Citat:
Ursprungligen postat av
Bestick
Köp den med skivläsare, så du kan köpa spelen billigare fysiskt, samt sälja vidare/låna spel av andra osv.
Fast spelen i skivform är ju inte direkt billigare. Varför man ska köpa PS5:an med stöd för optiska skivor är för att man ska kunna köpa spel på fysiska skivor, helt enkelt eftersom man har kontroll över ens spel då (det är alltid fördelaktigt att ha kontroll över ens böcker/filmer/spel/musik, så att mediabolagen inte kan censurera originalutgåvorna vid ett senare skede), plus att man senare kan sälja dem begagnade och få tillbaka lite pengar (eller mycket vid samlarutgåvor i bra skick osv). Sedan finns det ju fördelar med digital också, bland annat att du har allt på hårddisken och inte behöver byta skiva hela tiden (vilket är en lyx i sig, men detta kan man ju redan göra om man installerar spelen från skiva på hårddisken).
Apropå priser så tycker jag att PS5-spelen är löjligt dyra. Det är ju standard med 700+ kr, ofta runt tysingen också, för ett nytt spel. Okej, inflation i ekonomin osv, men ändå, vad är detta för ockerpriser? Jag är inte priskänslig så sett, men tycker att det börjar bli löjligt nu, ett TV-spel ska liksom inte kosta mer än en femhundring, och redan det är för mycket. Som om det inte vore nog med att de alltid rövknullar oss med priserna på PlayStation vid release här i Sverige, jag känner inte ens en jude som hade vågat ta sådana skamlösa priser!
Är Returnal bra förresten? Värt att lägga pengar på? Jag gillar utomjordingar, rymdfarkoster och time loops, men 800 kr för ett spel känns ändå inte okej

Hur är det med Final Fantasy VII remaken? Final Fantasy är alldeles för mainstream för min del, men nu när det ändå är en ordentlig remake av sjuan så kan det ju vara värt att köpa med tanke på att detta ska vara det bästa FF osv.