2021-07-30, 15:19
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja postcovid är en erkänd diagnos numera så det är väl inte helt otänkbart att även han fick en släng av det - ganska vanligt med den slags efter att man varit coronasjuk. Dock skall jag inte säga att så varit fallet för JB för jag vet inte det, men jag kan nu berätta för er varför JB inte var med annat än digitalt på det här så mångomskrivna "mötet" med Ebba m. advokat.

Johann Binninge hade förhandling (på annan ort?) då den dagen då mötet efter mycket tjafs skulle komma till stånd. Alla parter gick med på att JB kunde deltaga digitalt, ja även Esbjörn gjorde det. Dock ville Esbjörn ha med sig en ledsagare och denna kvinna som följde med var en ung kvinna i 20-års åldern som när Esbjörn och hon kom till mötet med Ebba och hennes advokat förvägrades tillträde till rummet vilket då fick till följd att även Esbjörn lämnade rummet tillsammans med följeslagaren.

Esbjörn vis av skadorna Ebba redan tillfogat honom handlade efter mitt förmenande på ett helt förståeligt sätt när han vettskrämd inte ville riskera få mer av den varan. Så se här nu vem det var som sabbade det mötet bara för att Ebba än en gång skulle ha bästa möjliga förhandlingsposition med en demenssjuk åldring som därför inte fick ha med sig sin ledsagarinna - en ung tjej som Ebba tydligen blev livrädd för....man kan verkligen undra - vad då för?
Självklart att Esbjörn av Ebbas advokat skulle ha tillåtits ha sin kvinnliga ledsagare med sig. Hade han inte behövt henne så hade han väl heller inte haft henne med sig. Man måste ha detta i åtanke när man betraktar Esbjörn att han är en äldre-äldre som inte är vid sina sinnes fulla bruk längre och behöver assistans. Advokaten borde i så fall erbjudit sig att även hon delta i mötet via nätet om det nu var att hon tyckte Ebba och hon kom i underläge pga den 20-åriga flickan och gått in i ett angränsande rum och kopplat upp sig. Hade det blivit fair...va? Esbjörn å Ebba f2f och så ombuden som finns på skärmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det skall intressant att veta vem kvinnan var som inte ville identifiera sig, framkommer förhoppningsvis vid huvudförhandlingen.

Hon var kanske rent av var reporter på Expressen 🤔
Det är här snacket om journalisten så listigt planteras i tråden (märk väl av vem!) som sen så fult ska brukas in absurdum vilket ni ska få se. Vidare sprids ytterligare en lögn - att "journalisten" vägrade identifiera sig (märk mina "..." runt ordet

Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Som sagt, konspirationer växer alltid för konspiratörer, i takt med att fakta inkommer. Allt för att upprätthålla och underhålla deras skeva bild av verkligheten - i detta fall att Binninge inte företrädde Esbjörns intressen och verkade mot hans vilja.
Ja vilket jävla skitsnack helt enkelt - att JB som Esbjörns ombud skulle medvetet motarbeta sin klients intressen. Att det överhuvudtaget finns en sådan konspirationsteori i tråden och som väl framförts mer än en gång, kan jag tänka, är ju bara för mycket. En sån totalgalen idé.....ja ni...ni vet vilka ni är.....misstaget ni gör är att ni i er villfarelse tror att ni har å göra med samma sorts folk som ni själva sorterar under men se nej - vi ser rakt igenom er och ni kommer hela tiden få det presenterat för er och till publik också i form av roade läsare

Citat:
Jaha så historien med och om Esbjörns ledsagarinna är redan känd för er Ebbaianer men är någonting som systematiskt utelämnats när ni så i högan sky beskyllt Esbjörn vara skyldig till att mötet inte blev av - ja precis som vanligt alltså Sån tur nu då att det numera, via min fina direktkontakt med JB, sipprar fram alltmer intressanta detaljer till tråden om hur denna avskyvärda åldringsscam gått till.

Så Ebba var rädd för att ledsagarinnan var en journalist! Varför det - hon hade väl rent mjöl i påsen....eller? Mötet spelades ju ändå in eller hur? Nej, denna historia blir allt mer makaber och remarkabel. Ja huvudförhandlingarna kommer verkligen att bli intressanta - att hon (Ebba) fortsatt insisterar o framhärdar i att fortsätta detta är sannerligen helt outgrundligt.
Ja visst, allt i alla fall jag visste från uppgifter här var att Esbjörn "tvärvände i dörren". Ja upprepat har det kallats så detta möte som inte blev av - allt för att Esbjörn var i behov av en medföljare precis som ju faktisk Ebba också hade, men som Ebba inte ville tillåta Esbjörn ha. Den sjuke ålderstigna mannen som var i en situation som är helt förfärlig och för honom själv ohanterlig och allt detta vet den listige rävspelande Ebba såklart om, men se nej inget för Ebba. Hon ville inte ha en ojämn fördelskamp hon ville ha Esbjörn-slakt

Citat:
Att Esbjörn går därifrån när han nekas ha med sig någon som skulle stödja honom är verkligen inte konstigt, givet att han tidigare känt sig både pressad och bortkollrad av Ebba med följe när han var själv. Mycket bestickande för Ebba att hon vägrade låta honom ha det. Det är inte svårt att förstå varför. Hon hade ju varit så framgångsrik tidigare, när det var flera mot en - den ensamme äldre-äldre kognitivt funktionshindrade mannen.

Klokt av Esbjörn att gå därifrån. Obegripligt att nån kan stödja Ebbas djupt oanständiga och omoraliska beteende.

Ebbaianer? Varför inte Ebbabianer?
Ja det kan de göra enbart för att de är i skydd bak skärmar. Kan inte tänka mig att de skulle förmå sig argumentera så som de gör i en direktsänd paneldebatt i TV å med namnskyltar å titlar.

Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Var har det någonsin sagts att hon ville hyra huset? Det är en helt ny uppgift som du nu valde att introducera för att vilseleda folk genom att måla bilden av Busch som en manipulativ lögnare.
Oj jag ser nu efter att ha förhandsgranskat att alla jag citerade inte kom med i detta inlägg och att du råkade vara den siste att citera och därför också blev med. Ja att hon nästlat in sig som hyres spekulant hade varit nytt även för mig om jag inte hade haft tillräckligt med läsförståelse för vad ett frågetecken kan ha att innebära.

Nä nu får jag skicka iväg detta å se efter vad det berodde på att en massa citeringar inte kom med. Antagligen finns det väl en spärr på hur många citat man kan göra eller så har det raderats/städats en del i tråden under tiden som jag har skrivit detta inlägg.

Hm....eller så kom inte de citaten med i förhandsgranskningen eftersom jag inget skrivet där...hm....nej de försvann ju även från skrivrutan
Senast redigerad av kubun 2021-07-30 kl. 15:27.
2021-07-30, 15:22
Medlem
Q6s avatar
Intressant att ansökan om god man för Esbjörn först har avslagits och att Esbjörn därefter har återkallat ansökan.

Han är inte känd inom äldrevården, har inte presenterat de läkarintyg som behövs, bedöms inte ha problem med sin rättshandlingsförmåga och är uppenbart betydligt klarare i knoppen än vad folk har utmålat här i tråden.

Han går från klarhet till klarhet.
2021-07-30, 15:33
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Det framgår av protokoll.
Jaha...där ser man det är alltså så som hon har gått tillväga...började med att vilja hyra....å sen köpa, men det var ju ändå som om hon hyrde då Esbjörn naturligvis skulle få komma på besök så mycket han bara orkade Oj...ja man blir ju helt perplex av hur allt har gått till. Får nog ta mig tid att läsa in mig på detta...aktbilaga för aktbilaga.
2021-07-30, 15:34
Medlem
fnirps avatar
Citat:
klipp ... Det är här snacket om journalisten så listigt planteras i tråden ... klipp

Rent krasst, vad som hände på det ökända mötet, att Ebbas ombud nekade Esbjörns ledsagare att komma in, är en uppgift som är inplanterad i tråden av dig. Att du har direktkontakt med Binninge är också något som inte är verifierat på något sätt.

Den information vi annars har att tillgå, är den som stod i media. Där står det inte att ledsagaren blev nekad, inte ens att ledsagaren var där, bara att Esbjörn gick innan de rett ut vem ledsagaren var.

Citat:
Formerna för mötets hållande hade avhandlats med Esbjörns ombud. Hans ombud skulle vara med på telefon och Esbjörn ville ha med en annan person vid mötet. Innan vi ens hann reda ut vem den personen var så lämnade han lokalen, säger advokat Katrin Björklund.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebbas-plan-sa-ska-hon-vinna-fastighetsbraket-/

Jag har inte sett någonting i de inlämnade dokumenten som berör det här.
2021-07-30, 15:37
Bannlyst
Citat:
Intressant att ansökan om god man för Esbjörn först har avslagits och att Esbjörn därefter har återkallat ansökan.

Han är inte känd inom äldrevården, har inte presenterat de läkarintyg som behövs, bedöms inte ha problem med sin rättshandlingsförmåga och är uppenbart betydligt klarare i knoppen än vad folk har utmålat här i tråden.

Han går från klarhet till klarhet.
Det gör du med efter att du byter ämne så fort du förlorat i en diskussion grovt. Och det är inte första gången.

Det som påståtts i tråden är att Esbjörn är en äldre-äldre man med konstaterade kognitiva funktionsnedsättningar, genom för åldern signifikant låga resultat på neuropsykologiska tester samt via datortomografi upptäckta degenerativa skrumpningar av hjärnan efter upprepade hjärninfarkter.

Att det är mycket svårt att numera få stöd av samhället när människor är funktionshindrade och att dessa ansökningar ofta skickas tillbaks för att de inte uppfyller alla byråkratiska krav, är inte liktydigt med att svårigheter inte föreligger, men det tänkte du inte på.
2021-07-30, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Det bästa för Esbjörn är att sälja.
Vet han inte sitt eget bästa?
Jag tror att han vill sälja, men pressas av andra, att inte göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Varken du eller Ebba känner Esbjörn. Han är en äldre herre som står angiven som ägare i offentliga register, och det framgår tydligt att han är ett bra byte eftersom han bor på annan ort och saknar fru och barn.

Ebba har med mycket möda sett till att fastigheten inte säljs på öppna marknaden. Hennes polare, bloggerskans brosa, på Sjönara äger inte mäklarbyrån han jobbar på, och han har inget styrelseuppdrag. Men han är mäklare och vet hur kontrakt görs upp, och allt om mäklarens ansvar, som han vill undvika. Att mäklaren inte tillfrågar sin chef Tom K om dilemmat han hamnat i, visar på en slug plan där de bedömde upptäcktsrisken som låg.

Nu är advokater och ytterligare mäklare från Uppsala anlitade av Ebba, men trots detta inkommer en ansökan som inte är korrekt gjord, trots att dessa mäklarbyråer sysslar med liknande dagligen och det är just det de lever på, att avsluta en fastighetsaffär.

När det finns så många professionella talanger inblandade anlitade av Ebba är det märkligt att ingen av dessa förmågor visar upp grundläggande konster inom yrket för att få denna fastighetsaffär smidig där alla parter är nöjda. Det verkar planerat och kuppartat, just för att de inte vill medverka öppet, innan Esbjörn hamnat i deras garn.

Sjönära och andra mäklarbyråer arbetar aktivt för att få kunder, genom brev, direktreklam i brevlådor, skyltar med hus köpes, m.m. Av det som framkommer vet mäklaren att det han gör inte är OK, eftersom han friskriver sig. Dum, är han för just friskrivningen visar att han är inblandad oavsett vad han påstår och skriver, eftersom han skrev det! Friskrivningen styrker att han inte vill ha med denna sunkaffär att göra.

Jag tycker parterna är det mest intressanta. Äldre ensamstående man, blir bjuden på bullar av en yppig ung kvinna som bölar om sina barns framtid. I sin planhalva har hon mer juridisk kompetens än vad som är brukligt vid denna slags affärer. Och hon börjar med att bjuda hälften av det pris saken avslutas med.

Är det rimligt att en ensam person blir uppsökt av en maktperson med en masa expertis på sin sida som gömmer sig när affären diskuteras, och dyker upp sen för att genomdriva den?

Städning och röjning av tomt kostar inte 300.000 kronor, likt att en elbil inte kostar en miljon. Att städa och röja kostar inte stort om Esbjörn anlitar en firma. För dessa jobbär det dessutom 50% RUT avdrag, vilket skulle kosta max 20- 30.000 kronor Jag anlitade arborist som jobbade en hel dag och plockade undan och det kostade 5.700 innan RUT avdrag. Att hyra en container kostar under 10.000 kronor. Bilar hämtas gratis, om sanningen är att de bara är skrotbilar.

Jag blir arg när folk ljuger och laborerar med stora pengar, andra människors pengar, som om det vore kaffepengar. Ebba vill bo nära sin sekt på en sjötomt, och i det område folk röstar på KD. Ebba har därför hög status och trovärdighet där när hon söker upp en farbror och pratar hål i huvudet på honom.

Ramlade av en tillfällighet över detta insiktsfulla inlägg av Vresrosen (från 2020-10-17, 11:17) om den proffessionella hjälpen Ebba hade till förfogande när hon "övertalade" den äldre-äldre kognitivt nedsatta Esbjörn att "sälja" sitt hus.

Att Ebbas Stureplans väninnas bror Theo (på mäklarfirman Sjönära) friskriver sig allt ansvar indikerar att Ebba (sin vana trogen) inte lyssnade på experternas råd om att gå varligt fram och göra allt rätt och riktigt med tanke på Esbjörns ålder och kognitiva skick.

Min peng på att värdsmästaren Ebba tyckte hon skötte deras arbeten bättre än vad dom gjorde själva. Vilket jag tror är anledningen till mäklarens friskrivning och att det luktar skumrask om hela affären.
--------------------------------
Citat:
Jag tycker parterna är det mest intressanta. Äldre ensamstående man, blir bjuden på bullar av en yppig ung kvinna som bölar om sina barns framtid. I sin planhalva har hon mer juridisk kompetens än vad som är brukligt vid denna slags affärer. Och hon börjar med att bjuda hälften av det pris saken avslutas med.
---------------------------------

Att Ebba började med att bjuda hälften av det förmånliga priset säger en del om den rättrådiga Ebbas framfart med 81-åriga Esbjörn.
Med Refaat El-Sayeds bevingade ord: Här ligger en gravad hund.

S 2.
https://www.docdroid.net/Eopt5cm/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-71-yttrande-samt-bevisuppgift-fra-pdf#page=2
Senast redigerad av 90510 2021-07-30 kl. 15:59.
2021-07-30, 15:44
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Bisarrt att tro att en journalist skulle få vara med. VEM hade någonsin tillåt det…?
Du måste vara tio år om du tror att man låter vilket löske som helst delta i ett sådant möte.

Citat:
Hur vet du att Esbjörns ledsagare var en journalist?

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vad vet jag - det var kubun som pratade om att Esbjörn hade ett koppel journalister med sig.

Citat:
Du missade alltså att kubun skrev journalist inom citationstecken oçh gjorde en panndunknings-emoji efter?
Är du lika slarvig med all information som du inhämtar om ärendet?

Citat:
Tack för att du bekräftar att det var en journalist som försökte att smita in på mötet.

Vem vill föra en förhandling med en journalist närvarande?
Ja här är de citaten som inte kom med innan. Märk väl att det var just Q6 som först nämnde något om "journalisten" genom att insinuera på att ledsagaren skulle ha varit en reporter från en dagstidning (finns i mitt förra inlägg) och som nu då summerar ihop (läs tåtar ihop) att det faktiskt var en journalist som Ebba så försåtligt utsattes för men som hennes advokat så skickligt lyckades avvärja ja det är så här de håller på dessa trollebarn och jag såg att det kom ett nytt kokkoinlägg som de vill ha igång
2021-07-30, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Rent krasst, vad som hände på det ökända mötet, att Ebbas ombud nekade Esbjörns ledsagare att komma in, är en uppgift som är inplanterad i tråden av dig. Att du har direktkontakt med Binninge är också något som inte är verifierat på något sätt.

Den information vi annars har att tillgå, är den som stod i media. Där står det inte att ledsagaren blev nekad, inte ens att ledsagaren var där, bara att Esbjörn gick innan de rett ut vem ledsagaren var.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebbas-plan-sa-ska-hon-vinna-fastighetsbraket-/

Jag har inte sett någonting i de inlämnade dokumenten som berör det här.
Jag antar att det är den artikeln som flera i tråden skruvande vantolkar som att ledsagaren vägrade identifiera sig och därför inte fick närvara.

Istället står det:
"– Formerna för mötets hållande hade avhandlats med Esbjörns ombud. Hans ombud skulle vara med på telefon och Esbjörn ville ha med en annan person vid mötet. Innan vi ens hann reda ut vem den personen var så lämnade han lokalen, säger advokat Katrin Björklund."

Notera också att det är Ebbas ombud som lägger fram händelseförloppet och verifieras inte från någon av de som företrädde Esbjörn eller Esbjörn själv. Således en partsinlaga och inget annat.
2021-07-30, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ja här är de citaten som inte kom med innan. Märk väl att det var just Q6 som först nämnde något om "journalisten" genom att insinuera på att ledsagaren skulle ha varit en reporter från en dagstidning (finns i mitt förra inlägg) och som nu då summerar ihop (läs tåtar ihop) att det faktiskt var en journalist som Ebba så försåtligt utsattes för men som hennes advokat så skickligt lyckades avvärja ja det är så här de håller på dessa trollebarn och jag såg att det kom ett nytt kokkoinlägg som de vill ha igång
Jag hann även skriva detta inlägg till Q6 medan du var borta, som tolkade det som att du verkligen menade att det var en journalist som ledsagade Esbjörn:
Citat:
Jag har till skillnad från dig förstånd att inse att sätta journalist inom citationstecken följt av en panndunks-emoji, var en dräpande passning till dig, som innan hans inlägg försökte låta påskina att ledsagaren var en reporter från Expressen.
Av din reaktion att döma tolkade jag dig rätt medan Q6 och några fler drivet och konspiratoriskt svalde betet med hull och hår. Det bevisar rätt mycket om hur de arbetar i den här frågan.
Senast redigerad av Krmkr 2021-07-30 kl. 16:21.
2021-07-30, 16:04
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Det finns ingen vettig advokat som sätter sig i en förhandling med en motpart vars ombud förmedlar påstående till media utan att veta vem vederbörande är.

Mycket märkligt att personen inte ville berätta vem hon var vilket bara förstärker misstanken om att det var en journalist. En normal person har inga problem att presentera sig.
Det här missade jag tydligen - de var inte intresserade av att få veta hennes identitet eftersom de aldrig bad henne identifiera sig vilket hon självklart hade gjort om Ebba å advokaten bett henne om det.

Vilken enastående gödselspridare du är.....kanske var nån från pressen....å sen dra på i 190 utifrån sin egen fantasi om att så var fallet.

OK, för dig och alla med pytteskallar >>>Det var ingen journalist som Esbjörn hade med sig. Det har jag fått bekräftat från JB.

Vem vet kanske tjejen t.o.m. nu går ut med vem hon är....skulle det kännas bra....vilket då? Att hon är journalist ......eller inte är det....utan en helt vanlig ledsagare som Esbjörn behövde för att överhuvudtaget få till ett möte. Han var (och är nog) vettskrämd av Ebba och livrädd för henne....försök å fatta detta!!

Han ville först inte alls ha nåt möte (tvärvägrade) men lirkades till det och kan jag tänka mig, vilket vi också fick se, mycket tack vare denna unga kvinna som ledsagade honom till mötet.
2021-07-30, 16:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Tackar Reimer! Alltid lika kul att läsa.

Här bekräftas ju även att det ej var möjligt för att Ebba kunde överfört kontanterna till Esbjörn eftersom att det saknades singerade köpebrev och likvidavräkning. Det blir ju moment 22 att försöka häva köpet på grund av att utbetalningen ej genomförts.

Så lite så, alltid kul att kunna glädja någon.

Katrin Björklund är vass och redogör väldigt bra i sitt svar varför Ebba Busch inte kunde erlägga köpeskillingen.

Ärendet är ju solklart och kräver ju i egentligen ingen förhandling, förhandlingen borde istället handla om hur mycket E*björn ska ersätta Ebba Busch med för den skada hon lidit på grund av honom.

Nåväl, Ebba Busch har fått sig en dyrköpt läxa, gör aldrig affärer med tattare det ger dig garanterat problem.
2021-07-30, 16:09
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Det gör du med efter att du byter ämne så fort du förlorat i en diskussion grovt. Och det är inte första gången.

Det som påståtts i tråden är att Esbjörn är en äldre-äldre man med konstaterade kognitiva funktionsnedsättningar, genom för åldern signifikant låga resultat på neuropsykologiska tester samt via datortomografi upptäckta degenerativa skrumpningar av hjärnan efter upprepade hjärninfarkter.

Att det är mycket svårt att numera få stöd av samhället när människor är funktionshindrade och att dessa ansökningar ofta skickas tillbaks för att de inte uppfyller alla byråkratiska krav, är inte liktydigt med att svårigheter inte föreligger, men det tänkte du inte på.

Noterar att han inte var känd inom äldrevården, att det ej har kunnat presentera något läkarintyg på att han saknar rättshandlingsförmåga.

Han är uppenbart en ganska normal 80 åring som klarar av att köra bil och att ingå avtal.

Han har även själv kommit till denna insikten då han och hans kumpaner inser att de inte skulle få rätt vid ett överklagande.

Varför överklagar de inte om de är så pass övertygade?
Har det hela bara varit ett skådespel för media?
Har Majkgård och mäklarhustrun Lullmaa fått kalla fötter då de har insett att de har intygat att Esbjörn var klar i knoppen som en nötkärna när de skrev under generalfullmakten?

Överförmyndaren har kommit slutsatsen att Esbjörn har rättshandlingsförmåga och Tingsrätten kommer med all sannolikhet komma till samma slutsats.

Lite roligt är det då utav de 40 tusen inlägg som finns i tråden så benämns Esbjörn som äldre-äldre dement fågelunge i säker 10 tusen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in