2021-07-29, 05:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skulle nog tro att vi får villkorade regler om vi nu inte når upp riktigt eller att vissa grupper inte har full teckning som vårdpersonal.

Vänta och se!

Min ståndpunkt är klar. Efter att min mor dog antagligen smittad av någon i hemtjänsten och att jag har en nära anhörig på särskilt boende där man inte har fått full vaccinationstäckning p.g.a. att det flugit in vissa idéer bland de boende så är min tolerans för antivaxxare och liberaler i den här frågan mycket liten.

Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Dog din mamma under första vågen eller den andra så kan du knappast anklaga personalen för detta.
Det var mer eller mindre omöjligt att både få vaccin och test om man hade covid.
Dessutom är det tamejfan inte mot personalen på golvet du ska rikta ditt hat mot!
Vi slet häcken av oss, många med hjärnceller försökte få både er anhöriga och myndigheter att vakna till och få in i era huvuden att era anhöriga och våra vårdtagare blev avlivade med bensodiazepiner, morfin och ingen syrgas fick vi ge eller inläggning fick göras.
Läkarna och sjuksystrarna var med och drev detta, fanns inte en enda jävel till läkare som behagade visa sig på boenderna, utan det blev utskrivet palitativ vård!
Fatta hur jävla dåligt många av oss mår som försökt få andra att vakna upp, men nej ni är fortfarande i någon jäkla hjärntvätt...
Många av personalen framförallt yngre klarade inte ens av att sitta dödsvak, troligtvis både pga rädsla att smittas själva plus obehaget att se någon dö på detta sätt.
Fy fan vad trött jag är på det här!!!
Jag har kämpat med näbbar och klor för att få till en förändring från början och få er anhöriga och personal att vakna upp, men ni är ju för fan döva både för fakta och verkligheten som varit inom sjukvården.
Jag förstår din och andras frustration över hur ni hade det framför allt i början när ni i princip inte fick något stöd eller hjälp, men även senare.

Det stora misslyckandet från regeringen, FoHM och Socialstyrelsen med att skydda de äldre och sköra är något både ni som kämpade 24/7 och anhöriga som misst nära och kära får leva med resten av livet.
Varför gjordes inget för att hjälpa er?
Hur kunde regeringen, FoMH och Socialstyrelsen tro att alla var experter på att hantera en pandemi?
Varför kom man inte snabbt ut med information och riktlinjer om hur man bäst jabbar under dessa förhållanden.

Med det sagt vill jag också säga att jag inte tror att arbetet menar att kritisera din och andras insatser. Jag tror det är mera ett konstaterande om vad som hänt vilket är orsaken till att hen har liten tolerans för antivaxxare.

Tiden läker alla sår brukar man ju säga, men jag är tveksam till om dina, dina kollegors och alla anhörigas sår någonsin kommer att läka helt. Även vi som inte drabbats av att vårdtagare/anhöriga dött kommer att minnas corona med sorg.

Tack för dina insatser och tack för ett bra inlägg från verkligheten.
Citera
2021-07-29, 06:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Dog din mamma under första vågen eller den andra så kan du knappast anklaga personalen för detta.
Det var mer eller mindre omöjligt att både få vaccin och test om man hade covid.
Dessutom är det tamejfan inte mot personalen på golvet du ska rikta ditt hat mot!
Vi slet häcken av oss, många med hjärnceller försökte få både er anhöriga och myndigheter att vakna till och få in i era huvuden att era anhöriga och våra vårdtagare blev avlivade med bensodiazepiner, morfin och ingen syrgas fick vi ge eller inläggning fick göras.
Läkarna och sjuksystrarna var med och drev detta, fanns inte en enda jävel till läkare som behagade visa sig på boenderna, utan det blev utskrivet palitativ vård!
Fatta hur jävla dåligt många av oss mår som försökt få andra att vakna upp, men nej ni är fortfarande i någon jäkla hjärntvätt...
Många av personalen framförallt yngre klarade inte ens av att sitta dödsvak, troligtvis både pga rädsla att smittas själva plus obehaget att se någon dö på detta sätt.
Fy fan vad trött jag är på det här!!!
Jag har kämpat med näbbar och klor för att få till en förändring från början och få er anhöriga och personal att vakna upp, men ni är ju för fan döva både för fakta och verkligheten som varit inom sjukvården.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag förstår din och andras frustration över hur ni hade det framför allt i början när ni i princip inte fick något stöd eller hjälp, men även senare.

Det stora misslyckandet från regeringen, FoHM och Socialstyrelsen med att skydda de äldre och sköra är något både ni som kämpade 24/7 och anhöriga som misst nära och kära får leva med resten av livet.
Varför gjordes inget för att hjälpa er?
Hur kunde regeringen, FoMH och Socialstyrelsen tro att alla var experter på att hantera en pandemi?
Varför kom man inte snabbt ut med information och riktlinjer om hur man bäst jabbar under dessa förhållanden.

Med det sagt vill jag också säga att jag inte tror att arbetet menar att kritisera din och andras insatser. Jag tror det är mera ett konstaterande om vad som hänt vilket är orsaken till att hen har liten tolerans för antivaxxare.

Tiden läker alla sår brukar man ju säga, men jag är tveksam till om dina, dina kollegors och alla anhörigas sår någonsin kommer att läka helt. Även vi som inte drabbats av att vårdtagare/anhöriga dött kommer att minnas corona med sorg.

Tack för dina insatser och tack för ett bra inlägg från verkligheten.
Exakt så, och det framkommer väl inte riktig. Det var många duktiga som själva beklagade situationen och man kan knappast klandra dem för den uppkomna situationen. Inte ens de som knappt pratade svenska vilka var några få. De gjorde så gott de kunde.

Det är just anti-vaxxarna med sina konspiratoriska idéer som inte fattar att många tar intryck på ett farligt sätt vilket gör att boende med kanske lite kognitiva brister får för sig saker och inte vill vaccinera sig även om många av dem faktiskt är i någon riskgrupp.

Det är också de som skriker om att det är individens rättighet att välja om man vill vaccinera sig eller inte. Givetvis är det så men har man en uppgift som går ut på att hjälpa andra människor i nära kontakt måste även dessa individers behov och önskningar respekteras. I synnerhet som de är utsatta och inte kan välja vilka som för tillfället har uppgiften att serva dem.

Jag har läst oräkneliga inlägg i denna tråd och i andra. Genomgående för vaccinmotståndet här bygger på rena felaktigheter och defekt logik. Ingen har lyckats lägga fram något substantiellt. Jag menar verkligen det. En del fattar inte ens att de framstår som kompletta idioter.

Jag har inga problem med att folk inte vill vaccinera sig men då får man också ta konsekvenserna för det. Vi har ett samhällskontrakt som innebär både rättigheter och skyldigheter. Alla får göra sina val men vill du inte skydda dig och därmed skydda andra får du räkna med att du inte riktigt blir "insläppt i klubben".

Och snälla, behåll era flängda idéer för er själva. Ni gör mer skada än nytta.

Och avslutningsvis för att vara konspiratorisk så tror jag att hela anti-vaxx rörelsen och andra idéer som COVID-förnekande faktiskt är en psyop. Jag skulle faktiskt köra en sådan om jag var Demokrat i USA. För dels kommer motståndarna framstå som idioter, omöjliga i seriösa sammanhang och för alltid ställda utanför. Och som extra grädde på moset kommer sannolikt flera av dem att faktiskt dö.

Det är bara köra med lite desinformation i olika kanaler och via Qanon som jag är övertygad om är en utstuderad psyop. Skitenkelt med andra ord.
Senast redigerad av arbetet 2021-07-29 kl. 06:43.
Citera
2021-07-29, 06:02
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vet inte om det finns någon exakt siffra. Men eftersom barn och unga har drivit smittan under vissa perioder, så är det uppenbarligen ganska många som har smittats, eftersom de drivit smittan vidare.

Nawww... finns det inga siffror? Stackare.. men du är beredd att supportrar massvaccinering av barn utan underlag.. och det är 100% riskfritt eftersom läkemedelsbolagen sagt så.

Men låt mig hjälpa alla er i denna korkade genomskinliga masspsykos. Duger FHM som källa?
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/

1. Antal Intensivvårdade 0-18 år: 80 personer
2. Antal Avlidna 0-18 år: 15 personer

Att driva på för massvaccinering av barn med ovan fakta tillhands borde ses som misshandel.
Citera
2021-07-29, 06:11
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ett alternativ är att vaccinera delar av Världen, och separera vaccinerade och ovaccinerade länder. Det är fullt möjligt att vaccinera delar av Världen på 9 månader. När 1 del har vaccinerats, så går man vidare och vaccinerar nästa del. När det är klart, så kan man öppna för resor mellan den nyvaccinerade delen, och övriga vaccinerade delar av Världen.

Så länge det anses vara otänkbart att stänga gränser, kan vi räkna med att cirkelgången kommer att fortsätta.

Vi behöver välja mellan att hålla gränserna öppna, eller att besegra viruset. Än så länge har makthavarna valt öppna gränser. Trots hotet från den indiska varianten, så fick flygplanen från Indien fortsätta att flyga till olika delar av Världen. Makthavarna gjorde därmed valet att den indiska varianten skulle spridas.

Är du dum i huvudet… på riktigt?

Var är logiken?
Hur många intensivvårdas för C19?
Hur många avlider?
Citera
2021-07-29, 07:46
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är bara att googla.

Findings like this imply that if vaccinated people are so well protected from getting infected at all, they are also unlikely to spread the virus.

Allmänt känt att det var vad de trodde innan studien Fauci hänvisade till. Den visar att vaccinerade bär på lika mycket virus som ovaccinerade, och att då dra slutsatsen att risken att de sprider viruset är mindre är bullshit.
Det du skriver är väl i och för sig en sanning med modifikation. Ja, det verkar som man hittat mycket virus av Deltavarianten även hos en del vaccinerade. Jag hittar dock ingen undersökning som bekräftar omfattning. Men om man tittar på CDC:s senaste uppdaterade information kan man se att infektioner förekommer endast hos en liten del av vaccinerade personer, vilket gäller även Deltavarianten. Fauci säger att det bästa man kan göra är att låta vaccinera sig och är noga med att betona att om de flesta varit vaccinerade hade vi inte behövt ha den här diskussionen. Nya uppdaterade riktlinjer för bärande av munskydd kommer.

Lite ödets ironi för antiwaxxers då vaccinerna inte verkar skydda riktigt lika bra mot Deltavarianten och därför blir rådet att de borde låta vaccinera sig
Citera
2021-07-29, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men, snark. Vad den totala summan blir för någon som råkar illa ut finns det inget schablonbelopp för. Det görs en utredning och den totala summan blir givetvis utefter en persons effekter och behov.

Glöm dina 50k.

Har Sverige för vana (vilka skadestånd vi än ser på) att betala stort för skadeverkningar av ex. vaxxin?
Citera
2021-07-29, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det du skriver är väl i och för sig en sanning med modifikation. Ja, det verkar som man hittat mycket virus av Deltavarianten även hos en del vaccinerade. Jag hittar dock ingen undersökning som bekräftar omfattning. Men om man tittar på CDC:s senaste uppdaterade information kan man se att infektioner förekommer endast hos en liten del av vaccinerade personer, vilket gäller även Deltavarianten. Fauci säger att det bästa man kan göra är att låta vaccinera sig och är noga med att betona att om de flesta varit vaccinerade hade vi inte behövt ha den här diskussionen. Nya uppdaterade riktlinjer för bärande av munskydd kommer.

Lite ödets ironi för antiwaxxers då vaccinerna inte verkar skydda riktigt lika bra mot Deltavarianten och därför blir rådet att de borde låta vaccinera sig
I videon säger Fauci att de hittat lika mycket virus i näsan hos vaccinerade som ovaccinerade. Alltså fortsätter vaccinerade att sprida viruset lika mycket, och nya varianter kan utvecklas lika mycket som innan vaccinet började injiceras. Så regeringar har inget vetenskapligt eller medicinskt stöd för vaccinpass. Vaccinet hindrar inte spridningen.
Citera
2021-07-29, 08:38
Medlem
Skulle vara intressant med en korsundersökning mellan de som blev vaxxinerade med Pandemerix och de som nu även vaxxinerats med någon variant av Covid-19-vaxxinen och om det finns några fördelar och/eller nackdelar med detta...
Citera
2021-07-29, 08:58
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
I videon säger Fauci att de hittat lika mycket virus i näsan hos vaccinerade som ovaccinerade. Alltså fortsätter vaccinerade att sprida viruset lika mycket, och nya varianter kan utvecklas lika mycket som innan vaccinet började injiceras. Så regeringar har inget vetenskapligt eller medicinskt stöd för vaccinpass. Vaccinet hindrar inte spridningen.
Men Fauci har ju också sagt att infektionerna inte är lika vanliga bland vaccinerade, inte ens Deltavarianten. Men vad jag förstår har de hittat infekterade bland vaccinerade som har lika hög virusnivå i sig som ovaccinerade. Det är därför jag efterfrågar någon form av undersökning som bekräftar omfattningen av smittade vaccinerade med höga virusnivåer. Men mer information verkar vara på gång.

Vaccinpass vet jag inte så mycket om. Det viktiga är att så många som möjligt vaccinerar sig, vilket Fauci är tydlig med. Själv har jag vaccinerat mig för att skydda mig själv.
Citera
2021-07-29, 09:02
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Allt grundas i culture of fear. Läser man på hur detta har använts av olika politiker som Hitler, Stalin och Mao så är tillvägagångssättet skrämmande likt det som pågår just nu.

Här är vanliga exempel på rädslor som ofta överdrivs och utnyttjas i politiska syften:

1. Us vs Them (Vaccin-grupptryck)
The positioning of ethnic, national, cultural, social or political groups against each other. Begins by convincing a group it is under attack by another group.

2. The Unknown (Mutationer, post-covid mm)
Fear of the unknown may cause individuals to choose an irrational choice over a rational choice that involves the slightest ambiguity.

4. Dread Risks (Hot om respirator, kvävning, svart svamp mm)
Risks that invoke intensive fears such as terrorism and air safety risks.

5. Fear of Missing Out (Vaccinpasset)
Fear of missing out on things you desire such as joy, wealth and information.

6. Change (Nytt virus = mänsklighetens undergång)
Fear that a proposed future will be far worse than today.

7. False dichotomy (Vaccin eller restriktioner)
Type of fallacy that presents two options as being opposed that aren't necessarily opposites. It is associated with assumptions that tradeoffs must be made when in fact win-win scenarios exist.

Så här kan det kännas att leva i culture of fear:

The three psychological components of the culture of fear included silence through censorship, sense of isolation, and a generalized belief that all channels of opposition were closed.

Nån som känner igen sig?

Tack, har ej sett denna "manual" tidigare, men det är klart att man ser att det är precis vad som pågår, tankeväckande.
Citera
2021-07-29, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Har tänkt lite i samma bana. Vore kanske inte helt fel med en mild släng av covid ovanpå vaccineringen. Men jag hör fler och fler rapporter om vaccinerade som faktiskt blir tillräckligt sjuka för att hamna på sjukhus även om de som sedan dör eller hamnar i respirator mest verkar vara gamlingar med cancer eller immunhämmade.

Så det bästa kanske är att vänta på en boosterdos ändå. Men det är inte en helt enkel avvägning.

Men vad gör då vaccinet för skillnad eller nytta, det var ju i princip samma sak innan vaccinet kom, att det i huvudsak var de äldsta och svagaste som avled.
Citera
2021-07-29, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
??????
Viruset blev isolerat den 7 januari 2020.
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200121-sitrep-1-2019-ncov.pdf

Att isolera ett viruset är ju en förutsättning för att kunna utveckla vaccin.

Nej, hur många gånger ska detta behöva upprepas, att viruset ej har isolerats, det står svart på vitt här att viruset ej isolerats:

CDC 2019-Novel Coronavirus (2019-nCoV) Real-Time RT-PCR Diagnostic Panel (Effective: 12/01/2020):

https://www.fda.gov/media/134922/download

Citat:
Since no quantified virus isolates of the 2019-nCoV were available for CDC use at the time the test was developed and this study conducted, assays designed for detection of the 2019-nCoV RNA were tested with characterized stocks of in vitro transcribed full length RNA (N gene; GenBank accession: MN908947.2) of known titer (RNA copies/µL) spiked into a diluent consisting of a suspension of human A549 cells and viral transport medium (VTM) to mimic clinical specimen. Samples were extracted using the QIAGEN EZ1 Advanced XL instrument and EZ1 DSP Virus Kit (Cat# 62724) and manually with the QIAGEN DSP Viral RNA Mini Kit (Cat# 61904). Real-Time RT-PCR assays were performed using the Thermo Fisher Scientific TaqPath™ 1-Step RT-qPCR Master Mix, CG (Cat# A15299) on the Applied Biosystems™ 7500 Fast Dx RealTime PCR Instrument according to the CDC 2019-nCoV Real-Time RT-PCR Diagnostic Panel instructions for use.

CDC admits there is no covid-19:

https://pbs.twimg.com/media/EymJJxEWQAI75nk?format=jpg&name=small
Senast redigerad av Love.Thy.Neighbor 2021-07-29 kl. 09:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in