2021-07-19, 19:00
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgatoloco
Är det värt det?

A-kassa och Facket (med inkomstförsäkring) är ungefär som en hemförsäkring: Väldigt bra om något händer, vilket många insett under C-19.
Citera
2021-07-19, 19:00
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag lever en tusenlapp över existensminimum. Det funkar men är orolig för framtiden när allt blir dyrare.

Klart att det funkar, man klarar sig på betydligt mindre om man har hyresrätt och hyran betald. Detta är ingen diss mot dig, tvärtom vill jag belysa att du trots inkomst över existensminimum oroar dig vilket jag även tror många med dubbelt existensminimum gör.

Har läst många trådar på Flashback om hur snålt och torftigt många lever trots bra inkomster. Att leva för att överleva tror jag få vill. Alla vill nog ha chansen att unna sig saker och upplevelser. Inte vara nöjd med att ha ett jobb där man kan arbeta övertid, komma hem, koka lite makaroner och värma Mama Scans i stekpannan. För att sedan glo på Netflix resten av kvällen och somna ensam precis som vanligt.

Jag säger inte att man ska slösa, men att påstå att existensminimum är bekvämt säger bara någon utan liv.
Citera
2021-07-19, 19:01
Medlem
Började läsa och DIREKT hittade jag ett stort problem, stannade där.

1400 för mobil, netflix samt internet....... wtf?????

Fan vad du betalar mycket för dessa saker. Vad kan internet kosta i månaden, 300-400?

Netflix är ju bara att stoppa i soptunnan med tanke på deras utbud så den sparar du in. 100 spänn där.

Mobil... vadå 900 spänn?

Hmmm. antingen sitter du på dyra abonemang eller är ovillig att spara pengar, för 1400 kan du i princip dela på 700 så har du mobil + internet, du kan streama/ladda ner allt gratis ändå, bättre utbud.

Existensminimum borde ju innebära att man ser över sina utgifter än mer eller?
Citera
2021-07-19, 19:05
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Men OM det krisar har jag en rejäl stack up!

?? Om du nu vill göra rätt för dig låter det lite konstigt att du inte betalar det du kan på en gång. Därmed slipper du betala dyra räntor och annan skit.

Men nu när du avslöjat att du har gömda pengar fattar man varför du nöjer dig med existensminimum även om de med sunt sinne inser det idiotiska.
Citera
2021-07-19, 19:06
Medlem
Citat:
Jo sluta med snus har jag tänkt att göra länge, det är bara så förbannat svårt.

Netflix är också bara ett "lyxabonemang" egentligen, men det billigaste alternativet där är 89 kronor i månaden. Om jag behöver senare kommer jag definitivt säga upp det med!

Mobilräkningen hade jag inte ens tänkt på, tack för tipset du!

Nix, sluta snusa är fruktansvärt lätt om man byggt upp lite disciplin i förväg. Jag snusade i 16 år, två dosor per dag, slutade över en dag cold turkey utan några större problem för att jag hade slutat med så mycket svårare saker/byggt upp disciplin innan.

Vill du få lätt för att sluta snusa så ska du

1. Runka aldrig mer, kolla aldrig på porr. Avstå från sex också, klarar du det i 1-2 månader så blir sluta snusa hur lätt som helst
2. Varje morgon går du in och tar en kalldusch, alltså det kallaste som går, inget varmt alls, i 5 minuter, härda, bygg disciplin, även fast varje cell i din kropp skriker efter att vilja duscha varmt så slår du på det kallaste. Det har jag gjort i 4 år nu.

Efter att ha gjort nummer 1 och nummer 2 i ett par månader så var det bokstavligen en barnlek att sluta snusa, skrattade mig igenom hela avtändningen i princip.
Citera
2021-07-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Vad spelar skuldsanering för roll? I din situation är det existensminimum de närmsta 5åren oavsett.

Sen tror jag att du kommer ha en helt annan syn på din tillvaro inom några månader. Existensminimum lever ingen ”bekvämt” på.

Normalt sett hade detta vart de mest värdefulla åren avseende privat pensionssparande och sparande överhuvudtaget.

Bra att du vill göra rätt för dig, men dilla inte om att du lever bekvämt. Du har låg inkomst, garanterat fast i en hyresrätt. Förmodligen kommer du förbli singel eller börja knarka igen. Vill inte trycka ner dig, men det känns som att du måste vakna och bli vuxen när du påstår nåt så dumt som att du lever bekvämt med att arbeta heltid för existensminimum.

Vidare fattar jag inte varför detta är din första månad på existensminimum? Uppenbart har du haft löneutmätning i åtminstone några månader, hade du nån överkommens som sprack eller varför är det existensminimum just nu?

Ska ärligt säga att jag tror du är troll men om du inte är det så grattis! Spela roll om ekonomin så länge man trivs liksom.

Skuldsanering pågår ju i just 5 år. Och precis som jag skriver tror jag inte att jag blir beviljad det.

Varför jag lever på existensminimum just nu är för att det tar ett tag för inkassoärenden att trilla in hos kronofogden och sedan ska du skriva under delgivningskvittot du får hemskickat därefter dröjde det inte jättelänge innan löneutmätningen drog igång, men det är nog olika för alla.

Hur man tycker det är bekvämt eller inte är ju relativt. Du verkar vara en duktig "Svensson", med bra utbildning, en bostadsrätt och kanske till och med en flickvän.

Jag, och någon i min familj har aldrig ägt en bostad eller haft särskilt mycket någonsin. Ingen av oss skulle klassas som en "Svenssons"- ingen i min umgängeskrets heller. Jag har vänner som tjänar sina pengar vitt, och dem som tjänar dem svart. Så detta är inte så jobbigt för mig, men som jag tidigare skrev lever jag väldigt minimalistiskt, jag har inget behov av att äga en massa saker, vilket var det jag la mest pengar av.

Jag kan fortfarande göra det jag gjorde innan, förutom att köpa prylar då- vilket återigen inte är relevant. Resa kan jag inte heller göra och det är väl något jag saknar i så fall.

Jag är förövrigt inte singel, det enda tråkiga är väl att det absolut inte är läge att flytta ihop då jag tror kronis går på hans tillgångar med. Detta är heller inget jag döljer för mina närmsta, de har antingen vart i samma sits eller så försöker de bara peppa mig på vägen.

Drogfri har jag vart i fem år, och nej jag kommer inte börja knarka igen.

Det är så synd att såna människor som du tror du vet hur andra människor känner och tänker.
Anyways tack för din åsikt!
Citera
2021-07-19, 19:09
Medlem
Citat:
?? Om du nu vill göra rätt för dig låter det lite konstigt att du inte betalar det du kan på en gång. Därmed slipper du betala dyra räntor och annan skit.

Men nu när du avslöjat att du har gömda pengar fattar man varför du nöjer dig med existensminimum även om de med sunt sinne inser det idiotiska.

En akut fond på minst en månad gäller ALLA inte enbart folk med lön. Har man INTE det misslyckas man med praktisk ekonomi = vara vuxen kurs A eller är politiker.
Citera
2021-07-19, 19:10
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Började läsa och DIREKT hittade jag ett stort problem, stannade där.

1400 för mobil, netflix samt internet....... wtf?????

Fan vad du betalar mycket för dessa saker. Vad kan internet kosta i månaden, 300-400?

Netflix är ju bara att stoppa i soptunnan med tanke på deras utbud så den sparar du in. 100 spänn där.

Mobil... vadå 900 spänn?

Hmmm. antingen sitter du på dyra abonemang eller är ovillig att spara pengar, för 1400 kan du i princip dela på 700 så har du mobil + internet, du kan streama/ladda ner allt gratis ändå, bättre utbud.

Existensminimum borde ju innebära att man ser över sina utgifter än mer eller?

Alltså… Ts är nöjd med sin ekonomi och undrar hur andra med liknande ekonomi har det. Ts vill inte ha tips på hur man sparar pengar, då han nu lever ett bekvämt liv.
Citera
2021-07-19, 19:14
Medlem
Citat:
Klart att det funkar, man klarar sig på betydligt mindre om man har hyresrätt och hyran betald. Detta är ingen diss mot dig, tvärtom vill jag belysa att du trots inkomst över existensminimum oroar dig vilket jag även tror många med dubbelt existensminimum gör.

Har läst många trådar på Flashback om hur snålt och torftigt många lever trots bra inkomster. Att leva för att överleva tror jag få vill. Alla vill nog ha chansen att unna sig saker och upplevelser. Inte vara nöjd med att ha ett jobb där man kan arbeta övertid, komma hem, koka lite makaroner och värma Mama Scans i stekpannan. För att sedan glo på Netflix resten av kvällen och somna ensam precis som vanligt.

Jag säger inte att man ska slösa, men att påstå att existensminimum är bekvämt säger bara någon utan liv.

Men då är det ju för att DU inte hade kunnat nedgradera dig till existensminimum, ellerhur?

Denna veckan har jag levt på fried rice med vegofärs, veggie pasta carbonara, och chili sin carne, allt hemmagjort. Jag har så jag kan äta mellanmål och kvällsmat. Du behöver verkligen inte äta burkmat och frysmat.

Jag kan till exempel däremot inte bara unna mig en fet plankstek när jag vill, och om jag nu ändå vill ha den får jag 1. Hålla tillbaka på något annat just denna månaden eller 2. Ta av pengarna jag gömt undan här hemma. Och det är väl också just att behöva välja jag kan känna är lite jobbigt men också något jag behövt/behöver lära mig.
Citera
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Alltså… Ts är nöjd med sin ekonomi och undrar hur andra med liknande ekonomi har det. Ts vill inte ha tips på hur man sparar pengar, då han nu lever ett bekvämt liv.

TS är hona
Citera
Medlem
karlskrona1234s avatar
Brygg egen öl eller vin så kan du spara mycket. Då får du samtidigt en trevlig hobby.
Citera
2021-07-19, 19:18
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Skuldsanering pågår ju i just 5 år. Och precis som jag skriver tror jag inte att jag blir beviljad det.

Varför jag lever på existensminimum just nu är för att det tar ett tag för inkassoärenden att trilla in hos kronofogden och sedan ska du skriva under delgivningskvittot du får hemskickat därefter dröjde det inte jättelänge innan löneutmätningen drog igång, men det är nog olika för alla.

Hur man tycker det är bekvämt eller inte är ju relativt. Du verkar vara en duktig "Svensson", med bra utbildning, en bostadsrätt och kanske till och med en flickvän.

Jag, och någon i min familj har aldrig ägt en bostad eller haft särskilt mycket någonsin. Ingen av oss skulle klassas som en "Svenssons"- ingen i min umgängeskrets heller. Jag har vänner som tjänar sina pengar vitt, och dem som tjänar dem svart. Så detta är inte så jobbigt för mig, men som jag tidigare skrev lever jag väldigt minimalistiskt, jag har inget behov av att äga en massa saker, vilket var det jag la mest pengar av.

Jag kan fortfarande göra det jag gjorde innan, förutom att köpa prylar då- vilket återigen inte är relevant. Resa kan jag inte heller göra och det är väl något jag saknar i så fall.

Jag är förövrigt inte singel, det enda tråkiga är väl att det absolut inte är läge att flytta ihop då jag tror kronis går på hans tillgångar med. Detta är heller inget jag döljer för mina närmsta, de har antingen vart i samma sits eller så försöker de bara peppa mig på vägen.

Drogfri har jag vart i fem år, och nej jag kommer inte börja knarka igen.

Det är så synd att såna människor som du tror du vet hur andra människor känner och tänker.
Anyways tack för din åsikt!

Skuldsanering pågår i fem år ja vilket även verkar vara avskrivningstiden på dina skulder i nuläget, därav anser jag att det kvittar att ansöka om skuldsanering eller inte.

Och tack kära du för att du tog upp det där med bostadsrätt. Hade du haft en bostadsrätt hade du varit hemlös nu. Eventuell vinst skulle du få betala till soc för hyra i försökslägenhet eller vandrarhem.

Är dock mest nyfiken på ditt ”stack”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in