Var väl en snabbtitt, knappast husrannsakan. Man nämner liksom i förbifarten att någon i teamet tog en snabbtitt upp på HDs vind, konstaterade att en ryggsäck stod där. Kollade inte ens i den...Detta är symptomatiskt för hela detta megahaveri.
Den 15:e var det ingen polis hem till HD, hon var hemma till sent på kvällen innan de packade klart bilen och for till Arlanda.
Därför ställde jag frågan till JM som skriver att polisen var där just den kvällen.
Var väl en snabbtitt, knappast husrannsakan. Man nämner liksom i förbifarten att någon i teamet tog en snabbtitt upp på HDs vind, konstaterade att en ryggsäck stod där. Kollade inte ens i den...Detta är symptomatiskt för hela detta megahaveri.
Polisen var inne i HD:s bostadsrätt vid Färd*mansg*tan under Tisdagen den 15 Maj 2018.
Medlemmen kallar sig @MrBarnaby, vilken tidigare skrivit ett antal inlägg i L*na Wesstr*m-tråden, och då i första hand beträffande den mordmisstänkte St*fan Davidss*n.
St*fan Davidss*n:s dator, i dennes hem vid Bet*esvägen 14 Bertil, öppnades upp klockan 23:34:16 - 23:34:17 under den aktuella mordkvällen den 14 Maj (2018).
Dödsmisshandeln av offret L*na Wesstr*m påbörjades cirka klockan 23:30 vilken tid sedan blev fastställd med hjälp av @dalaan:s.
Mvh/JM.
Du har i ett otaligt inlägg skrivit att Mr Barnaby är trovärdig, att SD hade alibi iom att han öppnade sin dator vid tiden för mordet. Orkar inte leta reda på dina många inlägg där du skriver att SD har alibi med hjälp av den som du tyckte var mycket trovärdig...men du kanske kommer ihåg själv. Annars kan jag hjälpa dig att leta reda på dina inlägg...
Polisen var inne i HD:s bostadsrätt vid Färd*mansg*tan under Tisdagen den 15 Maj 2018.
Mvh/JM.
Och när skulle polisen hunnit med det? SD kom hem sent på kvällen från sitt andra förhör (vid 23.30) den 15:e. Innan han blev släppt var polisen inne i SD:s hus. Kommer inte ihåg när JG ringde men det var senare han tipsade om att söka även hos HD.
Minns jag rätt, stod det ngnstans i FUP att man först hittade ngt som skulle kunnat vara blod i lägenheten, men att man senare kom fram till att det inte var det/rätt persons/rätt tid.
Många missar har gjorts men här menar jag att man följt boken så det är osannolikt att detta missats.
Det korrekta i detta fallet är följande sagt.
Medlemmen @Moralensväktare skrev tidigare ett inlägg i L*na Wesstr*m-tråden där denne med påståendet, att ifrån säkra källor, fått uppgiften, att kriminalteknikerna hade, under den då pågående undersökningen, påträffat blod från L*na Wesstr*m, både inuti hennes bostadsrätt så som även utanför.
Enligt ovan skrivet, det visade sig sedan till att vara ett osannfärdigt påstående.
Däremot till ovan skrivet, så hade kriminalteknikerna anträffat nedblodade kläder i St*fan Davidss*n:s hem vid Bet*svägen så och även i St*fan Davidss*n:s fordon.
Jag börjar med detta inlägg nedan från Moralensväktare (MV), för att visa hur skribenten svarar @Carinah78 om varför h*n lämnar viss information i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Du skriver att du tvivlar på min trovärdighet. Det är dig självklart rätt att så göra.
Men du vet ju inte om jag väljer att droppa desinformation för att i ett senare tillfälle få möjlighet att konfrontera ett vittne i förhör, eller hur?
Jag kan ju ha ett syfte med att sprida vissa saker för att få fram mera information om brottet.
Och vad säger att inte ett vittne påverkas av andra uppgifter som cirkulerar i tråden.
Om jag minns rätt är det MV som först droppar info om blodet i och utanför lägenheten.
Detta bekräftas även av en annan skribent.
Citat:
Det är säkra källor som bekräftar att man funnit blod i hennes lägenhet och även utanför därav man utöka avspärrningen.
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Enligt rykten ska det ha funnits blodspår i lägenheten.
Jag bedömer den infon som trovärdig pga vem det kom ifrån.
Polisen var snabba med att gå ut med att det rörde sig om människorov, så det måste funnits något som tydde på det. Att de så snabbt förstod att hon inte försvunnit frivilligt.
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Tack Notknapparen!
Finns fler inlägg än mitt ang blodet.
Bra letat!
Vi vet efter att ha läst FUP att inget blod som har hittats i lägenheten har matchats till mordet. Naturligtvis kommer familjens blod att hittas i lägenheten. Som jag tänker, kommer detta att slussas till slasken, om det inte ser ut att ha betydelse för brottet.
Naturligtvis kommer det i ett hem finnas blodspår efter familjemedlemmar. Kan bara själv nämna att min son för ett par dagar sedan skar sig i fingret och det blödde enormt, både på bänk, golv och i vask innan vi fick stopp på det. Luminol kommer förstås att kunna se dessa blodspår i springor/sprickor i träbänken och golvet, även om jag naturligtvis har torkat av det noga.
Barnen har blött ett flertal gånger, t ex näsblod från yngste sonen som droppat både här och där. Ute som inne. Osv.
Citat:
Det stämmer man fann blid inledningsvis i lägenheten och då är det regel att avspärrningen utökas. Den mängden blod som fanns var inte stor så det behöver inte vara färskt blod och kan komma från barnen. Det som var av avgörande betydelse för att man misstänkte människorov var inledande förhören med UW och digitala spår.
Lite saxat från MV om blodet:
Citat:
Jag har försökt att bringa klarhet i blodspåren men får inget besked om det var LW blod man fann ej heller om det var färskt eller gammalt.
Det finns en mobiltelefon som är på analys och om det är LW eller någon annans mobil går inte att bekräfta då den inte är klar. Jag fick tidigt uppgifter på att man hittat en mobil i skogen mellan Hjärsta och Vivalla. Det behöver inte vara LW mobil utan någon annans som möjligen tappat den eller blivit bestulen på sin mobil och sen när inte tjuven kommit in i den har man valt att kasta bort den. Skulle det nu visas sig att det är LW mobil så har man försökt att vilseleda polisen att LW tagit den vägen från bostaden. Alternativt har en gärningsman flytt den sträckan från brottsplatsen och vill vilseleda polisen att söka utanför närområdet.
Hoppas att det bringa lite klarhet.
Citat:
Ska revidera mitt inlägg tidigt i utredningen om att man ökade ut avspärrningen utanför LW bostad och anledningen skulle vara att man hittat blod.
Man vet idag att mördaren befann sig utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Avspärrningen gjordes för att leta efter spår som fimpar, snus spott eller liknande spår. Vet inte vad den undersökningen fått fram för spår om det överhuvudtaget fanns några spår som kan leda till en gärningsman.
Citat:
Jag vet inte om du fått svar på din fråga tidigare. Jag var ifrån och försöker läsa ikapp tråden. Men jag kan avfärda att vi har samma källa eller att vi är bekanta med varandra. Men det är inte så konstigt att uppgifter blir samstämmiga om dom har en sanning bakom sig. Och mina uppgifter är inget påhitt.
Intressant är att @Jokermannen och MV har haft "dispyter"; här nedan bl a om en "kod".
Båda skribenterna säger sig ha vissa uppgifter.
Citat:
Jag är inte inne för att lägga någon munkavle på andra. Det är inget som bekommer mig personligen vad olika trådföljare skriver. Så vad du fått det ifrån förstår jag inte.
JokerMannen skicka pm och vill att jag ska svara på en kontrollfråga för hen vill ta reda på om jag har insyn eller inte. Jag svara lite kryptiskt på hens fråga och om JokerMannen har insyn så vet hen att jag vet vad koden betyder. Så det är ingen anledning att tro någonting annat.
Så här är det väl i en utredning, hela tiden. Man får vissa uppgifter till utredningen initialt och varefter utredningen pågår kan uppgifterna bekräftas eller kanske måste avfärdas beroende på vad som kommer fram från prover, vittnen och analyser.
Jag tror att det inte alls är osannolikt att man hittat blod i LWs lägenhet, men att det sedan har kunnat avfärdas som betydlelselöst för mordet.
Nu vet vi ju att våldet skedde bakom planket och att LW gick själv ut från sin lägenhet. Förmodligen har hon inte blivit skadad innan, då hade det varit svårt att få henne med till planket utan att hon gjort motstånd och skrikit. Dessutom verkade hon befunnit sig en tid bakom planket innan skriken började, vilket tyder på att allt verkade "ok" för Lena, tills våldet plötsligt började.
Medlemmen @Moralensväktare skrev tidigare ett inlägg i L*na Wesstr*m-tråden där denne med påståendet, att ifrån säkra källor, fått uppgiften, att kriminalteknikerna hade, under den då pågående undersökningen, påträffat blod från L*na Wesstr*m, både inuti hennes bostadsrätt så som även utanför.
Enligt ovan skrivet, det visade sig sedan till att vara ett osannfärdigt påstående.
Däremot till ovan skrivet, så hade kriminalteknikerna anträffat nedblodade kläder i St*fan Davidss*n:s hem vid Bet*svägen så och även i St*fan Davidss*n:s fordon.
Mvh/JM.
Citera gärna inlägget där MV har skrivit att blodet var från Lena.
Medlemmen kallar sig @MrBarnaby, vilken tidigare skrivit ett antal inlägg i L*na Wesstr*m-tråden, och då i första hand beträffande den mordmisstänkte St*fan Davidss*n.
St*fan Davidss*n:s dator, i dennes hem vid Bet*esvägen 14 Bertil, öppnades upp klockan 23:34:16 - 23:34:17 under den aktuella mordkvällen den 14 Maj (2018).
Dödsmisshandeln av offret L*na Wesstr*m påbörjades cirka klockan 23:30 vilken tid sedan blev fastställd med hjälp av @dalaan:s.
Mvh/JM.
Du glömde visa var det framkommer att HD:s lgh blev undersökt av polis den 15:e!
MV har skrivit i sina inlägg (som du hänvisade till via Draifors):
"Anledningen till att man misstänker att hon blivit utsatt för människorov från början var blodspår i och utanför bostaden".
"Det är säkra källor som bekräftar att man funnit blod i hennes lägenhet och även utanför, därav man utöka avspärrningen".
Du skriver att det MV sagt/skrivit att det var blod från LW... upp till bevis!
Var har det framkommit och var framkommer det att HD:s lgh blev undersökt av polis den 15:e?
Jag har inte ifrågasatt att JG ringde till polisen!
Min fråga till JM gäller hens påstående att de var hemma hos HD den 15:e.
Såå, ställ frågan till JM som säger att de var hemma hos HD det datumet!
Har jag inte påstått att du ifrågasatte . Kollat fupen. Aktbil 155, sid 146. Den första husrannsakan hos HD gjordes den 18 maj kl 13.20. Det var på fredagen då. Du har helt rätt. Husrannsakan hos SD gjordes dock ganska omgående - om än mycket slarvigt.
Har jag inte påstått att du ifrågasatte . Kollat fupen. Aktbil 155, sid 146. Den första husrannsakan hos HD gjordes den 18 maj kl 13.20. Det var på fredagen då. Du har helt rätt. Husrannsakan hos SD gjordes dock ganska omgående - om än mycket slarvigt.
Men, jag ifrågasatte JM:s inlägg där hen skriver flera ggr nu att polisen var hemma hos HD den 15:e.
Detta stämmer inte och varför ställer du inte frågan till hen varför hen skriver något som inte stämmer?