Citat:
Ursprungligen postat av
King-kuntaa
Jag förstår inte varför vaccinet har stressats fram.
Efter vaccination med Pandemrix mot svininfluensan 2009 insjuknade många. Vilka konkreta konsekvenser blev det för dom ansvariga...det var inte tvång men hoppas poäng går fram ändå.
Nej, du har naturligtvis rätt. Det blev inte ett skit av det, frånsett nån kritisk dokumentär eller podcast som i stort inte spelade någon som helst roll i det stora hela.
Det finns dock skillnader här. Pandemrixvaccinet var en enorm grej i Sverige men egentligen ingen annanstans. Jag hörde på Sveriges Radios P3-podcast om vaccinskandalen att Sverige köpte in hälften av världens hela produktion av Pandemrix och att det enbart var i Sverige som man radade upp skolbarnen för obligatorisk vaccinering. Sverige är ett litet land och när det smäller till i Sverige är det inte alltid som det hörs utanför landets gränser. Framförallt inte om svensk mainstreammedia inte bestämmer sig för att ta tag i händelsen. Covidvaccinet är globalt. Frankrike är ett enormt stort land, en av grundarna av EU och ett land som fortfarande befinner sig nånstans i närheten av världens stora strålkastare. Skulle Macron tvångsvaccinera sina medborgare och hundratusentals fransoser skulle dö (eller få allvarliga skador) av vaccinet så tror jag inte att det skulle gå att tysta ner lika effektivt som när några hundra barn fick narkolepsi i Nordens Nordkorea. Det kan kort sagt bli en sjujävla skitstorm, och framförallt om andra stora länder tar efter. UK är på god väg in i totalitarismen med sina ständiga lockdowns och curfews så jag är inte främmande för att man börjar tvångsvaccinera även där.
Det här kan gå ordentligt på röven om det vill sig illa. Det räcker med om några tiondels procent av de vaccinerade dör för att det ska bli en stor skandal som inte säkert kommer att gå att tysta ner.