2021-07-28, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vården hade stora problem med att hinna med. Den relativa dödligheten på IVA ökar procentuellt när det blir ansträngt i Sverige. Det märks då att vården passerat taket. Grejen är ju den att vi kan gå från noll till urspårat läge mycket fort i Sverige. 10 miljoner invånare och några hundra vårdplatser. Det är inte mycket i en pandemi när hundratusentals insjuknar samtidigt.

En viss skillnad finns, relativ risk med konfidensintervall nedan.

jul-sep 2020 0,75 (0,64-0,87)
okt 2020 - 0,83 (0,73-0,94)
nov 2020 - 0,89 (0,83-0,95)
dec 2020 - 1,00
jan 2021 - 0,96 (0,9-1,01)
feb 2021 - 0,86 (0,79-0,94)

Om den är stor eller inte får var och en bedöma.
Citera
2021-07-28, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja men inte för hur mycket vaccin de har. Stockholm slänger inte sitt vaccin utan de har inte så mycket att de har kunnat börja vaccinera 18-åringer. Eller menar Tegnell och du att de skall sluta vaccinera de över 18 för att börja vaccinera gymnasieeleverna?

Så du menar att Stockholm har slut på vaccin? De följer väl prioriteringsordningen och vaccinerar efter ålder.
Citera
2021-07-28, 11:46
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag förstår att retoriken är hård, för just den typen av beteende är avskytt av de flesta.

Vill du inte vaccinera dig så skit i det, men då kan du kanske inte heller kan ta del av allt samhället erbjuder. Varför är det konstigt egentligen?
Därför att det inte finns någon praktisk mening med det. Det gör lixom ingen skillnad. Dom vaccinerade sprider smittan ändå, och det blir allt mer tydligt att vaccinet biter dåligt på mutationer. Och om man redan haft covid då? Ska man ändå tvingas visa ett vaccinpass trots att man har ett bättre skydd än vad vaccinet ger?

Hela iden är så makalöst idiotisk och auktoritär. Det är verkligen inte en riktning vi vill gå. Och eftersom covid aldrig kommer försvinna så kommer era vaccinpass aldrig försvinna heller. En betydande minoritet kommer bli andra klassens medborgare, permanent, och restriktionerna på de ovaccinerade kommer bara bli hårdare och hårdare, tills dom bokstavligt talat förföljs öppet. Du sliter bokstavligen samhället itu. Knappast något vi vill när Sverige ändå har massa andra problem.
Citera
2021-07-28, 11:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sverige har mycket högre vaccinationsgrad än de här länderna för andra sjukdomar, trots att vaccin är frivilligt i Sverige, men obligatoriskt för exempelvis skolgång i USA och Frankrike. Varför ska vi ta efter deras sämre modell?

Det här är inte politik, utan svensk kultur. Svenskar har lång vana av självbestämmande och att ta ansvar på individnivå. Det går tillbaka hundratals år, ända sedan vi var ett ganska platt samhälle med självbestämmande bönder, samtidigt som exempelvis Frankrike hade en adel som härskade uppifrån. Svenskar rättar sig inte efter hierarkier, oavsett hur de röstar. Därför fungerar inte auktoritet som påtryckningsmedel mot svenskar, oavsett vad det handlar om, utan det är bättre att vädja till svenskens förmåga att fatta rationella beslut på egen hand.
Skulle nog tro att vi får villkorade regler om vi nu inte når upp riktigt eller att vissa grupper inte har full teckning som vårdpersonal.

Vänta och se!

Min ståndpunkt är klar. Efter att min mor dog antagligen smittad av någon i hemtjänsten och att jag har en nära anhörig på särskilt boende där man inte har fått full vaccinationstäckning p.g.a. att det flugit in vissa idéer bland de boende så är min tolerans för antivaxxare och liberaler i den här frågan mycket liten.
Citera
2021-07-28, 11:47
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja men inte för hur mycket vaccin de har. Stockholm slänger inte sitt vaccin utan de har inte så mycket att de har kunnat börja vaccinera 18-åringer. Eller menar Tegnell och du att de skall sluta vaccinera de över 18 för att börja vaccinera gymnasieeleverna?

Är det verkligen brist på vaccin i Stockholm just nu? Jag fick uppfattningen att det är lågt tryck på bokningen just nu.
Citera
2021-07-28, 11:49
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag misstänker att influensan aldrig försvann. Nu har CDC erkänt att OCR testerna inte gör skillnad på influensa och covid, det verkar som att man har bakat in allt som covidfall, även om det kan ha varit influensa. Ju mer man tänker på det desto mer absurt är det att influensan bara gått upp i rök. Att påstå att restriktioner har gjort något är ju bara skrattretande.

Covid och influensa orsakas av två diametralt skilda virus. Nej, testerna gör inte fel där. Det är matematiskt omöjligt.
Citera
2021-07-28, 11:49
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Därför att det inte finns någon praktisk mening med det. Det gör lixom ingen skillnad. Dom vaccinerade sprider smittan ändå, och det blir allt mer tydligt att vaccinet biter dåligt på mutationer. Och om man redan haft covid då? Ska man ändå tvingas visa ett vaccinpass trots att man har ett bättre skydd än vad vaccinet ger?

Hela iden är så makalöst idiotisk och auktoritär. Det är verkligen inte en riktning vi vill gå. Och eftersom covid aldrig kommer försvinna så kommer era vaccinpass aldrig försvinna heller. En betydande minoritet kommer bli andra klassens medborgare, permanent, och restriktionerna på de ovaccinerade kommer bara bli hårdare och hårdare, tills dom bokstavligt talat förföljs öppet. Du sliter bokstavligen samhället itu. Knappast något vi vill när Sverige ändå har massa andra problem.

Jag har inget emot att de som åker snålskjuts får börja betala för sin resa och leva ett lite mer begränsat liv.
Citera
2021-07-28, 11:50
Medlem
Citat:
https://www.cdc.gov/csels/dls/locs/2021/07-21-2021-lab-alert-Changes_CDC_RT-PCR_SARS-CoV-2_Testing_1.html

Det kan också vara så att man helt enkelt inte har testat för influensa överhuvud taget. Men det skulle inte förvåna mig om pcr testerna helt enkelt snappar upp allt möjligt och det bakas in som covid. Hela den här cirkusen har luktat ända från början.

Vad från den sidan säger att testerna blandas ihop? Använder du en multilplextest så tar den både covid och influensa och du kan få svar på om du hade covid eller influensa på en gång.

Har inget med testerna skulle korsreagera med influensa att göra.
Citera
2021-07-28, 11:51
Medlem
Är det så att testerna inte kan göra skillnad på influensa och covid? Eller vill man att testerna ska kunna detektera båda?

CDC encourages laboratories to consider adoption of a multiplexed method that can facilitate detection and differentiation of SARS-CoV-2 and influenza viruses.

https://www.cdc.gov/csels/dls/locs/2021/07-21-2021-lab-alert-Changes_CDC_RT-PCR_SARS-CoV-2_Testing_1.html
Citera
2021-07-28, 11:52
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skulle nog tro att vi får villkorade regler om vi nu inte når upp riktigt eller att vissa grupper inte har full teckning som vårdpersonal.

Vänta och se!

Min ståndpunkt är klar. Efter att min mor dog antagligen smittad av någon i hemtjänsten och att jag har en nära anhörig på särskilt boende där man inte har fått full vaccinationstäckning p.g.a. att det flugit in vissa idéer bland de boende så är min tolerans för antivaxxare och liberaler i den här frågan mycket liten.
Ah, så för att du har en anhörig som dött av ett virus vill du gå full fascist mode? Man måste ju för fasen sätta saker i perspektiv. Du hade ju inte resonerat så om din mor hade dött av influensa eller något annat innan den här cirkusen började. Du kanske säger att andra är själviska, men i min värld är det sådana som du som visar upp den högsta graden av egoism.

Någonstans måste man acceptera att död och lidande är oundvikligt. Trygghetsnarkomani är verkligen inget vi ska syssla med.
Citera
2021-07-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Covid och influensa orsakas av två diametralt skilda virus. Nej, testerna gör inte fel där. Det är matematiskt omöjligt.

Precis. Kanske inte matematiskt, men biologiskt omöjligt.

Det finns för övrigt kopiösa mängder fel i denna tråd pga av att folk inte förstår vad de läser.
Citera
2021-07-28, 11:53
Medlem
Citat:
Du glömmer att Sveriges befolkning idag utgörs av 25% som är födda utomlands eller av två utrikes födda föräldrar.
Har man flyttat till Sverige så får man ta seden dit man kommer.
Citat:
Det kommer blir följdproblem om man har stora grupper som skippar vaccineringen.

Jag skulle säga att de allra flesta känner en olustkänsla av att vaccinera sig under rådande omständigheter. Därav den mycket hårda retoriken från vaccinlägret.
Fast vad är egentligen problemet om lite fulla 25-åringar smittar varandra med covid på frivilligbasis? Det belastar inte samhället mer än marginellt. Deras val, deras problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in