Citat:
Ursprungligen postat av
liffen
Vi har nu en möjlighet att, om vi vill, skapa en välmågereglerad värld med elva miljarder människor. Jag har uppfattat att det är det vi håller på med och jag anser att vi bör fortsätta med det. Men naturligtvis kan vi välja andra alternativ. Till exempel en värld med 25 miljarder eller att utplåna hela mänskligheten och skapa en värld med noll människor.
Men jag ser ingen anledning att diskutera sådana alternativ. Så vitt jag vet finns det ingen som vill förverkliga dem.
Kan du tänka dig att diskutera andra alternativ än dom tre?
Det ser ut som om du konstruerar tre alternativ, varav två absurda och tar den konstruktionen som "bevis" för att det alternativ som är ditt favoritalternativ är det enda realistiska och därmed det enda rätta. Några andra alternativ vill du inte diskutera.
Det ser ut lite som likström och 500 ppm koldioxid i atmosfären. Något annat kan du inte tänka dig att diskutera. Har du övervägt att skaffa ett växthus som försörjs med likström och där du reglerar koldioxidhalten så att du alltid har 500 ppm? Då skulle du ju ha ditt "himmelrike" på Jorden. Kanske ska det vara en påhängsmotor på bilen också?
Personligen tror jag att världen vore betydligt bättre med långt färre människor än nu. Vilket naturligtvis inte innebär att jag ser avrättning som en lösning. Kanske global enbarnspolitik vore något att överväga? Under ett århundrade eller två.
Jag hoppas att det inte blir en allvarlig pandemi eller någon internationell storkonflikt som kommer att reducera Jordens befolkning. Jag hoppas att det nte heller blir en gigantisk flyktingkris med flera miljarder människor på flykt runt Jorden.
Det har gjorts prognoser som kommit fram till att det för varje grad som Jorden blir varmare så kommer ungefär en miljard människor att drivas på flykt från dom torraste och varmaste områdena på Jorden. Bl.a. på jakt efter vatten, föda och ett mer drägligt klimat.
Om det stämmer så kommer vi att kunna se en miljard klimatflyktingar redan inom ungefär 60 år. Om uppvärmningen fortsätter i samma takt som nu. Vi får se...
–