Citat:
Ursprungligen postat av
BULPER
Hej!
Då var det dags för mitt första inlägg här på Flashback.
Nu kollade jag på antagningsbeskedet och där står det att jag kommit på reservplats 1 vid tre olika universitet, men hur fungerar det egentligen, har man fortfarande en chans att komma in under hela dagen idag?
Det finns ju fortfarande alternativet att tacka nej till sin/sina utbildningsplatser och tänker då att någon kanske tackar nej idag eller är det klappat och klart - alltså att jag inte kommit in?
M v h, Bulper
UHR:s roll är i och med detta antagningsbesked 2 avslutad. Din sida på antagning.se kommer inte uppdateras mer vad gäller antagning till höstterminen.
Nu tar de olika lärosätena över den fortsatta antagningen. Det fungerar som så att alla som blivit antagna i och med detta antagningsbesked 2 ska registrera sig på kursen samt närvara vid eventuellt upprop. Vanligtvis är det flera som inte gör detta, varpå lärosätet börjar kontakta reserver. De flesta program kör med överintag, vilket innebär att man tar höjd för att inte alla antagna kommer att registrera sig/komma på upprop. Till tex 100 platser låter man tex 130 bli antagna, eftersom man räknar med att ca 30 inte kommer att utnyttja sina platser.
Men som svar på dina fråga; nej du har ingen möjlighet att bli antagen genom UHR/antagning idag. Du behöver inte uppdatera sidan och hoppas så att säga. All antagning för höstterminen tas nu över av de olika lärosätena, som kontaktar reserver. Detta brukar ske vid kursstart och max ett par veckor in efter kursstart. Din sida på antagning/UHR kommer inte att uppdateras mer gällande höstterminen, oavsett om du blir antagen som reserv eller ej. All reservantagning sköts lokalt på de olika lärosätena.
Står du som reserv 1 på tre olika utbildningar kommer du garanterat att bli antagen.