2021-07-23, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Det är bra att du jobbar, inte bara för ekonomin utan för att hålla dig kvar på arbetsmarknaden. Det enda jag vänder mig mot är att du anser att det är bekvämt att leva på existensminimum. Vilket bara en dåre samtycker till.

Men bruuuh, flera av mina vänner har levt på soc i flera år. Många är arbetslösa. Många av dem säljer droger och har bara pengar för dagen. Tre av dom är i typ samma sits som mig (hos kronofogden) varav en precis blivit av med skulden men fortfarande har sina betalningsanmärkningar kvar, dom har aldrig klagat eller tyckt det vart drygt. Till hör också att ingen av oss är intresserade av ett svenssonliv med barn, en bostad man äger osv. Tror jag känner en- eller två personer som har körkort till och med. Vi lever i två helt olika världar.

Nu lever vi alla som i en stor familj, behöver jag något kan jag bara vända mig till dom. Jag har aldrig sett pengar som en form av trygghet, det är människorna man omger sig med som spelar roll. Om dina vänner inte kan tänka sig att bryta mot lagen är dom inte dina vänner. Tänk så.

Så ja för dom som VERKLIGEN inte har dom fördelar jag har är det inte bekvämt, men för mig är det inga svårigheter, och jag har all rätt att uttrycka mig om hur jag personligen känner. Precis som de som har det värre ställt, eller bättre ställt- också har det. Och jag vill gärna höra hur dom har det också. Detta ÄR en big deal för mig, jag vill egentligen inte ha det såhär men nu måste jag det och som troende vill jag också tro att det var en form av räddning att detta hände NU och inte när det hunnit bli ännu värre.

Jag ska jobba extra, med stenhård fokus på att få bort skulden så fort det bara går och förhoppningsvis lär jag mig något under dessa år och genom att leva minimalistiskt och kan ta med mig det i framtiden så jag inte gör om samma efterblivna grej och sabbar det för mig själv igen…
Citera
2021-07-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Åter igen, Socialtjänsten beviljar Hemförsäkring, akassa/fackavgift samt elkostnad. Ibland även Bredband för en billig peng. Inget av det får du av ditt förbehållsbelopp. Således måste du betala allt sånt själv. El är garanterat 400:- i månaden för förbrukning skatt o nätavgift. Bredband säg 199:- o fack o akassa säg iaf 300:- om du e arbetslös men säkerligen 600:- om man tjänar som TS. Då är TS redan mer back än nån som har försörjningsstös.

Således är det inte bättre

Ligger typ 500.000 back. No fun n game.
Citera
2021-07-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drwhoo
Ett tips det du får över varje månad lägg det på ett separat buffertkonto oavsett summa en dag pajar kanske tvättmaskinen eller bussen inte går så du måste ta taxi utöver det har jag också 89kr netflix abonnemang funkar hur bra som helst och föfan sluta käka gurka börja äta KÖTTT

Bra jobbat

Jag bor i hyresrätt så det fixar husvärden- men jag hajar vad du menar, har kontanter liggande här hemma och har inte rört dem sen jag visste att jag var tvungen att släppa allt till kronis.

Bussen går fram till 05 där jag bor och flera olika linjer jag kan ta (bor väldigt centralt).

Haha ja jag äter kött ibland är ingen strikt och jobbig vegetarian som försöker pracka på folk att sluta äta kött.

Jag äter som sagt ibland, men tänker på konsumtionen för djurens skull (och naturen).

Netflix har jag också. Bra höst- och vinternöje.
Citera
2021-07-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Hela din sociala förutsättning handlar ju om att du faktiskt har ett socialt nätverk sedan tidigare och resten handlar om att kunna förlita sig till andra.

Utgå alltid från att du måste göra allt själv, för att få en realistisk bild.
En enkel blocket sökning visar att det inte finns en enda cykel för under 500kr där jag bor, och de för 500kr är i behov av reparation. Så din kalkyl på 200kr var inte så realistisk, att du hade en chans att köpa en cykel för 200kr är ju kul för dig, hur ser det ut för andra?

Matbiten du nämner är en förutsättning när man lever på bidrag, annars har du inte råd likaså klädbiten. Är du en sån där hopplöst optimistisk person som inte ser verkligheten för vad den egentligen är?

I staden jag bor i finns det JÄTTEMÅNGA cykelbutiker som säljer begagnade cyklar för 500kr/st.

Nu bor jag dock inte i en liten håla. Vet inte om du gör det men det låter så :/
Citera
2021-07-23, 18:27
Medlem
Citat:
Håller med till hundra procent. Bryr mig inte nämnvärt hur andra uppfattar sin ekonomi men blir irriterad på inlägg som dessa.

Som sagt heter det existensminimum av en anledning och väldigt många som har existensminimum har inte sparade pengar i madrassen, gratis mat osv. Nu tror jag visserligen att Ts trollar då ingen rimligtvis tycker att existensminimum är soft, möjligtvis om man inte jobbar och går på soc och aldrig varit etablerad i samhället.

Enda syftet med denna tråd tycks vara att racka ner på fattiga och påstå att man lever ett bra liv trots existensminimum bara man lagar mat hemma och skiter i restaurangbesök.

Kan säga att jag inte lever ett speciellt extravagant liv, liksom de flesta av mina kompisar, släkt och bekanta. Dock lever jag ett liv.
Det kostar med bensin till båten när jag ska ut i skärgården och fiska. Det kostar när arbetskamraterna käkar ute på fredagen. Det är dessutom rätt soft att kunna köpa en flaska vatten eller läsk när man är ute på stan i sommarvärmen.

Att man har bunkrat upp kläder för åratal kan man ha gjort, men hur kul är det att ikläda sig ett mode som är åratal gammalt?

Sen är det förmodligen trist att inte kunna följa med polarna när de ska bowla, träffa en tjej och bli förälskad etc. Ts tycks trivas och det är okej, tycker dock inte att andra fattiga ska få i ansiktet att de har det bra ekonomiskt såsom tråden tycks gå ut på.

Jag SKITER FULLSTÄNDIGT i mode. Mina kläder är alltid samma, enkla t-shirts och jeans. Några softa sweatshirts. Enkla linnen. Sneakers. Och dom har jag många av. Kör North face jackor året runt, har väl en 5-6 sånna med plus några söta pile/teddy/fuskpäls jackor/kappor. Några nike jackor. Sånt blir aldrig omodernt. Handlar dessutom hellre på secondhand.

Pojkvän har jag redan och han är lika fattig. Tur vi har varandra i guess.
Senast redigerad av Elgatoloco 2021-07-23 kl. 18:29.
Citera
2021-07-23, 18:30
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Du har nog missat begreppet inflation vilket är sjukt om du var med för 30år sedan.

Vem hade tillgång till nästan obegränsat antal filmer för 30 år sedan? Eller näst intill all mänsklig kunskap snabbt åtkomlig via internet? Extremt få förunnat. Det skulle en människa från 1991 tycka var extremt lyxigt. Och dessutom ha råd med mat och en schysst lägenhet.
Citera
2021-07-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgatoloco
Skuldsanering pågår ju i just 5 år. Och precis som jag skriver tror jag inte att jag blir beviljad det.

Varför jag lever på existensminimum just nu är för att det tar ett tag för inkassoärenden att trilla in hos kronofogden och sedan ska du skriva under delgivningskvittot du får hemskickat därefter dröjde det inte jättelänge innan löneutmätningen drog igång, men det är nog olika för alla.

Hur man tycker det är bekvämt eller inte är ju relativt. Du verkar vara en duktig "Svensson", med bra utbildning, en bostadsrätt och kanske till och med en flickvän.

Jag, och någon i min familj har aldrig ägt en bostad eller haft särskilt mycket någonsin. Ingen av oss skulle klassas som en "Svenssons"- ingen i min umgängeskrets heller. Jag har vänner som tjänar sina pengar vitt, och dem som tjänar dem svart. Så detta är inte så jobbigt för mig, men som jag tidigare skrev lever jag väldigt minimalistiskt, jag har inget behov av att äga en massa saker, vilket var det jag la mest pengar av.

Jag kan fortfarande göra det jag gjorde innan, förutom att köpa prylar då- vilket återigen inte är relevant. Resa kan jag inte heller göra och det är väl något jag saknar i så fall.

Jag är förövrigt inte singel, det enda tråkiga är väl att det absolut inte är läge att flytta ihop då jag tror kronis går på hans tillgångar med. Detta är heller inget jag döljer för mina närmsta, de har antingen vart i samma sits eller så försöker de bara peppa mig på vägen.

Drogfri har jag vart i fem år, och nej jag kommer inte börja knarka igen.

Det är så synd att såna människor som du tror du vet hur andra människor känner och tänker.
Anyways tack för din åsikt!

Sök sanering, då bakas alla dina skulder in i det och det är över på 4-5 år.
Dessutom har man två betalningsfria månader per år, Juni och December då behöver du inte betala en krona förutom det övriga du har.

Förbehållsbeloppet för ensamstående är lite över 5k, samt att du får en buffertsumma varje månad på ca 500-1000:- för oförutsedda utgifter.

Och exempelvis, jobbar du över får du behålla överskottet, blir det en ökning av inkomst med 5000:-/månad varje månad så bör man anmäla det till KF.

Från att du söker sanering fram till inledande ska du inte betala en krona på skulderna, så dom pengarna stoppar du i madrassen som buffert.

Kan bara rekommendera dig att söka
Citera
2021-07-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpopop
Sök sanering, då bakas alla dina skulder in i det och det är över på 4-5 år.
Dessutom har man två betalningsfria månader per år, Juni och December då behöver du inte betala en krona förutom det övriga du har.

Förbehållsbeloppet för ensamstående är lite över 5k, samt att du får en buffertsumma varje månad på ca 500-1000:- för oförutsedda utgifter.

Och exempelvis, jobbar du över får du behålla överskottet, blir det en ökning av inkomst med 5000:-/månad varje månad så bör man anmäla det till KF.

Från att du söker sanering fram till inledande ska du inte betala en krona på skulderna, så dom pengarna stoppar du i madrassen som buffert.

Kan bara rekommendera dig att söka

Tack så jättemycket för info. Samma sak sade skuldrådgivaren.

Har dock inte satt mig ner och kollat igenom detta riktigt ännu, men ska definitivt göra det.
Citera
2021-07-23, 19:11
Medlem
Citat:
Tack så jättemycket för info. Samma sak sade skuldrådgivaren.

Har dock inte satt mig ner och kollat igenom detta riktigt ännu, men ska definitivt göra det.

Kan också rekommendera dig gå in på detta forum, där finns svar på antagligen alla frågor rörande lån, skulder, sanering och mer.

Finns också aktiva medlemmar där som jobbar på KF mm, som svarar på dina eventuella frågor.
https://www.xn--lnforum-exa.se/
Citera
2021-07-23, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Hela din sociala förutsättning handlar ju om att du faktiskt har ett socialt nätverk sedan tidigare och resten handlar om att kunna förlita sig till andra.

Utgå alltid från att du måste göra allt själv, för att få en realistisk bild.
En enkel blocket sökning visar att det inte finns en enda cykel för under 500kr där jag bor, och de för 500kr är i behov av reparation. Så din kalkyl på 200kr var inte så realistisk, att du hade en chans att köpa en cykel för 200kr är ju kul för dig, hur ser det ut för andra?

Matbiten du nämner är en förutsättning när man lever på bidrag, annars har du inte råd likaså klädbiten. Är du en sån där hopplöst optimistisk person som inte ser verkligheten för vad den egentligen är?

Jag sa för övrigt aldrig att alla kan köpa en cykel för 200 spänn. Bara för att jag gjorde det. Mitt inlägg var ett svar på ditt tidigare inlägg där du bland annat skrev:

Citat:
"Det går ganska bra att transportera sig under sommaren med cykel, förutsatt att du har en cykel sen tidigare. Att köpa en skrutt för några hundra där kedjan hoppar/går av och kräver reparation är en dyr utgift för den som inte har några pengar, särskilt när man kanske inte ens har verktyg sedan tidigare som också skall införskaffas."

Jag köpte som sagt en cykel för några hundra, men jag ville konstatera att alla cyklar i den prisklassen inte är skruttiga cyklar i behov av underhåll/reparation etc. Jag sa bara att jag köpte min cykel för 200 kr, för 3 år sedan. Den har inte krävt några dyra reparationer etc. Det enda som jag har köpt är luftpump och cykellås. Det är inte samma sak som att alla kan köpa en bra cykel för 200 kr. Men samtidigt är ditt påstående om att man endast kan köpa skruttiga cyklar för några hundra inte 100% sant.

I vissa fall kan man få hjälp med cykelreparationer gratis, man kan exempelvis känna andra som har en cykel och de verktyg som krävs, och som är villig att hjälpa en. Eller så har de ändå alltid smörjolja i garaget, så att man kan få lite till ens cykelkedja. Osv. Om man inte har råd just den månaden eller så. Eller så struntar man i andra (man kanske inte ens kan få hjälp av andra) och löser det på egen hand. Man kan ändå ha råd med det. Det kan vara ett bra alternativ till transport, och bli billigare än att ständigt åka kollektivt. Oavsett om man har en cykel med allt som behövs sedan tidigare, eller måste köpa allt. Går ju att köpa billiga verktyg och billig cykelolja. Samt en billig luftpump. Så klarar man det mesta själv.
Citera
2021-07-23, 22:23
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Skuldsanering pågår ju i just 5 år. Och precis som jag skriver tror jag inte att jag blir beviljad det.

Varför jag lever på existensminimum just nu är för att det tar ett tag för inkassoärenden att trilla in hos kronofogden och sedan ska du skriva under delgivningskvittot du får hemskickat därefter dröjde det inte jättelänge innan löneutmätningen drog igång, men det är nog olika för alla.

Hur man tycker det är bekvämt eller inte är ju relativt. Du verkar vara en duktig "Svensson", med bra utbildning, en bostadsrätt och kanske till och med en flickvän.

Jag, och någon i min familj har aldrig ägt en bostad eller haft särskilt mycket någonsin. Ingen av oss skulle klassas som en "Svenssons"- ingen i min umgängeskrets heller. Jag har vänner som tjänar sina pengar vitt, och dem som tjänar dem svart. Så detta är inte så jobbigt för mig, men som jag tidigare skrev lever jag väldigt minimalistiskt, jag har inget behov av att äga en massa saker, vilket var det jag la mest pengar av.

Jag kan fortfarande göra det jag gjorde innan, förutom att köpa prylar då- vilket återigen inte är relevant. Resa kan jag inte heller göra och det är väl något jag saknar i så fall.

Jag är förövrigt inte singel, det enda tråkiga är väl att det absolut inte är läge att flytta ihop då jag tror kronis går på hans tillgångar med. Detta är heller inget jag döljer för mina närmsta, de har antingen vart i samma sits eller så försöker de bara peppa mig på vägen.

Drogfri har jag vart i fem år, och nej jag kommer inte börja knarka igen.

Det är så synd att såna människor som du tror du vet hur andra människor känner och tänker.
Anyways tack för din åsikt!

Är du kvinna så förstår jag att det är svårt, de ska ju ha råd med smink, tamponger och Ben & Jerry mm. Men du är kanske homofil? Det är ju heller inte lätt eftersom homosar ju brukar gilla att leva extravagant.

Edit: Läste vidare och förstår att du är kvinna. Mitt förslag är att du odlar ditt förhållande ordentligt med din kille. Är det verkligen seriöst borde han ju, utan problem, ställa upp och betala lite mer.

Edit2: Jaha, nu läste jag lite till och din kille är tydligen också fattig. Du gör det svårt för mig! Tvättbara tygbindor, smygsminka dig på HM och köp billigaste glassen på Lidl.
Senast redigerad av Don.C 2021-07-23 kl. 22:31.
Citera
2021-07-23, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Är du kvinna så förstår jag att det är svårt, de ska ju ha råd med smink, tamponger och Ben & Jerry mm. Men du är kanske homofil? Det är ju heller inte lätt eftersom homosar ju brukar gilla att leva extravagant.

Edit: Läste vidare och förstår att du är kvinna. Mitt förslag är att du odlar ditt förhållande ordentligt med din kille. Är det verkligen seriöst borde han ju, utan problem, ställa upp och betala lite mer.

Edit2: Jaha, nu läste jag lite till och din kille är tydligen också fattig. Du gör det svårt för mig! Tvättbara tygbindor, smygsminka dig på HM och köp billigaste glassen på Lidl.

Jag hatar glass. Äter hellre chips och både handlar och jobbar i en lågpriskedja med personalrabatt. Det enda sminket jag använder är rött läppstoft, eyeliner och macara. Sammanlagt blir det ca 300kr i halvåret så det är inga problem

Brukar även få ordentligt med kontanter av pappa i julklapp/födelsedagspresent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in