2021-07-19, 21:24
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Vad spelar skuldsanering för roll? I din situation är det existensminimum de närmsta 5åren oavsett.

Sen tror jag att du kommer ha en helt annan syn på din tillvaro inom några månader. Existensminimum lever ingen ”bekvämt” på.

Normalt sett hade detta vart de mest värdefulla åren avseende privat pensionssparande och sparande överhuvudtaget.

Bra att du vill göra rätt för dig, men dilla inte om att du lever bekvämt. Du har låg inkomst, garanterat fast i en hyresrätt. Förmodligen kommer du förbli singel eller börja knarka igen. Vill inte trycka ner dig, men det känns som att du måste vakna och bli vuxen när du påstår nåt så dumt som att du lever bekvämt med att arbeta heltid för existensminimum.

Vidare fattar jag inte varför detta är din första månad på existensminimum? Uppenbart har du haft löneutmätning i åtminstone några månader, hade du nån överkommens som sprack eller varför är det existensminimum just nu?

Ska ärligt säga att jag tror du är troll men om du inte är det så grattis! Spela roll om ekonomin så länge man trivs liksom.

Att få skuldsanering spelar stor roll, om du inte vet vad det innebär så begriper jag heller inte varför du ska diskutera det?

Sen att göra rätt för sig, fine, det ska man väl göra om man kan, men det händer saker i livet och ibland skiter det sig, alla är inte lika perfekta som dig.
Men vad är det som svider i dina ögon om folk får igenom en sanering?
Det är ju ändå bara de giriga bankerna och kreditbolagen som förlorar på det.
Citera
2021-07-19, 21:36
Medlem
Citat:
Jaha, här har vi en Idiot som hävdar att skuldsanering inte innebär existensminimum.

Du verkar inte så kunnig själv....
Har du utmätning så får du leva på existensminimum. Det spelar ingen roll hur mycket du tjänar per månad, dom kommer att dra allt utom existensminimum. Har du skuldsanering så får du tom tjäna lite mer o behålla det. Då har du en summa du ska betala in varje månad. Så du har mer pengar att röra dig med under en skuldsanering.
Citera
2021-07-19, 21:43
Medlem
IRMEs avatar
Förstår att det måste var surt, men bra att du kan betala av så pass mycket och har det ganska bra ändå.

5000 kronor i månaden klarar man sig ju gött på som du säger. Visst, det kommer inte bli så mycket semester, flott boende eller senaste (dyra) teknikprylarna. Men utöver det så kan du ju leva typ exakt samma som någon som har det ganska gott ställt som istället lägger sina pengar på boende och sparande istället för till kronofogden.
Citera
2021-07-19, 22:00
Medlem
f30malmos avatar
Jag är sjukskriven men har en dyr hyra, vilket gör att jag nu efter att semesterdagarna tagit slut (som jag tagit ut lite i taget) hamnar under existensminimum. Jag har inte pengar till en flytt i dagsläget, men hoppas på att snarast kunna börja jobba igen, det är en lite komplicerad situation med arbetsgivaren.

Jag hamnade i situationen för jag blev sjuk alltså.
Citera
2021-07-19, 22:12
Medlem
f30malmos avatar
Jag lever billigt, lagar flera portioner och äter gårdagens middag till lunch etc, köper på extrapris, äter ganska mycket vegetarisk/vegansk kost.

Jag gillar kläder, men i dagsläget är det svårt att köpa. Det onödiga jag lägger pengar på är väl typ netflix och någon lightläsk ibland.

Det, och träningskort, men det anser jag inte vara onödigt egentligen då det gör mig friskare.

Jag har många intressen som är i princip gratis, det jag saknar mest är att kunna resa och träffa vänner och släkt utanför Skåne när jag vill.
Citera
2021-07-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Gick från att ha en lön på ~41 k efter skatt och leva ett väldigt aktivt liv till 9k i månaden corona.. hipp hipp hurra!

Har man varit högskole student så vet man hur man drygar ut kassan så mat per dag ligger väll på mellan 10-40 kr.

snus mindre än 200 kr / månad
Netflix familje abonnemang vi är 5 st som delar på samma, samma med spotify & hbo så ~50 kr totalt / månad
mobil 100 kr/månad
bredband 200 kr / månad
Bil ~1000 kr + värde minskning / månad
hyra + parkering ~4k

Mitt största problem är saker som går sönder... Kläder, skor, möbler, blablabla
Problem nr 2 är den sedimentära livsstil man tvingas till.. Det passar inte riktigt mitt psyke alls.
Att införskaffa ett SL kort trotts att man bor i en Stockholms förort är inte ett alternativ. Ja! Det går att få något gjort utan bil men det tar en halv evighet i tid att åka kollektivtrafik. Er cyklister förstår jag mig inte på alls.. är ni smygbögar som vill ha en sadel uppkörd i röven hela dagarna?

Summa kardemuma, jag avskyr MP & Feministiska styret... & sosselivet i ren allmänhet. Det passar säkert folk som ser sig som offer men långt ifrån alla är skapta att leva så här.

Tappade du jobbet? Fanns ingen A-kassa? Jäklar vilken omställning
Citera
2021-07-19, 22:54
Medlem
Idumeas avatar
Det beror på hur mycket jag har tjänat under månaden, men jag brukar ha mellan 3000-6000 över när de fasta utgifterna är betalda. Har aldrig fattat vad existensminimum är? När jag var som fattigast hade jag ungefär 900 spänn per månad att röra mig med. Det var rätt hårt, så det är väl mitt minimum för att kunna existera.

Med den inkomsten jag har nu.. jo men det funkar. Jag kan leva. Det tråkiga är väl att jag inte har några sparpengar att tala om, och jag kan inte göra de resor jag skulle vilja göra. Större oförutsedda utgifter är alltid jobbigt. Jag gillar ändå att konsumera som vilken svenne som helst, tycker det är kul med kläder, inredning osv. Men man måste alltid prioritera. Är tyvärr lite av en snobb, så det finns mycket jag älskar som jag bara inte alls kan ägna mig åt särskilt mycket. Exempelvis god whisky och parfymer.

Hur det känns beror för mig också på vilka man omger sig med. Tycker att det blir jobbigt i längden att umgås med höginkomsttagare. Man blir tråkig när man inte har råd att följa med på de ställen som de vill gå till. Jag har rätt lätt att känna mig avundsjuk på deras trygghet, bekvämlighet och valfrihet. När jag omger mig med personer som är nöjda med en folköl i gräset, då känns livet betydligt bättre.
Senast redigerad av Idumea 2021-07-19 kl. 22:58.
Citera
2021-07-19, 23:24
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Jaha, här har vi en Idiot som hävdar att skuldsanering inte innebär existensminimum.

Vad jiddrar du om? Jag svarade på ditt påstående som var helt dumt. Självklart tjänar TS på att slippa betala 2 månader om året, kontra att behöva betala varje månad.
Citera
2021-07-19, 23:34
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgatoloco
låter mig behålla hyra (6200kr, busskort 550kr och resterande 5016kr).

Hur mycket får man på existensminimum? Boendet betalt + 5016kr i månaden för övrigt?

Mest kul att veta att jag själv lever på långt under summan för existensminimum,
Senast redigerad av svensvenglenn 2021-07-19 kl. 23:40.
Citera
2021-07-19, 23:50
Medlem
Citat:
Enligt trådstarten tycker Ts att hon lever bra på existensminimum och efterfrågar inga spartips. Hon vill veta hur andra på existensminimum lever sina underbara liv.

Jag tycker inte att jag lever det bästa livet jag kunnat göra eftersom att JAG har satt mig i denna situationen och nu är det så. Då får man göra det bästa av situationen eller vara sur och bitter över något som inte går att ändra på i minst fem år framöver.

Du verkar bara vara en bortskämd backslick boy.
Citera
2021-07-19, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensvenglenn
Hur mycket får man på existensminimum? Boendet betalt + 5016kr i månaden för övrigt?

Mest kul att veta att jag själv lever på långt under summan för existensminimum,

Jo precis som du skriver, jag får 550kr för busskort också!
Citera
2021-07-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Förstår att det måste var surt, men bra att du kan betala av så pass mycket och har det ganska bra ändå.

5000 kronor i månaden klarar man sig ju gött på som du säger. Visst, det kommer inte bli så mycket semester, flott boende eller senaste (dyra) teknikprylarna. Men utöver det så kan du ju leva typ exakt samma som någon som har det ganska gott ställt som istället lägger sina pengar på boende och sparande istället för till kronofogden.

Eller som någon utav mina studentkompisar!

Dom har ju dock en utbildning efter, haha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in