2021-08-05, 19:56
Avslutad
Det stora problemet som jag ser det är allt kortare vintrar, iaf vintrar utan snötäcke och is.
Mörka vintrar kommer vi alltid att ha här uppe i norden, men det troliga är att vi går mot färre kalla vintrar och att det blir allt längre mellan dessa.

Sista kalla vintern var 10/11, visst vi har haft vintrar senare också men jag skulle säga att det var den sista normala nordiska vintern. 2018 och 2021 var inte alls så kalla, det var aldrig några -30 söder om polcirkeln och vi hade vår redan i Februari.

Jag kommer inte ihåg sista långa vintern, jo det kanske var 2010/11 då vintern började i November och slutade i Mars, även 09/10 var en kall vinter med -30 grader i Sundsvall. https://www.smhi.se/data/vintern-2010-2011-vinterns-lagsta-temperaturer-1.15196

Men jag skulle säga att något har hänt med klimatet sista 10 åren och att det nu skenar okontrollerat, men vissa försöker förneka vad som händer. Att vi blivit så många fler människor är största orsaken och det går inte stoppa folkökningen.
Citera
2021-08-05, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Att vi blivit så många fler människor är största orsaken och det går inte stoppa folkökningen.
Det måste gå att stoppa. Det är enda chansen.
Det finns många åtgärder som kan vidtas.
Citera
2021-08-05, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Suslov
Det måste gå att stoppa. Det är enda chansen.
Det finns många åtgärder som kan vidtas.

Om Europa ska rädda alla flyktingar i Afrika så ser det mörkt ut.
Citera
2021-08-05, 22:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag anger alltid källa, förutom när jag misstänker att mottagaren är ointresserad.

https://www.nature.com/articles/nature03265

1. Artikeln från 2005.
2. Artikeln behandlar enbart norra halvklotet. Det är välkänt att det skiljer mellan norra och södra halvkloten.
3. Jag har hela tiden varit fokuserad på den globala medeltemperaturen.

Citat:
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1111/j.1468-0459.2010.00399.x

1. Artikeln accepterad för publicering 2010 och publicerad 2016? Nästan 7 år senare...
2. Artikeln behandlar endast "extratropical Northern Hemisphere (90–30°N)". Det är välkänt att det skiljer mellan norra och södra halvkloten.

Citat:
Dessa finns med i tex IPCCs rapport 2013.

Den stora fördelen med att använda borrhål bör vara att de visar just temperatur, som är den storheten man vill få fram.

Koraller, trädringar, och så vidare påverkas ju av så många fler parametrar.

När jag försöker få en bild av hur intresset för borhål varierat över tid så kan jag se att metoden uppmärksammades under en period på kanske 20 år fram till ungefär 2008. Sedan dess har väldigt lite publicerats. Det ligger nära till hands att dra slutsatsen att senare sammanställningar som baseras på ett stort antal och ett antal olika proximetoder som ger data som kommer från platser fördelade runt Jorden ger ett så mycket bättre resultat med betydligt mindre felmarginal än det som räknas fram från borrhål att intresset för borrhål närmast helt försvunnit.

Har du hittat något arbete om borrhål som genomförts och publicerats under dom senaste tio åren?

Här är en översikt från 2007.
Borehole climatology: a discussion based on contributions from climate modeling
J. F. Gonza ́lez-Rouco, H. Beltrami, E. Zorita, and M. B. Stevens
https://www.researchgate.net/publication/26637173_Borehole_climatology_A_discussion_based_o n_contributions_from_climate_modeling

Jag hittade också en svensk rapport om undersökning av borrhål som tar upp en del av de svårigheter som finns med att försöka rekonstruera fram meningsfulla temperaturdata baserat på vad som mäts i borrhål. Den har gjorts av SKB i samband med undersökningar runt Forsmark och Oskarshamn.

Paleoclimatic inversion of temperature profiles from deep boreholes at Forsmark and Laxemar
https://www.skb.com/publication/2493035/TR-18-06.pdf

Du skriver som om du har en bild av att i borrhål avläser man temperaturen och därigenom får en bild av historisk temperatur. Det är en ganska grovt vilseledande beskrivning.

I avsnittet 1.2 på sid 9 finns en ganska bra beskrivning av de problem som finns med att bygga en beräkningsmodell som baserat på vad som mäts i borrhål räkna fram information om historiska temperaturvärden. Under 1980-talet började modeller utvecklas.

I avsnittet 3 ("Physical and mathematical background") finns mer om teorin och lösningsmodeller. Där kan bl.a. detta läsas.
"In a mathematical sense, the solutions to this problem may not exist, they may be non-unique, and possibly inherently instable. Hansen (1998, 2010) and Aster et al. (2013) give detailed accounts of this concept, and the techniques necessary to solve this kind of problems. In practice, this implies that the observed data (in this case the temperature measurements) need to be combined with knowledge from other sources to render the problem tractable. For the boreholes studied here, this additional information (as far as they are not introduced as explicit parameters in the Bayesian sense) includes a set of measured petrophysical properties, assumptions on the forward model used for the simulations, and on the general character of the solutions."
Sammanfattning
1. Man kan utforma den beräkningsmodell som räknar om borrhålsdata till historiska temperaturer så att man får vilket resultat som helst. Vilket vi vet att Huang et.al. beskrev att dom gjorde. Dom ville "bevisa" att Mann et.al. (1999) och IPCC "hade fel".
2. För att överhuvud taget få något vettigt ut från borrhålsdata så måste man ha bra data från en annan metod som referens. Det reducerar värdet av metoden betydligt.

Senast redigerad av lasternassumma 2021-08-05 kl. 22:53.
Citera
2021-08-05, 23:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Bara 2 ynka procent i Sverige förnekar klimatförändringarna. Här är intressanta uppgifter:

These are the places with the most climate change deniers

These are the places with the most climate change deniers | World Economic Forum (weforum.org)

Andelen var tidigare 5-10 %, din skara har krympt.

Ska man gå efter den där sammanställningen så är det lätt att dra slutsatsen att andelen idioter (dom två kolumnerna längst till höger) är högst i USA, med 14%.

https://www.weforum.org/agenda/2019/09/places-with-most-climate-change-deniers/

Vågar man gissa att en stor del av dom 14 procenten röstade på Trump i presidentvalet?

Det är en besvikelse att så många som 8% förefaller svagbegåvade i Sverige.

Jag spetsar kanske till det lite när jag kallar vetenskapsförnekare för svagbegåvade. Men, nåt fel är det. Det finns ju forskningsresultat som visar...

https://www.uu.se/press/pressmeddelande/?id=3450&typ=pm

Citera
2021-08-06, 04:56
Medlem
arbetets avatar
Femtioelfte gången gillt!

Vet ni vad? Golfströmmen håller på att stanna. Jo, det är sant! Den har ni aldrig hört förut, va?:

Climate crisis: Scientists spot warning signs of Gulf Stream collapse
A shutdown would have devastating global impacts and must not be allowed to happen, researchers say
Climate scientists have detected warning signs of the collapse of the Gulf Stream, one of the planet’s main potential tipping points.

The research found “an almost complete loss of stability over the last century” of the currents that researchers call the Atlantic meridional overturning circulation (AMOC). The currents are already at their slowest point in at least 1,600 years, but the new analysis shows they may be nearing a shutdown.

Such an event would have catastrophic consequences around the world, severely disrupting the rains that billions of people depend on for food in India, South America and West Africa; increasing storms and lowering temperatures in Europe; and pushing up the sea level in the eastern North America. It would also further endanger the Amazon rainforest and Antarctic ice sheets.
https://www.theguardian.com/environment/2021/aug/05/climate-crisis-scientists-spot-warning-signs-of-gulf-stream-collapse

Man kan ju knappast beskylla the Guardian för originalitet!

Citera
2021-08-06, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Om Europa ska rädda alla flyktingar i Afrika så ser det mörkt ut.
Javisst. Om vi stoppar invandringen så kommer befolkningen att börja minska här. Det vore en första åtgärd att åstadkomma något positivt.
Citera
2021-08-06, 07:10
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ska man gå efter den där sammanställningen så är det lätt att dra slutsatsen att andelen idioter (dom två kolumnerna längst till höger) är högst i USA, med 14%.

https://www.weforum.org/agenda/2019/09/places-with-most-climate-change-deniers/

Vågar man gissa att en stor del av dom 14 procenten röstade på Trump i presidentvalet?

Man ser ett mönster i opinionen. Länder som drabbats av extrema väder har lägre andel förnekare, ibland nära noll. Vi kan glädja oss åt att i Kina är förnekelsen obetydlig, med 1,3 miljarder invånare väger det tungt. Bara 1 % där förnekar klimatförändringarna.

Medan länder med en mäktig fossilindustri och stark högerpolitik har flest förnekare:

USA: 9 förnekar mänsklig påverkan, 6 förnekar klimatförändringarna helt
Saudi: 7 respektive 5

Med tanke på de omfattande och många extrema väder som USA har haft de senaste åren, så måste man konstatera att opinionsbildningen från förnekarna har varit kraftfull.
Det är dock en nedåtgående trend och jag hoppas att den nedåtgående trenden håller i sig, då är förnekarna snart ett minne blott.

Det är förskräckligt att det har blivit så populärt i vissa kretsar att förvränga fakta istället för att söka sanningen. Det skapar misstro mot allt och alla och skapar en massa onödig förvirring och konflikter. Det är ett sjukt beteende.
Senast redigerad av humanlife 2021-08-06 kl. 07:25.
Citera
2021-08-06, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
1. Artikeln från 2005.
2. Artikeln behandlar enbart norra halvklotet. Det är välkänt att det skiljer mellan norra och södra halvkloten.

1. Artikeln accepterad för publicering 2010 och publicerad 2016? Nästan 7 år senare...
2. Artikeln behandlar endast "extratropical Northern Hemisphere (90–30°N)". Det är välkänt att det skiljer mellan norra och södra halvkloten.

När jag försöker få en bild av hur intresset för borhål varierat över tid så kan jag se att metoden uppmärksammades under en period på kanske 20 år fram till ungefär 2008. Sedan dess har väldigt lite publicerats. Det ligger nära till hands att dra slutsatsen att senare sammanställningar som baseras på ett stort antal och ett antal olika proximetoder som ger data som kommer från platser fördelade runt Jorden ger ett så mycket bättre resultat med betydligt mindre felmarginal än det som räknas fram från borrhål att intresset för borrhål närmast helt försvunnit.

Har du hittat något arbete om borrhål som genomförts och publicerats under dom senaste tio åren?

Här är en översikt från 2007.
Borehole climatology: a discussion based on contributions from climate modeling
J. F. Gonza ́lez-Rouco, H. Beltrami, E. Zorita, and M. B. Stevens
https://www.researchgate.net/publication/26637173_Borehole_climatology_A_discussion_based_o n_contributions_from_climate_modeling

Jag hittade också en svensk rapport om undersökning av borrhål som tar upp en del av de svårigheter som finns med att försöka rekonstruera fram meningsfulla temperaturdata baserat på vad som mäts i borrhål. Den har gjorts av SKB i samband med undersökningar runt Forsmark och Oskarshamn.

Paleoclimatic inversion of temperature profiles from deep boreholes at Forsmark and Laxemar
https://www.skb.com/publication/2493035/TR-18-06.pdf

Du skriver som om du har en bild av att i borrhål avläser man temperaturen och därigenom får en bild av historisk temperatur. Det är en ganska grovt vilseledande beskrivning.

I avsnittet 1.2 på sid 9 finns en ganska bra beskrivning av de problem som finns med att bygga en beräkningsmodell som baserat på vad som mäts i borrhål räkna fram information om historiska temperaturvärden. Under 1980-talet började modeller utvecklas.

I avsnittet 3 ("Physical and mathematical background") finns mer om teorin och lösningsmodeller. Där kan bl.a. detta läsas.
"In a mathematical sense, the solutions to this problem may not exist, they may be non-unique, and possibly inherently instable. Hansen (1998, 2010) and Aster et al. (2013) give detailed accounts of this concept, and the techniques necessary to solve this kind of problems. In practice, this implies that the observed data (in this case the temperature measurements) need to be combined with knowledge from other sources to render the problem tractable. For the boreholes studied here, this additional information (as far as they are not introduced as explicit parameters in the Bayesian sense) includes a set of measured petrophysical properties, assumptions on the forward model used for the simulations, and on the general character of the solutions."
Sammanfattning
1. Man kan utforma den beräkningsmodell som räknar om borrhålsdata till historiska temperaturer så att man får vilket resultat som helst. Vilket vi vet att Huang et.al. beskrev att dom gjorde. Dom ville "bevisa" att Mann et.al. (1999) och IPCC "hade fel".
2. För att överhuvud taget få något vettigt ut från borrhålsdata så måste man ha bra data från en annan metod som referens. Det reducerar värdet av metoden betydligt.

Ok. Jag förstår. Alla rekonstruktioner jag länkar till är av dålig kvalitet, medan du har funnit den enda rätta temperaturrekonstruktionen. En rekonstruktion som visar en i princip platt kurva, som du sen klistrar ihop med en i sammanhanget ofiltrerad kurva från det senaste seklet, vilket gör att kurvan sticker rakt upp u slutet. Om du skulle granska din metod med lika skeptiska ögon som när du granskar något jag länkar till, vad skulle resultatet bli?
Citera
2021-08-06, 09:34
Medlem
Citat:
Det är förskräckligt att det har blivit så populärt i vissa kretsar att förvränga fakta istället för att söka sanningen. Det skapar misstro mot allt och alla och skapar en massa onödig förvirring och konflikter. Det är ett sjukt beteende.
Jag håller med! Du måste lägga av med din alarmism och söka sanningen istället. Sök dig utanför nyhetsblaskorna men sina påhittade artiklar.
Citera
2021-08-06, 09:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Jag håller med! Du måste lägga av med din alarmism och söka sanningen istället. Sök dig utanför nyhetsblaskorna men sina påhittade artiklar.
Lyssna på vetenskapen! Det är därifrån larmen kommer. Det är korkat att inte ta seriösa, välmenande varningar på allvar.
Senast redigerad av humanlife 2021-08-06 kl. 09:55.
Citera
2021-08-06, 10:05
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Lyssna på vetenskapen! Det är därifrån larmen kommer. Det är korkat att inte ta seriösa, välmenande varningar på allvar.

Nej larmen kommer ifrån journalister som får mer betalt av att förvrida orden ur rapporterna, det är aldrig vetenskapsmännens egna ord som du läser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in