Citat:
Men bruuuh, flera av mina vänner har levt på soc i flera år. Många är arbetslösa. Många av dem säljer droger och har bara pengar för dagen. Tre av dom är i typ samma sits som mig (hos kronofogden) varav en precis blivit av med skulden men fortfarande har sina betalningsanmärkningar kvar, dom har aldrig klagat eller tyckt det vart drygt. Till hör också att ingen av oss är intresserade av ett svenssonliv med barn, en bostad man äger osv. Tror jag känner en- eller två personer som har körkort till och med. Vi lever i två helt olika världar.
Nu lever vi alla som i en stor familj, behöver jag något kan jag bara vända mig till dom. Jag har aldrig sett pengar som en form av trygghet, det är människorna man omger sig med som spelar roll. Om dina vänner inte kan tänka sig att bryta mot lagen är dom inte dina vänner. Tänk så.
Så ja för dom som VERKLIGEN inte har dom fördelar jag har är det inte bekvämt, men för mig är det inga svårigheter, och jag har all rätt att uttrycka mig om hur jag personligen känner. Precis som de som har det värre ställt, eller bättre ställt- också har det. Och jag vill gärna höra hur dom har det också. Detta ÄR en big deal för mig, jag vill egentligen inte ha det såhär men nu måste jag det och som troende vill jag också tro att det var en form av räddning att detta hände NU och inte när det hunnit bli ännu värre.
Jag ska jobba extra, med stenhård fokus på att få bort skulden så fort det bara går och förhoppningsvis lär jag mig något under dessa år och genom att leva minimalistiskt och kan ta med mig det i framtiden så jag inte gör om samma efterblivna grej och sabbar det för mig själv igen…

och flera olika linjer jag kan ta (bor väldigt centralt).