EB.

Det är uppenbart bara en spekulation ifrån din sida som inte är trolig.

Esbjörn påstår att det har försökts att återbetalas två gånger, inte att han har varit på banken två gånger. Vem var där första gången ? Varför gick man dit två gånger ?
Jag tycker du ska läsa polisförhöret angående trädfällningen. Där säger Esbjörn att de på banken inte heller får tag på Ebba.

Man kan ju oxå tänka att du inte har så mycket egna argument. När du måste dissikera andras och fastna på detaljer.
2021-08-08, 00:35
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jag håller med. Nåt är knas i detta. Det kanske är den femtonåringen som Esbjörn menar - hans far som kom till huset som femtonåring då 1909

Äldre mins ofta händelser från sin barndom men de blir ofta fel i tid och rum likaväl som att de kan ha fått något berättat för sig så många gånger så att de tror att de själva har varit med om det.
2021-08-08, 00:38
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Äldre mins ofta händelser från sin barndom men de blir ofta fel i tid och rum likaväl som att de kan ha fått något berättat för sig så många gånger så att de tror att de själva har varit med om det.
Ja något stämmer ej jag har läst detta förut och får ej ihop det. i boken som MM refererar till finner inte jag heller det hon skriver.
jag har nog haft fel eller står det fel?
2021-08-08, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag tycker du ska läsa polisförhöret angående trädfällningen. Där säger Esbjörn att de på banken inte heller får tag på Ebba.

Han säger enligt den sammanfattande sammanställningen i protokollet från förhöret att han var på banken den 8e augusti
Det är mycket i det förhöret som inte stämmer, uppenbarligen pga att Esbjörn inte minns datum för olika skeenden, vilket inte är alls konstigt, samt pga missförstånd vid såväl telefonförhöret som sammanfattningen av förhöret.
2021-08-08, 00:43
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt

Man kan ju oxå tänka att du inte har så mycket egna argument. När du måste dissikera andras och fastna på detaljer.

Utskriften av det förhöret är bland det mest förvirrade som jag någonsin har läst och förhörsledaren har nog inte fäst någon större vikt till Esbjörn har svamlat om banken då det inte har med trädfällningen att göra.

I samma stund som Esbjörn sa att han hade varit med och hade gett sitt tillstånd till röjningen så tröttnade förhörsledaren på honom.
2021-08-08, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vet ni vad som har sagts och inte sagt mellan Esb och Ebba? Var ni närvarande?

Nej, det är just där Ebba lagt upp det så fiffigt.
Alla utanför konflikten som kan vittna i en ord-mot-ord-situation är Ebbas kompisar.
2021-08-08, 00:52
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Han säger enligt den sammanfattande sammanställningen i protokollet från förhöret att han var på banken den 8e augusti
Det är mycket i det förhöret som inte stämmer, uppenbarligen pga att Esbjörn inte minns datum för olika skeenden, vilket inte är alls konstigt, samt pga missförstånd vid såväl telefonförhöret som sammanfattningen av förhöret.

Inte konstigt att det blir fel om polisen helt plötsligt ringer och vill förhöra en om ett brott som man påstås ha blivit utsatt för och inte känner till är anmält.
Det måste ha snurrat rejält i kupan på Esbjörn då han inte var förberedd.

Binninge borde åka dit för falsk angivelse.
2021-08-08, 02:06
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Finns massvis med människor som erkänner sig skyldiga till brott de inte begått, av massvis med anledningar. Ebba har redan förklarat varför hon gjorde sitt val. Dåligt att du tjatar om det här om du har så dålig koll så du inte ens vet det!
Men Ebbas anledning är ju helt befängd. Det vill säga om inte hennes advokat sa att om du tar det här till rättegång kommer det att bli ett högre straff. Du är chanslös.

För vilken människa skulle medvetet skriva på att den begått ett grovt brott om hen ansåg sig ha goda chanser i en rättegång.
Citat:
Utskriften av det förhöret är bland det mest förvirrade som jag någonsin har läst och förhörsledaren har nog inte fäst någon större vikt till Esbjörn har svamlat om banken då det inte har med trädfällningen att göra.

I samma stund som Esbjörn sa att han hade varit med och hade gett sitt tillstånd till röjningen så tröttnade förhörsledaren på honom.
Esbjörn sa inte att han gått med på röjningen. Han hade sagt att det var okey att röja lite på ett ställe i trädgården. Inte att såga ner träd och slänga hans skrot.
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Yup, Ebba erkände sig skyldig eftersom hon var uppenbart skyldig och garanterat ändå skulle bli dömd eftersom bevisningen var så monumental.

Hon hade tillochmed året innan gått ut och velat skärpa straffen för just det brottet hon gjort sig skyldig till.

Anledningen till att hon gjorde brottet var för att dra uppmärksamhet från det hon håller på att göra mot Esbjörn och anledningen till att hon erkände var att böterna är mindre än vad hon lägger på brunch och hon vill ha sina advokater fria så dom kan länsa Esbjörn på allt han äger och har för att han hade mage att säga emot.
Jag tror att Ebba hade kunnat ha huset idag, om hon inte varit så kåt på det att hon inte ens kunde vänta till kontraktet var påskrivet.

Jag tycker det är helt otroligt att detta blev nedlagt. Ebba har tagit med sig ett flertal personer och inte bara gjort olaga intrång på en tomt som hon inte äger. Hon har sågat ner träd som hon inte äger och hon har slängt saker som inte är hennes.

Hur kan det vara lagligt att göra innan kontraktet är påskrivet. Sjukt, det där skulle vara spännande om någon juridik kunnig kunde granska.
2021-08-08, 04:04
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Huset byggdes 1909.

Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Huset har gått i släkten sedan det byggdes.

Ur Boken om Marielund:
”Familjen Bolin har ägt huset sedan det byggdes. Medicine doktor Ernst Bolin köpte fastigheten 1909 och anhöll om namnet Kullen. Två av Ernsts systrar köpte fastigheterna Rosentorp och Täppan. Här samlades således tre grannhus som ägdes av familjen Bolin.”
Utdrag ur den vackra boken finns här.

Det var användaren MarieMM som hittade och citerade, nån gång i våras tror jag, då innan partiets masspostande PR-troll hade tagit över tråden helt med sina retoriska one-liners och andra debattdödande struntinlägg, dvs sånt som gör den nästan oläslig numera därför att det är så fruktansvärt tidsödande att behöva vada igenom 50 goddagyxskaftinlägg för att hitta de användare som kommer med intressanta frågeställningar, insikter och infall och som stävar efter en någorlunda faktaunderbyggd diskussion. Tack till er som orkar!

Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Åh....verkligen ett stort tack själv.....ja se här alla hur de bara vräkt ut en massa trådsanningar......en efter en avslöjas de. Se den här Pilotyega hade rätt även här som vågade påstå att kåken är en verklig släktgård....hrm...näst intill ja för å visa kompromissvilja
Byggåret behöver utredas grundligare eftersom det också står i Boken om Marielund att...
Många ägare av äldre hus i Sverige säger att deras hus är byggda 1909. Det gäller inte bara Marielund, utan hela Sverige.1910 infördes stat￾lig fastighetsskatt och för enkelhetens skull skrevs byggåret 1909 på många äldre hus. Därför ska man vara försik￾tig i dateringen av äldre hus
Det står ju att familjen Bolin ägt huset sedan det byggdes, vilket indikerar att de inte köpte en tomt och lät bygga på den. Huset kan alltså vara byggt tidigare än 1909, då Esbjörns farfar Ernst köpte det. Om nu Ernst verkligen är Esbjörns farfar. Det kanske bara är en slump att de har samma efternamn.

Eller också släpper tråden hela frågan och nöjer sig med att tacka fiatigerlilja och imponeras av dennes minne.
Vi kan ju också konstatera att Binninge faktiskt har koll och nog inte är så helt tappad som somliga tror. Dessutom tar han sin lojalitet mot Esbjörn på allvar eftersom han meddelar sig i tråden genom kubun.

Det spelar ju faktiskt ingen som helst roll för tvisten när byggnaderna är uppförda och hur länge de funnits i släktens ägo. Det var oavsett Esbjörns egendom. Jag vet ingenting om Ebbas släkt och dess historia, men gissningsvis är hon inte uppväxt med ärvda sommarnöjen så hon förstår måhända inte det affektionsvärde fastigheten har för Esbjörn och hans släkt. Måhända gäller samma sak för användare I tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Fallfärdig sommarstuga anser jag också vara en felaktig beskrivning.
Inte flera generationer? Esbjörns föräldrar är en generation och Esbjörn är en generation, 1 + 1 = 2, vilket senast jag kollade det är - flera.

Sen undrar jag hur du menar att det inte spelar någon roll om huset ägts i familjen i 200 år om det inte ägts av flera generationer? Jag får inte ihop det men jag kanske tänker fel.

[Jag reserverar mig för att jag kan ha räknat fel då mina matematiska kunskaper är bristfälliga. Därför tacksam om någon kan kontrollräkna.]
Jag har kontrollräknat och kan bekräfta att 1÷1=2

Jag har även bekräftat att det är korrekt svenska att benämna fastigheten "släktgård" genom att konsultera Svensk ordbok, som ges ut av Svenska akademien.
https://svenska.se/so/?id=174964&pz=7
Senast redigerad av DoraF 2021-08-08 kl. 04:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in