2021-08-02, 11:33
Medlem
Hej!
Har blivit antagen till tekniskt basår nu efter sommaren. Hur har ni gjort med förberedelser? Läste matte 2 för 3år sedan = en hel del fattas. Krävs det att man går igenom matte och fysiken innan allt sätter igång eller är det mer repetition i början?
Citera
2021-08-02, 12:51
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blyfoten
Hej!
Har blivit antagen till tekniskt basår nu efter sommaren. Hur har ni gjort med förberedelser? Läste matte 2 för 3år sedan = en hel del fattas. Krävs det att man går igenom matte och fysiken innan allt sätter igång eller är det mer repetition i början?

Det beror på hur enkelt och snabbt du kan lära dig matte och fysik. Alla människor har en individuell inlärningskurva.

Du gör allra bäst i att klura ut hur du lär dig nya ämnen på enklaste sätt under kortast tid. Det är ingen mening att gå igenom all matte och fysik i förväg, allt kommer ändå framstå som nytt när föreläsaren drar igång framför tavlan.

Förbered dig istället mentalt på ett sanslöst högt tempo och förvänta dig en genomgång på fyra kapitel per föreläsning och ämne. Räkna också med att omkring 30% av din klass kommer ha hoppat av redan vid nyår.
Citera
2021-08-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blyfoten
Hej!

Allt är individuellt men de flesta brukar klara av att hänga med hyfsat i matten från början. Oftast har man lite repetition där i början med. Fysiken är en annan sak och där beror allt väldigt mycket på vilken typ av lärare du har. En del fysiklärare ger problem som är ganska lika typuppgifter du hittar i studiematerialet. Då är fysik väldigt lätt. Andra fysiklärare är ute på en personlig mission och vill att studenterna skall få en djupare förståelse för ämnet - därför krånglar dom till frågeställningar till max, gör informationen svårtolkad och gör exempelvis så att svar på alla problem bara kan nås genom en lång serie av uträkningar. Bommar du ett led någonstans i uträkningarna får du noll poäng på uppgiften.

Trots att det egentligen är samma kurs har jag sett tentor i fysik som skiljer sig obeskrivligt mycket från varandra i svårighetsgrad. Har aldrig upplevt det på samma sätt i andra ämnen. Fysik kan göras väldigt lätt och ungefär hur svårt som helst av en lärare. Därför tycker jag det är en bra idé att få ett hum om fysiken i förväg, men det är en smaksak.
Citera
2021-08-09, 21:44
Medlem
Har sätt mycket om KTH och Chalmers här, men är det någon som läst basåret på Linköping och kan berätta hur det är?
Vet att böckerna skiljer sig från de böcker Chalmers och KTH använder och att man väljer till några extra kurser efter matte 4 och fysik 2, men är det något annat?
Någon som nyligen har läst tekniskt basår på Linköping och kan berätta lite mer om hur det var?
Citera
2021-08-13, 21:41
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zapooz
Har sätt mycket om KTH och Chalmers här, men är det någon som läst basåret på Linköping och kan berätta hur det är?
Vet att böckerna skiljer sig från de böcker Chalmers och KTH använder och att man väljer till några extra kurser efter matte 4 och fysik 2, men är det något annat?
Någon som nyligen har läst tekniskt basår på Linköping och kan berätta lite mer om hur det var?

Om jag minns rätt så läste XxDrag0N-Sl4y3RxX basåret i Linköping?
Citera
2021-08-15, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadyoursix

Stämmer. Lite ont om tid just nu men ger gärna ett mer uttömmande svar så småningom
Citera
2021-08-16, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Stämmer. Lite ont om tid just nu men ger gärna ett mer uttömmande svar så småningom
Uppskattas
Citera
2021-08-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadyoursix
Tack för hjälpen
Citera
2021-08-17, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zapooz

Som någon tidigare nämnde så har jag läst basåret i Linköping, ja. Kan säga att jag är extremt nöjd med mitt basår. Kan erkänna att jag var lite skeptisk på förhand. Min tanke hade varit att läsa upp kurserna på Komvux (eller att göra prövning), men till slut blev det ändå ett basår. Idag är jag tacksam för det!

Jag lyckades faktiskt gå ut med 5or i alla kurser förutom Matematik 4, där jag fick en 4a. Så totalt blev mitt betygssnitt typ 4,83 eller liknande. Det räckte för att komma in på industriell ekonomi, men min klasskompis som hade 4,6 i snitt kom inte in. LiU går inte själva ut med statistiken officiellt vad de tidigare basårsbetygsnivåerna varit för respektive utbildning, men då kan man i alla fall få ett hum om att det är 4,7+ som krävs för I. Oavsett vilket så tackade jag i alla fall nej till min plats, och valde indek i en annan stad istället.

Basåret inleds med Matematik 3. Vi hade Micaela Bergfors som lärare och hon var suverän. Det är inte förrän i efterhand jag insett varför hon tjatade så mycket om att lära sig göra en ordentlig teckentabell etc, den har kommit väl till pass senare i bl.a. senare mattekurser.

Tempot är högt, så det var någon som hoppade av tidigt i starten som hade trott att tempot skulle vara samma som på gymnasiet. Men jag skulle definitivt påstå att 99,9% av alla som verkligen vill och verkligen lägger ner tiden kan klara sig igenom basåret. Förmodligen även med hyfsat goda betyg. Min klass var studiemotiverad och vi var ofta ett ganska stort gäng som satt och pluggade ihop och peppade varann.

Det var dock en handfull i klassen som ofta låg på gränsen till att inte klara tentorna, men den gemensamma faktorn hos dessa personer var att de la ner mindre tid i skolan. De tog sovmorgnar ibland, gick hem tidigt, åkte hem på helger etc. Men de som faktiskt la ner tiden klarade sig bra, även de som kände sig lite osäkra i början.

Det är trevligt med ett campus där allt är samlat, både studierelaterade saker som Studenthuset men även Campushallen etc. Linköping är i sig en rätt schysst stad, även om jag själv föredrar Skåne eller Sthlm. Jag tycker jag fick en helt annan grund i matematiken än vad jag hade innan, och jag lärde mig definitivt mer att läsa kurserna på universitetet än om jag hade läst dem själv via Komvux.

Ställ gärna frågor om det är någon som undrar något
Citera
2021-08-18, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwolf
Var insatt på att det kommer bli riktigt tufft om du inte är en av dom riktigt duktiga i skolan som går basåret bara för garantiplatsen.
Sambon gick tekniskt basår och mer än halva klassen pluggade inte vidare efteråt för dom var helt slut efteråt.

I efterhand nu säger hon (läser ingenjör) att plugget aldrig varit så lätt Du kommer älska Chalmers

Ha de!
Aa skoja inte, läser om ett år till just nu för att jag inte klarade matte 4 & fysik 1, blev kuggad på 2 omtentor :/ det tar verkligen på ens psyke.
Citera
2021-08-18, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Som någon tidigare nämnde så har jag läst basåret i Linköping, ja. Kan säga att jag är extremt nöjd med mitt basår. Kan erkänna att jag var lite skeptisk på förhand. Min tanke hade varit att läsa upp kurserna på Komvux (eller att göra prövning), men till slut blev det ändå ett basår. Idag är jag tacksam för det!

Jag lyckades faktiskt gå ut med 5or i alla kurser förutom Matematik 4, där jag fick en 4a. Så totalt blev mitt betygssnitt typ 4,83 eller liknande. Det räckte för att komma in på industriell ekonomi, men min klasskompis som hade 4,6 i snitt kom inte in. LiU går inte själva ut med statistiken officiellt vad de tidigare basårsbetygsnivåerna varit för respektive utbildning, men då kan man i alla fall få ett hum om att det är 4,7+ som krävs för I. Oavsett vilket så tackade jag i alla fall nej till min plats, och valde indek i en annan stad istället.

Basåret inleds med Matematik 3. Vi hade Micaela Bergfors som lärare och hon var suverän. Det är inte förrän i efterhand jag insett varför hon tjatade så mycket om att lära sig göra en ordentlig teckentabell etc, den har kommit väl till pass senare i bl.a. senare mattekurser.

Tempot är högt, så det var någon som hoppade av tidigt i starten som hade trott att tempot skulle vara samma som på gymnasiet. Men jag skulle definitivt påstå att 99,9% av alla som verkligen vill och verkligen lägger ner tiden kan klara sig igenom basåret. Förmodligen även med hyfsat goda betyg. Min klass var studiemotiverad och vi var ofta ett ganska stort gäng som satt och pluggade ihop och peppade varann.

Det var dock en handfull i klassen som ofta låg på gränsen till att inte klara tentorna, men den gemensamma faktorn hos dessa personer var att de la ner mindre tid i skolan. De tog sovmorgnar ibland, gick hem tidigt, åkte hem på helger etc. Men de som faktiskt la ner tiden klarade sig bra, även de som kände sig lite osäkra i början.

Det är trevligt med ett campus där allt är samlat, både studierelaterade saker som Studenthuset men även Campushallen etc. Linköping är i sig en rätt schysst stad, även om jag själv föredrar Skåne eller Sthlm. Jag tycker jag fick en helt annan grund i matematiken än vad jag hade innan, och jag lärde mig definitivt mer att läsa kurserna på universitetet än om jag hade läst dem själv via Komvux.

Ställ gärna frågor om det är någon som undrar något

Tack för utförlig info!
Jag har tänkt läsa basår för att sedan söka in till läkarprogrammet. Är inte alls intresserad av fysik och matematik och tror det kan bli rätt tufft. Gick ut gymnasiet fr samhällsprogrammet 2015 med goda betyg(21,82) och därav basår på uni. Vill inte att meritvärde påverkas.

Hur många timmar i veckan anser du att man bör lägga? Endast för att ”klara sig”?
Möjligt med extrajobb parallellt med studierna?
Citera
2021-08-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktmaestro
Kom in på KTHs basår.

Vad är dom bästa tipsen ni har att ge? Är inte rädd för att lägga ner ordentligt med tid. Mitt mål är indek efter basåret, går det åt pipan så Open sen indek
Dessa önskade jag att jag visste innan:

1. Skaffa matte & fysik tusen böckerna! Dom är tusen gånger bättre än exempelvis övningsboken som man ska ha på fysik 1 & 2 kursen.

2. Kom påläst till lektionen i förväg. Fick veta att visa av mina lärare förra året förväntade sig att man skulle ha lite koll på vad lektionen handlar om i förväg.

3. Försök och komma före i kursplaneringen, detta kommer bli som ett skyddsnät vid senare tillfälle om du inte hinner med allting för att du har bl.a labbar att göra parallellt.

4. Hitta en study buddy. (kanske lite obvious)

5. Utnyttja verkligen resurser som play.kth.se, det finns otroligt bra videos där som kan få dig att greppa koncept du kanske inte hajade under lektionen.

6. Ta vara på räknestugorna och fråga lärarna saker du inte förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in