Citat:
Ursprungligen postat av
Socialdemokrat1990
Aftonbladets källor är definitivt inte Flashback.
Därtill adderade man ju att FLG/Shottaz torskat på Vidsel-området, uppgifter som till och med lokaltidningarna tidigare bommat och nu i efterhand tvingats rewrita.
....
Blir inte riktigt klok på den där Vidselhistorien. Först tänkte jag "somalier i bil uppe i Lappmarkerna. De har väl kört vilse". Men det skulle också vara konstigt. Tillträdet till området ligger på mer än en timmes färd med bil längs en väg som inte leder till något annat än just det skyddsklassade raketskjutfältet.
Det tillhör inte ovanligheterna att turister förirrar sig in på området. Senast var det en tysk cyklist och frisksportare som skulle cykla till Treriksröset i november 2019. Dessa brukar avvisas med viss bestämdhet och hotas med rättegång för "brott mot skyddslagen", vilket regelmässigt läggs ned.
Den 8 juni i år greps de fyra somalierna också inne på skyddsområdet. Men den här gången lades ytterligare en misstankepunkt till, nämligen "försök till grovt vapenbrott". På Reddit spekuleras det om vad detta skulle kunna vara och man landar i att våra sydländska vänner kan ha försökt att få tillträde till de beredskapslager/vapenkassuner som finns på området.
Sådana förråd med automatvapen, minor, granater och ammunition fanns tidigare lite varstans i vårt land men avvecklades i samband med den strategiska black-outen, fr.o.m. 2006. Dock finns de tydligen kvar på det jättelika skyddsområdet vid Vidseln (området är ju lika stort till ytan som landskapet Blekinge).
Det är kammarklagare Elin Björkén som är förundersökningsledare i samband med detta. Hon begärde de fyra häktade, men någon häktningsframställan skickade hon aldrig in till tingsrätten, utan släppte dem på fri fot den 10 juni.
Till Pitå-Tidningen sade Björkén:
Citat:
– Jag ansåg inte att det fanns skäl till att begära dem häktade. Förundersökningen fortgår och misstanken kvarstår.
Undersökningen pågår, men på grund av den nya sekretesslagen är de inblandades identitet hemlig om inte en häktningsframställan görs.
Här skulle riktiga reportrar ha lite att nysta i. Jag vill veta vilka de fyra är och varför folk hela tiden släpps ur häktena trots misstanke. Hade dessa herrar varit bakom lås och bom hade säkert Frida levt idag och inte legat på ett bårhus med hela ansiktet bortskjutet.