2020-12-18, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Du får skriva så många omtentor du vill, dom ges varje 2 gånger per termin

Mjo men verkar som att del 1 av tentan inte har fler tillfällen på vårterminen nu, så jag har failat en ordinarie och en omtenta, vilket innebär att jag är fucked..
Citera
2020-12-23, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Mjo men verkar som att del 1 av tentan inte har fler tillfällen på vårterminen nu, så jag har failat en ordinarie och en omtenta, vilket innebär att jag är fucked..

Kursen ges på campus flemmingsberg under vårterminen, kontakta kursansvarige så får du nog skriva tentan där.

För övrigt är det är det nog bättre att fråga studievägledning istället för flashback för denna typ av frågor
Senast redigerad av FakeNews123 2020-12-23 kl. 03:15.
Citera
2021-07-13, 02:14
Medlem
DiscoInferno9s avatar
Vet inte om tråden är död vid detta laget, men jag skall börja basår nu till hösten. Läser en distanskurs som täckte hela MA2 och fått godkänt på alla tentor hittills. Nu börjar jag dock bli lite orolig för basåret. Många här säger att det är ganska snabb studietakt och att det gäller å hänga med från början. Samtidigt så sitter jag i dagsläget 6-7 timmar om dagen; bara med matte 2. I och för sig så går jag ju igenom ett kapitel på sisådär 4 dagar, men jag får slita som ett djur bara för att knappt få godkänt (Klarade tentan om Algebra och Icke-linjär algebra med ca. en fråga till godo). Det jag är rädd för är att Matte 3, kombinerat med Fysik 1 (som många här säger skall vara svårare?) och Biologi 1 helt enkelt skall bli för mycket för att klara av. Någon som läst ett basår som suttit i ungefär samma sits som jag (Ganska dålig på matte, Pluggade Humaniora under gymnasiet, minimal erfarenhet med Fysik och Biologi) som kan dela med sig av sina upplevelser? Jag är beredd att göra det som krävs för att klara basåret. Behöver jag plugga 8 timmar om dagen + Lektioner + Pendling fram/tillbaka, så kommer jag göra det. Beslutsamhet är ingen bristvara för mig, men jag är också medveten om vad mina styrkor och svagheter är. Hjälp mig!
Citera
2021-07-13, 11:08
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiscoInferno9
Vet inte om tråden är död vid detta laget, men jag skall börja basår nu till hösten. Läser en distanskurs som täckte hela MA2 och fått godkänt på alla tentor hittills. Nu börjar jag dock bli lite orolig för basåret. Många här säger att det är ganska snabb studietakt och att det gäller å hänga med från början. Samtidigt så sitter jag i dagsläget 6-7 timmar om dagen; bara med matte 2. I och för sig så går jag ju igenom ett kapitel på sisådär 4 dagar, men jag får slita som ett djur bara för att knappt få godkänt (Klarade tentan om Algebra och Icke-linjär algebra med ca. en fråga till godo). Det jag är rädd för är att Matte 3, kombinerat med Fysik 1 (som många här säger skall vara svårare?) och Biologi 1 helt enkelt skall bli för mycket för att klara av. Någon som läst ett basår som suttit i ungefär samma sits som jag (Ganska dålig på matte, Pluggade Humaniora under gymnasiet, minimal erfarenhet med Fysik och Biologi) som kan dela med sig av sina upplevelser? Jag är beredd att göra det som krävs för att klara basåret. Behöver jag plugga 8 timmar om dagen + Lektioner + Pendling fram/tillbaka, så kommer jag göra det. Beslutsamhet är ingen bristvara för mig, men jag är också medveten om vad mina styrkor och svagheter är. Hjälp mig!

Det fixar du. Du har alla förutsättningar att klara dig så oroa dig inte över det. Självklart så förväntar de sig att du hänger med från början och lägger ner tiden som krävs för heltidsstudier.

Matte 3 kombineras alltid med fysik 1 och det är inte för att göra det svårare för eleven/studenten utan för att göra det lättare. Biologin klarar de flesta och är ett viktigt ämne för fortsatta studier inom det naturvetenskapliga. Så istället för att tänka dig att vissa saker är för svåra att klara av, (som det är på alla utbildningar och olika för alla) tänk dig att de behövs och man får lägga ner lite extra krut ifall man upplever de som svåra.

Läser man ett naturvetenskapligt basår är det för att man är intresserad utav de ämnena och vill läsa det. Klarar man inte det så vet man det sen helt enkelt, men då har man i alla fall testat på det. Av de som inte gör det är det oftast pga bristande intresse inte för att det är för svårt. Har du kommit in på utbildningen så har du förutsättningarna att ta dig igenom den.
Citera
2021-07-13, 18:34
Medlem
DiscoInferno9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadyoursix
Det fixar du. Du har alla förutsättningar att klara dig så oroa dig inte över det. Självklart så förväntar de sig att du hänger med från början och lägger ner tiden som krävs för heltidsstudier.

Matte 3 kombineras alltid med fysik 1 och det är inte för att göra det svårare för eleven/studenten utan för att göra det lättare. Biologin klarar de flesta och är ett viktigt ämne för fortsatta studier inom det naturvetenskapliga. Så istället för att tänka dig att vissa saker är för svåra att klara av, (som det är på alla utbildningar och olika för alla) tänk dig att de behövs och man får lägga ner lite extra krut ifall man upplever de som svåra.

Läser man ett naturvetenskapligt basår är det för att man är intresserad utav de ämnena och vill läsa det. Klarar man inte det så vet man det sen helt enkelt, men då har man i alla fall testat på det. Av de som inte gör det är det oftast pga bristande intresse inte för att det är för svårt. Har du kommit in på utbildningen så har du förutsättningarna att ta dig igenom den.
Tack för råden. Det lugnade ner mig ganska rejält!
Citera
2021-07-16, 15:44
Medlem
Kom in på KTHs basår.

Vad är dom bästa tipsen ni har att ge? Är inte rädd för att lägga ner ordentligt med tid. Mitt mål är indek efter basåret, går det åt pipan så Open sen indek
Citera
2021-07-16, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktmaestro
Kom in på KTHs basår.

Vad är dom bästa tipsen ni har att ge? Är inte rädd för att lägga ner ordentligt med tid. Mitt mål är indek efter basåret, går det åt pipan så Open sen indek

Mina erfarenheter är från naturvetenskapligt basår snarare än tekniskt och från ett annat lärosäte, men råden lär väl funka generellt.

Halka. Aldrig. Efter.

Aldrig under några omständigheter.

Kör hårt redan från dag 1 och tänk inte att du ska ta igen skit senare. Vet många smarta, studiebegåvade människor som har gått in i väggen på det sättet.

Personligen började jag med fysiken i förväg och det tycker jag hjälpte mig. Ha respekt för fysiken men "övertänk" inte. Finns det en formel som verkar passa frågeställningen är det förmodligen den du ska använda. Leta upp gamla exempeltentor och öva inför tentor med dessa.

Sen är det upp till dig själv vilken press du vill lägga på dig själv när det gäller betyg och sånt. Jag bestämde mig för att skita i det och fick högsta betyg i alla kurser. Förbered dig på att du kommer stöta på folk som tar det här med konkurrens på stort allvar. Alla kurskamrater kommer inte vara schyssta och trevliga och du bör ha en mental strategi för att hantera det.
Citera
2021-07-16, 23:09
Medlem
DiscoInferno9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Mina erfarenheter är från naturvetenskapligt basår snarare än tekniskt och från ett annat lärosäte, men råden lär väl funka generellt.

Halka. Aldrig. Efter.

Aldrig under några omständigheter.

Kör hårt redan från dag 1 och tänk inte att du ska ta igen skit senare. Vet många smarta, studiebegåvade människor som har gått in i väggen på det sättet.

Personligen började jag med fysiken i förväg och det tycker jag hjälpte mig. Ha respekt för fysiken men "övertänk" inte. Finns det en formel som verkar passa frågeställningen är det förmodligen den du ska använda. Leta upp gamla exempeltentor och öva inför tentor med dessa.

Sen är det upp till dig själv vilken press du vill lägga på dig själv när det gäller betyg och sånt. Jag bestämde mig för att skita i det och fick högsta betyg i alla kurser. Förbered dig på att du kommer stöta på folk som tar det här med konkurrens på stort allvar. Alla kurskamrater kommer inte vara schyssta och trevliga och du bör ha en mental strategi för att hantera det.
Fy fan. Ska börja naturvetenskapligt basår till hösten och blit mörkrädd av det du berskriver. Har pluggat på universitet sedan tidigare och kommer ihåg att jag tyckte vi hade ett rasande studietempo. Låg kanske på 5 timmar om dagen (kanske 6-7 om man inkluderar föreläsningarna också, men som jag förstår det så är det ett dagis jämfört med vad ett basår innebär. Är personligen inte speciellt "naturligt" begåvad i den mer vetenskapliga ämnena, så det skall be intressant å se om jag lyckas klara det. Om du har lust får du gärna dela med dig lite av dina erfarenheter från basåret. Typ hur mycket du pluggade, vad det svåra/lätta var, hur upplägget ser ut med studier (typ är det mer gymnasieliknande än universitetsliknande).

För övrigt; vet du om man har möjligheten att komplettera det man missade år 1 under år 2, eller kör man hela programmet igen under år 2?
Citera
2021-07-17, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiscoInferno9
Fy fan. Ska börja naturvetenskapligt basår till hösten och blit mörkrädd av det du berskriver. Har pluggat på universitet sedan tidigare och kommer ihåg att jag tyckte vi hade ett rasande studietempo. Låg kanske på 5 timmar om dagen (kanske 6-7 om man inkluderar föreläsningarna också, men som jag förstår det så är det ett dagis jämfört med vad ett basår innebär. Är personligen inte speciellt "naturligt" begåvad i den mer vetenskapliga ämnena, så det skall be intressant å se om jag lyckas klara det. Om du har lust får du gärna dela med dig lite av dina erfarenheter från basåret. Typ hur mycket du pluggade, vad det svåra/lätta var, hur upplägget ser ut med studier (typ är det mer gymnasieliknande än universitetsliknande).

För övrigt; vet du om man har möjligheten att komplettera det man missade år 1 under år 2, eller kör man hela programmet igen under år 2?

Det var inte meningen att skrämma upp någon!

Alla är olika och det är så väldigt individuellt hur man upplever saker som studietempo, men tempot är definitivt mer forcerat än något på gymnasiet. Tyvärr märktes det på mitt basår att många kommer dit med snällbetyg och tror det skall bli en rätt lätt match - sen stöter dom på en halvfascistoid fysikprofessor från helvetet som tänker att han ska sålla agnarna från vetet och ser det som sin livsuppgift att rensa ut alla han inte tror blir bra ingenjörer.. Fysiklärare kan ibland vara..speciella. Det var många som inte pallade trycket under mitt basår och hoppade av och det var helt klart fysiken som skördade flest offer. Och varför pallade dom inte trycket? För dom halkade efter. Halka. Aldrig. Efter.

Jag tycker att utgångspunkten ska vara att man lägger 40 timmar per vecka på studier på ett basår. Sen får man väl nyansera det efter hand, beroende på hur studierna går. Jag la kanske 30 timmar under lugnare perioder och 50 timmar veckorna innan tentor.

Försök gärna varva ämnen så ni inte sitter över samma bok i en hel dag. Det är bättre med lite omväxling. Låter kanske som ett töntigt råd men försök träna regelbundet, både kondition och styrka för man blir jävligt lätt förslöad när man pluggar annars. Det håller igång huvudet också.

Enklast tycker jag personligen matten och biologin(för er som läser naturvetenskapligt basår) var. Matten sätter sig om man bara lägger ner tiden. Biologi är bara råplugg. Kemi är väl lite som en kombination av de ämnena. Fysiken kräver att man lär sig tolka informationen och förstå frågeställningen. En del fysiklärare gör allt för att göra det komplicerat dock.

Kursupplägg kan nog variera lite men ofta läggs stort ansvar på studenten, så det är helt klart universitetsstudier det handlar om. Föreläsningar och viss handledning finns ju men du förväntas vara rätt självgående också. Ett tips är att dina föreläsare kanske inte alltid är dom bästa. Leta isf efter alternativ på nätet. Hitta kurspolare du klickar med men som sagt, på de basår där det är hård konkurrens om eftertraktade garantiplatser är det tyvärr inte alltid så jävla gemytlig stämning. Har hört en del skräckhistorier kring det, och har själv upplevt en del avundsjuka och missunnsamhet.

Du har alltid rätt till ett visst antal omtentor. Antalet varierar nog mellan lärosäten, men det är garanterat minst 2 iaf. Om du kuggar har du alltså en eller två chanser till under året. Missar du dessa kan du nog få vänta till nästa årskull tentar.

Fan, det blev ett långt inlägg det här.. Hojta till om jag glömde svara på nåt.

P.S. Inser att du nog kan bli lite uppskrämd av vad jag skriver, men jag vill förtydliga en sak. Om du går in i det med rätt inställning, och inser att du kommer få jobba hårt redan från start, så kommer du klara detta galant. Det handlar nämligen bara om självdisciplin. Har man det fixar man ett basår utan problem. Lycka till! D. S.
Senast redigerad av Strasser1337 2021-07-17 kl. 01:31.
Citera
2021-07-17, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktmaestro
Kom in på KTHs basår.

Läste kth basår för några år sedan.

- Läs på teorin i boken lite snabbt innan varje föreläsning för att få lite koll på vad föreläsningen kommer handla om.

- Försök göra "kluringarna" i kursmaterialet om du har tid, det kommer att finnas inplanerade pluggtimmar med lärare som kan hjälpa dig om du inte klarar uppgifterna själv.

- Inför kontrollskrivning & tenta bör du helt fokusera på gamla kontrollskrivningar/tentor. Där kommer du få en känsla för vilken nivå uppgifterna ligger på och i vissa fall kan det till och med återkomma snarlika frågor. Det finns även ofta bedömningskriterier på dessa där du kan se vad som skulle ha resulterat i poängavdrag på din lösning.

- Se till att ligga i fas och verkligen förstå teorin i varje moment. Jag skulle gissa att anledningen till att dom flesta misslyckas är för att man försökte hänga med lite lätt under kursomgången och plugga in allt djup i sin förståelse strax inför tentamen.

- Se till att klara kontrollskrivningarna, dessa ger dig fördel på tentan. Första kontrollskrivningen kommer bara 2-3 veckor inpå första kursen om jag inte minns fel.

- Om du tror att du kommer få ett E eller möjligtvis D på en tenta kan du aktivt välja att skriva F istället för att bli godkänd. Skriver du ett F så kommer du kunna skriva omtenta, skriver du ett E är du fast med det betyget. Det är såklart en riskabel strategi men om det bara gäller en tenta kan det vara värt.
Citera
2021-07-27, 17:32
Medlem
Är det grupparbeten på tekniskt basår eller gäller bara självstudier och tentor?
Citera
2021-07-28, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Är det grupparbeten på tekniskt basår eller gäller bara självstudier och tentor?

Primärt självstudier och tentor, men du kommer ha labbar i kemi och fysik där du kan jobba tillsammans med en eller två andra. Jag brukade dock köra själv, så du kan kolla med läraren om det går bra, om du vill labba själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in