2021-06-20, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Aktbilaga 91

Kl 11.02 den 28 maj 2021 ringde *** till vakthavande stationsbefäl, polisområde Örebro, tel 010-5673375 och meddelade att jag kl 11.00 e-postade en dom med ett häktningsbeslut avseende den dömde på e-postadress [email]stationsbefal.po-orebro@polisen.se[/] samt även på e-postadress registrator.bergslagen@polisen.se . Stationsbefälet (en kvinna) svarade då att de hade mottagit domen. Jag upplyste henne om att på sidan 2 finns ett häktningsbeslut. Stationsbefälet sa att då tar de hand om häktningen.
Ca 11.30 ringde en annan person från polisen Örebro och frågade om det var korrekt att de skulle efterlysa den tilltalade. Jag förklarade att jag redan tidigare hade pratat med stationsbefälet i Örebro och att det var riktigt samt att jag fick uppfattningen att hon helt var införstådd med detta. Han sa då att han ville kontrollera det igen.

Dessvärre tror jag detta är symptomatiskt för hur illa Örebropolisen fungerar.

I detta fall redan på mordnatten gjordes fatala misstag. Som blev avgörande. Paret Dalaan ringde polisen om dödsskriket som växeln kopplade vidare till Grova Brott. Inget hände. Om inte paret varit så envisa i sina kontakter med polisen hade vi aldrig fått veta dödstidpunkt alls. Trovärdigheten för parets uppgift har varit hög i både TR som HR.

Tänk vilken skillnad det inneburit om Polis varit på Brottsplatsen ca 30 min efter mordet? Paret förhördes först ett par dagar efter Lenas kropp hittats. Snudd på en vecka efter anmälan om skriket!
Citera
2021-06-20, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

I detta fall redan på mordnatten gjordes fatala misstag. Som blev avgörande. Paret Dalaan ringde polisen om dödsskriket som växeln kopplade vidare till Grova Brott. Inget hände. Om inte paret varit så envisa i sina kontakter med polisen hade vi aldrig fått veta dödstidpunkt alls. Trovärdigheten för parets uppgift har varit hög i både TR som HR.

Tänk vilken skillnad det inneburit om Polis varit på Brottsplatsen ca 30 min efter mordet? Paret förhördes först ett par dagar efter Lenas kropp hittats. Snudd på en vecka efter anmälan om skriket!

De lät ju även den där styckmördaren hänga sig i häktet för inte så många år sedan.
Citera
2021-06-20, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hur två kvinnor kunde slåss om denna mupp är otroligt.

Är det SD som filmar systern och zoomar in när hon äter?

LW verkar ju ha varit av samma kaliber som SD vad gäller märklighet, ärligt talat så ger även HD sådana vibbar. De känns och ser ut exakt som sådana där udda typer som samlas i sina små grupper för att andra människor inte vill umgås med socialt handikappade nördjävlar. Precis sådana man föreställer sig ta något som Geocaching på alldeles för stort allvar.

Och ja, det är SD som creepfilmar.
Senast redigerad av dronesoul 2021-06-20 kl. 02:03.
Citera
2021-06-20, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
De lät ju även den där styckmördaren hänga sig i häktet för inte så många år sedan.

Eva Magnussons mördare ja, men dom stoppade honom i fängelse först.
Citera
2021-06-20, 02:56
Medlem
Citat:
Eva Magnussons mördare ja, men dom stoppade honom i fängelse först.

Jag trodde han dog redan innan FUP hann släppas?
Citera
2021-06-20, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Samtidigt fanns det nog också indikationer på att SD saknade ett stöd som kunde ha hjälpt honom att hantera en fällande dom. Breven till TR och till åklagaren samt avslutningsanförandet i HR visade på att stödet från advokaterna inte räckte till utan att klienten snarast försökte försvara sig själv.

En annan aspekt är att advokaterna, om jag förstått rapporteringen från rättegången korrekt, inte ens hade ett yrkande avseende påföljd i händelse av att domstolen skulle fälla deras klient. Resultatet blir en klient som är dåligt mentalt förberedd på en fällande dom och kanske en extra indikation på att personen borde ha häktats innan domen meddelades.

Ja, dessutom tror jag han var väl medveten om att HD, SOA, BA ...allt han värderade hängde på domen. Dom hade säkert redan fjärmat sig.

Ja, SD hade dåligt stöd. Vid fällande dom.
Senast redigerad av Remark 2021-06-20 kl. 03:35.
Citera
2021-06-20, 05:49
Medlem
Citat:

Det ger ingen ro, kan inte förstå att det tog ett år att undersöka Lenas mejl för återställande av lösenord.
Det kryper i kroppen när det framkommer alla "misstag" som begåtts. Känslan av att det kanske inte är misstag, utan systematiskt mörkande av någonting större som måste hindras från att komma fram.
Där tror jag att geotourpengarna spelar in. Tyvärr.
Citera
2021-06-20, 05:55
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Och då först efter att de själva fått kontakta polisen sen polisen gått ut och efterfrågat vittnen. De hörde av sej till polisen på fredagen. Men som sagt, först efter att LW hittats blev EL och JD intressanta, och förhördes på söndagen.

Usel hantering!
Citera
2021-06-20, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Samtidigt fanns det nog också indikationer på att SD saknade ett stöd som kunde ha hjälpt honom att hantera en fällande dom. Breven till TR och till åklagaren samt avslutningsanförandet i HR visade på att stödet från advokaterna inte räckte till utan att klienten snarast försökte försvara sig själv.

En annan aspekt är att advokaterna, om jag förstått rapporteringen från rättegången korrekt, inte ens hade ett yrkande avseende påföljd i händelse av att domstolen skulle fälla deras klient.
Resultatet blir en klient som är dåligt mentalt förberedd på en fällande dom och kanske en extra indikation på att personen borde ha häktats innan domen meddelades.
Det har du rätt i, de la aldrig fram någon förmildrande påföljd, i händelse av fällande dom. Inget yrkande, ingenting.
Det som sas under förhandlingen var bla advokat Backman som höll monolog om att Stefan hade många synpunkter på olika saker som han ville bemöta, men att de försökt övertyga honom om att lita på att de som advokater visste vad de gjorde, att låta dem göra sitt jobb.
Citera
2021-06-20, 06:50
Medlem
grottmuttans avatar
Fan va jag vill höra hela hans slutanförande. Det verkar ju faktiskt låtit sjukare än det såg ut i text. Som att han även försöker övertyga sig själv men man hör hur det krackelerar. Hur fan är det ens möjligt att han levt så länge utan att ställa till med mer?
Citera
2021-06-20, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Fan va jag vill höra hela hans slutanförande. Det verkar ju faktiskt låtit sjukare än det såg ut i text. Som att han även försöker övertyga sig själv men man hör hur det krackelerar. Hur fan är det ens möjligt att han levt så länge utan att ställa till med mer?
Jag undrar hur mycket som slätats över under åren, med diverse bortförklaringar.
Bara hans otrohetsaffärer och olustiga sätt, uttalanden mm, han var överallt och hade inga spärrar.
Sjukt frustrerande att inte få höra hans slutord, några sekvenser spelas upp i aftonbladet krim.
Varför envisas de med att inte kalla honom vid namn? 47-åringen och blurrar hans bild?
Han är dömd. Kommer de basunera ut det stort om två veckor, när domen vinner laga kraft?
I det som spelas upp, hinner han kritisera åklagarna flera gånger, jisses..
Hoppas media att fallet ska glömmas bort?
Jag glömer inte.
Citera
2021-06-20, 08:14
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Tyvärr inte så mycket nytt, men Alhem är kritisk.

Alhem säger att han hade hemställt att hovrätten skulle förklara honom häktad. (varför gjordes inte det?)
Kanske åklagaren hade fått nog av tjuriga domstolar.
Var det två eller tre gånger under utredningen som hennes begäran om häktningsförlängning avslogs av domstolen?
Sedan drabbades hon av den mästrande domaren i TR.
Hon ville inte stressa HR utan ge dem tid att komma fram till en dom.
Om hon hade begärt häktning och fått avslag hade kritiken mot henne blivit mycket kraftig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Alhem avslutar: "Hovrätten hade även utan ett häktningsyrkande från åklagarna kunnat häkta den åtalade.

– Hovrätten har en fullständig handlingsfrihet att, ex officio, det vill säga även utan yrkande, besluta om häktning. Men det gjorde man uppenbarligen inte. Och det kan man möjligen säga att även det är lite konstigt."
Det var väl vad åklagaren räknade med.
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag tror att HR utgick från SDs personalia att han var ostraffad, levde under ordnade förhållande, alltså en person som inte behövde bli häktad fram till dom, med facit i hand så tog dom fel, shit happens, sen hade väl också frivården yttrat sej med ett skriv till TR om att SD var en skötsam person med fast arbete och sociala förhållanden. Inte så jävla lätt för HR då nej.
Jättelätt skulle jag säga. Dessutom borde de ha använt insatsstyrkan eller något liknande för att hämta honom så att han inte hade kunnat hitta på något.

Det finns ingen anledning till att en person som blir dömd till livstid ska fortsätta att vara ute i frihet en dag längre än nödvändigt. Jag förstår inte alls hur HR tänkte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in