Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
Tur man har dieselbil. Eftersom de flesta transporter går med dieseldrivna fordon kan man inte jävlas för mycket med dieseln.
Det är ju allt annat än sant. Jag kör också diesel.
Dieseln på dom flesta mackarna innehåller långt mindre energi än den gamla blankdieseln. EGR:en sätter igen, avgassystemet rostar, motorn går halvdant. På 70 mil från söder till norr på fjantdieseln som finns här drar min bil 0.97. På vägen ner tankar jag ”riktig” diesel och den drar 0.82.
Oljebolagen är påtvingade att sälja visst mycket miljödiesel i procent, och det kan dom bara få till om dom blandar ut ”vanliga” dieseln med den soppan. Dessutom finns det oerhört lite studier kring hur de olika dieslarna fungerar i blandning, på lång sikt. Så om du tankar på Q8 en dag, och sen på Ingo någon vecka senare, så kan du potentiellt skapa en aggressiv blandning som ger sig på din bil. Nivåmätare brukar vara en av de delar som får stryk rätt snabbt, men sen finns ju de långsiktiga effekterna också.
Jag är ingen konspiratoriskt lagd person, men det här är ren och skär bluff. Förbrukarna tvingas köpa nya bilar oftare, och straffas med avgifter och skatter var dom än vänder sig, hur i all världen är det bra för miljön? Det är bara våra pengar dom vill åt.