2021-08-06, 12:58
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missas79
https://www.folkbladet.nu/2021-08-05/lanspoliser-pa-vag-att-losa-25-ar-gammalt-mord

Nån som har tillgång så man kan läsa då det är låst artikel?

Ända man kan läsa innan man gick in på länken är

Länspoliser på väg att lösa 25 år gammalt mord.

för 18 timmar sedan — 25 år efter mordet på Malin Lindström är fallet på väg mot en sensationell lösning. Poliser i Västerbotten ligger bakom det osannolika ...

https://www.st.nu/artikel/de-hittade-misstankte-malin-mordarens-dna-i-ihopvikt-papper-sag-inte-mycket-ut-for-varlden-1

Kan inte läsa den, men denna artikel i Sundsvalls tidning också publicerad strax efter refererar till Folkbladet och har samma bilder. Skulle tro att de handlar om exakt samma sak. Gratis att läsa fram till 13:28 då hamnar den bakom betalvägg.

Citat:
25 år efter mordet på Malin Lindström från Örnsköldsvik är fallet på väg mot en sensationell lösning. Poliser i Västerbotten *ligger bakom det osannolika genombrottet.
– Jag är optimistisk, säger Joakim Oja vid Skellefteåpolisen till Västerbottens Folkblad.

Citera
2021-08-06, 13:10
Medlem
Zootiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Jag har inte hört något om att de är syskon, men jag har å andra sidan inte varit på besök i Övik. Skulle inte förvåna mig dock. Men dottern, eller var det döttrarna?, är väl hyfsat normal?

Samma Artikel på Allehanda.se

ÖRNSKÖLDSVIKS KOMMUN | 12:00
De hittade misstänkte Malin-mördarens dna – i ihopvikt papper: ”Såg inte mycket ut för världen”
Artikel 27 av 27
Mordet på Malin Lindström
Visa alla artiklar
25 år efter mordet på Malin Lindström är fallet på väg mot en sensationell lösning. Poliser i Västerbotten *ligger bakom det osannolika genombrottet.
– Jag är optimistisk, säger Joakim Oja vid Skellefteåpolisen till Västerbottens Folkblad.

ANNONS

"Vårt arbete har skett i nära sam*arbete med polisen i Västernorrland som hade ärendet från början" säger Joakim Oja Foto: Robert Granström/Arkiv
Han är chef för den enhet inom Polismyndighetens region Nord som granskar grova och ouppklarade brott, ärenden som brukar benämnas ”kalla fall”.

Malinmordet är ett sådant ärende.

Malin Lindström, bosatt i Järved utanför Örnsköldsvik, försvann när hon i november 1996 skulle besöka en kompis i Husum. Ett halvår senare hittades Malin död, sexuellt utnyttjad och med kroppen svårt sargad.

En 18-årig man greps, åtalades, dömdes och frikändes därefter av hovrätten. Domstolen konstaterade en rad besvärande indicier men också brist på tekniska bevis. Frustrerande, tyckte polisens utredare som ansåg sig ha hittat ”rätt” person.

Finns det någon möjlighet att komma vidare? Det var frågan i juni 2020 när kalla fall-gruppen fick ärendet på sitt bord och började dra i olika trådar.

– Vårt arbete har skett i nära sam*arbete med polisen i Västernorrland som hade ärendet från början, säger Joakim Oja.

Marie Kristiansson, Ola Ehrenberg och Joakim Oja Ola ingår i kalla fall-gruppen som är på väg att lösa det 25 år gamla Malinmordet.Foto: Robert Granström
Marie Kristiansson, Ola Ehrenberg och Joakim Oja Ola ingår i kalla fall-gruppen som är på väg att lösa det 25 år gamla Malinmordet.Foto: Robert Granström
Kalla fall-kollegan Ola Ehrenberg berättar hur gruppen rekvirerade kartonger med utredningsmaterial och diverse skriftliga handlingar från den då 24 år gamla polis*utredningen.

– Det är ett ganska stort material som vi fysiskt hämtat hit. Vi har till och från tittat på materialet och satt oss in i det, säger han.

I en av kartongerna fanns ett kuvert. Kuvertet låg i en plastficka. På en handskriven lapp hade någon skrivit: ”Förstöres”.

Av någon anledning slängdes aldrig innehållet. Plastfickan och dess innehåll blev i stället liggande i polisens hyllor i mer än tjugo år innan Ola Ehrenberg fick syn på det.

Kuvertet innehöll ett till synes tomt plaströr märkt med texten ”Nummer 8, rör med hårstrån”. I kuvertet fanns även ett i hopvikt A4-papper med tre hårstrån fastklistrade.

På papperet fanns en handskriven anteckning att hårstråna tillhör mannen som dömdes för mordet och sedan frikändes.

– Hårstråna såg inte mycket ut för världen. Men vi noterade dem i fall vi fram*över skulle få fram en DNA-profil att jämföra med, säger Ola Ehrenberg.

"Hårstråna såg inte mycket ut för världen. Men vi noterade dem i fall vi fram*över skulle få fram en DNA-profil att jämföra med"
I samma veva undersökte Nationellt forensiskt centrum (NFC) tyg från jeansbyxor som Malin hade på sig när hon påträffades död. På tyget fanns sperma som troligen kom från mördaren.

Försöken att DNA-analysera fyndet hade dittills misslyckats, den dåtida tekniken räckte inte till. Strax innan kalla fall-gruppen fick ärendet på sitt bord beslöt polisen i Västernorrland att göra ett nytt försök.

Tyget skickades till NFC som med hjälp av modern teknik fick fram en DNA-profil. När polis och åklagare därefter ville topsa den dömde och senare frikände mannen för att undersöka om han är den som avsatte besudlingarna sa han nej till *frivillig topsning.

Högsta domstolen konstaterade därefter att det inte finns stöd i lagen för att tvångstopsa en frikänd person.

– Vi blev extremt besvikna av beskedet. Det är ett undermåligt betyg för *Sveriges rättssystem att det inte finns lagstöd för att topsa personer i ett *resningsärende. Integritetskränkningen är minimal, tycker Joakim Oja.

Med modern teknik fick NFC fram en DNA-profil.
Med modern teknik fick NFC fram en DNA-profil.
Ola Ehrenberg är den i kalla fall-*gruppen som haft kontakt med Malins föräldrar. Det var han som först informerade dem att NFC hade säkrat en DNA-profil, vilket väckte klara förhoppningar, och sedan att Högsta domstolen sagt nej till tvångstopsning.

– Jag förstår deras besvikelse. De har pendlat mellan hopp och förtvivlan när det gäller att få veta vad som hände *Malin, säger han.

Efter bakslaget i Högsta domstolen fortsatte Ola Ehrenberg att granska kartonger och pärmar. Han hittade bland annat en handling daterad januari 2001 där det framgick att ett blodprov från mannen hade skickats till Uppsala *universitet för en speciell typ av analys.

Kunde det vara så att blodprovet eller rester av det av någon anledning fanns kvar i Uppsala efter alla dessa år? Jodå, *skulle det visa sig. Spår av blodprovet hade helt otippat sparats.

Under försommaren analyserade NFC blodresterna samt ett av de tre hårstråna och jämförde med fyndet på Malins byxor. Beskedet blev att den nu 43-årige mannen med mycket stor sannolikhet är den som avsatte besudlingarna.

Till följd av det sensationella genombrottet har Riksåklagaren vänt sig till Högsta domstolen och begärt resning.

– Det här är en fullständigt osannolik vändning, sa överåklagare Mats Svensson då han lämnade in sin resnings*ansökan.

Förre chefsåklagaren Sven-Erik *Alhem bedömer att Högsta domstolen kommer att gå Riksåklagaren till mötes.

– Allt annat vore en rättslig katastrof, säger han.

Örnsköldsviks Allehanda 23 maj 1997.
Örnsköldsviks Allehanda 23 maj 1997.
Om Malinmordet klaras upp innebär det en stor framgång för kalla fall-gruppen i region Nord. Men säker kan man inte vara.

Frågan om preskriptionstid och tvångstopsning av frikänd person var obruten juridisk mark, få kunde säkert förutse utgången i Högsta dom*stolens granskning. Nu väntar en ny juridisk granskning. Kan det faktum att hårstråna egentligen skulle ha förstörts få någon betydelse? Finns det andra juridiska fallgropar?

– Jag har svårt att se att sådana här bevis ska kunna ogiltigförklaras i *Sverige. Men visst, det handlar om en typ av *juridik som vi aldrig tidigare hanterat, säger Joakim Oja.

Även Ola Ehrenberg konstaterar ett ärende med svårbedömd juridik.

– Men om man med det här materialet inte kan beviljas resning till nackdel för en tidigare frikänd person blir det svårt i framtiden att arbeta med kalla fall, *säger han.

Krister Stenlund/VF

Malin Lindström försvann 1996.
Malin Lindström försvann 1996.
Bild: Arkivbild
GENOMBROTTET - HITTADE BLOD OCH HÅRSTRÅN
I november 1996 försvann 16-åriga Malin Lindström, bosatt i Järved utanför Örnsköldsvik, när hon skulle besöka en kompis i Husum.

Ett halvår senare, i maj 1997, hittades Malins kropp i skogen. Kroppen var knivhuggen och bunden, Malin hade även utsatts för sexuellt våld.

Vittnen hade iakttagit Malin i Husum. Vittnen hade även sett en ung man promenera längs samma väg. Ett vittne kunde berätta för polisen vem den unge mannen var. Ynglingen anhölls, skäligen misstänkt för mord.

Hemma hos mannen hittade polisen teckningar som visade nakna och bundna kvinnor, tejp liknande den som Malin hade bundits med samt fibrer från en tröja liknande den som Malin bar.

Mannen åtalades och dömdes. Han friades därefter av hovrätten som bedömde att tekniska bevis saknades.

2020 gjorde polisen i Västernorrland ett omtag och lät DNA-testa en spermafläck. Med ny teknik lyckades polisens tekniker få fram en DNA-profil.

Polisen ville topsa den tidigare mordmisstänkte mannen. Han vägrade. Högsta domstolen sa därefter nej till tvångstopsning.

Polisens kalla fall-grupp i region Nord har det senaste året granskat fallet. I utredningsmaterialet hittade utredarna hårstrån och blodprov från den misstänkte mannen. En DNA-analys visade att han var den som hade avsatt spår på Malins kläder.

Riksåklagaren har nu begärt resning i Högsta domstolen.
Citera
2021-08-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
https://www.st.nu/artikel/de-hittade-misstankte-malin-mordarens-dna-i-ihopvikt-papper-sag-inte-mycket-ut-for-varlden-1

Kan inte läsa den, men denna artikel i Sundsvalls tidning också publicerad strax efter refererar till Folkbladet och har samma bilder. Skulle tro att de handlar om exakt samma sak. Gratis att läsa fram till 13:28 då hamnar den bakom betalvägg.

Tack läst den
Citera
2021-08-06, 14:07
Medlem
Citat:
Avsaknaden av medkänsla och respekt för de berörda har genomlyst dessa inlägg vecka ut och vecka in. En total oförmåga att låta den stackars flickan vila i frid utan ska spekulera i något slags sexualliv med jävla Olof Wiberg som inget indikerar på om och om igen, baserat på att 16-åriga flickor kan ha hemligheter i allmänhet och från det spinna det till att det är troligt att hon haft dessa hemligheter i synnerhet - JA, det är fullt möjligt att 16-åriga tjejer har hemligheter av den typen (har själv varit en 16-åring en gång, men skulle inte ha beskrivits så fint som Malin har blivit) och hållit hemligheter, dock som alla andra 16-åriga tjejer så visste mina vänner vad jag höll på med. Och jag har "rymt" ut för att träffa grabbar med vänner som alibin en hel sommar som 15-åring. Vet ni vad jag gjorde då? Sa att jag var hos en kompis, den kompisen var medveten om att jag hade henne som mitt alibi, och träffade min pojkvän som mina föräldrar inte visste att jag hade. Vet ni vad jag INTE gjorde? Stämde träff med den kompisen och lät henne och hennes mamma vänta på en busshållplats med i vintern och bli oroliga för mig när jag inte dyker upp. Det är EXTREMT osannolikt och orimligt att M eller NÅGON annan gjort på det viset. Något som är väldigt talande i detta fallet ÄR just att vännen väntade på henne vid en busshållplats enligt överenskommelse, eller väntade henne alls. Det är inte en detalj man kan försöka finta bort som irrelevant på något sätt. Om det inte är jävligt viktigt för en att bygga teorier som detta bevis sätter käppar i hjulet för.

Om det var min anhörig någon spekulerade i såhär, fy fan vad ledsen jag skulle bli alltså. Allmänna teorier om vad 16-åringar kan ha för sig, som sagt helt utan stöttning på något sätt i vittnesmål eller bevis, så även om det har hänt har vi INGEN information om det här, och ens antyda att en tjej som hon skulle se åt OW på ett sådant sätt, jag tror jag spyr är så osannolikt så bara alla utom OW förstår det. Jag kan inte bevisa att allt det här skitsnacket inte har hänt, men ingen kan bevisa att det har, det är så jävla orimligt att fortsätta spekulera utifrån ren fantasi vad hon kan ha gjort och hur hon kan ha varit. Låt flickan vila i frid.

Om de hade en relation så är det OW som statistiskt sett är mest sannolika gärningsman, rent allmänt. Och om de hade en relation, är det fortfarande han som har mördat henne oavsett. Inte för att pojkvännen är den mest sannolika. Men för att OW är det helt oavsett. Riktigt jävla sannolikt rentav. Det är inte på något sätt viktigt för mig eller personligt för mig att just han måste dömas, det är viktigt för mig att den skyldige döms. Det är däremot inte viktigt för mig att spekulera kring en ung tjej i rent och skärt skvaller utifrån vad jag kan fantisera att 16-åriga tjejer kan hitta på när bevisningen inte stöttar det överhuvudtaget om en sexualmördad kvinna som en jävla hobby.

Nej det är verkligen under all kritik och fruktansvärt osmakligt hur denna Eoku försöker lägga över skulden på en timid 16-åring som gick en ond bråd död tillmötes. Att man gör det om och om igen, trots alla BEVIS som visar tydligt hur brottsoffret var tyder på att skribenten är en mycket sjuk människa som helt saknar empati. En person som iaf jag blir rädd för att befinna sig ute i samhället med.

Om OW mot förmodan blir dömd så blir det inte många år han behöver sitta av tyvärr men det kommer åtminstone vara några år som han inte rör sig bland oss andra.
Citera
2021-08-06, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Ser verkligen fram emot rättegången.
Kan jag ska jag försöka gå på den.
Är det fler här inne som planerar att gå på den eventuellt väntade rättegången? Gissar den kommer vara i Sundsvall?

Oavsett så skall jag beställa ljudfilerna från den förhandlingen och läggas upp här

Jag kommer göra mitt yttersta för att kunna närvara.
Citera
2021-08-06, 17:11
Medlem
Citat:
Jag tror att vi med största sannolikhet har ungefär exakt samma bevisning i HR som man hade förra gången, det lär vara försvinnande få nya omständigheter och bevis i den förundersökning som Polisen lämnar över.

Att genom fler vittnesmål 25 år senare komma fram till något nytt som dessutom har relevans och bevisvärde, blir nog oerhört svårt. Till skillnad mot 25 år gammalt DNA som inte på något sått är otillförlitligt pga sin ålder, så är 25 år gamla vittnesmål extremt tunt i bevisföring, vare sig de talar för eller emot OW.

Den väsentliga skillnaden för HR att ta ställning till kommer förstås vara matchningen av DNAt. Det är upp till försvaret att försöka bestrida validiteten i det beviset, om de kan. Vilket de naturligtvis inte kommer att göra, Holst vet bättre än att stå och vara konspirationsteoretisk i rätten.

Det kommer givetvis komma en förklaring som OW tänkt eller tänker ut för fulla muggar, för att förklara det enda som faktiskt nu verkligen ÄR bevisat, nämligen hans sperma på offret av ett sexualmord. Jag kommer ju inte trilla av stolen av förvåning i HR om han återigen försöker hävda att de haft något sexuellt umgänge och sen vet han inget mer.

Det är väl relativt troligt att han säger så. Men att ändra sin utsaga IGEN, och det bara för att matcha de inkriminerande bevisen i takt med att de kommer fram, kommer inte direkt få HR att dra efter andan heller och tänka "det HÄR det är RIMLIGT tvivel!", nej, redan 1998 var man rörande överens om att OW i och med sina tidigare vittnesmål förstört för sig själv och att hans vittnesmål inte kan tas i beaktande i bedömningen av skuldfrågan. Det spelar ingen roll vad han säger, han har bara rätten att säga något om han vill. Det är upp till honom om han vill använda sig av den rätten för att rabbla en eller flera fantasifoster till teorier också. Stackars försvarsadvokat isåfall.

Och om det nu är så att han haft med sig sina gangbangkompisar eller arbetat i maskopi med halva Motorgården så får han nog ta och säga det nu, annars åker bara han på det, istället för han och hans kumpaner. I vilket fall så ser det jävligt illa ut för OW, och några historier om medhjälpare som han inte ens lägger fram i förhören med Polisen så de kan utredas knann rättegång kommer inte kunna bedömas i HR överhuvudtaget. Han får sjunga ut för Polisen snarast möjligt. Men bli inte besviken när det är helt omöjligt att med bevis eller ens indicier binda gangbang/mordkumpanerna till brottet 25 år senare. Blir en omöjlig uppgift för Polisen. Typiskt.

Jag kan bara hoppas att man åberopar något så urbota dumt som att minsta spår av sperma från de påstådda med-våldtagarna skulle "förruttna" ner på minsta molekylnivå för att inte ens kunna finnas av NFC. Att påstådd fantasisperma skulle kunna hålla väldigt dålig kvalitet för DNA-analys tex det är fullt möjligt, att desperat hävda att varenda spår av det kan försvinna i henne, jag kan bara hoppas att idioten skulle säga ens något liknande så att NFC och annan expertis kan vittna om påhittet i det uttalandet och jämna det med marken.

Det som också tillkommer i och med man öppnat upp förundersökningen igen är ju även nya förhören hos Polisen med OW. Där finns ju allt utrymme för att han snurrar in sig ännu mer. Han är ju den absolut osmartaste mördare som ändå (hittills) kommit undan med mord. Ser fram emot den läsningen.

Om förundersökningen är öppen nu innebär det att de kan plocka in OW närsomhelst egentligen oavsett resningen. Hålla nya förhör eller häkta han med tanke på DNA som kopplas till han? Dum fråga kanske men man önskar ju att han inte gick runt fritt i samhället
Citera
2021-08-06, 19:26
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missas79
Om förundersökningen är öppen nu innebär det att de kan plocka in OW närsomhelst egentligen oavsett resningen. Hålla nya förhör eller häkta han med tanke på DNA som kopplas till han? Dum fråga kanske men man önskar ju att han inte gick runt fritt i samhället
Fritt fram för polis och åklagare att när som plocka in honom på förhör inom ramen för den återupptagna förundersökningen. Möjligt att han redan är hörd, men sannolikt hade det läckt ut till media då tror jag. Gissningsvis har man inte bråttom med att höra OW, vid ett 25 år gammalt mord tycker man inte att man behöver stressa. Sen är det ju mitt i semester och annat också.

Häktning beslutas ju av domstolen, i det här fallet HD, efter begäran av åklagaren. Det finns möjlighet att häkta OW, men här har åklagaren redan sagt att han kommer ta ställning till häktning först i slutet av resningsmålet. OW lär med andra ord gå runt fritt i samhället ett tag till i vart fall.
Citera
2021-08-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Ser verkligen fram emot rättegången.
Kan jag ska jag försöka gå på den.
Är det fler här inne som planerar att gå på den eventuellt väntade rättegången? Gissar den kommer vara i Sundsvall?

Oavsett så skall jag beställa ljudfilerna från den förhandlingen och läggas upp här

Kan man göra det alltså? Hur går man tillväga i så fall?
Citera
2021-08-06, 19:38
Medlem
En sak jag kom att tänka på, är att ett vittne som såg OW ihop med Malin beskrev att personen (OW) hade en stor mun. Har bara sett den enda bilden på honom som finns i den här tråden och det är en bild från en skolkatalog där han precis blinkar, vilket förstör ”helhetsintrycket”. Men kan absolut hålla med om att han ser ut att ha en stor mun. Tycker också han är väldigt lik en av sina systrar som finns på FB och även hon har en bred mun och fylliga läppar. Känns därför som ett rätt utmärkande drag…
Citera
2021-08-06, 19:47
Medlem
Zootiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggie-May
En sak jag kom att tänka på, är att ett vittne som såg OW ihop med Malin beskrev att personen (OW) hade en stor mun. Har bara sett den enda bilden på honom som finns i den här tråden och det är en bild från en skolkatalog där han precis blinkar, vilket förstör ”helhetsintrycket”. Men kan absolut hålla med om att han ser ut att ha en stor mun. Tycker också han är väldigt lik en av sina systrar som finns på FB och även hon har en bred mun och fylliga läppar. Känns därför som ett rätt utmärkande drag…

Alla i syskonskaran har likartade käkpartier, morsarv.
Citera
2021-08-06, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mali09
Desperationen i dina teorier lyser väldigt starkt. Iom att ML går på Vård och OW på Park så gör ju sannolikheten ännu mindre att de skulle stöta på varandra, vilket du mycket väl förstår.

Skulle OW föra fram teorin om att de skulle haft ett hemligt förhållande i domstolen skulle han bli dumförklarad! Tror du inte att polisen har genomsökt både evt mobil men även hemdator i jakt på spår? Hur skulle man 1996 kunna dölja dessa bevis? Vi pratar alltså om en tid som inte var så digital som den är idag. Tror du att hon skulle göra misstaget att slösa sin klasskompis (samt klasskompisens mammas) tid för ett sexuellt möte med hingsten OW? Hade hon velat gjort det hade hon inte bokat upp med klasskompisen utan endast sagt det till sina föräldrar för alibi. Domstolen har redan en klar bild av brottsoffret och dina teorier går tvärtemot detta. Hur är det möjligt då du uppenbarligen lusläser Fup:en och refererar till valda stycken konstant.

VARFÖR försöker du svärta ner brottsoffret med din smutsiga teorier? Vi pratar alltså om en oskyldig 16-årig flicka som blev brutalt sexualmördad av en för henne främling. Hur sjuk får man vara som hela tiden lägger fram dessa scenarier?! Du är medveten om att du i princip anklagar henne för att vara prostituerad?

Den enda kvinna OW har varit med till dags datum skulle jag tippa vara just prostituerade som han har betalat för då ingen vanlig kvinna vill bekanta sig med honom då han, enligt flera vittnen i tråden, har svårt att läsa av folks gränser.

Jag är uppriktigt intresserad av vad du själv har fått för diagnos bekräftad? Någon typ av anti-social diagnos där man varken känner av folks känslor eller gränser skulle jag gissa på. Efter att DNA fyndet blev bekräftat så visar det sig att OW är den sexbrottsling som alla har misstänkt. Frågan är om du också är det…

Citat:
Ursprungligen postat av Mali09
Nej det är verkligen under all kritik och fruktansvärt osmakligt hur denna Eoku försöker lägga över skulden på en timid 16-åring som gick en ond bråd död tillmötes. Att man gör det om och om igen, trots alla BEVIS som visar tydligt hur brottsoffret var tyder på att skribenten är en mycket sjuk människa som helt saknar empati. En person som iaf jag blir rädd för att befinna sig ute i samhället med.

Om OW mot förmodan blir dömd så blir det inte många år han behöver sitta av tyvärr men det kommer åtminstone vara några år som han inte rör sig bland oss andra.

År 1996 gick Malin på Nolaskolan i Örnsköldsvik och OW gick på Parkskolan i Örnsköldsvik (vad jag har förstått). Det är bara 16 minuters gångavstånd mellan dessa två skolor, 1,3 km.
Och man kan mötas i en stad på olika ställen, affärer, bibliotek mm. Och busshållplatsen till Järved där Malin bodde, den låg (vad jag har förstått) på samma ställe i Örnsköldsvik som busshållplatsen till Husum där OW bodde. Så där kan de först ha sett varandra flera gånger, och sen börjat prata med varandra.
Och kanske fick OW lära sig hur han skulle prata med tjejer av sin mamma och av sin syster. De kanske tyckte det var dags att han skaffade sig en tjej, ungefär som när hans mamma tyckte det var dags att han gjorde sin alkoholdebut och tvingade honom att dricka alkohol (se fup avsnitt 2 på sida 363).

Och inte ens "datanörden" OW hade internet på den tiden. Så att Malin skulle haft det eller att de skulle mailat varandra via hemdatorer, det är nog uteslutet.
Mobiler hade de nog inte heller, och även om de hade det så gick det nog inte på den tiden för polisen att få fram raderade sms.
Och om de mer sannolikt har ringt varandra via vanlig telefon, så lämnar det inga spår om de ringer via telefonkiosk eller på andra telefoner.
De kan också ha skickat brev till varandra med tider de ska träffas, som de sedan har slängt.
Men om förhållandet var nytt så kanske de bara hade pratat några gånger med varandra irl.

Och Malin kanske inte planerade att träffa OW någon längre tid i Husum på lördagen då hon försvann. Kanske hade hon sen tänkt ta nästa buss till Husum eller hem och ringa kompisen och be om förlåtelse för att hon gick av på fel hållplats. Ungdomar gör dumma saker ibland.

Och om du ser på OW som någon som ingen tjej vill vara nära, då måste du komma ihåg att Malin och OW:s eventuella hemliga förhållande pågick innan OW fick rykte om sig att vara sexualmördare.

Och jag tycker inte att 16-åriga tjejer som träffar killar i hemlighet och har sex med dem är prostituerade, eller att de förtjänar att bli sexualmördade av killarna de träffar. Därför ser jag det inte som att jag "svärtar ner" Malin eller lägger skuld på henne, bara för att jag skriver att hon och OW kanske hade ett hemligt sexuellt förhållande.

Nu har kanske inte OW några bevis för deras eventuella förhållande, just eftersom de i så fall höll det hemligt.
Men DNA-beviset är iallafall ett väldigt svagt bevis. Jämför tex med all den tekniska bevisning som fanns mot Ulf Olsson i de båda mord han dömdes för. I Jannica-fallet så fann de hennes blod i ett av hans gamla hus. Och det faktum att det andra offret Helén bara var 10 år, det gjorde det mycket mer sannolikt att den som hade sex med henne också dödade henne. Och man kunde bevisa med DNA att Ulf Olsson hade haft sex med henne, så om inte annat så begick han våldtäkt mot barn då.
Men eftersom Malin var 16 år, så är det inte lika sannolikt att den som hade sex med henne också är den som dödade henne, eller ens begick något brott mot henne.
Och det tror jag är ett stort hinder mot att få OW fälld för mord på Malin.

Jag eftersöker förresten liknande fall där den åtalade har fällts för mord med liknande svaga bevisning.
Senast redigerad av eoku 2021-08-06 kl. 20:17.
Citera
2021-08-06, 20:20
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
År 1996 gick Malin på Nolaskolan i Örnsköldsvik och OW gick på Parkskolan i Örnsköldsvik. Det är bara 16 minuters gångavstånd mellan dessa två skolor, 1,3 km.
Och man kan mötas i en stad på olika ställen, affärer, bibliotek mm. Och busshållplatsen till Järved där Malin bodde, den låg (vad jag har förstått) på samma ställe i Örnsköldsvik som busshållplatsen till Husum där OW bodde. Så där kan de först ha sett varandra flera gånger, och sen börjat prata med varandra.
Och kanske fick OW lära sig hur han skulle prata med tjejer av sin mamma och av sin syster. De kanske tyckte det var dags att han skaffade sig en tjej, ungefär som när hans mamma tyckte det var dags att han gjorde sin alkoholdebut och tvingade honom att dricka alkohol (se fup avsnitt 2 på sida 363).

Och inte ens "datanörden" OW hade internet på den tiden. Så att Malin skulle haft det eller att de skulle mailat varandra via hemdatorer, det är nog uteslutet.
Mobiler hade de nog inte heller, och även om de hade det så gick det nog inte på den tiden för polisen att få fram raderade sms.
Och om de mer sannolikt har ringt varandra via vanlig telefon, så lämnar det inga spår om de ringer via telefonkiosk eller på andra telefoner.
De kan också ha skickat brev till varandra med tider de ska träffas, som de sedan har slängt.
Men om förhållandet var nytt så kanske de bara hade pratat några gånger med varandra irl.

Och Malin kanske inte planerade att träffa OW någon längre tid i Husum på lördagen då hon försvann. Kanske hade hon sen tänkt ta nästa buss till Husum eller hem och ringa kompisen och be om förlåtelse för att hon gick av på fel hållplats. Ungdomar gör dumma saker ibland.

Och om du ser på OW som någon som ingen tjej vill vara nära, då måste du komma ihåg att Malin och OW:s eventuella hemliga förhållande pågick innan OW fick rykte om sig att vara sexualmördare.

Och jag tycker inte att 16-åriga tjejer som träffar killar i hemlighet och har sex med dem är prostituerade, eller att de förtjänar att bli sexualmördade av killarna de träffar. Därför ser jag det inte som att jag "svärtar ner" Malin eller lägger skuld på henne, bara för att jag skriver att hon och OW kanske hade ett hemligt sexuellt förhållande.

Nu har kanske inte OW några bevis för deras eventuella förhållande, just eftersom de i så fall höll det hemligt.
Men DNA-beviset är iallafall ett väldigt svagt bevis. Jämför tex med all den tekniska bevisning som fanns mot Ulf Olsson i de båda mord han dömdes för. I Jannica-fallet så fann de hennes blod i ett av hans gamla hus. Och det faktum att det andra offret Helén bara var 10 år, det gjorde det mycket mer sannolikt att den som hade sex med henne också dödade henne. Och man kunde bevisa med DNA att Ulf Olsson hade haft sex med henne, så om inte annat så begick han våldtäkt mot barn då.
Men eftersom Malin var 16 år, så är det inte lika sannolikt att den som hade sex med henne också är den som dödade henne, eller ens begick något brott mot henne.
Och det tror jag är ett stort hinder mot att få OW fälld för mord på Malin.

Jag eftersöker förresten liknande fall där den åtalade har fällts för mord med liknande svaga bevisning.
Ditt sätt att resonera påminner kanske inte om Ulf Olssons i själva argumenten, men sannolikhetshalten i argumenten och själva sättet att förhålla sig till sannolikhet gör det. För att fortsätta resonemanget kring Olssons skuld så följde jag Olssons blogg medan han levde och han resonerade så här kring DNA-träffarna:

Eftersom det var en chans på över en miljard att det inte var Olsson som avsatt DNA på Helene innebar det att det alltså fanns ungefär fem personer som skulle kunna vara gärningsmän då de också skulle matcha profilen om man testade hela jordens befolkning. Detta innebar i sin tur enligt Olsson att sannolikheten för att det var hans DNA endast var 1/5, dvs. 20%. Han var alltså med största sannolikhet oskyldig.

Häpp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in