2021-07-19, 19:46
Medlem
LilaDiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgatoloco
Som rubriken lyder, hur lever ni?
Hur äter ni? Hur roar ni er? Har ni skulder? Och i så fall hur mycket?

Äter mycket färdigmat, men annars blir det mycket pasta, ris och vad som nu finns på extrapris.

Roar mig gör jag med illegalt nedladdad film, tv-spel och min största utgift, cannabis.

Har inga skulder.

Hyra, bredband, el och försäkring får jag betald.

Lägger väl typ 1500kr på mat i månaden, där inräknas snacks och läsk, samt skräpmat ibland.

1500-2000kr/mån på dödsknark

Har typ 300kr kvar nu, pengar jag kommer lägga på mat.
Citera
2021-07-19, 19:47
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Jag bor i hyresrätt och har alltid gjort.
Hade du läst ordentligt så...

Jag fattade redan i trådstarten att så var fallet. I ett annat inlägg anklagar du mig får att vara en snobb som förmodligen bor i bostadsrätt. Det enda du belyser med det inlägget är problemet med bostadsrättsinnehavare som skulle tvingas till hemlöshet.
Citera
2021-07-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaDis
Äter mycket färdigmat, men annars blir det mycket pasta, ris och vad som nu finns på extrapris.

Roar mig gör jag med illegalt nedladdad film, tv-spel och min största utgift, cannabis.

Har inga skulder.

Hyra, bredband, el och försäkring får jag betald.

Lägger väl typ 1500kr på mat i månaden, där inräknas snacks och läsk, samt skräpmat ibland.

1500-2000kr/mån på dödsknark

Har typ 300kr kvar nu, pengar jag kommer lägga på mat.

Ok får du försörjningsstöd eller liknande då? Eller lever du bara enkelt?
Citera
2021-07-19, 20:08
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Vad spelar skuldsanering för roll? I din situation är det existensminimum de närmsta 5åren oavsett..

Ganska stor roll för TS som får 11000:-/mån avdraget. Med skuldsanering får du för det första en buffert på 1000:- dessutom slipper du betala Juni och December. Sånt gäller ej för utmätning.

TS kan alltså spara 22K / år. Efter 5 år är det 100K. Rätt bra början på nya livet sen.
Citera
2021-07-19, 20:09
Medlem
Citat:
Jag är förövrigt inte singel

Hur mycket har din kille bjudit dig? Menar inte om han gav dig pengar men han bör ha bjudit dig på nöjen som du inte skulle fått om du vore singel? I så fall är det mycket lättare att leva existensminimum. Skulle tro att du har tur om du är tjej och hyfsat attraktiv. Oavsett vilken ekonomiskt knipa du hamnar i så kommer du alltid att hitta en kille med lite mer pengar som vill stötta dig. En lika fattig kille som dig hade nog blivit dumpad och singel eller bli ihop med en lika fattig tjej och tvingas leva ett hårdare liv.
Citera
2021-07-19, 20:11
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Ganska stor roll för TS som får 11000:-/mån avdraget. Med skuldsanering får du för det första en buffert på 1000:- dessutom slipper du betala Juni och December. Sånt gäller ej för utmätning.

TS kan alltså spara 22K / år. Efter 5 år är det 100K. Rätt bra början på nya livet sen.

Jaha, här har vi en Idiot som hävdar att skuldsanering inte innebär existensminimum.
Citera
2021-07-19, 20:12
Medlem
LilaDiss avatar
Citat:
Ok får du försörjningsstöd eller liknande då? Eller lever du bara enkelt?

Försörjningsstöd.

Levde dock ungefär lika snålt när jag jobbade och fick ut ~19k netto.
Då sparade jag det som blev över.
Citera
2021-07-19, 20:15
Medlem
exexexexs avatar
Jag tycker så synd om er som är där nere!
Som att sätta livet på paus i 5 sura jävla år...
Jag blir svinsur när jag ser att man gör paras på att hänga ut och förnedra sveriges fattigaste i "hjälpen" lyxfällan!
Det är så många aspekter som gör att vissa människor inte fungerar i spelreglerna som mångmiljardärer, låga löner och instagramlyx satt!

Stå ut!
...På något sätt...
Citera
2021-07-19, 20:17
Medlem
Citat:
Alltså… Ts är nöjd med sin ekonomi och undrar hur andra med liknande ekonomi har det. Ts vill inte ha tips på hur man sparar pengar, då han nu lever ett bekvämt liv.
Alltså, om han kan spara 700 spänn o göra vad han vill med varje månad tror jag han är gladare, men men, våra definitioner av lycka kanske varierar! Smartypants!
Citera
2021-07-19, 20:18
Medlem
Citat:
Internet kostar för mig hos bredband2 318kr/månad (minus lite om man sätter det på autogiro vilket jag kommer göra)

Elen brukar ligga på omkring 250kr ca

Netflix kostar 89 kronor, och jag använder just netflix för att jag är en brud som inte är grym på hur man laddar ner osv, jag använder aldrig en dator om det inte är för enklare surfing/youtube, lyssna på musik eller spela The sims.

Sedan kommer vi till mobilen. Här kostar det ca 731 kr/månad och det är jävligt mycket. Men jag vill inte låta denna falla in hos kronis också, har ca 6 månader kvar tills mobilen är helt betalt och då kommer jag spara ca 450kr/månad.

Det var faktiskt någon här i tråden som tipsade om att kolla upp just detta. Dock kan man bara uppgradera på Halebop ;(

Då var det exakt som jag trodde, du har tagit ett "fördelaktigt" abonnemang med lur och allt.

Nästa gång så ska du veta att det bara är dyrare i längden, men förstår om du bara måste ha en fin iphone som kvinna. Kvinnor brukar nappa på detta oftare än män.
Citera
2021-07-19, 20:23
Medlem
Citat:
En månad räcker inte. Hade önskat att det räckte med tre men i realiteten är det som Friggebo en gång sa, -”Alla borde ha en årslön på banken”. Handläggningstiden är åt helvete för lång och ofta är många myndigheter inblandade tillsammans med privata försäkringar, vilket innebär en helvetes massa arbete i onödan hos ”försäkringstagaren”.

Men absolut ha din månadsbudget. Tips från coachen är att du med så små summor på kontot är rätt rökt om du inte bor i hyresrätt förstås.

Vem har sagt att jag behöver en coach? En blåst ekonom som lärt sig något på en ekonomi utbildning? Har tillräckligt många av er i släkten.. lol

Nej tack, jag avböjer ditt erbjudande om att vara coach så tillsvidare du inte kommer med investeringstips i form av avkastning på minst 10% per år icke aktie/fond relaterat.
Citera
2021-07-19, 20:24
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Då var det exakt som jag trodde, du har tagit ett "fördelaktigt" abonnemang med lur och allt.

Nästa gång så ska du veta att det bara är dyrare i längden, men förstår om du bara måste ha en fin iphone som kvinna. Kvinnor brukar nappa på detta oftare än män.

Enligt trådstarten tycker Ts att hon lever bra på existensminimum och efterfrågar inga spartips. Hon vill veta hur andra på existensminimum lever sina underbara liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in