Citat:
Ursprungligen postat av
MajorRuffel
Har nu kollat lite noggrannare på vilka spelare som inte är skyddade och vilka kontrakt de har med mera. Och jag tycker verkligen inte att det är lätt att välja spelare från varje lag för att få ihop en helhet.
Känns om att väldigt många av de oskyddade spelarna är UFA. Kanske är det fler än vanligt det här året och en anpassning av GMs till den här draften. Ska man undvika dessa UFA:s krymper utbudet.
Francis får förhandla med dom som är UFA. Kommer han överens med någon, så är det bara att köra. Men dessa killar kan man ju buda på sen också, förvisso i konkurrens av resten av ligan, men det gör ju att det kanske är mer värt att gå på dom som har kontrakt i första hand. Det beror på vad som finns att välja på.
Citat:
Allra svårast är att hitta en förste center. Johansen i Nashville kommer väl närmast, men 8 mille caphit känns inget vidare. Inte så konstigt att han är oskyddad. Problemet med förstecentrar är att alla lag vill ha en men att det idag inte finns 32 centrar som klarar av att leva upp till det epitetet.
Det var min utmaning också. Det finns ingen. Kerfoot eller McCann i Toronto är det som kommer närmst bland dom som har rimliga kontrakt. Johansen vore det jättedumt att välja. Honom kan man nog få ett draftval i förstarundan för att plocka i så fall. Eller så erbjuder man kontrakt efter att Nashville köper ut honom. Och jag tycker dessutom inte att han duger som förstacenter. Han har ett par riktigt mediokra säsonger bakom sig.
Citat:
Järnkrok ligger nog annars bra till att väljas från Predators.
Givna valet från Preds enligt mig. För övrigt så känns nog han mer som en förstacenter än Johansen.
Citat:
Vissa lag har så tunna trupper att man förvånas över vilka som skyddas, finns knappt någon att välja, typ Buffalo som skyddat Jokiharju. Några lag som Tampa är det bättre med, men det där riktiga fyndet saknas.
Jokiharju har potential, givet att skydda honom.
Tampa har fynd i form av Colton och Foote som är RFA, eller Joseph som har ett billigt kontrakt. Killorn har ett rimligt kontrakt om man letar efter någon som kan spela i topp 6, men det går nog att göra bra trades med Tampa senare ändå eftersom dom har sådana cap-problem. Så jag tror det blir Colton som ryker.
Citat:
Jag skulle i alla fall kört på PK Subban och Giordano som backar, Gourde i Tampa är väl en no brainer men sedan skulle jag nog försökt gå all in på Landeskog om jag var Francis. Då får Kraken en erfaren kapten flera flera år framåt.
Gourde är verkligen ingen no-brainer. Han är överbetald. Dom får nog ett draftval för att ta hans kontrakt om dom väntar.
Subban är inte den han har varit. Honom hade jag inte tagit. Giordano däremot tycker jag är given att plocka.
Landeskog är dom nog sugna på, men å andra sidan vill dom inte plocka på sig för mycket cap. Han vill ju ha 9-10 mille per år i 8 år.
Citat:
Price är ju väldigt lockande trots tio mille i caphit, är han frisk (tveksamt) har han säker tre år bra år kvar. En kanonmålvkat ger alltid sitt lag chansen att vinna matcher. Samtidigt är det väldigt dyrt så det är ändå inte fel att avstå.
Det låter som att dom tänker ta Price. Ägarna har gjort tummen upp som sagt.
Citat:
För att lyckas med en sådan här draft är det nog avgörande att ha en bestämd strategi, och då Francis har haft lång tid att förbereda sig har de nog det. Bra fjärdelina kommer nog Kraken att ha, men topplinan kanske inte tillhör de vassaste.
Dom kommer ha gott om spelare att byta bort mot bra spelare efter expansionsdraften. Gäller att behålla cap space, för det är en vara värd sin vikt i guld.
Citat:
Samtidigt har jag för mig att Vegas bedömdes på samma sätt - bra bredd men svagare spets, och så klev William Karlsson fram som center och gjorde 40+ mål från ingenstans, så plötsligt fanns spetsen där.
Vegas hade en fördel också, och det är att dom andra lagens general managers inte visste vad dom gjorde. Dom fick en rejäl näsbränna, och dom har lärt sig av det. Eller, alla utom Bergevin.
Du som håller på Caps, vem tror du och vem hoppas du på att Seattle tar?