2021-07-29, 09:36
Medlem
BULPERs avatar
Hej!

Då var det dags för mitt första inlägg här på Flashback.
Nu kollade jag på antagningsbeskedet och där står det att jag kommit på reservplats 1 vid tre olika universitet, men hur fungerar det egentligen, har man fortfarande en chans att komma in under hela dagen idag?

Det finns ju fortfarande alternativet att tacka nej till sin/sina utbildningsplatser och tänker då att någon kanske tackar nej idag eller är det klappat och klart - alltså att jag inte kommit in?

M v h, Bulper
Citera
2021-07-29, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BULPER
Hej!

Då var det dags för mitt första inlägg här på Flashback.
Nu kollade jag på antagningsbeskedet och där står det att jag kommit på reservplats 1 vid tre olika universitet, men hur fungerar det egentligen, har man fortfarande en chans att komma in under hela dagen idag?

Det finns ju fortfarande alternativet att tacka nej till sin/sina utbildningsplatser och tänker då att någon kanske tackar nej idag eller är det klappat och klart - alltså att jag inte kommit in?

M v h, Bulper

UHR:s roll är i och med detta antagningsbesked 2 avslutad. Din sida på antagning.se kommer inte uppdateras mer vad gäller antagning till höstterminen.

Nu tar de olika lärosätena över den fortsatta antagningen. Det fungerar som så att alla som blivit antagna i och med detta antagningsbesked 2 ska registrera sig på kursen samt närvara vid eventuellt upprop. Vanligtvis är det flera som inte gör detta, varpå lärosätet börjar kontakta reserver. De flesta program kör med överintag, vilket innebär att man tar höjd för att inte alla antagna kommer att registrera sig/komma på upprop. Till tex 100 platser låter man tex 130 bli antagna, eftersom man räknar med att ca 30 inte kommer att utnyttja sina platser.

Men som svar på dina fråga; nej du har ingen möjlighet att bli antagen genom UHR/antagning idag. Du behöver inte uppdatera sidan och hoppas så att säga. All antagning för höstterminen tas nu över av de olika lärosätena, som kontaktar reserver. Detta brukar ske vid kursstart och max ett par veckor in efter kursstart. Din sida på antagning/UHR kommer inte att uppdateras mer gällande höstterminen, oavsett om du blir antagen som reserv eller ej. All reservantagning sköts lokalt på de olika lärosätena.

Står du som reserv 1 på tre olika utbildningar kommer du garanterat att bli antagen.
Senast redigerad av Sejfu 2021-07-29 kl. 09:47.
Citera
2021-07-29, 09:53
Medlem
Har reservplats 1 och 2 efter andra urvalet i två olika kurser jag vill läsa (urvalsgrupp HP). Hoppas man kommer in på båda. Har ingen aning hur det brukar se ut för dessa kurserna så man får väl hålla tummarna helt enkelt.
Citera
2021-07-29, 09:57
Medlem
BULPERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
UHR:s roll är i och med detta antagningsbesked 2 avslutad. Din sida på antagning.se kommer inte uppdateras mer vad gäller antagning till höstterminen.

Nu tar de olika lärosätena över den fortsatta antagningen. Det fungerar som så att alla som blivit antagna i och med detta antagningsbesked 2 ska registrera sig på kursen samt närvara vid eventuellt upprop. Vanligtvis är det flera som inte gör detta, varpå lärosätet börjar kontakta reserver. De flesta program kör med överintag, vilket innebär att man tar höjd för att inte alla antagna kommer att registrera sig/komma på upprop. Till tex 100 platser låter man tex 130 bli antagna, eftersom man räknar med att ca 30 inte kommer att utnyttja sina platser.

Men som svar på dina fråga; nej du har ingen möjlighet att bli antagen genom UHR/antagning idag. Du behöver inte uppdatera sidan och hoppas så att säga. All antagning för höstterminen tas nu över av de olika lärosätena, som kontaktar reserver. Detta brukar ske vid kursstart och max ett par veckor in efter kursstart. Din sida på antagning/UHR kommer inte att uppdateras mer gällande höstterminen, oavsett om du blir antagen som reserv eller ej. All reservantagning sköts lokalt på de olika lärosätena.

Står du som reserv 1 på tre olika utbildningar kommer du garanterat att bli antagen.

Jag förstår. Tack för det utförliga svaret!
Citera
2021-07-29, 13:05
Medlem
Yuno-Gasais avatar
Hej allihopa! Jag har redan kommit in på juristprogrammet i Lund, men jag var väldigt nyfiken på vad antagningsgränsen låg på i urval 2. To my surprise så hade antagningsgränsen inte förändrats, men antalet antagna sjönk från 100 till 75 personer. Skulle någon kunna förklara detta? Tack!
Citera
2021-07-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yuno-Gasai
Hej allihopa! Jag har redan kommit in på juristprogrammet i Lund, men jag var väldigt nyfiken på vad antagningsgränsen låg på i urval 2. To my surprise så hade antagningsgränsen inte förändrats, men antalet antagna sjönk från 100 till 75 personer. Skulle någon kunna förklara detta? Tack!

En vanlig förklaring vore att man har tillämpat överintag. Det betyder att man har tagit in fler studenter än vad man har plats för vid urval 1. Så även om antagna tackar nej till sina platser så finns inga reservplatser att fylla.

Men, får jag spekulera lite fritt så tror jag att Lunds universitet avsiktligen inte har tagit in några reserver för att antagningsstatistiken inte ska påverkas. Genom att inte ta in några reserver så ser antagningspoängen lika hög ut som vid urval två. Jag tror att man gör på detta viset för att det ska se ut som att man har högre antagningspoäng än i verkligheten. Det finns nog en viss prestige i att ge bilden av att ha så hög konkurrens som möjligt.

All reservantagning som sker efter urval 2 redovisas nämligen inte på statistk.uhr.se, så just nu verkar universitetet ha den högsta antagningspoängen av alla juristutbildningar i landet, även om så kanske inte är fallet. Det här är ett mönster som syns för flera program vid Lund till höstens antagning, så jag har svårt att tro att detta är en slump.
Citera
2021-07-29, 16:26
Medlem
"Handläggning pågår" för sen anmälan.

Jag gjorde några sena anmälningar, och på två av dem står det nu att handläggning pågår. När kan man förvänta sig ett svar? Kan det dröja ända fram till kursstart? Tack på förhand!
Citera
2021-07-29, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevada03
"Handläggning pågår" för sen anmälan.

Jag gjorde några sena anmälningar, och på två av dem står det nu att handläggning pågår. När kan man förvänta sig ett svar? Kan det dröja ända fram till kursstart? Tack på förhand!

Det kan det nog. Känner ett fall för vårterminen där "handläggning pågår" ändrades till "antagen" i mitten av januari. Tror till och med det kan hända någon vecka efter kursstart.
Citera
2021-07-30, 18:20
Medlem
BULPERs avatar
Nu kom jag på en annan sak jag undrade över.

Vid andra antagningsbeskedet kan man ju välja "Jag vill INTE läsa utbildningen", och väljer någon att hoppa av sin plats så är personen på reservplats 1 näst på tur att komma in på utbildningen.

Låt oss säga nu att personen som hoppat av gör det före uppropet, blir reserven kontaktad omedelbart eller väntar institutionen med det till uppropet/efter uppropet? Det kan möjligtvis variera beroende på vilket universitet det handlar om, men är det någon som har en gnutta aning om när de kontaktar en när en person valt bort sin plats innan uppropet?
Citera
2021-08-02, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BULPER
Nu kom jag på en annan sak jag undrade över.

Vid andra antagningsbeskedet kan man ju välja "Jag vill INTE läsa utbildningen", och väljer någon att hoppa av sin plats så är personen på reservplats 1 näst på tur att komma in på utbildningen.

Låt oss säga nu att personen som hoppat av gör det före uppropet, blir reserven kontaktad omedelbart eller väntar institutionen med det till uppropet/efter uppropet? Det kan möjligtvis variera beroende på vilket universitet det handlar om, men är det någon som har en gnutta aning om när de kontaktar en när en person valt bort sin plats innan uppropet?

Det är olika. Merparten av kurserna/programmen kör med ett överintag. Därför har lärosätena inget direkt behov av att direkt börja kalla in reserver innan upprop/kursstart (under förutsättning att antalet som tackar nej via UHR är ungefär enligt institutionens prognos för den aktuella utbildningen).
Citera
2021-08-03, 23:06
Hej,

Har försökt hitta men måste man svara/göra något efter det andra urvalet? Det är för tidigt för att registrera sig på kurserna och på antagning.se så tackar man ju inte direkt ja efter andra urvalet? Vill inte förlora min plats men hittar verkligen ingenting där det står att man aktivt behöver göra något förens kurserna drar igång.
Citera
2021-08-04, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej,

Har försökt hitta men måste man svara/göra något efter det andra urvalet? Det är för tidigt för att registrera sig på kurserna och på antagning.se så tackar man ju inte direkt ja efter andra urvalet? Vill inte förlora min plats men hittar verkligen ingenting där det står att man aktivt behöver göra något förens kurserna drar igång.

Nästa steg är att registrera sig i tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in