2017-05-30, 09:45
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du jonglerar med bäda vad min position omkring absoluthet är och bevisbördan för en sån absoluthet.
Nja, du har ju inte lämnat "ringarna" – den akademiska drömvärlden. Tefaten har du inte lärt dig greppa ännu... 😶
Citera
2017-05-30, 10:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och du "VET" naturligvis att det fungerar bortom 1+1=2 parametrarna (OM nån bortom existens öht finns) med hjälp av din super-förmåga till att veta.

Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Vilda irrationella spekulationer är ditt bord.

Kanske i din alternativ-rationalism.
Citera
2017-05-30, 10:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Varför tror du att västerländsk akademisk logik och vetenskap opererar från semi-solipsism?

Strawman.
Citera
2017-05-30, 10:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Nja, du har ju inte lämnat "ringarna" – den akademiska drömvärlden.

Korrekt. Jag har inte lämnat den akademiska metodologi.

Citat:
Tefaten har du inte lärt dig greppa ännu... 😶

Talar du om UFOlogi?
Citera
2017-05-30, 10:49
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Korrekt. Jag har inte lämnat den akademiska metodologi.

Talar du om UFOlogi?
Ja, du får något skickat åt ditt håll du inte kunnat identifiera... du ser det som om de hade formen av ringar – men de är vita och har en "oväntad böjning".

Det du läser är inte skrivit utifrån ditt förstånd. Delarna ser annorlunda ut, kunskapsteoretiskt.
Citera
2017-05-30, 11:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Talar du om UFOlogi?

Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Ja,

Så du definierar 'gud' som en alien eller ET?
Citera
2017-06-05, 17:16
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Men jag undrar fortfarande över vem "oss" är.

Det går inte att sätta "är" på en känsla eller upplevelse. Sätt identitet på en förälskelse eller underkastelse.
Citera
2017-06-05, 19:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men jag undrar fortfarande över vem "oss" är.

Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Det går inte att sätta "är" på en känsla eller upplevelse. Sätt identitet på en förälskelse eller underkastelse.

Och din poäng relaterande till bevisföring per se och ett specifikt 'guds'-bevis är?
Citera
2017-06-11, 15:52
Medlem
Detta var en del min ståndpunkt för TS-frågan, som fick mothugg av sådana som kanske tycker illa om min rättvisa hållning i fråga om vad gud är:
Citat:
Ursprungligen postat av frevelm
Men Gud är både och!

för Gud finns i varje individ, man som kvinna!

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du uttalar dig som om du vet detta?
Jag uttryckte min åsikt! Jag vet vad det är jag tror! ... & Du har väl absolut inga motbevis mot min åsikt!
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Nej, gud har ingen platsbestämning - och enl genomgående teistisk förklaringsmodell har gud varken början eller slut.
Människan har däremot ett väl detaljerat status, med ett slut.

Det betyder att gud och människa är två helt olika slags natur, om nu gud öht går att inrymmas i vad människan menar med natur.
Det var då nedlåtande mot din gud att ha det till att denne inte förmår leva sej in i även oss i så pass stor utsräckning!
Citat:
Hittills ter det sig mest sannolikt att gud som ospårbart "fenomen" försigkommer där människan artikulerar och ger namn åt "någonting" , då kan man medvetet välja att statuera namnet Gud som ett egennamn, men fortfarande åt någonting ännu obefintligt dvs icke-manifesterande, vilket inkluderar manifestering i människan.. men man kan säga att det är så.. precis som man kan säga att "den galopperande kaninen är min fader och krypande zebran är min moder" , då har man påstått någonting som inte tycks ha någon sannolikhet...
Är du alltså ateist? Eller tror du på en Gud som vi (människor) har skapat, och som inte skulle finnas utan oss?
Citat:
Erfarenheten expliicit är ju människans bästa kunskapsbank, om inte den enda. som går att lita på, dock får man kanske ta hänsyn till att människor är olika, alla förstår inte ord och symboler (t.ex det matematiska språket)
Många är också analfabeter och semianalfabeter med liksom blinda/ej aktiverade områden i sin medvetandebank.

Krävs ju vissa stimuli för aktivering också, det dimper inte bara in för att det finns ett underlag, dna.
Citat:
Speak for yourself. Det finns vad jag vet ingen 'gud' i mig, före jag har fått belägg för att så är fallet.
Ja det finns då såna som tror att mänskligt förstånd står över allt annat! Vad är det som får de båda ovanstående att stoltsera som om dom stod över Gud bara för att dom kan tänka vetenskapligt (eller åtminstone kvasi-vetenskapligt!)?! ... För det finns inget - heller i vetenskapen - som säger att vi kunnat skapa oss själva! Eller hur?!
Senast redigerad av frevelm 2017-06-11 kl. 15:56. Anledning: Ville vara tydlgiare i början!
Citera
2017-06-11, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frevelm
Detta var en del min ståndpunkt för TS-frågan, som fick mothugg av sådana som kanske tycker illa om min rättvisa hållning i fråga om vad gud är:

Jag uttryckte min åsikt! Jag vet vad det är jag tror! ... & Du har väl absolut inga motbevis mot min åsikt!

Det var då nedlåtande mot din gud att ha det till att denne inte förmår leva sej in i även oss i så pass stor utsräckning!

Är du alltså ateist? Eller tror du på en Gud som vi (människor) har skapat, och som inte skulle finnas utan oss?

Ja det finns då såna som tror att mänskligt förstånd står över allt annat! Vad är det som får de båda ovanstående att stoltsera som om dom stod över Gud bara för att dom kan tänka vetenskapligt (eller åtminstone kvasi-vetenskapligt!)?! ... För det finns inget - heller i vetenskapen - som säger att vi kunnat skapa oss själva! Eller hur?!
Jag har massor med motbevis mot din åsikt. T.ex. min åsikt.
Du utrryckte dig så säkert om gud, så jag ville försäkra mig om att det bara var en tro du hade.
Citera
2017-06-11, 17:13
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=frevelm|60962551]

Citat:
Absolut inte! Jag ser det däremot som smaklöst att inte ens erkänna sin mänsklige frände, som den och den ende.. som genuint sett verkligen kan hjälpa dig, förstå dig och öht SE DIG. Du vill degradera människn, och jag säger stopp för sådan missanpassad och föraktande förståelse av den mänskliga naturen. Att ideligen förtrcka sig mot en inbillad abstraktion.. är ett kuvande, som fått ett slut över stora delar på jordklotet men inte överallt.. , och slut för männskoförnedrandet det med all rätt.

Citat:
Jag både tror och vet att människan själv, namnar allt vad människan själv ser här känner tycker upplever, och vill.. allt detta, ger människan ett namn.. Gud är ett namn, som männskan skapat, ja. Detta vet jag.

Det finns inget naturfenomen, som själv manifesterat sig och därmed bevisat sin existens, så som påstås att "gud gjort" , det faller under kategorin MYTOLOGI... amsagor.. sägner, berättelsekonst.
Så ja, det är männisikans verk, det korrekta ska vara att människan skapae gudsBEGREPPET.. namnat hela sin vurm eller talang för mytologiska skapelseberättelser där egenskaper och annat fantasifullt förekommer liksom människan inser sina begränsningar och ist. överför det till mytomani : ett slags självförhärligande... ( narcissism, är en annan term, som dock anspelar på något mer patologiskt distinkt, typ personlighetsstörning där uppfattnibgsförmågan är decimerad rent intellektuellt eller där viljan är helt insiktslös till den verklighet som de facto finns)

Citat:
Ja det finns då såna som tror att mänskligt förstånd står över allt annat!
Av det liv, som går att detekteras, så är det i vår hemisfär enbart vi människor, som förstår människor.. och då får jag påminna dig om att "guden" inte ens är en människa, så hur ska något icke-mänskligt öht kunna lösa mänskligt uppkomna problem tänkte du? Att det i en bok står att någon skapade liv, till sin avbild.. säger inte ett enda dugg om någonting.. det framgår däremot att bibelfundamentet är uppbyggt kring mytskapandet.. som en konst, att betraktas.. inte att med liv o lem, gå och tro på.. som enbrt anlfabeter gör. ja och hardcore-teister.. ofta radikala element, som inte drar sig för våld och imperielitiska metoder för att få "orden att sjunka in" , är du en sådan kallhamrad moralist som sätter gud före, människan? isf.. kan du inte ha alla hemma.

Citat:
Vad är det som får de båda ovanstående att stoltsera som om dom stod över Gud bara för att dom kan tänka vetenskapligt (eller åtminstone kvasi-vetenskapligt!)?! ... För det finns inget - heller i vetenskapen - som säger att vi kunnat skapa oss själva! Eller hur?!
Din vana att utgå ifrån att din egen moraalistiska referensram, verkligen är korrekt, är tämligen passé.. och ingalunda den måttstock du tror den är, för att du kanske tror eller fostrats så, eller helt enklt är van att diskutera enbart med likasinnade utopister? isf.. tror jag, att... du behöver uppdatera dig lite.

Du tycks ha en stereotyp konfessionalistisk tro, som du helt sonika förväxlar och det oreflekterat! mit att vara en tvättäkta sanning.. mind yourself!! gudstro.. är en tro, gud.. är tros-baserad, vilket betyder aatt MAN INTE VET och aldrig kan hävda att gud verkligen är, men man vill tro att gud, verkligen är.

så var du lite ödmjuk, innan du skitsnackar om andras ståndpunkt, som inte är som din.

det finns inga/noll sällskap på jorden som i riktigt seriösa problemlösningar, anlitar gud.. du behöver uppdatera dig, den Lutheerska kaatekes-eran är över.. i många fall over and out.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-06-11 kl. 17:18.
Citera
2017-06-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag har massor med motbevis mot din åsikt. T.ex. min åsikt.
Du utrryckte dig så säkert om gud, så jag ville försäkra mig om att det bara var en tro du hade.
Varför skulle din åsikt ha statusen av ett motbevis?!

Varför skulle den vara mer än en mottes?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in