Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-17, 17:51
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafursten
Jag vill inte vara vegan. Jag vill äta kött, ost och ägg och en massa andra saker. Jag vill inte att vänstern och klimat-muppar ger sig på jordbruket precis som kommunister gjort tidigare i historien och ställt till med slöa människor, deprimerade människor och slutligen människor som svultit ihjäl.

Din onda satan!

Och håll käften! För du ger inga namn alls. OCH, du vet inte mot vilken bakgrund de har kommit fram till vissa saker. Din "forskning" är ett skämt, som vanligt. Lyssna nu till den gamla tanten Erika Bjerström hur folk nu står ut med att lyssna på henne. Erika, fjantkärringen på Sveriges Television.
Nehej, är det bättre då att vi skiter i jordbruket och... orsakar att människor svälter ihjäl? Det är nämligen vad som händer just nu och det kan eventuellt ske i Europa också.

Det verkar nästan som att du inte vill att folk som är vänster ska bruka jord överhuvudtaget även om det leder till att ingen mat hamnar på din tallrik.

Är du ett barn?
Citera
2022-07-17, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Man har tittat på alla faktorer man kommit på som skulle kunna påverka klimatet och den dominerande av dessa är ökningen av CO2-halten.

Du kan naturligtvis hävda att CO2 inte ger den uppvärmning som teoretiska beräkningar visar på att den borde ha och att det finns någon okänd faktor som ger uppvärmning istället, men då är det upp till dig att presentera bevis för detta.

Det är så vetenskap fungerar. Man ställer upp hypoteser och ser vilka som stämmer bäst med verkligheten.

Det är inte alls upp till mig att bevisa era hallucinationer. Det är du som hävdar att klimatet ändrats pågrund av mänsklig aktivitet. Då får du hosta upp bevis, samt visa hur klimatet hade sett ut idag om det inte hade funnits människor. För rimligtvis borde vi kunna visa exakt medeltemperatur på jorden utan mänsklig påverkan, om man stensäkert hävdar signifikant mänsklig påverkan. Eller hur?
Citera
2022-07-17, 17:58
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
De enda som ljuger är klimatafantiker som får sin bluff synad.

Din lilla bild bygger på studien The Myth of the 1970s Global Cooling Scientific Consensus från 2008.
En skitstudie gjord av klimatalarmister med samma lömska metodik som ni är kända för, dvs begränsat urval för att få resultatet som eftersträvas. I ett lamt försök att rädda ansiktet påstod den studien att av 71 rapporter så talade endast 7 för istid, 20 var neutrala och 44 för uppvärmning.

Problemet är bara att det inte är sant.

Angus McFarlane gjorde en ordentlig studie med över 200 rapporter och den visar med all önskvärd tydlighet att 85% var inne på istidsspåret och bara 15% pratade om global uppvärmning.

https://angusmac.net/2018/11/19/the-1970s-global-cooling-consensus-was-not-a-myth/

På 70-talet var konsensus att vi gick mot en ny istid.
Punkt slut.

Nu när det visat sig fel så försöker sig klimatfanatiker som du själv på med historierevisionism.
Den gubben går inte längre. Internet glömmer aldrig.

"Ordentlig studie"

Jag klickade helt på måfå på en av de studier som han kategoriserar som att de stödjer en vetenskaplig uppfattning om att klimatförändringar går mot nedkylning.

Bokstavligen den första jag fick upp var D. A. Ratcliffes Uplands and Birds—an Outline, Bird Study.

Hur har han kommit fram till att detta är klimatvetenskap som påstår att klimatet går mot nedkylning? Slarv eller att han hoppades att ingen skulle läsa för noga, skulle jag gissa.

Så här står det i artikeln.

Citat:
There is at the present time a climatic shift of some importance. A steady
increase in mean temperature in the British Isles during the first part of the
century was reversed around 1940-50 and the last three decades have been marked
by a steady fall in mean temperature. In particular, during the period since 1960
there has been a prevalence of cold, backward springs with late snowfalls. Sharrock
(1974) and Williamson (1975, 1976) have pointed out how this cooling has been
reflected by an increase in the number of northern European species nesting in
Britain.

Artikeln beskriver att temperaturerna har följt en trend av nedkylning sedan fyrtiotalet, men gör inga påståenden eller prognoser om huruvida det är en trend som kommer fortsätta. (Tack och lov eftersom det är en ornitologisk artikel)

I artikeln The myth of the 1970s Global cooling scientific consensus, publicerad av American Meteorological Society kan vi läsa:

Citat:
Despite active efforts to answer these questions,
the following pervasive myth arose: there was a
consensus among climate scientists of the 1970s that
either global cooling or a full-fledged ice age was
imminent (see the “Perpetuating the myth” sidebar).
A review of the climate science literature from 1965
to 1979 shows this myth to be false. The myth’s basis
lies in a selective misreading of the texts both by
some members of the media at the time and by some
observers today.

Och det verkar vara precis vad Angus McFarlane har gjort med sin "ordentliga studie".
Citera
2022-07-17, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är inte alls upp till mig att bevisa era hallucinationer. Det är du som hävdar att klimatet ändrats pågrund av mänsklig aktivitet. Då får du hosta upp bevis, samt visa hur klimatet hade sett ut idag om det inte hade funnits människor. För rimligtvis borde vi kunna visa exakt medeltemperatur på jorden utan mänsklig påverkan, om man stensäkert hävdar signifikant mänsklig påverkan. Eller hur?
Du borde nog tänka igenom det där en gång till. Jag kan hävda att jorden hade varit exakt 1.23 grader kallare utan vår påverkan, men hur skall någon av oss kunna veta om det är sant? Vi har bara en jord så en sådan jämförelse kan inte genomföras.

Om du vill ha något du godkänner som bevis får du allt börja med att beskriva vad du skulle godkänna som bevis eftersom alla de bevis som presenterats av IPCC uppenbarligen inte duger för dig.
Citera
2022-07-17, 18:07
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Efterfrågar du verkligen bevis på om mänsklig aktivitet har orsakat klimatförändringarna och temperaturhöjningen?

Gå till nasa.gov, smhi.se, ipcc.ch, eller varför inte wikipedia.org. Bevisen är otaliga och helt överväldigande. Det finns ingen god anledning att låtsas som att klimatförändringarna inte är vetenskapligt bevisade redan.
Citera
2022-07-17, 18:08
Medlem
Citat:
Du borde nog tänka igenom det där en gång till. Jag kan hävda att jorden hade varit exakt 1.23 grader kallare utan vår påverkan, men hur skall någon av oss kunna veta om det är sant? Vi har bara en jord så en sådan jämförelse kan inte genomföras.

Om du vill ha något du godkänner som bevis får du allt börja med att beskriva vad du skulle godkänna som bevis eftersom alla de bevis som presenterats av IPCC uppenbarligen inte duger för dig.

Du kan hävda att det hade si och så många grader kallare och naturligtvis komma med tillhörande bevis. Annars är det lika värdelöst som allt annat du skrivit angående detta ämne.

Seså, berätta nu exakt hur mycket människan påverkar klimatet. Jag är faktiskt väldigt intresserad.
Citera
2022-07-17, 18:13
Medlem
Citat:
Du kan hävda att det hade si och så många grader kallare och naturligtvis komma med tillhörande bevis. Annars är det lika värdelöst som allt annat du skrivit angående detta ämne.
Fattar du trögt! Det finns ingen alternativ jord utan mänskliga utsläpp att jämföra med. Det du kräver är omöjligt. Det närmaste man kan göra är att köra klimatmodeller med och utan utsläpp och jämföra temperaturen, men det godkänner du förstås inte. Annars finns sådant beskrivet i IPCC:s rapport.

Kom med ett förslag på något möjligt du skulle acceptera som bevis!
Citera
2022-07-17, 18:25
Medlem
Citat:
Fattar du trögt! Det finns ingen alternativ jord utan mänskliga utsläpp att jämföra med. Det du kräver är omöjligt. Det närmaste man kan göra är att köra klimatmodeller med och utan utsläpp och jämföra temperaturen, men det godkänner du förstås inte. Annars finns sådant beskrivet i IPCC:s rapport.

Kom med ett förslag på något möjligt du skulle acceptera som bevis!

Du har alltså ingenting och komma med.

Så vi ska offra vårt välstånd för att du och sjuka människor som du hallucinerar? Gå och skaffa dig en familj istället.
Citera
2022-07-17, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Efterfrågar du verkligen bevis på om mänsklig aktivitet har orsakat klimatförändringarna och temperaturhöjningen?

Gå till nasa.gov, smhi.se, ipcc.ch, eller varför inte wikipedia.org. Bevisen är otaliga och helt överväldigande. Det finns ingen god anledning att låtsas som att klimatförändringarna inte är vetenskapligt bevisade redan.

Nej, jag efterfrågar bevis på hur mycket människan påverkar klimatet. Och jag är genuint intresserad.
Citera
2022-07-17, 18:36
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
"Ordentlig studie"

Jag klickade helt på måfå på en av de studier som han kategoriserar som att de stödjer en vetenskaplig uppfattning om att klimatförändringar går mot nedkylning.

Bokstavligen den första jag fick upp var D. A. Ratcliffes Uplands and Birds—an Outline, Bird Study.

Hur har han kommit fram till att detta är klimatvetenskap som påstår att klimatet går mot nedkylning? Slarv eller att han hoppades att ingen skulle läsa för noga, skulle jag gissa.

Så här står det i artikeln.

Artikeln beskriver att temperaturerna har följt en trend av nedkylning sedan fyrtiotalet, men gör inga påståenden eller prognoser om huruvida det är en trend som kommer fortsätta. (Tack och lov eftersom det är en ornitologisk artikel)

I artikeln The myth of the 1970s Global cooling scientific consensus, publicerad av American Meteorological Society kan vi läsa:

Och det verkar vara precis vad Angus McFarlane har gjort med sin "ordentliga studie".

Men du har inga som helst problem när Michael Mann använder samma metodik och påstår att det råder 97% konsensus kring klimathotet...

Hahahaha. Skit ner dig din hycklande kommunist.

Ni kan inte slingra er. På 70-talet rådde det konsensus att vi snabbt gick mot en ny istid.
Senast redigerad av Cancerogen 2022-07-17 kl. 18:41.
Citera
2022-07-17, 18:47
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Men du har inga som helst problem när Michael Mann använder samma metodik och påstår att det råder 97% konsensus kring klimathotet...

Hahahaha. Skit ner dig din hycklande kommunist.

Ni kan inte slingra er. På 70-talet rådde det konsensus att vi snabbt gick mot en ny istid.

Nej, ännu en gång. Det stämmer inte att att det rådde ett sånt konsensus. Och lägg ner att spamma tråden med trams nu.
Citera
2022-07-17, 18:50
Medlem
Citat:
Du har alltså ingenting och komma med.
[
Det verkar snarare vara du som inte har något att komma med. Du efterfrågar "bevis" men vägrar säga något som du skulle godkänna som bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in