Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-15, 02:22
  #829
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Kolla upp vad basår är för något innan du börjar spy ut skitsnack.

Basår är behörighetsgivande utbildning som ger behörighet till naturvetenskapliga utbildningar. Ofta får personer en garantiplats på en utbildning vilket gör att man kan komma in på vissa utbildningar man saknar betyg till annars. Till skillnad från Komvux så räknas det inte med i snittet vilket innebär att personer med utomordentligt bra betyg kan behålla betygssnittet även om de inte får fullt lika bra betyg på basåret, vilket gör att de inte behöver lägga lika mycket på tid på kursen om ambitionerna är lägre.
Citera
2023-12-16, 07:32
  #830
Medlem
Pastapastors avatar
"Tekniskt basår" motsvarighet i andra länder

I Sverige kan man gå de kurser som behövs för en högre utbildning i ett sk "bastermin"

Finns något sådant i till exempel FINLAND? Eller snarare, specifikt Finland.
Citera
2023-12-16, 10:35
  #831
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådstart inklistrad.

Mod.
Citera
2024-01-05, 09:01
  #832
Medlem
Hur klara tenta i fysik 1 på tekniskt basår?

Hej! Nästa vecka sitter jag och skriver tenta. Måndag är det fysik 1. Onsdag är det matte 3C och fredag är det kemi 1. Jag läser tekniskt basår så det har varit ett stressigt halvår. Jag skrev en dugga för ett tag sen. Duggan gick ut på att om man klarade den behövde man endast klara 50% av del 2 av tentan som kommer nästa vecka. Jag klarade inte duggan. Inte ens i närheten. Trots att jag tänkte att jag hade koll. Jag har nästintill varje dag konstant pluggat sedan augusti när vi började. Jag är dock så nervös inför tentan. Jag vill inte ha omtenta liksom. Någon som har några bra tips på att klara det? Det gäller främst fysik 1. Vi får ta med ett hemmagjort formelblad men vet inte om den kommer hjälpa mig till ens 50% när man ska kasta om formlerna osv. Skicka lite idéer o tips tack!))
Citera
2024-01-05, 09:06
  #833
Medlem
2760s avatar
Tentalättmetoden:
Öva på gamla tentor.
Citera
2024-01-05, 09:29
  #834
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2760
Tentalättmetoden:
Öva på gamla tentor.
Japp, den bästa metoden. Plugga normalt (utan hets) men GÖR gamla tentor! Mycket bättre än att hetsplugga UTAN gamla tentor. Sen jag började anamma den metoden har jag klarat varje tenta.
Citera
2024-01-05, 10:04
  #835
Moderator
pbos avatar
Rubrik ändrad från: Tentaplugga!

Trådens ämne är inte fysik utan studier. Därmed flytt till rätt forum.


Fysik, matematik och teknologi --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2024-01-05, 11:07
  #836
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Japp, den bästa metoden. Plugga normalt (utan hets) men GÖR gamla tentor! Mycket bättre än att hetsplugga UTAN gamla tentor. Sen jag började anamma den metoden har jag klarat varje tenta.

Vill kasta in en handske i samma hörn här. Det hjälper enormt mycket inte bara för kunskapen - utan också för prestations-stressen.
Citera
2024-01-05, 11:15
  #837
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-01-05, 13:29
  #838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2760
Tentalättmetoden:
Öva på gamla tentor.

Ja jag har gjort X antal gamla tentor men problemet är bara att det är olika formler och metoder för nästan varje ny uppgift. Kan använda en formel för en fråga men sen på nästa övnings tenta är det en helt annan formel trots liknande fråga
Citera
2024-01-05, 17:26
  #839
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmahaa
Ja jag har gjort X antal gamla tentor men problemet är bara att det är olika formler och metoder för nästan varje ny uppgift. Kan använda en formel för en fråga men sen på nästa övnings tenta är det en helt annan formel trots liknande fråga
Kan det vara så att du saknar den grundläggande förståelsen för ämnet? Då blir det ofta omöjligt att förstå vilken formel som ska användas och varför. Istället framstår det bara som obegripliga recept.

Förstår du VAD som ska räkans fram för uppgifterna?
Citera
2024-01-07, 23:47
  #840
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmahaa
Ja jag har gjort X antal gamla tentor men problemet är bara att det är olika formler och metoder för nästan varje ny uppgift. Kan använda en formel för en fråga men sen på nästa övnings tenta är det en helt annan formel trots liknande fråga
Träna på att ”kasta om” formlerna och förstå de olika storheternas samband.

Enhetsanalys är väldigt användbart många gånger. Då kan man räkna sig fram till rätt enhet och förstå storheten som söks bakvänt.

Om jag minns den fysiken rätt är det relativt ”lätta” formler (linjära samband) mestadels.

Men du måste kunna grunderna i matematik, ekvationslösning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback