Citat:
Ursprungligen postat av
LordBrettSinclair
...vilket i sin tur innebär 1,8% högre förbrukning, och då jag vill minnas att framställandet av etanol drog mer energi att tillverka (medelst fossila bränslen) än vad som sedan lagrades i själva bränslet så valde ju t o m MP bort etanol som miljövänligt bränslealternativ för ett antal år sedan (om än efter att ha påtvingat alla mackar dyra ombyggnader och lurat många bilköpare att köpa etanolbil). Detta med 1,8% sagt i morgonstudion, Svt.
Min fråga är då om det egentligen finns någon positiv nettoeffekt av införandet av denna nya standardbensin? Nackdelarna vet vi, dvs att en hel del bilmotorer kommer att fungera sämre och drabbas av negativ kemisk påverkan men även kanske förkortad livslängd, som ju innebär att nya bilar måste produceras med allt fotavtryck det ger. Många kommer även att gå över till 98 oktan istället, om det är bra eller dåligt vet jag inte.
Men är nettoeffekten, allt detta inräknat, ändå positiv? Även om alla bilar kommer att dra 1,8% mer i bränsle?
Betyder att en bil som har 100 hästkrafter och vid 95 oktan drar 0,75 liter per mil får 98,2 hästkrafter och drar 0.76 liter milen. Det är inget man märker av prestandamässigt. Det var redan 5% etanol inblandat i bensinen sen 5-6 år tillbaks, nu är det 5% till. Däremot kommer E10 att ha ett högre pris med tanke på alla omkostnader som ombyggen av bensinstationer och infrastrukturen för det i kombination med successivt höjda drivmedelsskatter.
Skulle oljebolagen levererat det direkt till EU däremot skulle det aldrig blivit så dyrt.