2021-11-05, 18:13
Medlem
KrimiMillas avatar
Han är ju inte dömd för något som sagt,så varför ska han inte kunna ha ett jobb 25 år senare liksom. Man kan ju heller inte sparka någon för att denne numera är aktuell som misstänkt i ett brottsfall. Som inte fått resning heller. Sköter man sitt jobb så.. Han är friad, är fortfarande att betrakta som friad, och han har varit friad sedan 1998. Han har inga domar på sig.

Efter uppmärksamheten blåste över så, det finns nog många arbetsgivare som överhuvudtaget inte vet vem han är eller inte vetat. Han bytte ju efternamn och stad. Ingen vet hur han ser ut, hans bild har inte cirkulerat i media. Inte jättesvårt att få anställning tror jag. Jag personligen har inga domar eller varit misstänkt för något, men jag har haft många arbeten. Där ingen någonsin bett mig om ett utdrag ur belastningsregistret. Jag hade alltså kunnat få många jobb även om jag hade fällts för mord, eller i det här fallet, misstänkts för mord. Särskilt om mitt utseende inte var känt för allmänheten, i en annan stad med annat efternamn.

Det finns ju gott om dömda människor som kommer ut och får arbete efter. Och det är väl rimligare det än att ingen ska anställa en någonsin igen och man bara ska kosta samhället ännu mer pengar.

Jag hyser ett enormt "hat" mot OW vill jag bara poängtera här, ej heller vill jag anställa honom.. Men han är nog inte att likställa med Anders Eklund riktigt. Alla vet vem Eklund är, vad han gjort, hur han ser ut, och han är dömd. OW har i all väsentlig mening varit relativt bortglömd under många år, och har hållit väldigt låg profil. Hade han sökt arbete hos mig hade jag aldrig vetat vem han var. Jag har inte vetat att han existerar, nu är jag 34 år och väldigt insatt i de flesta mordfall, men jag hade inte minsta vetskap om detta fall, det är ju väldigt gammalt. Jag vet vem han är pga att fallet tagit ny vändning helt enkelt.

Det är ju först nu - senaste året, i synnerhet halvåret - som fallet fått uppmärksamhet igen, allmänheten folk vet vem han är, och att han med största sannolikhet sexualmördat en 16-årig flicka 1996. Fortfarande finns inte en enda bild på OW förutom gamla skolkatalogsbilder. Om det blir resning och dessutom dom kanske livet blir lite svårare än det varit tidigare vad gäller möjligheter till nya anställningar i framtiden. Han kommer bli rikskänd igen. Förhoppningsvis fotograferad också.

Går inte att säga om han får fängelse eller vård, jag tvivlar dock starkt på att det går att styrka idag att han skulle varit psykisk sjuk (i lagens mening alltså som skulle leda till rättspsykiatrisk vård) när brottet begicks.

Jag är typ helt säker på att han får fängelse om han fälls. Det har avhandlats flera ggr i tråden, att det inte blir särskilt många år effektiv tid i fängelse för honom dock. Det spelar in vilken ålder han hade, att det gått väldigt lång tid sedan brottet etc. 3-4 år har nämnts. Det är jäkligt beklagligt om de uträkningar Flashbackare gjort stämmer. Just låg straffpåföljd i förhållande till brottet är ju väldigt "hett" just nu, som ett nationellt öppet sår. En sådan dom kommer uppröra. As it should.

Det är väl för fan bara att erkänna och ta det fjuttiga straffet tycker jag, men jag tänker ju inte som han gör jag..
Citera
2021-11-05, 21:32
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Han är ju inte dömd för något som sagt,så varför ska han inte kunna ha ett jobb 25 år senare liksom. Man kan ju heller inte sparka någon för att denne numera är aktuell som misstänkt i ett brottsfall. Som inte fått resning heller. Sköter man sitt jobb så.. Han är friad, är fortfarande att betrakta som friad, och han har varit friad sedan 1998. Han har inga domar på sig.

Efter uppmärksamheten blåste över så, det finns nog många arbetsgivare som överhuvudtaget inte vet vem han är eller inte vetat. Han bytte ju efternamn och stad. Ingen vet hur han ser ut, hans bild har inte cirkulerat i media. Inte jättesvårt att få anställning tror jag. Jag personligen har inga domar eller varit misstänkt för något, men jag har haft många arbeten. Där ingen någonsin bett mig om ett utdrag ur belastningsregistret. Jag hade alltså kunnat få många jobb även om jag hade fällts för mord, eller i det här fallet, misstänkts för mord. Särskilt om mitt utseende inte var känt för allmänheten, i en annan stad med annat efternamn.

Det finns ju gott om dömda människor som kommer ut och får arbete efter. Och det är väl rimligare det än att ingen ska anställa en någonsin igen och man bara ska kosta samhället ännu mer pengar.

Jag hyser ett enormt "hat" mot OW vill jag bara poängtera här, ej heller vill jag anställa honom.. Men han är nog inte att likställa med Anders Eklund riktigt. Alla vet vem Eklund är, vad han gjort, hur han ser ut, och han är dömd. OW har i all väsentlig mening varit relativt bortglömd under många år, och har hållit väldigt låg profil. Hade han sökt arbete hos mig hade jag aldrig vetat vem han var. Jag har inte vetat att han existerar, nu är jag 34 år och väldigt insatt i de flesta mordfall, men jag hade inte minsta vetskap om detta fall, det är ju väldigt gammalt. Jag vet vem han är pga att fallet tagit ny vändning helt enkelt.

Det är ju först nu - senaste året, i synnerhet halvåret - som fallet fått uppmärksamhet igen, allmänheten folk vet vem han är, och att han med största sannolikhet sexualmördat en 16-årig flicka 1996. Fortfarande finns inte en enda bild på OW förutom gamla skolkatalogsbilder. Om det blir resning och dessutom dom kanske livet blir lite svårare än det varit tidigare vad gäller möjligheter till nya anställningar i framtiden. Han kommer bli rikskänd igen. Förhoppningsvis fotograferad också.

Går inte att säga om han får fängelse eller vård, jag tvivlar dock starkt på att det går att styrka idag att han skulle varit psykisk sjuk (i lagens mening alltså som skulle leda till rättspsykiatrisk vård) när brottet begicks.

Jag är typ helt säker på att han får fängelse om han fälls. Det har avhandlats flera ggr i tråden, att det inte blir särskilt många år effektiv tid i fängelse för honom dock. Det spelar in vilken ålder han hade, att det gått väldigt lång tid sedan brottet etc. 3-4 år har nämnts. Det är jäkligt beklagligt om de uträkningar Flashbackare gjort stämmer. Just låg straffpåföljd i förhållande till brottet är ju väldigt "hett" just nu, som ett nationellt öppet sår. En sådan dom kommer uppröra. As it should.

Det är väl för fan bara att erkänna och ta det fjuttiga straffet tycker jag, men jag tänker ju inte som han gör jag..

Det måste finnas detaljer bakom detta som ger rättsväsendet en del huvudvärk.
Själva sakfrågan är ju i sig inte så vansinnigt komplicerad!.

OW Har redan en gång i tiden blivit friad i hovrätten.
Det kan vi tycka vad vi vill om men det är fakta.

För att man skall få till en resning i HD så krävs det att den nya bevisningen sannolikt skulle ge en annorlunda bedömning i hovrätten.
Det är heller inte någon större tankenöt i detta fallet eftersom DNA nu är fastställt.

I Billdalsfallet så gick saken till domstol med raketfart så snart DNA blev känt. (Visst det hade inte varit uppe i domstolen tidigare)

Linköping gick även det med raketfart när DNA var fastställt. (Inte heller det var tidigare i någon domstol)

I Marina fallet så fick man också resning med raketfart så snart kroppen hittats efter den miserabla polisutredningen med missat blod i sängen etc.

Tillbaka till OW:

DNA-fastställt
Preskriptionsproblemet är ju till synes också undanröjt.

Bagateller i rättsfrågan men det skall ju också då nämnas att OW har fått 295.000 i skadestånd i förra omgången. Frågan är ju då om detta skall betalas tillbaka!. (Jag är tveksam till det)

Vidare om OW blir dömd i hovrätten så lär han ju få minimum 50.000 till systern och föräldrarna vardera eller om det vill sig riktigt illa så kanske de kan få upp beloppet till 100.000.
I klartext innebär det att OW som värst kan få en bot på 600.000:- i näbbet.

Inget av ovanstående ser jag som särskilt dramatiskt ur rättssynpunkt.

Då måste det hela vara av så känslig karaktär att rättsväsendet inte vill hamna på pottan en gång till med ett rättsfall som trots allt är ganska känt.

Återigen så kan jag inte förstå vad det är som gör att HD behöver så lång tid för att komma till skott.

Det borde bara vara ett ställningstagande huruvida DNA-bevisningen skulle innebära en annorlunda bedömning i hovrätten i förra omgången!!
Citera
2021-11-08, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Vill ju dock påpeka HD har aldrig avslagit någon resning i detta fall, och reda ut begreppen lite.

De 2 beslut som HD har tagit i detta fall är
1. /.../
2. /.../

/.../
Blir det resning i fallet är det Hovrätten som genom ny rättegång beslutar om det eventuella rättsliga ansvar OW får ta.

Snyggt skrivet! 👏🏽👏🏽👏🏽
Citera
2021-11-08, 03:01
Medlem
darkaims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Inget av ovanstående ser jag som särskilt dramatiskt ur rättssynpunkt.

Då måste det hela vara av så känslig karaktär att rättsväsendet inte vill hamna på pottan en gång till med ett rättsfall som trots allt är ganska känt.

Återigen så kan jag inte förstå vad det är som gör att HD behöver så lång tid för att komma till skott.

Det borde bara vara ett ställningstagande huruvida DNA-bevisningen skulle innebära en annorlunda bedömning i hovrätten i förra omgången!!
Nog kommer det bli rätt så djävla pinsamt när de blir tvungna att döma en nu medelåldersman till 3-5 års fängelse för ett sadistiskt sexualmord, sen som slutkläm kommer han ju såklart förneka gärningen och bestrida skadeståndet också. För det torde väl vara det du hintar om.
Citera
2021-11-09, 14:55
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ALxrb5/flicka-mordades--kan-klaras-upp-efter-25-ar
Citera
2021-11-09, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missas79
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ALxrb5/flicka-mordades--kan-klaras-upp-efter-25-ar

Kopierat lite från länken.

Slängde dna-test
På flickans byxor hittades spermafläckar från en trolig gärningsman, men dna-mängden var så liten att dåtidens analysmetoder inte klarade av att ta fram en sökbar dna-profil. Förra året kunde dock en ny dna-profil säkras från en spermafläck på flickans tröja. Men den kunde inte jämföras med dna från mannen då de prover som hade tagits på honom slängdes i samband med den friande domen, i enlighet med dåtidens regler.

Även i detta som Aftonbladet lagt ut idag står det om att en fläck säkrades från en tröja.
Som jag hade lite svårt att släppa förut i tidigare inlägg och att det inte står något om det i tidigare.
Kan det vara så att det kommer med nu när polisen skickat in sin sammanställning och förhör med OW?
Citera
2021-11-09, 15:07
Avstängd
Hur lever Olof - högutbildad - kvalificerat jobb med bra betalt - dam o barn?

Vet inte folk på hans jobb o orten vem han egentligen är.

Hade koll på detta på sin tid - mina tidiga reaktioner var - hon har inte följt med någon
idiot hon inte kände o hon ville inte heller ha schnabelterapi med random snubbe
Citera
2021-11-09, 22:50
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missas79

Kanske följande är huvudvärken i denna juridiska cirkusen!

Vid tiden för mordet så säkrades en spermafläck på flickans byxor.
Tyvärr var det för lite för att kunna få fram en DNA-analys.

Beviset förstörde så som brukligt när mannen friades.

Långt senare framkommer alltså ytterligare en spermafläck på flickans tröja.
Med förfinad teknik lyckas man också få fram ett DNA.

Tyvärr så får man inte topsa grabben på nytt.

När caset verkar kört så hittar man ett kvarglömt blodprov från GM som man alltså kan matcha mot det nyfunna DNA beviset.

Frågan är då om blodprovet är ett giltigt bevis eller om detta också borde ha förverkats i samband med den friande domen?

Är det kanske här vi har det juridiska nageltrånget??
Citera
2021-11-10, 07:45
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Kanske följande är huvudvärken i denna juridiska cirkusen!

Vid tiden för mordet så säkrades en spermafläck på flickans byxor.
Tyvärr var det för lite för att kunna få fram en DNA-analys.

Beviset förstörde så som brukligt när mannen friades.

Långt senare framkommer alltså ytterligare en spermafläck på flickans tröja.
Med förfinad teknik lyckas man också få fram ett DNA.

Tyvärr så får man inte topsa grabben på nytt.

När caset verkar kört så hittar man ett kvarglömt blodprov från GM som man alltså kan matcha mot det nyfunna DNA beviset.

Frågan är då om blodprovet är ett giltigt bevis eller om detta också borde ha förverkats i samband med den friande domen?

Är det kanske här vi har det juridiska nageltrånget??

Nej, i Sverige råder fri bevisföring, vilket innebär att allt som ges i bevis kan åberopas. Det är bara i amerikanska tv-serier det funkar som du beskriver
Citera
2021-11-10, 08:22
Medlem
EnLitenFryss avatar
Fallet behandlas i P3 Krim som släpptes idag:

https://sverigesradio.se/avsnitt/malin-fallet-och-dna-beviset-som-kan-andra-pa-allt

Snubben måste ju förstört sitt eget liv på sätt och vis också, ständigt ha detta hängandes över sig i 25 års tid. Det kan ha gott ha dock. Hoppas verkligen de kan sätta dit honom nu.

Såg någon som skrev att han ska ha bytt namn, men är det inte denna kille?

https://www.ratsit.se/19780128-Karl_Olof_Verner_Wiberg_Sveg/cb5qM4dAhZ0p1_31_xMiKk5yTiryXyg2S0CJehdUvW0
Citera
2021-11-10, 13:27
Medlem
Att det gick som det gick i HR är ju inte märkligt då (minnes)oraklet Sven -Å Kristenson varit inblandad med vallning och bortträngda minnen..
Citera
2021-11-10, 21:30
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Fallet behandlas i P3 Krim som släpptes idag:

https://sverigesradio.se/avsnitt/malin-fallet-och-dna-beviset-som-kan-andra-pa-allt

Snubben måste ju förstört sitt eget liv på sätt och vis också, ständigt ha detta hängandes över sig i 25 års tid. Det kan ha gott ha dock. Hoppas verkligen de kan sätta dit honom nu.

Såg någon som skrev att han ska ha bytt namn, men är det inte denna kille?

https://www.ratsit.se/19780128-Karl_Olof_Verner_Wiberg_Sveg/cb5qM4dAhZ0p1_31_xMiKk5yTiryXyg2S0CJehdUvW0

Jodå. Efternamnet var det han bytte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in