2021-08-05, 11:30
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedyandgreedy
Nu var det själva tillverkningen jag skrev om. Längre bak i kedjan där du bla har trktorernas användning av diesel liksom transporten till produktionen samt distributionen av bränslet till mackarna är med i beräkningen av hur mycket mindre fossilt bränsle som används. Ex Agroetanol kan komma upp i 90% reduktion längs med hela kedjan, alltså ”Well to wheel”. Biodrivmedels tillverkare måste spåra och certifiera alla avtryck - till skillnad från fossila alternativ.
Den KTH-forskning som jag hänvisade till tog naturligtvis upp varje liten miljö-kostnad för att göra raps till etanol, och då blev miljönyttan negativ, man var en miljöbov. Man kan ju inte strunta i att räkna utsläppen för traktorer t.ex.
Citera
2021-08-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Den KTH-forskning som jag hänvisade till tog naturligtvis upp varje liten miljö-kostnad för att göra raps till etanol, och då blev miljönyttan negativ, man var en miljöbov. Man kan ju inte strunta i att räkna utsläppen för traktorer t.ex.

Du snurrar man gör inte ens etanol av raps!
Tror inte du är alls insatt ser du någon ”forskare” som påstår att biodrivmedel är sämre så räknar de med en påhittad ILUC-faktor.
Läs på F3centre.se för samlad forskning, även EUs regelverk RED2 som bygger på samlad forskning och som anger CO2 eqv för olika bränslen längs med hela kedjan.
Citera
2021-08-05, 11:47
Medlem
Citat:

Och givetvis om du läser vad jag skrev så tar well to wheel siffror med traktorernas utsläpp.
Men du påstod att man använda fossila bränslen vid själva tillverkningen..
Citera
2021-08-05, 11:54
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Tror inte du är alls insatt ser du någon ”forskare” som påstår att biodrivmedel är sämre så räknar de med en påhittad ILUC-faktor.
Läs på F3centre.se för samlad forskning, även EUs regelverk RED2 som bygger på samlad forskning och som anger CO2 eqv för olika bränslen längs med hela kedjan.
Det stämmer kanske, SAAB-bilarna för 10 år sedan körde på något som hette ecobränsle/RME. Jag tror man kallade det "etanol" av ren lathet.

Det är ju bra att etanol inte kräver 100% olja för att tillverkas. Lustigt bara att man ens måste kolla det. Men så blir det är man låter bidrag styra istället för ekonomi. Man kunde bara tillverka svensk rapsolja och köra bilar på den med massor av bidrag, eftersom bränslevärdet var mindre än bränslet som behövdes för tillverkningen. Det var alltså snurrigt redan för 10 år sedan.

Här info om Miljöpartiets etanolskandal för 10 år sedan. Nu gör man om det.
https://timbro.se/smedjan/debatt-miljopartiets-etanolpolitik-ar-ohallbar/
Senast redigerad av Paris24 2021-08-05 kl. 12:00.
Citera
2021-08-05, 12:02
Medlem
Citat:
Det stämmer kanske, SAAB-bilarna för 10 år sedan körde på något som hette ecobränsle/RME. Jag tror man kallade det "etanol" av ren lathet.

Det är ju bra att etanol inte kräver 100% olja för att tillverkas. Lustigt bara att man ens måste kolla det, med tanke på hur snurrig miljödebatten är. men så blir det är man låter bidrag styra istället för pengar. Man kunde bara tillverka rapsolja och köra bilar på det med massor av bidrag, eftersom bränslevärdet var mindre än bränslet som behövdes för tillverkningen. Det var alltså snurrigt redan för 10 år sedan.

Ja man gör oftast RME som är ett biodiesel (FAME) från raps. Man kan även göra HVO från raps men det är oftast för dyrt.
I alla fall ingen i bränsle eller fordonsbranschen som blandar ihop RME med etanol då RME (och HVO) är för dieselmotorer och etanol för ottomotorer (undantag Scanias etanolmotor som går på etanol med tändförbättrare för att funka i kompressionsantänd motor)
Däremot är allt biodrivmedel.
Citera
2021-08-05, 12:04
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Amen, broder/syster! 👍🏻
Blev nyfiken på din Golf. Hur har du modifierat den för att gå på 50/50? Hur mkt mer drar den på den blandningen?
Citera
2021-08-05, 12:06
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Den enskilt största gruppen av exporterade bilar är mellan 0-5 år gamla.
https://www.trafa.se/vagtrafik/fordon/export-av-personbilar-2020-12094/

Ja såklart, vi tillverkar ju bilar här.

Men vart tar en äldre pickup eller SUV vägen när den är för ”gammal” för Sverige?

Lastbilarna hamnar i Sydamerika. Pickups i Afrika, SUV:arna med.
Citera
2021-08-05, 12:08
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Den enskilt största gruppen av exporterade bilar är mellan 0-5 år gamla.
https://www.trafa.se/vagtrafik/fordon/export-av-personbilar-2020-12094/

Se här

https://www.nyteknik.se/fordon/aldre-svenska-bilar-forsvinner-till-utlandet-7011435
Citera
2021-08-05, 12:12
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Jag kör med 98 oktan nu, tänker undvika E10 så länge det går.

Klokt.
Jag mixar. 2/3 av 95 och 1/3 98 oktan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Hej där! Ja vad ska bensinen smörja egentligen? Det är oljans uppgift

Problem och problem man hade problem med sulfat i etanolen för en 15 år sedan eller vad det kan vara vilket gjorde att spridare kläggade ihop.
Då rekomenderade man att tanka var fjärde tank med bensin för att det tvätta bort klägget. Men detta är löst av bensinbolagen sedan länge men rekomendationen lever kvar.

Vid kallstart så kondenseras etanolen av de kalla cylinderväggarna så vintertid måste mer bensin tillsättas i så e85 blir e75 för att underlätta kallstarter.
Denna kondenserade etanol går igenom kolvringarna och hamnar i oljan,detta gör också bensin men inte lika mycket. När oljan blir varm så förångas både bensin och etanol och via vevhusventilationen leds den in till insuget.
Då etanol har högre koktemp än bensin så måste motorn vara igång en längre tid för att koka bort etanolen jämfört med bensin. Oljan måste upp till minst 78 grader.
Kör man då mestadels korta turer blir inte oljan så varm och man ska då byta olja efter 1000 mil.

Min Golf har rullat 13 000 mil på E45 och jag byter olja efter 1500 mil som vanligt. Oljan är inte lika svart som tidigare pga mindre sot.
Totalt har bilen rullat 32 200 mil med orginal bensinpump,slangar,insprutare mm.

Etanol är lika mytomspunnet som Loch Ness odjuret

Min 2.5FT V70 har mig veterligen inte körts en meter på E85. Ägaren före mig hade kört uteslutande på bensin, och samma under min ägotid. Men oljebytet ska ske varje 1500:e mil på E85. Jag har dock aldrig kört någon bil över 1000 mil innan ett oljebyte. Det finns folk som har kört allt mellan 20K-50K mil på E85.
Citera
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...vilket i sin tur innebär 1,8% högre förbrukning, och då jag vill minnas att framställandet av etanol drog mer energi att tillverka (medelst fossila bränslen) än vad som sedan lagrades i själva bränslet så valde ju t o m MP bort etanol som miljövänligt bränslealternativ för ett antal år sedan (om än efter att ha påtvingat alla mackar dyra ombyggnader och lurat många bilköpare att köpa etanolbil). Detta med 1,8% sagt i morgonstudion, Svt.

Min fråga är då om det egentligen finns någon positiv nettoeffekt av införandet av denna nya standardbensin? Nackdelarna vet vi, dvs att en hel del bilmotorer kommer att fungera sämre och drabbas av negativ kemisk påverkan men även kanske förkortad livslängd, som ju innebär att nya bilar måste produceras med allt fotavtryck det ger. Många kommer även att gå över till 98 oktan istället, om det är bra eller dåligt vet jag inte.

Men är nettoeffekten, allt detta inräknat, ändå positiv? Även om alla bilar kommer att dra 1,8% mer i bränsle?
Det kommer ju generera över 1,8% mer skatteintäkter,så ännu fler afghaner och sjuka somalier kan komma hit...
Citera
2021-08-05, 12:14
Medlem
barkeepers avatar
Citat:

Förutsätter inte många av de uträkningarna att ett fordon förbrukar det som anges av tillverkaren? Något som i stort sett aldrig stämmer, och blir ännu sämre med många biobränslen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in