Citat:
Ursprungligen postat av
Zapooz
Har sätt mycket om KTH och Chalmers här, men är det någon som läst basåret på Linköping och kan berätta hur det är?
Vet att böckerna skiljer sig från de böcker Chalmers och KTH använder och att man väljer till några extra kurser efter matte 4 och fysik 2, men är det något annat?
Någon som nyligen har läst tekniskt basår på Linköping och kan berätta lite mer om hur det var?
Som någon tidigare nämnde så har jag läst basåret i Linköping, ja. Kan säga att jag är extremt nöjd med mitt basår. Kan erkänna att jag var lite skeptisk på förhand. Min tanke hade varit att läsa upp kurserna på Komvux (eller att göra prövning), men till slut blev det ändå ett basår. Idag är jag tacksam för det!
Jag lyckades faktiskt gå ut med 5or i alla kurser förutom Matematik 4, där jag fick en 4a. Så totalt blev mitt betygssnitt typ 4,83 eller liknande. Det räckte för att komma in på industriell ekonomi, men min klasskompis som hade 4,6 i snitt kom inte in. LiU går inte själva ut med statistiken officiellt vad de tidigare basårsbetygsnivåerna varit för respektive utbildning, men då kan man i alla fall få ett hum om att det är 4,7+ som krävs för I. Oavsett vilket så tackade jag i alla fall nej till min plats, och valde indek i en annan stad istället.
Basåret inleds med Matematik 3. Vi hade Micaela Bergfors som lärare och hon var suverän. Det är inte förrän i efterhand jag insett varför hon tjatade så mycket om att lära sig göra en ordentlig teckentabell etc, den har kommit väl till pass senare i bl.a. senare mattekurser.
Tempot är högt, så det var någon som hoppade av tidigt i starten som hade trott att tempot skulle vara samma som på gymnasiet. Men jag skulle definitivt påstå att 99,9% av alla som verkligen vill och verkligen lägger ner tiden kan klara sig igenom basåret. Förmodligen även med hyfsat goda betyg. Min klass var studiemotiverad och vi var ofta ett ganska stort gäng som satt och pluggade ihop och peppade varann.
Det var dock en handfull i klassen som ofta låg på gränsen till att inte klara tentorna, men den gemensamma faktorn hos dessa personer var att de la ner mindre tid i skolan. De tog sovmorgnar ibland, gick hem tidigt, åkte hem på helger etc. Men de som faktiskt la ner tiden klarade sig bra, även de som kände sig lite osäkra i början.
Det är trevligt med ett campus där allt är samlat, både studierelaterade saker som Studenthuset men även Campushallen etc. Linköping är i sig en rätt schysst stad, även om jag själv föredrar Skåne eller Sthlm. Jag tycker jag fick en helt annan grund i matematiken än vad jag hade innan, och jag lärde mig definitivt mer att läsa kurserna på universitetet än om jag hade läst dem själv via Komvux.
Ställ gärna frågor om det är någon som undrar något