2007-07-09, 02:25
Medlem
526s avatar
Alla dessa trådar om gud.
Men vad menar vi egentligen med "gud". Är det en gubbe med vitt skägg i molnen som har tillverkat/designat allt. Eller är det en mångdimensionell icke-fysisk verklighet som är guds boning. Vad menar vi egentligen.
Vad är det tex för skillnad på slumpen och gud. Har kyrkan och religionen "patent" på gudsbegreppet. Det verkar ofta så. Det gör ju att de flesta unga människor förknippar en tro på gud med kyrkan och allt vad det innebär. Vilket leder till ateism. Men det kanske är kyrkans egentliga dolda mål? Att döda gud? För det är ju det de gör. Är kyrkan Illuminati?
Citera
2007-07-09, 04:25
Medlem
monkeybays avatar
Inatt har trädet gett mig visdom, kraft, svar..
Trädets krona viskar om en ny natt
ringarna lever kvar som en påminnelse

jag är varken mer eller mindre
när jag drömmt klart
föds jag på nytt
inget är gud
allt är gud
Citera
2007-07-09, 04:33
Medlem
.filantrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkeybay
Inatt har trädet gett mig visdom, kraft, svar..
Trädets krona viskar om en ny natt
ringarna lever kvar som en påminnelse

jag är varken mer eller mindre
när jag drömmt klart
föds jag på nytt
inget är gud
allt är gud

Intressant utveckla gärna om du orkar och/eller kan.
Citera
2007-07-09, 05:06
Medlem
monkeybays avatar
Menar att jag inte heller vet vad gud är. Gud är kanske ett ord vi hittat på, som inte betyder något eller allt?

Ett halmstrå att greppa när vi tvivlar på oss själva.
Ett namn på något vi försöker förstå, men inte riktigt klarar av.

Vi går omkring på den här bollen och tror oss veta en massa, men ändå gnager det en tomhet inom oss.

Vi tror att ordet gud ska fylla oss.
Släpper vi kontrollen kanske vi fyller ordet gud? Jag har verkligen ingen aning.

Men livet är spännande och minnet är kort.
Finns väl någon mening med det.
Kanske är det det som är gud. Minnet?
Citera
2007-07-09, 15:04
Medlem
Nålkåts avatar
Jag tänker på Gud som en låtsaskompis vissa människor väljer att hänvisa till när de inte har något annat val. När de saknar vetskapen om någon används "Gud" för att fylla de tomma luckorna.
Citera
2007-07-09, 15:11
Medlem
Quantilhos avatar
En av de bästa definitioner som jag har sprungit på är följande:

När sanningen tar slut, då tar Gud vid
Citera
2007-07-09, 15:21
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Alla dessa trådar om gud.
Men vad menar vi egentligen med "gud". Är det en gubbe med vitt skägg i molnen som har tillverkat/designat allt. Eller är det en mångdimensionell icke-fysisk verklighet som är guds boning. Vad menar vi egentligen.
Vad är det tex för skillnad på slumpen och gud. Har kyrkan och religionen "patent" på gudsbegreppet. Det verkar ofta så. Det gör ju att de flesta unga människor förknippar en tro på gud med kyrkan och allt vad det innebär. Vilket leder till ateism. Men det kanske är kyrkans egentliga dolda mål? Att döda gud? För det är ju det de gör. Är kyrkan Illuminati?
I rubriken skriver du Gud; i inlägget skriver du gud (fast många gånger menar du uppenbarligen Gud). Du bör vara mer noggrann.

Enligt Wordnet är en gud (engelska deity) "any supernatural being worshipped as controlling some part of the world or some aspect of life or who is the personification of a force", vilket väl är en rimlig första approximation. Vad Gud är torde väl däremot vara rätt klart: det är helt enkelt ett av namnen som används för många (mer eller mindre) monoteistiska religioners och trossystems (viktigaste) gud. Ordet används förstås också om diverse saker som inte har så mycket med gudar att göra, typ kärlek eller något slags första orsak, men det är ju uppenbarligen bara förvirrat trams.
Citera
2007-07-09, 15:41
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
När sanningen tar slut, då tar Gud vid
Låter som skitsnack. Skulle Gud vara annat än sanning?
Citera
2007-07-09, 16:13
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Låter som skitsnack. Skulle Gud vara annat än sanning?

När man har slut på bättre förklaringar så tar man till gud. Alltså uppträder gud på den plats där man inte länge kan avgöra vad som är sant eller falskt.
Citera
2007-07-09, 16:15
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
När man har slut på bättre förklaringar så tar man till gud. Alltså uppträder gud på den plats där man inte länge kan avgöra vad som är sant eller falskt.
Tja, det var ju en helt annan sak. Låter dock fortfarande som påhittat snack.
Citera
2007-07-09, 16:26
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Tja, det var ju en helt annan sak. Låter dock fortfarande som påhittat snack.

Givetvis är det påhittat. Det var ju ursprungligen någon snubbe som kom på det hela

Men jag ser inte heller några problem med det hela så guds domän, enligt förespråkarna för hans existens, ligger bortom det fysiska och verifierbara.
Citera
2007-07-09, 16:29
Medlem
Trollishs avatar
En fiktiv figur som kan se ut hur som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in