Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Påstår du att Ebba inte läste upp att det handlade om ett köpekontrakt? Det är en rätt allvarlig händelse om du har rätt. Det bevisar att Ebba kört fulspel.
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro om Esbjörns uttalande om rummets belysningsnivå. Klockan var väl runt 15 när de skulle skriva kontrakt, i augusti. Det är inte speciellt mörkt ute då. Ja, kanske om det åskar och har sig, men då faller röjningsdelen i hans uttalande. Ingen är ute och röjer sly i åskskurar. Inte ens frireligiösa som vill till himlen.
Han pratar om månljus och om tända kandelabrar. Det var noll chans att han skulle kunna se månljus den dagen (om det inte var lokal fullmåne och solförmörkelse samtidigt), så den delen är inte med sanningen överensstämmande. Visst kan man tända levande ljus, men det är mer för stämningens skull, även om det är mörkt, än för att kunna läsa. Det fanns belysning i rummet, så varför inte använda den? Varför inte flytta bordet till ett fönster? Dagsljus utifrån slår all normal belysning.
Nej, även om Esbjörn ser dåligt, så tror jag inte att en dålig belysning påverkade hans förmåga där och då. Han hade kunnat sett rubriken och de första orden om han brydde sig. Med sitt enda halvfungerande öga och ett förstoringsglas.
För att besvara din fråga:
Varför inte flytta bordet till ett fönster? Dagsljus utifrån slår all normal belysning.
Bordet stod vid kontraktsskrivningen med ena långsidan mot fönsterkarmen, alltså rakt under fönstret en solig och ljus augusti dag vid 15 tiden.
Om du sett bilderna i Expressen inne i huset syns placeringen bordet hade från början.
På de efterföljande bilderna har bordet ställts längst in i rummet och kandelabrar tänts.