2021-08-05, 17:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har du tittat på Rockströms CV eller publikationslista?

"Johan Rockström is Director of the Potsdam Institute for Climate Impact Research and Professor in Earth System Science at the University of Potsdam."
https://www.pik-potsdam.de/members/johanro

Flera påståenden i dagspressen som du menar inte är helt korrekta. Det var det värsta, då måste ju hela hypotesen om AGW vara fel
Det gör honom inte till mer klimatexpert. Lika intetsägande som Stockholm Resilience Centre. En annan agendafinansierad NGO.

Är det Soros som finansierar det hela, tro?
Citera
2021-08-05, 17:48
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Så temperaturen har gått ner sedan 2010?

Finns inga indikationer på att extremväder har ökat senaste åren jämfört med tidigare under 1900-talet. Det är just extremväder och tittar du historiskt så har det förekommit värre väder tidigare, större bränder, mer extrem nederbörd, översvämningar, torka osv. Du får läsa på lite historik istället för att läsa nyhetsblaskor som du skriver om varje dag. Lägg ner den tramsiga alarmismen!

Bara 2 ynka procent i Sverige förnekar klimatförändringarna. Här är intressanta uppgifter:

These are the places with the most climate change deniers

These are the places with the most climate change deniers | World Economic Forum (weforum.org)

Andelen var tidigare 5-10 %, din skara har krympt.
Senast redigerad av humanlife 2021-08-05 kl. 17:52.
Citera
2021-08-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det gör honom inte till mer klimatexpert. Lika intetsägande som Stockholm Resilience Centre. En annan agendafinansierad NGO.
Suck, varför kan du inte bara erkänna att du hade fel.
Citera
2021-08-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Är det Soros som finansierar det hela, tro?
Ja precis Rockström har ingen utbildning inom klimatet har är utbildad agronom. De flesta av hans artiklar handlar om IPCC, parisavtalet men mest om vattentillgångar för t.ex jordbruk.
Citera
2021-08-05, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Bara 2 ynka procent i Sverige förnekar klimatförändringarna. Här är intressanta uppgifter:

These are the places with the most climate change deniers

These are the places with the most climate change deniers | World Economic Forum (weforum.org)

Andelen var tidigare 5-10 %, din skara har krympt.
Jag har inte förnekat klimatförändringar så jag förstår inte varför du börjar skriva om det.
Citera
2021-08-05, 18:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag har inte förnekat klimatförändringar så jag förstår inte varför du börjar skriva om det.
Inte???
Citera
2021-08-05, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vilka är dom?
Vilka är Ljungström och Moberg? Vilka resultat har dom kommit fram till? Är det något som du kan länka till, eller är det mot dina principer att ange källa?

Jag anger alltid källa, förutom när jag misstänker att mottagaren är ointresserad.

https://www.nature.com/articles/nature03265

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1111/j.1468-0459.2010.00399.x

Dessa finns med i tex IPCCs rapport 2013.

Den stora fördelen med att använda borrhål bör vara att de visar just temperatur, som är den storheten man vill få fram.

Koraller, trädringar, och så vidare påverkas ju av så många fler parametrar.
Citera
2021-08-05, 18:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Suck, varför kan du inte bara erkänna att du hade fel.
Det har jag verkligen inte. Att utnämna en mediekåt spelevink till "klimatexpert" vars främsta bidrag är hans "tio år kvar till tipping point" säger en hel del om tidsandan. Jag menar i jämförelsen till den "korrupta" oljeindustrin ni alltid anför.

Jag hoppas verkligen att det är privata pengar som finansierar hans "karriär".
Citera
2021-08-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Inte???
Vart har jag gjort det?
Man måste inte vara galen alarmist som dig som skyller allt extremväder på klimatförändringar när de inte har blivit värre än vad vi sett historiskt.
Citera
2021-08-05, 18:42
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Vi har inte sett någon minskning senaste 10 åren

Vet du vad det är för skillnad mellan väder och klimat?

Citera
2021-08-05, 18:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det som är intressant är att man kan göra samma sak med isarea och den når nollpunkten senare än isvolymen. Eftersom isen uppenbarligen inte kan ha utbredning utan volym så måste endera kurvan avvika från trenden framöver.

Jag föredrar att följa volymen. Mängden energi som går år för att smälta isen är proportionell mot volymen och jag tänker ofta i termer av energi.

Citat:
Du är medveten om att om isen smälter kommer havsnivån sjunka inom en radie på ca 20 grader från Grönland?

Nu var två isar på tal på en gång. Havsisen i Norra Ishavet och landisen på Grönland. Jag antar att du tänker på landhöjningen som blir en följd om trycket från isen på Grönland försvinner?

Citera
2021-08-05, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Nu var två isar på tal på en gång. Havsisen i Norra Ishavet och landisen på Grönland. Jag antar att du tänker på landhöjningen som blir en följd om trycket från isen på Grönland försvinner?
Det är en långsammare effekt. Jag tänker på att stora ismassor som Grönlands lyfter upp kringliggande vattenvolymer i en stor bubbla pga sin gravitation. Smälter isen fördelas vattnet över jorden och den där bubblan försvinner. Det låter som det skulle vara en försumbar effekt, men det är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in