2012-03-23, 21:32
Medlem
Giulianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Det krävs väl väldigt ofta ma B också? Fast det kanske ingår i grundläggande högskolebehörighet.
Ja, det har du rätt i! Det är bara Matematik A (förutom Svenska A+B och Engelska A) som ingår i grundläggande behörighet.
Citera
2012-04-13, 12:15
Medlem
DataSpartas avatar
Tekniskt basår för Fysik B?

Hej FB.

Jo jag är intresserad utav att bli högskoleingenjör i data. Grejen är att jag har all behörighet till det förutom Fysik B. Ska jag läsa på t.ex. chalmers tekniska basår eller bara läsa Fysik B på komvux och återkomma 2013?
Citera
2012-04-13, 12:52
Medlem
Mr.Kallestropps avatar
Komvux och jobba!
Citera
2012-09-19, 10:40
Medlem
Bli antagen till tekniskt basår om man har Civ.ing behörighet

Kan man bli antagen till tekniskt basår om man har områdesbehörighet 9, områdesbehörigheten till Civilingenjör, alltså att man har betyg i MA 3, MA 4, MA 5 och FY 1 och FY 2 samt Kemi 1?
Jag har läst att många av er här på flashback har gjort detta men jag har också läst att man inte kan göra det.

Jag är väldigt tacksam för svar.
Citera
2012-09-19, 10:57
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harafe
Kan man bli antagen till tekniskt basår om man har områdesbehörighet 9, områdesbehörigheten till Civilingenjör, alltså att man har betyg i MA 3, MA 4, MA 5 och FY 1 och FY 2 samt Kemi 1?
Jag har läst att många av er här på flashback har gjort detta men jag har också läst att man inte kan göra det.

Jag vet folk som blivit antagna vid KTH, enbart för att komma åt garantiplatsen. Förstår inte varför man inte skulle få det?

Om jag inte har helt fel nu så finns det ingenting som hindrar en från att börja på ett program, gå ett år för att sen söka in på samma program igen på våren, och på så vis börja om från årskurs 1 igen? (detta är givetvis helt onödigt, men jag diskuterar bara om det är möjligt eller ej).
Citera
2012-09-19, 11:07
Medlem
Det är garantiplatsen jag vill åt eftersom jag misslyckades på gymnasiet. "Lite" repetition är aldrig fel heller. Men är det någon som inte håller med ovanstående talare (c^2)? Om jag nu kan bli antagen till basår så är det min räddning!
Citera
2012-09-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harafe

Ja, känner flera som gjort detta pga dåliga betyg från gymnasiet. Fast de gjorde http://www.kth.se/utbildning/program/teknisk-basutbildning/tekniskt-basar-termin-2-30-hp-1.708 som ger garantiplats men är bara ett halvår.
Senast redigerad av mika123 2012-09-19 kl. 13:56.
Citera
2012-09-19, 15:39
Moderator
sm910difs avatar
Ja det kan du, dessutom är det rätt ekonomiskt gynnsamt. Om jag inte hört fel så räknas inte studielånet in i csn-veckorna till högskolepotten, så dels dras dom inte, och dessutom är det så generösa regler att du får skriva av hälften efter 3 terminer på riktiga ingenjörsprogrammet sen! Ett antal sköna tiotusenlappar rakt ner i fickan, måste vara det enda lånet man automatiskt tjänar gott om pengar på att ta!

Bind upp dom i Bluestep eller nåt tills tiden är kommen för återbetalning, och du kan tacka mig sen
Citera
2012-09-19, 17:32
Medlem
Det beror på vilket lärosäte det handlar om. På LTH kan man inte läsa basår om man har betyg i mer än ett av ämnena Ma D, Fy A, Fy B, Ke A
Citera
2012-09-19, 17:44
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollganovic
Det beror på vilket lärosäte det handlar om. På LTH kan man inte läsa basår om man har betyg i mer än ett av ämnena Ma D, Fy A, Fy B, Ke A

Det var mer än jag visste! Den regeln finns inte på KTH vad jag vet, hade några i min klass som gick basterminen bara för att få garantiplatsen.

Vet du hur det är på LTH ifråga om att söka samma kurs flera gång? Låt säga att du teoretiskt börjar på en civ.ingenjörsutbildning, klarar av alla tentorna och sen söker till samma program en gång till bara för att börja om ettan där du redan har betyg?
Citera
2012-09-19, 19:32
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Det var mer än jag visste! Den regeln finns inte på KTH vad jag vet, hade några i min klass som gick basterminen bara för att få garantiplatsen.

Vet du hur det är på LTH ifråga om att söka samma kurs flera gång? Låt säga att du teoretiskt börjar på en civ.ingenjörsutbildning, klarar av alla tentorna och sen söker till samma program en gång till bara för att börja om ettan där du redan har betyg?

Du får inte läsa samma kurser då utan kommer få fylla ut din studieplan med kurser från tvåan för att få upp till 100% studietakt.
Citera
2012-09-19, 20:26
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laertes
Du får inte läsa samma kurser då utan kommer få fylla ut din studieplan med kurser från tvåan för att få upp till 100% studietakt.

På KTH vet jag att man under basterminen inte fick tenta samma kurs två gånger bara för att få ett högre betyg.

Men då är frågan, kommer man överhuvudtaget bli antagen till programmet om man redan läst alla kurser i ettan. Anta en person som läser ettan och klarar alla kurser, hoppar av (dvs inte studieuppehåll) men sen ångrar sig och vill fortsätta. Då har ju personen inte kvar sin plats, men det låter samtidigt skumt om personen inte skulle få söka in igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in