2021-07-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Jävla boomers hade det så bra och lämnade efter sig en skithög som vi måste städa upp. Till råga på det så gav de ingenting i arv till sina barn utan spenderade det mesta. Vi får däremot spara för att våra barn ska kunna bo drägligt/riskfritt i framtiden.

Nja, för många 80-90-talister med stora huslån är det nog just arvet från boomer-föräldrarna som kommer att lösa ekonomin. Även om de blåser cash så sitter de ofta på stora tillgångar med låg belåning. Prisutveckling på villor ihop med gnetande och amorterande gör att många med föräldrar som äger sitt boende kommer att ha möjlighet att bli skuldfria när de ärver boomers.
Citera
2021-07-29, 22:23
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen_84
För att detta är en skryttråd, samt att många får samvetskval då man inte har råd/kan spara pengar till sina barn och ge dem en optimal start (ger klick och läsningar). Därför ligger den höst upp.
En riktig skräptråd om du frågar mig.

Varför tycker du att det är en skryttråd?

Luktar dåligt samvete lång väg!

Gissar att du antingen inte har egna barn, eller också inte har möjlighet (viljan) att lägga undan pengar åt dom?
Citera
2021-07-29, 22:30
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Hur räknar du när "barnbidraget och lite till" blir 1000 kr? Får känslan av att du inte alls har barn utan bara ville vara med och skriva att det är för mycket invandrare i Sverige..
Sambon får 625 och jag samma. Utöver det lägger jag till 375 för att få det till jämna och fina 1000 för det känns fint i själen. VAD är ditt problem? Är du sur bara för jag är "nazist".
Citera
2021-07-29, 22:37
Avslutad
Sparade barnbidraget i 2-3 år till mina två äldsta på 90-talet i It-fonder. Fonderna steg brant o var uppe i en bra slant, sen slog It-kraschen på Börsen undan det. I samband med det skilde jag mig också, så hade inte råd att fortsätta måmadsspara till barnen. Lät dock pengarna stå kvar i It-fonder. De fick ut pengarna förra året, 100000 var. Sen fick de ut förtida arv också, ytterligare drygt 300000 var. Pengarna har gått till att lägga kontantinsatser på boenden.

Sladdisen född på 00-talet har inget månadssparande faktiskt. Vi sparar till oss själva i fonder o fastigheter, o sladdis kommer få pengar ur detta sparande i samma omfattning som syskonen.
Citera
2021-07-29, 22:53
Medlem
Visst är det bra att spara ihop en slant men än viktigare är det att vara en god ekonomisk förebild. Vissa tror de gör sina barn en tjänst när de får allt skräp de kan fantisera ihop. Sen en charter på krita och en ny teve på avbetalning!

Man måste lära sina barn att man alltid har begränsningar att förhålla sig till.
Citera
2021-07-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Alla mina polare som fick cash av sina föräldrar när dom var 18 antingen så festade dom upp alla pengar eller reste upp allt.

Fan ingen som köpte något vettigt. Själv fick jag inte en krona men började jobba när jag 14 som tidningsbud.

Med det sagt så sparar jag undan pengar som mina barn kan få när dom är mer mogna för att hantera en större summa pengar...

Är faktiskt lite kluven då jag själv inte fick något startkapital när jag blev vuxen och det gick utmärkt ändå.

I andra länder där samhällsklyftorna är större så ser jag ett sparande som ett måste men i Sverige vete fan då alla snorungar är så jäkla priviligierade så dom bränner det på skit.

Såg det samma hos några av mina kompisar. Den ene fick 500k efter att hans mor dog. Fick börja sätta sprätt på pengarna från då han fylde 15. Det blev mopeder, sinnesjukt många nya mobiler och allmänt slöseri. Vid 19 var pengarna slut och allt som fans kvar var en bil som var mer eller mindre värdelös innan han fylt 21.

Själv fick jag körkort på bil och innsats til en billig lägenhet i bruksort och ett spark i röven ur huset vid 18-19 års ålder.
Citera
2021-07-29, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Sparade barnbidraget i 2-3 år till mina två äldsta på 90-talet i It-fonder. Fonderna steg brant o var uppe i en bra slant, sen slog It-kraschen på Börsen undan det. I samband med det skilde jag mig också, så hade inte råd att fortsätta måmadsspara till barnen. Lät dock pengarna stå kvar i It-fonder. De fick ut pengarna förra året, 100000 var. Sen fick de ut förtida arv också, ytterligare drygt 300000 var. Pengarna har gått till att lägga kontantinsatser på boenden.

Sladdisen född på 00-talet har inget månadssparande faktiskt. Vi sparar till oss själva i fonder o fastigheter, o sladdis kommer få pengar ur detta sparande i samma omfattning som syskonen.

Fick du sladdisen med en ny kvinna eller gick du tillbaka till samma kvinna? Hur kommer det sig att ni skilde er (ursäkta om jag ställer för privata frågor)?
Citera
2021-07-29, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IloveUhonungskanin
Barnbidrag jävla parasitbidrag.

Skriv till din politiker att skiten ska bort.

Nej barnbidrag är nog det enda bidraget som jag faktiskt anser ska vara kvar. Men jag skulle vara OK med att ta bort barnbidraget ifall man istället fick betala en straffskatt ifall man inte skaffar några barn.
Citera
2021-07-29, 23:42
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suset
Efter att ha läst vad andra har sagt här så kan jag tycka att det är rent idiotiskt att ha hundratusentals kronor på barnets konto som de kan använda dagen de fyller 18.
Det blir en iPhone 23 Max Pro, en knarkresa till USA och en väska för 125 000 kr, sedan är pengarna borta.

Nä, jag har helt ändrat uppfattning på detta tack vare Flashback, kommer spara pengar till barnen men lägga det på mitt eget konto.

Låter som du inte litar på din egna uppfostran av barnen?
Citera
2021-07-29, 23:51
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
Låter som du inte litar på din egna uppfostran av barnen?
Det finns väl snarare en gräns för vad man kan uppnå med uppfostran. Att hjärnan är långt ifrån färdigutvecklad vid 18 års ålder är ett biologiskt faktum man inte kan ändra på.

Med det sagt kan det förstås i många fall gå bra ändå.
Citera
2021-07-30, 00:07
Medlem
Sparar inget till min son. Mormor sparar 1000 kr/månaden.

Min fru och jag kommer betala hans College och University samt 1000$/månaden att leva på. När han tar examen får han en lägenhet och en ny corolla. Sedan får han jobba och tjäna egna pengar.
Citera
2021-07-30, 00:34
Medlem
Fisknyllets avatar
Sen barnen föddes har jag lagt undan vars 12 000 kronor till dom i aktier och fonder. Kommer ge dom en skaplig slant när dom är 18.

Jag ut ca 80 000 efter skatt i månaden och min fru tjänar ungefär 45 000 i månaden.

Dom kommer utöver pengarna få varsin bostad i valfritt land men bara om dom sköter sin utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in