2021-08-05, 10:09
Medlem
MyJustices avatar
Tror att etanol är en osäljbar produkt
Vi som har haft etanolbil minns det som en ekonomisk mardröm
Min vart sjrit etfet 13 k mil
Så dwt handlar nog om att sälja etanol mez tvång
Citera
2021-08-05, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
När jag senast diskuterade etanol på FB kanske 8 år sedan så visade någon på KTH att för varje mil på etanol tillverkat av svensk raps, som var inne att diskutera då, gick det åt 1.1 mil diesel till de traktorer som skördar osv. Dvs varje mil i etanolbil skitade ner mer än en dieselbil. Briljant MP-tänk redan då, Sveriges dumstrutsparti.

Någon som vet om dagens siffror är lika usla? Dvs etanol är en miljöbov?

Nä dagen siffror är bra oftast 70% reduktion jmf med fossila alternativ. Kolla på Energimyndighetens hemsida.

Vi tillverkar en hel del etanol i Sverige bla Agroetanol som framförallt gör det från vete (som inte duger för att baka med eller är överskott). De använder inga fossila bränslen eller energi i tillverkningen.
Citera
2021-08-05, 10:13
Medlem
Avriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
“Stöld av staten” vad är inte stöld av staten?

Jo men nu diskuteras e10 .....!
Citera
2021-08-05, 10:16
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedyandgreedy
Nä dagen siffror är bra oftast 70% reduktion jmf med fossila alternativ. Kolla på Energimyndighetens hemsida.

Vi tillverkar en hel del etanol i Sverige bla Agroetanol som framförallt gör det från vete (som inte duger för att baka med eller är överskott). De använder inga fossila bränslen eller energi i tillverkningen.
"De använder inga fossila bränslen eller energi i tillverkningen". 99% chans att du har fel. Det används traktorer för att skörda vetet och lastbilar för att transportera vetet.
Citera
2021-08-05, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Du har mer etanol i dieseln redan idag 26% och ska med tiden upp till 66% 2030. Så de jävlas mer med din diesel än med bensin.

Källa: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20210423/klart-sverige-byter-till-e10-2021-bade-bensin-och-diesel-blir-dyrare/

Fast man blandar ju inte in etanol i diesel!
Går inte! Det är RME och HVO i dieseln och etanol i bensin. Olika bränslen för otto och dieselprincipen
Citera
2021-08-05, 10:22
Medlem
tegelpanna123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
De är nog medvetna att det sliter sönder alla äldre bilar.
På så sätt får de bort alla ovälkomna fordon de ser ute på vägarna.

Är det inte bättre att köra slut på en gammal bil(på naturlig väg) och sen skaffa en ny?
Citera
2021-08-05, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
"De använder inga fossila bränslen eller energi i tillverkningen". 99% chans att du har fel. Det används traktorer för att skörda vetet och lastbilar för att transportera vetet.

Nu var det själva tillverkningen jag skrev om. Längre bak i kedjan där du bla har trktorernas användning av diesel liksom transporten till produktionen samt distributionen av bränslet till mackarna är med i beräkningen av hur mycket mindre fossilt bränsle som används. Ex Agroetanol kan komma upp i 90% reduktion längs med hela kedjan, alltså ”Well to wheel”. Biodrivmedels tillverkare måste spåra och certifiera alla avtryck - till skillnad från fossila alternativ.
Citera
2021-08-05, 10:29
Medlem
LKKINGENs avatar
Tankade E10 i Frankrike(tror jag det var) för sådär 10 år sedan, trodde det blivit något fel på bilen, betydligt sämre drag.
Så det är bara att skaffa en bil med 200 hästar till och/eller börja planera omkörningar ett par minuter tidigare än idag..
Så vi skall alltså göra något för att påverka miljön mindre genom att använda mer bränsle?
Jag är inte matematiker men känner ändå att jag har ett hyfsat intellekt, jag får inte ihop denna ekvation.
Även om man räknar förbränd mängd mot minskat utsläppt koldioxid jämfört med dagens bränsle så kommer det ändå sluta med att det kommer rulla x antal fler tankbilslast på vägarna som skall fylla på mackarna eftersom större volym kommer användas.
Sen är väl knappast etanolen koldioxidneutral att framställa?

Det är som att ingen kan få rätt på något i det här landet.
Antagligen samma som räknat på miljövinster med elbilar, som i det närmaste är obefintlig och som vill smälla upp vindkraftverk i fjällen för det behövs energi i storstäderna.
Finns massor av öar runt Stockholm och Göteborg, smäll upp några vindkraftverk där istället så slipper man bygga ledningar med enorma energiförluster.
Känns som vi går från klarhet till klarhet i fd Folkhemmet.
Citera
2021-08-05, 10:30
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tur man har dieselbil. Eftersom de flesta transporter går med dieseldrivna fordon kan man inte jävlas för mycket med dieseln.

Det är ju allt annat än sant. Jag kör också diesel.
Dieseln på dom flesta mackarna innehåller långt mindre energi än den gamla blankdieseln. EGR:en sätter igen, avgassystemet rostar, motorn går halvdant. På 70 mil från söder till norr på fjantdieseln som finns här drar min bil 0.97. På vägen ner tankar jag ”riktig” diesel och den drar 0.82.

Oljebolagen är påtvingade att sälja visst mycket miljödiesel i procent, och det kan dom bara få till om dom blandar ut ”vanliga” dieseln med den soppan. Dessutom finns det oerhört lite studier kring hur de olika dieslarna fungerar i blandning, på lång sikt. Så om du tankar på Q8 en dag, och sen på Ingo någon vecka senare, så kan du potentiellt skapa en aggressiv blandning som ger sig på din bil. Nivåmätare brukar vara en av de delar som får stryk rätt snabbt, men sen finns ju de långsiktiga effekterna också.

Jag är ingen konspiratoriskt lagd person, men det här är ren och skär bluff. Förbrukarna tvingas köpa nya bilar oftare, och straffas med avgifter och skatter var dom än vänder sig, hur i all världen är det bra för miljön? Det är bara våra pengar dom vill åt.
Citera
2021-08-05, 10:31
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...vilket i sin tur innebär 1,8% högre förbrukning, och då jag vill minnas att framställandet av etanol drog mer energi att tillverka (medelst fossila bränslen) än vad som sedan lagrades i själva bränslet så valde ju t o m MP bort etanol som miljövänligt bränslealternativ för ett antal år sedan (om än efter att ha påtvingat alla mackar dyra ombyggnader och lurat många bilköpare att köpa etanolbil). Detta med 1,8% sagt i morgonstudion, Svt.

Min fråga är då om det egentligen finns någon positiv nettoeffekt av införandet av denna nya standardbensin? Nackdelarna vet vi, dvs att en hel del bilmotorer kommer att fungera sämre och drabbas av negativ kemisk påverkan men även kanske förkortad livslängd, som ju innebär att nya bilar måste produceras med allt fotavtryck det ger. Många kommer även att gå över till 98 oktan istället, om det är bra eller dåligt vet jag inte.

Men är nettoeffekten, allt detta inräknat, ändå positiv? Även om alla bilar kommer att dra 1,8% mer i bränsle?

Såhär är det med allt, miljömupparna är trångsynta, ser de att slutanvändningen är bra för miljön så skiter de i hur det framställs.
Citera
2021-08-05, 10:31
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Tankade E10 i Frankrike(tror jag det var) för sådär 10 år sedan, trodde det blivit något fel på bilen, betydligt sämre drag.
Så det är bara att skaffa en bil med 200 hästar till och/eller börja planera omkörningar ett par minuter tidigare än idag..
Så vi skall alltså göra något för att påverka miljön mindre genom att använda mer bränsle?
Jag är inte matematiker men känner ändå att jag har ett hyfsat intellekt, jag får inte ihop denna ekvation.
Även om man räknar förbränd mängd mot minskat utsläppt koldioxid jämfört med dagens bränsle så kommer det ändå sluta med att det kommer rulla x antal fler tankbilslast på vägarna som skall fylla på mackarna eftersom större volym kommer användas.
Sen är väl knappast etanolen koldioxidneutral att framställa?

Det är som att ingen kan få rätt på något i det här landet.
Antagligen samma som räknat på miljövinster med elbilar, som i det närmaste är obefintlig och som vill smälla upp vindkraftverk i fjällen för det behövs energi i storstäderna.
Finns massor av öar runt Stockholm och Göteborg, smäll upp några vindkraftverk där istället så slipper man bygga ledningar med enorma energiförluster.
Känns som vi går från klarhet till klarhet i fd Folkhemmet.

Det är ju privata aktörer som byggt vindkraftverken, och det är utsålt till Google och Amazon långt innan dom ens är färdigställda.
Citera
2021-08-05, 10:34
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Siffrorna blir nog bättre om traktorerna kör på biodisel men om de inte gör det blir det ju en nettoförlust!

Nä etanolvägen är inte den rätta vägen! Tror mer på metanol men synd att den är så brandfarlig! Finns ju nästan hur mycket träd som helst i skogen!

Men en annan fråga som man bör fråga sig är ju batterierna till elbilarna. Börjar de brinna så är det ett elände!

Fast att kapa ned koldioxidbinande träd för att göra bränsle av är ingen vidare miljöpolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in