Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Jag skrev tidigare något om att det mest effektiva sättet att använda världens vaccinproduktion kanske skulle vara att vaccinera områdesvis; region, delstat, länd, kontinent, så att man får smittfria områden och därmed kan undviker att mutationer som råkar kunna ta sig förbi den immunitet vaccinet ger utvecklas. (Det blev nog lite styltig svenska, hoppas det går att förstå.)
Ja, jag såg det inlägget. Jag klistar in det igen här:
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Ett virus mutationstakt påverkas inte av omgivningen, mutationer bara pågår ständigt oberoende av allt annat.
Vaccinering påverkar inte mängden mutationer utan vilka mutationer som blir livskraftiga.
Med det i bakhuvudet kan man börja fundera på vad som händer när man vaccinerar och det har säkert flera välmeriterade personer redan gjort.
Det enkla svaret är väl att de mutationer som kan infektera en vaccinerad (eller tidigare smittad) person överlever.
Ofta överlever de mutationer som är lite snällare bättre än de som är lite elakare eftersom en person som är levande ute i samhället smittar flera än en som är på sjukhus eller bårhus.
Det är troligen mest effektivt om 8 miljarder personer får vaccinet samtidigt så att inte råkar mutera på ett vis så att det kan smitta , men det blr svårt.
Frågan är om det inte är mer effektivt att fullvaccinera region efter region, land efter land och kontinet efter kontinent. På så vis undviker man ju möjligheten att en lämplig virusmutation som bypassar vaccinet råkar bildas och råkar överleva.
Jag är inte expert på virus och mutationer, men mitt intryck är att det är en vettig tanke.
Men politiskt skulle det knappast vara en gångbar idé i Sverige. För att förslaget ska fungera, så behöver man stoppa resor mellan vaccinerade och ovaccinerade områden. I Sverige har öppna gränser kommit att bli av överordnad betydelse.
Dessutom skulle förslaget gå emot dom rättvisetankar som anses viktiga i Sverige. Rättvisetankarna kräver att alla får vaccin i samma takt. Möjligtvis skulle förslaget kunna accepteras ifall dom länder som det är mest synd om får vaccinerna först. Och vi vet ju vilka det alltid anses vara mest synd om? Titta bara på vad Anders Tegnell gjorde när krisen i Sverige var som mest akut.