2021-07-19, 19:19
Medlem
Först och främst grattis till en nyvunnen insikt om livets krydda, Visdom!

Håller med om allt du skriver angående att spara in på saker som inte har reell nytta.

Dock bör en ha en bra sparkassa speciellt med jobb som du i nuläget har. Spara till den varenda överbliven krona om möjligt.
Dock förstår jag att du redan har lite sparat kanske
Citera
2021-07-19, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Började läsa och DIREKT hittade jag ett stort problem, stannade där.

1400 för mobil, netflix samt internet....... wtf?????

Fan vad du betalar mycket för dessa saker. Vad kan internet kosta i månaden, 300-400?

Netflix är ju bara att stoppa i soptunnan med tanke på deras utbud så den sparar du in. 100 spänn där.

Mobil... vadå 900 spänn?

Hmmm. antingen sitter du på dyra abonemang eller är ovillig att spara pengar, för 1400 kan du i princip dela på 700 så har du mobil + internet, du kan streama/ladda ner allt gratis ändå, bättre utbud.

Existensminimum borde ju innebära att man ser över sina utgifter än mer eller?

Internet kostar för mig hos bredband2 318kr/månad (minus lite om man sätter det på autogiro vilket jag kommer göra)

Elen brukar ligga på omkring 250kr ca

Netflix kostar 89 kronor, och jag använder just netflix för att jag är en brud som inte är grym på hur man laddar ner osv, jag använder aldrig en dator om det inte är för enklare surfing/youtube, lyssna på musik eller spela The sims.

Sedan kommer vi till mobilen. Här kostar det ca 731 kr/månad och det är jävligt mycket. Men jag vill inte låta denna falla in hos kronis också, har ca 6 månader kvar tills mobilen är helt betalt och då kommer jag spara ca 450kr/månad.

Det var faktiskt någon här i tråden som tipsade om att kolla upp just detta. Dock kan man bara uppgradera på Halebop ;(
Citera
2021-07-19, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Först och främst grattis till en nyvunnen insikt om livets krydda, Visdom!

Håller med om allt du skriver angående att spara in på saker som inte har reell nytta.

Dock bör en ha en bra sparkassa speciellt med jobb som du i nuläget har. Spara till den varenda överbliven krona om möjligt.
Dock förstår jag att du redan har lite sparat kanske

Jo jag plockade ju ut kontanter innan allt föll in hos Kronofogden. Och levde väldigt snålt ett litet tag innan löneutmätningen gick igång- bara för att ha OM något skulle hända!

Och yes, blir svårt att spara mycket på existensminimum men har mat hemma och kommer inte behöva handla något annat är diskmedel och tvättmedel innan fredag- så det blir lite över.
Citera
2021-07-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgatoloco
Som rubriken lyder, hur lever ni?
Hur äter ni? Hur roar ni er? Har ni skulder? Och i så fall hur mycket?

Varför undrar jag?
Har ca 560.000kr hos Kronofogden i denna stund, 31 år gammal, och har precis levt en första månad på existensminimum. Är mest arg på mig själv som försatt mig i denna situation och behöver kanske få höra att det finns fler människor i min sits.

Hur hamnade jag i denna situation?
Tidigare drogmissbruk (helt ren nu), sjukskriven en längre period och låg inkomst som ej täckte utgifter jag dragit på mig under en tid då jag hade ett bättre betalt jobb, och inte var sjukskriven. Dock har jag ett bättre betalt jobb nu, samt möjlighet att jobba mer än heltid. Kronofogden drar ca 11.000kr/mån (ibland mer), men låter mig behålla hyra (6200kr, busskort 550kr och resterande 5016kr).

Hur har jag levt denna månaden?
Har el, mobil, netflix- och interneträkningar på ca 1400 kr vilket ger 3600kr över till mat/nöje.

Är duktig på att laga mat, så har bara ätit hemma (förutom en gång då jag åt på Mc.donalds), finns jättemycket recept på billiga maträtter som är supergoda och mättande, speciellt för oss vegetarianer.
Denna månad har jag lagt ca 1700kr på mat (150kr av dessa har gått till kattmat till mina två katter).
Dock är jag en person som ALDRIG äter frukost (har ingen aptit förrän ca 5h efter att jag vaknat), jag äter ca 3 gånger om dagen- säg; lunch, mellanmål och någon kvällsmat (ibland något snacks). Men har alltid ätit just såhär så det kanske är just därför jag kommer undan så billigt gällande maten.

Efter att dessa 1700 har gått till mat och kattmat så återstår ju runt 1900kr till nöje. Är ganska simpel av mig så mina nöjen är antingen att ta 1-2 bärs med en polare 1-3 gånger i veckan, att måla/teckna är ett stort intresse, läsa böcker eller chilla hemma och kolla Netflix med snacks, eller vara ute i naturen, spela the sims 4 kanske.

Denna månaden har jag spenderat:
686 kr på öl.
400 kr på snus.
189kr på en bok.
91 kr på Mcdonalds.
49kr på en krukväxt.
236kr på snacks.

Sammanlagt är detta 1665kr och där är exakt 251kr kvar tills på fredag.

Summering, funderingar och tankar;

Måste erkänna att jag faktiskt levt ganska bekvämt för 5016 kronor. Men samtidigt är jag ju inte en person som gillar att vara ute och festa, köpa massa kläder och gå på massa dyra restaurangbesök, jag föredrar hellre en minimalistisk livsstil och då kanske det är enklare om man inte saknar just sådana saker som jag nämnde ovan?

Visst det är ju roligare att ha ytterligare 11k att spendera och göra saker för men nu är jag fast bestämd att göra rätt för mig och betala av det här, för det är inte försent än och jag är nästan glad att jag släppte taget nu så jag inte trasslade in mig ännu mer. 560k i skuld är mycket, men inte så det inte går att betala av, jag tjänar ju helt ok. Så kanske behöver jag den här läxan och kan ta med mig detta i framtiden också.

En annan sak värd att tillägga är att efter jag samtalat med en skuldrådgivare, och vi bestämt att det är bäst att jag låter allt falla till kronis, är att jag plockade ut kontanter och hamstrade här hemma. Det tog rätt långt tid innan det första trillade in hos kronofogden (skulle vilja minnas att det var 4-5 månader) så har har ett litet kapital här, som ger mig lite av en trygghetskänsla, tycka vad man vill om det. Men skulle rekommendera alla som är i min sits att göra detsamma och bara använda det i nöd.

Skuldsanering är något jag tänkt på med, men det känns lite som fusk. Tänker dessutom att det är för folk med svårare skulder än mina. Tänker åtminstone ge detta ett år och dokumentera samt föra budget på mina små 5016kr så jag kan se vart allt tar vägen.

Jag vill gärna höra hur ni andra har det. Skriv gärna. Berätta hur ni lever och hur ni budgeterar. Och folk som bara ska skryta om hur duktiga ni är med er ekonomi och om hur folk som hamnar hos kronis är korkade idioter kan bespara sig den tiden.

Tack för mig!

Laga din egen snus med "prillan". Det sparar du fina pengar med.

Jag tycker det är så oerhört starkt att du fått ordning på livet. Jag har gått samma väg som dig med allt möjligt av elände + skulder och nu har jag vänt på livet och har det bättre än jag någonsin trodde att jag skulle kunna ha det. Rent ekonomiskt har jag det helt fantastiskt, jag valde att jobba mig upp och framåt, betala av allt. Så nu när det är färdigt drar jag in extremt bra med pengar. Livet är fantastiskt.

Fortsätt kämpa!
Citera
2021-07-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Gick från att ha en lön på ~41 k efter skatt och leva ett väldigt aktivt liv till 9k i månaden corona.. hipp hipp hurra!

Har man varit högskole student så vet man hur man drygar ut kassan så mat per dag ligger väll på mellan 10-40 kr.

snus mindre än 200 kr / månad
Netflix familje abonnemang vi är 5 st som delar på samma, samma med spotify & hbo så ~50 kr totalt / månad
mobil 100 kr/månad
bredband 200 kr / månad
Bil ~1000 kr + värde minskning / månad
hyra + parkering ~4k

Mitt största problem är saker som går sönder... Kläder, skor, möbler, blablabla
Problem nr 2 är den sedimentära livsstil man tvingas till.. Det passar inte riktigt mitt psyke alls.
Att införskaffa ett SL kort trotts att man bor i en Stockholms förort är inte ett alternativ. Ja! Det går att få något gjort utan bil men det tar en halv evighet i tid att åka kollektivtrafik. Er cyklister förstår jag mig inte på alls.. är ni smygbögar som vill ha en sadel uppkörd i röven hela dagarna?

Summa kardemuma, jag avskyr MP & Feministiska styret... & sosselivet i ren allmänhet. Det passar säkert folk som ser sig som offer men långt ifrån alla är skapta att leva så här.

Precis, så fort något går sönder så är det ett jävla helvete och lycka till att spara någon buffert...
Citera
2021-07-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
A-kassa och Facket (med inkomstförsäkring) är ungefär som en hemförsäkring: Väldigt bra om något händer, vilket många insett under C-19.

Jo, sant- men mitt yrka kräver alltid personal, speciellt nu. Men har ändå tänkt tanken om att gå med ändå. De ville inte hjälpa min vän som hade rätt till ersättning dock.
Citera
2021-07-19, 19:27
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
En akut fond på minst en månad gäller ALLA inte enbart folk med lön. Har man INTE det misslyckas man med praktisk ekonomi = vara vuxen kurs A eller är politiker.

En månad räcker inte. Hade önskat att det räckte med tre men i realiteten är det som Friggebo en gång sa, -”Alla borde ha en årslön på banken”. Handläggningstiden är åt helvete för lång och ofta är många myndigheter inblandade tillsammans med privata försäkringar, vilket innebär en helvetes massa arbete i onödan hos ”försäkringstagaren”.

Men absolut ha din månadsbudget. Tips från coachen är att du med så små summor på kontot är rätt rökt om du inte bor i hyresrätt förstås.
Citera
2021-07-19, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saekerhetspolisen
Laga din egen snus med "prillan". Det sparar du fina pengar med.

Jag tycker det är så oerhört starkt att du fått ordning på livet. Jag har gått samma väg som dig med allt möjligt av elände + skulder och nu har jag vänt på livet och har det bättre än jag någonsin trodde att jag skulle kunna ha det. Rent ekonomiskt har jag det helt fantastiskt, jag valde att jobba mig upp och framåt, betala av allt. Så nu när det är färdigt drar jag in extremt bra med pengar. Livet är fantastiskt.

Fortsätt kämpa!

Vad skönt att höra att du kämpat dig ur det, jävligt starkt jobbat
Hoppas det ska fortsätta gå bra. Jag känner en del som vart i samma situation redan och när man inser att man inte är ensam så känns det mycket lättare.

Dock är det inte så jävligt som jag trodde, och det var inte så hemskt att prata med kronis och skuldrådgivare som jag målat upp att det skulle vara!
Citera
2021-07-19, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomuser
Precis, så fort något går sönder så är det ett jävla helvete och lycka till att spara någon buffert...

Det är därför jag har några k liggande hemma!
Citera
2021-07-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
En månad räcker inte. Hade önskat att det räckte med tre men i realiteten är det som Friggebo en gång sa, -”Alla borde ha en årslön på banken”. Handläggningstiden är åt helvete för lång och ofta är många myndigheter inblandade tillsammans med privata försäkringar, vilket innebär en helvetes massa arbete i onödan hos ”försäkringstagaren”.

Men absolut ha din månadsbudget. Tips från coachen är att du med så små summor på kontot är rätt rökt om du inte bor i hyresrätt förstås.

Jag bor i hyresrätt och har alltid gjort.
Hade du läst ordentligt så...
Citera
2021-07-19, 19:34
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgatoloco
Det är så synd att såna människor som du tror du vet hur andra människor känner och tänker.
Anyways tack för din åsikt!

Bättre att jag som har egen erfarenhet och erfarenhet av andra svarar. Det är just på grund av mina erfarenheter jag känner ett stort tvivel.

Som nu senast påstår du att du inte haft löneutmätning då inkassobolag skickat in ansökan om betalningsföreläggande vid olika tillfällen, detta samtidigt som du påstår att kronofogden drar lite olika från månad till månad. Kronofogden drar inte ett piss om man inte blivit utmätt.
Citera
2021-07-19, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Bättre att jag som har egen erfarenhet och erfarenhet av andra svarar. Det är just på grund av mina erfarenheter jag känner ett stort tvivel.

Som nu senast påstår du att du inte haft löneutmätning då inkassobolag skickat in ansökan om betalningsföreläggande vid olika tillfällen, detta samtidigt som du påstår att kronofogden drar lite olika från månad till månad. Kronofogden drar inte ett piss om man inte blivit utmätt.

Jag har ju blivit utmätt! Du verkar tro att det var förra månaden jag samtalade med en skuldrådgivare och släppte allt. Det går längre bak än så, som jag tidigare skriver.
Dessutom är det jävligt olika för alla och beroende på vad för skulder man har. Hur mycket dom har att göra osv. En böter har man två veckor på sig att betala innan den åker direkt in till kronis.

Jag har berättat lite kortfattat om varför jag hamnade där i grunden men inte vilka skulder jag har. Sluta nu sitta och låtsas att du vet massa om andras liv.

Aja, man får alltid räkna med inlägg som dina om man ska posta här så vadfan kör på då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in